Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.

Vierailija
22.01.2021 |

Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.

Kommentit (746)

Vierailija
521/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän luule. Mistä ap olet saanut tuollaista päähäsi. Nuo asiat kuuluvat opettajan palkkaan. Jos siis tarkoitit, että teille jotain extraa vielä pitäisi maksaa näistä asioista.

Vierailija
522/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä etelä-Suomessa on todella vaikea saada rekrytoitua opettajia.

Kannattaa kysyä, millä kultasepän/kosmetologin koulutuksella lastasi opetetaan.

Työolosuhteet eivät ole herkkua, ja alalta valutaan pois.

Ja osa niistä, jotka jäävät, ei pärjää yhtään ryhmien kanssa[/quotasyyskuun

Anteeksi mistä rekrytointivaikeuksista nyt puhut? Meitä opettajia on työttöminä pilvin pimein. Itse opiskelen jo muuta alaa. Mutta en siksi, ettenkö pitäisi opettamisesta, vaan siksi, ettei työtä ole tarjolla. Opettajista on hurjaa ylitarjontaa.

Minä myös ihmettelen, missäpäin Suomea on opettajapula?

Meillä täällä Itä-Suomessa, pienessä maalaiskunnassa oli viime kesänä 2v määräaikainen opettajan viran sijaisuus yläkoulun opettajalle ja hakijoita oli 29. Kaikki koulutuksen puolesta päteviä ja hakijoista kaksi oli Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jouduin käymään tuossa alakoulussa useamman kerran muutaman vuoden ajan töiden takia, aina välitunnilla istuivat opettajat kahvilla pullapussit pöydillä. Opettajanhuoneesta kaikui naurun rähäkkä. Joten ei oikein mene lävitse tämä, ettei oppituntien välissä ole taukoa, vaan puurtavat tuon välitunninkin töitä.

Kouluavustajat siellä ulkona seisoi välituntivalvonnassa

Ja oliko vielä niitä kalliimpia viinereitä ja jokaisella oma pussi?

Nyt ollaan asian ytimessä. Nimenomaan niitä kalliimpia viinereitä. Eikä kahvikaan ollut mitään pirkka-kahvia, vaa oikein Juhlamokkaa. No, ei kai kultalusikka suussa eläviltä vähempää voi odottaakaan. Ai niin parkkipaikalla en muuten nähnyt yhtään Ladaa. Siellä oli jotai ökyautoja, kuten Wolkswageneita ja Toyotoita. Olipa jopa yksi Kia ja Seat.

Vierailija
524/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden terveyskeskuslääkärin. Koska lääkäreistä on pulaa, hän saa itse määritellä, miten paljon tekee töitä. Palkka on niin hyvä, että hän voi olla pitkillä omilla lomilla jatkuvasti. Mikään pakko ei ole tehdä koko ajan täyttä päivää. Minulla opettajana ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.

Pitäisikö olla?

Minä olen opettaja ja naimisissa sairaalalääkärin kanssa. Hänen nettopalkkansa on 300€ minua isompi. Jos jompikumpi meistä on palkkakuopassa, niin se en ole minä.

Ööö ei? Pointti taisi mennä sulta ohi.

Vierailija
525/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ruikutusketju. Opettajat ovat korkeakoulutettuja ammattilaisia ja ovat pienen palkkansa ansainneet. Miksi minun pitäisi saada yhtä paljon siivoustyöstä palkkaa. Saan enemmän kuin edellä linkitettyssä palkkataulukossa esiluokan opettajat. Itselläni on vuodessa suoritettu ammatillinen tutkinto ja työ vailla vastuuta, mutta silti saan 2400 euroa kuukaudessa palkkaa.

Opettajan palkka ei ole pieni. Siitähän tässä on kyse.

Vierailija
526/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien työstä kuvitellaan niin paljon kaikkea, mikä ei pidä paikkaansa. Työ yläkoulussa murrosikäisten parissa ei ole helppoa, en sitä tosin kuvitellutkaan. Mieti itse: yritä saada sekalainen joukko nuoria oppimaan eri asioita, ja samaan aikaan kasvata heitä. Tee tämä kaikki kuusi tai seitsemän kertaa 45 minuutin jaksoissa, välissä välitunti, jonka aikana täytät tuntipäiväkirjaa, tai käyt vessassa nopsaan. Kaikki tämä 9 ja 15 välillä. Iltaisin suunnittelet seuraavaa päivää. Ja sama sunnuntaisin, suunnittelet tunnit ja kokeet ja muut viikon asiat. Minulla on tasan yksi vapaapäivä viikossa, lauantai. Lomat tulevat enemmän kuin tarpeeseen.

