Moni vanhempi luulee opettajan saavan palkkaa esim. suunnittelusta, palavereista tai jälki-istunnon valvomisesta.
Opethan saavat palkan oppituntien lukumäärän perusteella. Viikossa palkkaa saa yhdestä luokanvalvojan tunnista (joka ei koskaan riitä) ja palkallista yhteissuunnitteluaikaa on kolme tuntia. Joillakin opettajilla voi olla vielä joku erityistehtävä esimerkiksi toimiminen vararehtorina. Muut hommat tehdäänkin sitten ilman korvausta. Näitä hommia ovat esimerkiksi tapahtumien suunnittelut, oppilaan palaverit ja papereiden tekemiset, kiusaamisten selvittelyt, jälki-istunnon valvomiset, oppilaiden tuotosten tarkastamiset jne.
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen hieman tuota opettajien wilma-viestintää. Olen aina luullut, että opet lukevat viestejä tiettyyn aikaan aamusta tai välkällä. Olen itse muutaman kerran viestitellyt opettajille iltaisin, mutten ole ymmärtänyt häiritseväni heitä heidän vapaa-ajallaan, koska en ole olettanut heidän heti vastaavan.
Tätä samaa olen ihmetellyt. En voi töissä kirjoitella wilmaviestejä opettajille, joten jos on jotain asiaa, joudun kirjoittamaan sen illalla. En odota, että opettaja vastaa siihen illalla. Mutta opettajat valittaa, että me vanhemmat häiritsemme heitä vapaalla, kun olemme kirjoittaneet wilmaviestin.
Olen luullut, että wilma toimii kuin sähköposti, että opettaja lukee sen työaikana. Mutta kun en pysty sitä kirjoittamaan itse työaikana, niin ongelmahan tästä tulee.
Mutta opettajat itse ovat laittaneet illalla klo 23.00, että huomenna ei olekkaan sisäliikuntaa, vaan luistimet matkaan. No, minä en yöllä lue viestejä, enkä aamulla ehdi. Joten lapselle on tullut merkintä puuttuneista liikuntavarusteista
Vierailija kirjoitti:
Oi tätä kateuden määrää. Enää tarvitaan kuusi muuta kuolemansyntiä...
Samaa mietin. Kadehditaan muita ammattiryhmiä, toisia opettajia ja rehtoreita. Aina joku saa pikkuisen enemmän. Voi hyvänen aika sentään. Kyllä elämästä saa tosi vaikeaa tuolla menolla. Sitten levitetään negatiivisuutta työkavereihin ja lapsiin. Apua...
Voin sanoa suoraan, että minä en akateemisesti koulutettuna ihmisenä tekisi tätä työtä tällä palkalla ilman lomia. Miksi opettajan pitää painaa ylitöitä väsyneenä, jotta palkka on edes kohtuullinen? Miksi opettajan lähtöpalkka on alempi, mitä suunnilleen kaikilla muilla yliopistokoulutetuilla aloilla kuntasektorilla? Siksi, että lomat... pitääkö siitä vielä päälle natkuttaa jatkuvasti.
Kuntasektorilla keskiverto työpanos viikossa toimistossa on joitain tunteja tutkimusten mukaan. Opettaja, se huonoin ja laiskinkin sykkii täydellä teholla siellä luokan edessä reippaasti 20h/vko. Esimerkiksi koulukuraattorin asiakasaika on meillä viikossa 20h. Miksi ihmeessä se ei ole ongelma, mutta se olisi ongelma, että opettajan asiakasaika ison ryhmän kanssa on vaikka 24h? Kaikissa muissa töissä hyväksytään, että on sitä paperihommaa, asioiden pohtimista, yhteydenpitoa, suunnittelua jne. Mutta opettajalla sitä ei saisi olla, vaikka asiakasmäärä on valtava viikossa. Opettajan peruspalkka on alle 3000 Euroa peruskoulussa ja jopa sossut saa jo yli 3000 Euroa lähtönä, vaikka heitä pidetään ihan paarialuokkana palkoissa. Opettajilla on toki ne lomat, mutta sillähän perustellaan huonoa palkkaa, että on ne lomat.... Joten kiitos, ei tarvitse mainita niitä enää uudelleen. Toinen vaihtoehto on, että opettajien palkka nostetaan vastaamaan muiden yhtä haastavaa ja vastuullista työtä tekevien kanssa samalle tasolle ja sitten opet ovat palkattomalla sen kuukauden vuodessa.