Samanlaistahan tuo kaikilla on paitsi että ei ole joka tunti vartin taukoa.

Tästä vartin 'tauosta' osa menee luokasta toiseen siirtymiseen, vessassa käyntiin, mahdollisten riitatilanteiden selvittämiseen, Wilma-merkintöjen tekemiseen ja muuhun pieneen 'kivaan'.

Jessus, tauko meni siirtymiseen ja vessassa käyntiin! Mitenkähän muiden alojen ihmiset asian ratkaisevat, vaipoilla?

Käyvät työn ohessa vessassa. Toimistotyössä tämän ei luulisi olevan mikään ongelma. Opettaja ei voi lähteä kesken tunnin vessaan.

Tämän vartin aikana on joskus myös välituntivalvonta, palaveri opehuoneessa, soitto esim.perheneuvolaan, huoliaan purkava hätääntynyt oppilas tai kopiointi seuraavaa tuntia varten. Jollakulla kullannupulla on

takki hukassa tai reppu kadonnut.

Jessus näitä opettajien kommentteja ja valituksia, kun ovat täysin tietämättömiä tämän päivän työelämän vaatimuksista ja helppoahan se on, kun vastapuolella on puolustuskyvyttömät lapset.

Kannattaisi vaihtaa opettajan työt vaikka terv.kesk.lääkärin ammattiin. Otat 8h ajan 20min välein uuden potilaan ja tuossa ajassa on tutustuttava potilaan tietoihin ja käytettyjen lääkkeisiin, kuuntelet potilasta ja teet diagnoosin ja viet ne vielä potilastietoihin ja varmistat lääkkeiden sopivuuden. Ja tätä samaa 8h putkeen. Ja vessassa tai syömässä ei voi käydä, jos potilas tarvitsee välitöntä hoitoa, kun hengestä voi olla kysymys.

Oman havaintoni mukaan tällä palstalla suurimmat vaikeroijat ovat juuri 9opettajat, vaikka heillä vapaa-aikaa on muita enemmän. Eipä täällä ole juuri valittaneet päiväkodin hoitajat, poliisit, terv.hoito, ravintola-ala tai kaupan-ala vaikka heidän työnsä on paljon raskaampaa ja työpäivät pitkät.

Onko opettajan ammattitaito ja osaaminen nykyään niin surkealla tasolla, että se vaatii etukäteisharjoittelua ja suunnittelua niin paljon, vaikka käytössä on valmiit opetussuunnitelmat. Vai keksivätkö opettajat joka päivä uuden polkupyörän.

Tunnen yhden terveyskeskuslääkärin. Koska lääkäreistä on pulaa, hän saa itse määritellä, miten paljon tekee töitä. Palkka on niin hyvä, että hän voi olla pitkillä omilla lomilla jatkuvasti. Mikään pakko ei ole tehdä koko ajan täyttä päivää. Minulla opettajana ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.

Minäkin tunnen yhden opettajan, nimittäin oman lapseni 1 ja 2-luokan opettajan. JOKA syys-, joulu-, hiihtolomalla hän lomailee viikon ylimääräistä. Siihen sitten päälle liikuntalomat pidennetyillä viikonlopuilla.

Sijaiseksi hän hommaa aina jonkun opettajaksi opiskelevan raukan, joka ei pärjää luokan kanssa ollenkaan.

Luokka on kyllä ihan mahdoton, että minun puolestani lomailkoon.

Opettaja tekee juuri sen minimin mitä täytyy ja kun jostain kysyy niin koskaan ei ole havainnut mitään. Niin kauan kuin meistä jokainen tuntee yhden tällaisen niin tällä ruikuttamisella ei ole mitään pohjaa.

Vierailija
527/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaativaa. Valvoa jälki-istuntoa.

Luulette olet oikeasti että jokainen työsuoritus maksetaan erikseen firmoissa.

Miettikääpä vähän lomienne määrää, ja työpäivien pituutta. Varmasti voisi miettiä enemmin vähennyksiä palkasta monin perustein.