Usein on sellaisia työpäiviä, ettei wilmaa tai sähköpostia ehdi aukaisemaan. Illalla katson sitten jos voimia vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Kun jouduin käymään tuossa alakoulussa useamman kerran muutaman vuoden ajan töiden takia, aina välitunnilla istuivat opettajat kahvilla pullapussit pöydillä. Opettajanhuoneesta kaikui naurun rähäkkä. Joten ei oikein mene lävitse tämä, ettei oppituntien välissä ole taukoa, vaan puurtavat tuon välitunninkin töitä.
Kouluavustajat siellä ulkona seisoi välituntivalvonnassa
Miksi valehtelet? Sehän on rikosasia, jos rehtori ei ole määrännyt opettajille valvontoja ja siellä tapahtuu jotain. Avustaja ei ole koskaan vastuussa mistään.
Vanhempia haukkuvat opettajat, en epäile, etteikö olisi vaikeita vanhempia. Voi yrittää asettua niiden asemaan, joiden työhön kuuluu esim poliisin asiakkaat, sosiaalihuollossa asiakkaat, erilaisten kanteluita ja valituksia hoitavien asiakkaat, kaupan asiakkaat ja kaikki ne, joilla valittamisen edes vähäisenä pidäkkeenä ei toimi se, että mahdollisena jatkuvasta älyttömästä valittamisesta kärsijänä on oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä ihme rutisijoita! Olen itsekin akateeminen enkä katso ketään alaspäin, mutta kokeilkaapa opettajat vaikkapa siivoojan tai laitoshuoltajan työtä ja lopettakaa tuo naurettava ulinanne.
Tein opiskeluaikana paljon siivoustöitä. Monena kesänä olin kuukausia ihan kokopäiväisestikin siivoamassa. Yhteensä kokemusta kertyi vuosia. Se oli ehdottomasti helpointa työtä ikinä. Toki vanhemmiten voi kroppa pettää, mutta on niitä vaivoja muillakin, jopa opettajilla. Joka tapauksessa oli kyllä niin helppo elämä, kun vaan meni ja siivosi alueensa. Ei tarvinnut suunnitella joka päivä työn sisältöä itse. En ollut töistä koskaan väsynyt, koska mitään uuvuttavaa ei koskaan tapahtunut.
T. Ope
L.Ehtori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kyllä ihme rutisijoita! Olen itsekin akateeminen enkä katso ketään alaspäin, mutta kokeilkaapa opettajat vaikkapa siivoojan tai laitoshuoltajan työtä ja lopettakaa tuo naurettava ulinanne.
Kiitos.
Tämän työn huonoin puoli ovat kaikesta mahdollisesta vinkuvat kollegat. Vetää puoleensa tietynlaista ihmistyyppiä.
Mitä hemmetin väliä sillä on, mitä muut ajattelevat hommiisi kuuluvan ja mistä maksetaan ja mistä ei.
Onneksi opettajia on moneen junaan! On teitä tervejärkisiä ja sitten heitä kaikesta valittavia. Järkevät keskittyvät tärkeisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Pienten ja keskisuurten koulujen rehtorit eivät pääse lähellekään lukion opejen palkkoja.
Olet vastuussa kaikesta ja teet kaiken, mitä muut eivät katso työhönsä kuuluvaksi ja saat alle 4000.
Vuosiluokkia 1–6 käsittävän koulun rehtori, 12–23 palkkaperusteryhmää 3 812,72
Vuosiluokkia 1–6 käsittävän koulun rehtori, 24–30 palkkaperusteryhmää 3 938,47
Plus kokemuslisät jotka ovat ovtes:ssä ihan jotain muuta luokka kuin muilla kansalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia haukkuvat opettajat, en epäile, etteikö olisi vaikeita vanhempia. Voi yrittää asettua niiden asemaan, joiden työhön kuuluu esim poliisin asiakkaat, sosiaalihuollossa asiakkaat, erilaisten kanteluita ja valituksia hoitavien asiakkaat, kaupan asiakkaat ja kaikki ne, joilla valittamisen edes vähäisenä pidäkkeenä ei toimi se, että mahdollisena jatkuvasta älyttömästä valittamisesta kärsijänä on oma lapsi.
Ei vanhemmilla enää ole mitään pidikkeitä valittaa. Minut ollaa haastamassa oikeuteen asiasta, johon minulla (riviopettaja) ei ole minkäänlaista valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkat ovat ihan naurettavan isoaja suhteessa työn vaativuuteen tai koulutukseen. Ihan naurattaa lukea näitä juttuja miten opettajat sitä ja opettajat tätä.
Opettajat voisivat nyt oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni. Suomen PISA kokeiden tulokset on romahtaneet ja nuoret syyllistyvät vakaviin rikoksiin ja kiusaaminen on ihan omaa luokkaansa nykyään.
Opettajat vastaa : ei saada palkkaa ja kesälomakin on vaan 3.5kk ja siihen päälle vielä syys-joulu-hiihtoloma. Naurettavaa itkemistä.
Ja palkka on vaan 5000 euroa kk.
Miten on, onko myös kodilla tai yhteiskunnallisilla päätöksillä vaikutusta pisa-kokeiden romahtamiseen ja miten kiusaaminen ja väkivaltarikokset, onko sekin pelkästään koulun syy?
Onko vanhemmuus hukassa? Ei koulu voi korjata muutamassa tunnissa / päivä sitä, mikä kotona jää tekemättä suurimman osa vuorokaudesta, viikosta ja sen 190 koulupäivän ulkopuolella, varsinkin kun suuri osa vanhemmista vastustaa koulun puuttumista asioihin.
Kiusaamista on aina ollut ja tulee aina olemaan. Nyt siihen vain puututaan herkemmin ja asioista puhutaan. Eri asia puututtiinko teidän kouluaikananne, kun mielenvikaiset, sotatraumoista kärsivät kansakoulunopettajat pitivät ohjaksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ruikutusketju. Opettajat ovat korkeakoulutettuja ammattilaisia ja ovat pienen palkkansa ansainneet. Miksi minun pitäisi saada yhtä paljon siivoustyöstä palkkaa. Saan enemmän kuin edellä linkitettyssä palkkataulukossa esiluokan opettajat. Itselläni on vuodessa suoritettu ammatillinen tutkinto ja työ vailla vastuuta, mutta silti saan 2400 euroa kuukaudessa palkkaa.
Kun pelkkä korkea koulutus ei riitä, vaan se hyvän palkan vuoksi pitäisi myös tehdä paljon töitä.
Opetajien vuosisdonnaiset lisät :
Peruskoulu
5 vuotta: 4 prosenttia
8 vuotta: 4 prosenttia
10 vuotta: 6 prosenttia
15 vuotta: 6 prosenttia
20 vuotta: 6 prosenttia
Peruskoulun esiluokanopettaja
5 vuotta: 6 prosenttia
8 vuotta: 3 prosenttia
10 vuotta: 9 prosenttia
Lukio ja aikuislukio
8 vuotta: 2 prosenttia
10 vuotta: 10 prosenttia
15 vuotta: 4 prosenttia
Musiikkioppilaitos
5 vuotta: 2 prosenttia
Lasten ja nuorten taidekoulu
10 vuotta: 5 prosenttia
15 vuotta: 10 prosenttia
20 vuotta: 10 prosenttia
Kansalaisopisto
Kansalaisopiston suunnittelijaopettaja
Kansanopisto / vaihtoehto 1
Kansanopisto / vaihtoehto 2
Kansalais- ja kansanopiston tuntiopettajan määrävuosikuorotus (vähintään 16 viikkotuntia)
3 vuotta: 6 prosenttia
Rankkaa hommaa. Liian paljon töitä, liian vähän liksaa ja lomaa. Joululahjatkin on aina vääränlaisia, niistähän joka joulu luetaan avautumisia mielipidepalstoilta. En kyllä ihan heti muista toista ammattiryhmää joka kehtaa valittaa joululahjoista joka helvetin vuosi?! Miten te kestätte itseänne!