Olin aiemmin töissä koulussa, jossa oli yleiset jälkät. Koulu oli iso, enkä ikinä tuntenut juuri ketään istujista, joten mitään otetta heihin ei ollut. Pahimmillaan siellä oli 20 - 30 koulun pahinta häirikköä. Oli ihan tavallista, että siellä oli joku ongelmatilanne. Voin vakuuttaa, että kaksi tuntia tuota oli painajainen. Kaikkien istumisia ei voinut hyväksyä, koska he olivat niin törkeitä. Eräälle kollegalle kävi niin, että kesken jälkän oppilaat villiintyivät ja varastivat kellon seinästä yms.

Minä mieluummin maksaisin itse varmaan useamman satasen kuin menisin valvomaan noita uudestaan.

Nykyisessä työpaikassa jälkät valvotaan itse, jos ne on määrännyt. Mutta nyt on pulmana, että luvattomat poissaolot pitää istuttaa tunti tunnista. Pahimmillaan lintsareilla on kymmeniä, jopa satoja tunteja istumista. Onnea vaan luokanvalvojalle! Jo pelkästään aikojen sopiminen on duuni sinänsä.

Se on tosi helppo naureskella, miten iisiä on istuttaa jälkkiä, kun ei yhtään tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Mun lapsen yläkoulussa ei ole enää jälki-istunnot käytössä koska oppilaat tietävät ettei niihin ole pakko mennä, todistus on annettava vaikka olisi saanut 20 tuntia jälki-istuntoa eikä olisi istunut yhtään. Kasvatuskeskustelut tulivat tilalle. Paljon järkevämpi ratkaisu. Keskustelu käydään välitunnin tai oppitunnin aikana.

Kannattaa ottaa puheeksi teidänkin koululla ja päivittää rankaisukeinot vuoteen 2021.

Vierailija
528/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö olla?

Minä olen opettaja ja naimisissa sairaalalääkärin kanssa. Hänen nettopalkkansa on 300€ minua isompi. Jos jompikumpi meistä on palkkakuopassa, niin se en ole minä.

Ette ole kumpikaan palkkakuopassa. Voit kertoa bruttovuositulonne, jos muuta väität.

Vierailija
529/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä vähän lomienne määrää, ja työpäivien pituutta. Varmasti voisi miettiä enemmin vähennyksiä palkasta monin perustein.

Olin aiemmin töissä koulussa, jossa oli yleiset jälkät. Koulu oli iso, enkä ikinä tuntenut juuri ketään istujista, joten mitään otetta heihin ei ollut. Pahimmillaan siellä oli 20 - 30 koulun pahinta häirikköä. Oli ihan tavallista, että siellä oli joku ongelmatilanne. Voin vakuuttaa, että kaksi tuntia tuota oli painajainen. Kaikkien istumisia ei voinut hyväksyä, koska he olivat niin törkeitä. Eräälle kollegalle kävi niin, että kesken jälkän oppilaat villiintyivät ja varastivat kellon seinästä yms.

Minä mieluummin maksaisin itse varmaan useamman satasen kuin menisin valvomaan noita uudestaan.

Nykyisessä työpaikassa jälkät valvotaan itse, jos ne on määrännyt. Mutta nyt on pulmana, että luvattomat poissaolot pitää istuttaa tunti tunnista. Pahimmillaan lintsareilla on kymmeniä, jopa satoja tunteja istumista. Onnea vaan luokanvalvojalle! Jo pelkästään aikojen sopiminen on duuni sinänsä.

Se on tosi helppo naureskella, miten iisiä on istuttaa jälkkiä, kun ei yhtään tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.

Meidän lasten koulussa ei ainakaan tarvitse korvata luvattomia poissaoloja tunti tunnista.

Vierailija
530/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen yläkoulussa ei ole enää jälki-istunnot käytössä koska oppilaat tietävät ettei niihin ole pakko mennä, todistus on annettava vaikka olisi saanut 20 tuntia jälki-istuntoa eikä olisi istunut yhtään. Kasvatuskeskustelut tulivat tilalle. Paljon järkevämpi ratkaisu. Keskustelu käydään välitunnin tai oppitunnin aikana.

Kannattaa ottaa puheeksi teidänkin koululla ja päivittää rankaisukeinot vuoteen 2021.

Eli opettajille tulee vaan lisää töitä. 20 oppilasta saa jälkkää= yksi ope valvoo tunnin. 20 oppilasta kasvatuskeskusteluun = ope jää tuntiensa jälkeen haastattelemaan nuo kaikki ja täyttää lomakkeet = 10h lisää työtä. Oppituntien aikana ei voi pitää kasvatuskeskusteluja, koska ketään ei ole luokkaan tekemään sitä opetustyötä. Vartin välkän aikana ei kasvastuskeskustelua ehdi käytännössä pitää.

Vierailija
531/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat saavat kokemuslisiä pitkin työuraa? Muut kuntasektorin työntekijät saavat lisät siten että 5 vuoden kokemuksella saa 3% korotuksen peruspalkkaan ja 10 vuoden jälkeen 8% korotuksen peruspalkkaan. Osaamisesta ei myöskään palkita, eli lisäkoulutus ei tuo lisää palkkaa, opettajilla ilmeisesti lisäpätevöityminen nostaa ansioita. Olenko ymmärtänyt oikein?

Verrattuna muihin kuntasektorin työntekijöihin opettajat ovat täysin eriarvoisessa asemassa joten en kehtaisi valittaa.

Vierailija
532/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

Niin, ajattele, että luokanvalvojuudestakin saa semmoisen sata euroa kuussa! Siitä tulee huikeat neljä viisi euroa per oppilas. Kannattaa muistaa tämä, kun haluaa puhelussa vielä kerran kertoa, miten nicopetterin isosisko muutti omilleen ja kuinka exäsi on paska.

Perhepäivähoitaja saattaa saada 6-7 euroa palkkaa tunnilta. Älä kuule valita yhtään. Tekee 40 tuntia viikossa töitä eikä voi yhtään vaikuttaa työaikoihinsa.

Perhepäivähoitaja ei ole käynyt lukioa.

Eikä opiskellut yliopistossa, eikä suorittanut auskoltointia tai siis opetusharjoittelua.

Että on siinä melkoinen ero.

Miten niin perhepäivähoitaja ei ole käynyt lukiota? :D 

Kyllä aika moni pph on käynyt lukion.

Tunnen perhepäivähoitajia, joilla on lastentarhan opettajan tutkinto.

Vierailija
533/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän 45min viikossa työaikaa poikien vessan vahtimiseen. Siellä on tämän vuoden aikana esimerkiksi ulostettu lattialle ja lavuaariin, käytetty useamman kerran nuuskaa, välitetty alkoholia, oltu 8 poikaa samassa vessankopissa, kiusattu toisia lukemattomia kertoja, lintsattu välitunteja, hajotettu paikkoja (pönttöjen muoviosat jouduttiin ottamaan pois), estetty pienempiä oppilaita käymästä asioilla....

Kaiken tämän saavat aikaan yläkoululaiset.

Vierailija
534/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa ei ainakaan tarvitse korvata luvattomia poissaoloja tunti tunnista.

So? Kyllä minä tiedän, että monessa koulussa on annettu periksi. Monet uudet oppilaat ovat meillä ihmeissään, kun joutuvat toteamaan, että täällä onkin ihan oikeat säännöt, joista pidetään kiinni. Mutta työtä se vaatii koulun aikuisilta. Tuossa joku toinenkin kehui, miten oman lapsen koulussa kasvatuskeskustelu on modernisti välkällä. Näin oppilas ei joudu kuluttamaan yhtään ylimääräistä sekuntia tekojensa miettimiseen ja ope voi lähteä ajoissa kotiin. Hieno homma!

Vierailija
535/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia haukkuvat opettajat, en epäile, etteikö olisi vaikeita vanhempia. Voi yrittää asettua niiden asemaan, joiden työhön kuuluu esim poliisin asiakkaat, sosiaalihuollossa asiakkaat, erilaisten kanteluita ja valituksia hoitavien asiakkaat, kaupan asiakkaat ja kaikki ne, joilla valittamisen edes vähäisenä pidäkkeenä ei toimi se, että mahdollisena jatkuvasta älyttömästä valittamisesta kärsijänä on oma lapsi.

Mitä tarkoitat? Kärsiikö lapsi siitä, että hänen vanhempansa valittavat? Näinhän ei pitäisi olla.