Opettajan työ on rankkaa, sitä ei varmaan kiellä kukaan, mutta olette te kyllä todella hirveitä marttyyrejä. Johtuu varmaan siitä, kuten joku jo aiemmin totesi, että alalle hakeutuu paljon tietyt luonteenpiirteet omaavia tyyppejä. Marttyyrinä uhraudutaan ja sitten pännii kun kukaan ei arvosta uhriutumista.
Arvostan omien lasten opettajia todella paljon, ihan huipputyyppejä. Korona-ajan etäopetuksenkin hoitivat tosi hienosti. Joka tunti verkossa. Hyvin harva ope hoiti homman yhtä hienosti. Jotenkin olisi surullista, että nämä huipputyypit purkavat katkeruuttaan täällä netissä nimettömänä.
Uskokaa jo, ei teitä kukaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Opetajien vuosisdonnaiset lisät :
Peruskoulu
5 vuotta: 4 prosenttia
8 vuotta: 4 prosenttia
10 vuotta: 6 prosenttia
Peruskoulun esiluokanopettaja
Lukio ja aikuislukio
15 vuotta: 4 prosenttia
Musiikkioppilaitos
Lasten ja nuorten taidekoulu
Kansalaisopisto
Kansalaisopiston suunnittelijaopettaja
Kansanopisto / vaihtoehto 1
Kansanopisto / vaihtoehto 2
Kansalais- ja kansanopiston tuntiopettajan määrävuosikuorotus (vähintään 16 viikkotuntia)
3 vuotta: 6 prosenttia
Ja tässä maksuperusteet:
Vuosisidonnainen lisä lasketaan virkanimikkeen hinnoittelukohdan mukaisesta peruspalkasta tai välyksen alarajasta kertomalla se vuosisidonnaisen lisän prosenttien mukaisilla kertoimilla (esim. 2 % = 1,02) korkoa korolle -periaatteella pyöristämättä tuloa välissä. Pyöristys täysiin sentteihin tehdään vasta loppupalkassa.
Jos opettajan peruspalkassa on epäpätevyysalennus, vuosisidonnainen lisä lasketaan alennetusta peruspalkasta. Myös osa-aikaisesti virkaa hoitavan vuosisidonnainen lisä lasketaan osa-aikapalkasta. Peruspalkkaa korkeampi tehtäväkohtainen palkka ei vaikuta vuosisidonnaiseen lisään.
Muilla kunta-alalle ei tule vuosisidonnainen lisä korkoa korolle periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työstä kuvitellaan niin paljon kaikkea, mikä ei pidä paikkaansa. Työ yläkoulussa murrosikäisten parissa ei ole helppoa, en sitä tosin kuvitellutkaan. Mieti itse: yritä saada sekalainen joukko nuoria oppimaan eri asioita, ja samaan aikaan kasvata heitä. Tee tämä kaikki kuusi tai seitsemän kertaa 45 minuutin jaksoissa, välissä välitunti, jonka aikana täytät tuntipäiväkirjaa, tai käyt vessassa nopsaan. Kaikki tämä 9 ja 15 välillä. Iltaisin suunnittelet seuraavaa päivää. Ja sama sunnuntaisin, suunnittelet tunnit ja kokeet ja muut viikon asiat. Minulla on tasan yksi vapaapäivä viikossa, lauantai. Lomat tulevat enemmän kuin tarpeeseen.
Samanlaistahan tuo kaikilla on paitsi että ei ole joka tunti vartin taukoa.
Tästä vartin 'tauosta' osa menee luokasta toiseen siirtymiseen, vessassa käyntiin, mahdollisten riitatilanteiden selvittämiseen, Wilma-merkintöjen tekemiseen ja muuhun pieneen 'kivaan'.