Itse myönnän kyllä vaienneeni muutamasta asiasta, koska olen pelännyt, että lasta ei auteta tai hänen numeroaan lasketaan. Opettaja on vastuussa arvosanoista ja erityisopettaja valikoi autettavansa. Kyseessä on valtasuhde.

Vierailija
536/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin opettajana ihan hiljaa, teillä on meinaan verran hyvä palkka kuitenkin sekä ruhtinaalliset lomat vuosittain - en kehtaisi opettaja valittaa.

Hyvin sanottu. Voisitte vaihtaa hoitoalan töihin kokeeksi. Siinä vaaditaan kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja toivottavasti oppisitte senkin mitä vaitiolovelvollisuus tarkoittaa. Mitähän siitäkin seuraisi jos hoitajilla olisi esim facessa samanlainen ryhmä kuin ikimuistoiset koevastaukset. Ryhmässä on paljon opettajien haukkumista oppilaistaan. Suuri osa siellä on ymmärtänyt jutun juonen ja kertoo vain itsestään.

Vierailija
537/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi ei ajattele opettajan työstä yhtään mitään. 

Miksi opettajan ammattikuvaa pitäisi muiden jotenkin ajatella?

Vierailija
538/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yksinkertaisesti vain kyllästyttää tämä opettajien jatkuva valittaminen. Elämä on valintoja ja opettajat voivat vaihtaa alaa. Uhkailevat aina, että kohta ei oo opettajia, kun kaikki vaihtaa muihin töihin. Mutta paikkakunnallamme esim. oli alakoulun opettajien paikkoja kaksi haussa ja hakijoita oli 20. Joten pulaa opettajista ei ole.

Ja mihin he vaihtaisivat, kun työttömiä on pilvin pimein Suomessa. Olisivat onnellisia, että heillä on töitä. Mutta lopettaisivat tuon ruikuttamisen huonosta palkastaan ja pitkistä työpäivistään. Niin on monessa muussakin ammatissa ja paljon on ihmisiä työttömänä ja varsinkin nyt koronan takia lomautetuna ja taloudellisessa ahdingossa.

Jos ei työ maistu, niin voi jäädä pois töistä. Sota ei yhtä miestä kaipaa.

Vierailija
539/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opettajille tulee vaan lisää töitä. 20 oppilasta saa jälkkää= yksi ope valvoo tunnin. 20 oppilasta kasvatuskeskusteluun = ope jää tuntiensa jälkeen haastattelemaan nuo kaikki ja täyttää lomakkeet = 10h lisää työtä. Oppituntien aikana ei voi pitää kasvatuskeskusteluja, koska ketään ei ole luokkaan tekemään sitä opetustyötä. Vartin välkän aikana ei kasvastuskeskustelua ehdi käytännössä pitää.

Ei kait oppituntien aikana tarvitsekaan pitää kasvatuskeskusteluja, kun ne voi hoitaa oppituntien jälkeen, kun harvoin opettajalla on opetusta 8h/pv vaan 3-5h.

Olen seurannut opettajan työtä, kun mies on opettaja ja keskimäärin tekee n. 7-7,5h/pv.

Mies menee kahdeksaksi koululle ja lähtee yleensä klo 15-15.30 eikä juuri koskaan illalla kotona tee töitä, eikä vastaa viesteihin ja vanhempien yhteydenotot puhelimella on todella harvinaisia. Mies omien sanojensa mukaan hoitaa "työt" koululla, korjaa kokeet, suunnittelutyöt, vanhempain keskustelut jne.

Jos luokkia on tyhjänä, myös lapset saattavat jäädä tekemään läksyjä koululle ja on siinä apuna. Ja tätä vanhemmat ovat arvostaneet. Eikä hän uhraa juuri viikonloppuja töihin.

Käsittääkseni pärjää opettajana ihan hyvin, ainakin hän näyttää olevan pidetty opettaja vanhempien ja lasten keskuudessa. Näin olen ymmärtänyt. Eikä ole stressaantunut, uhriutunut tai pahoilla mielin.

Ja näin luulen, suurimmalla osalla opettajia olevan.

Vierailija
540/746 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin meidän koulussa toimitaan. Kannattaa ehkä miettiä milloin on kasvatuskeskustelun paikka ja milloin ei. Luvaton poissaolo voidaan korvata myös lisätehtävällä. Teillä tunnutaan määräävän jälkkää aika huolettomasti.