Jessus, tauko meni siirtymiseen ja vessassa käyntiin! Mitenkähän muiden alojen ihmiset asian ratkaisevat, vaipoilla?
Käyvät työn ohessa vessassa. Toimistotyössä tämän ei luulisi olevan mikään ongelma. Opettaja ei voi lähteä kesken tunnin vessaan.
Tämän vartin aikana on joskus myös välituntivalvonta, palaveri opehuoneessa, soitto esim.perheneuvolaan, huoliaan purkava hätääntynyt oppilas tai kopiointi seuraavaa tuntia varten. Jollakulla kullannupulla on
takki hukassa tai reppu kadonnut.
Jessus näitä opettajien kommentteja ja valituksia, kun ovat täysin tietämättömiä tämän päivän työelämän vaatimuksista ja helppoahan se on, kun vastapuolella on puolustuskyvyttömät lapset.
Kannattaisi vaihtaa opettajan työt vaikka terv.kesk.lääkärin ammattiin. Otat 8h ajan 20min välein uuden potilaan ja tuossa ajassa on tutustuttava potilaan tietoihin ja käytettyjen lääkkeisiin, kuuntelet potilasta ja teet diagnoosin ja viet ne vielä potilastietoihin ja varmistat lääkkeiden sopivuuden. Ja tätä samaa 8h putkeen. Ja vessassa tai syömässä ei voi käydä, jos potilas tarvitsee välitöntä hoitoa, kun hengestä voi olla kysymys.
Oman havaintoni mukaan tällä palstalla suurimmat vaikeroijat ovat juuri 9opettajat, vaikka heillä vapaa-aikaa on muita enemmän. Eipä täällä ole juuri valittaneet päiväkodin hoitajat, poliisit, terv.hoito, ravintola-ala tai kaupan-ala vaikka heidän työnsä on paljon raskaampaa ja työpäivät pitkät.
Onko opettajan ammattitaito ja osaaminen nykyään niin surkealla tasolla, että se vaatii etukäteisharjoittelua ja suunnittelua niin paljon, vaikka käytössä on valmiit opetussuunnitelmat. Vai keksivätkö opettajat joka päivä uuden polkupyörän.
Tunnen yhden terveyskeskuslääkärin. Koska lääkäreistä on pulaa, hän saa itse määritellä, miten paljon tekee töitä. Palkka on niin hyvä, että hän voi olla pitkillä omilla lomilla jatkuvasti. Mikään pakko ei ole tehdä koko ajan täyttä päivää. Minulla opettajana ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun jouduin käymään tuossa alakoulussa useamman kerran muutaman vuoden ajan töiden takia, aina välitunnilla istuivat opettajat kahvilla pullapussit pöydillä. Opettajanhuoneesta kaikui naurun rähäkkä. Joten ei oikein mene lävitse tämä, ettei oppituntien välissä ole taukoa, vaan puurtavat tuon välitunninkin töitä.
Kouluavustajat siellä ulkona seisoi välituntivalvonnassa
Ja oliko vielä niitä kalliimpia viinereitä ja jokaisella oma pussi?
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaativaa. Valvoa jälki-istuntoa.
Luulette olet oikeasti että jokainen työsuoritus maksetaan erikseen firmoissa.
Miettikääpä vähän lomienne määrää, ja työpäivien pituutta. Varmasti voisi miettiä enemmin vähennyksiä palkasta monin perustein.
Olin aiemmin töissä koulussa, jossa oli yleiset jälkät. Koulu oli iso, enkä ikinä tuntenut juuri ketään istujista, joten mitään otetta heihin ei ollut. Pahimmillaan siellä oli 20 - 30 koulun pahinta häirikköä. Oli ihan tavallista, että siellä oli joku ongelmatilanne. Voin vakuuttaa, että kaksi tuntia tuota oli painajainen. Kaikkien istumisia ei voinut hyväksyä, koska he olivat niin törkeitä. Eräälle kollegalle kävi niin, että kesken jälkän oppilaat villiintyivät ja varastivat kellon seinästä yms.
Minä mieluummin maksaisin itse varmaan useamman satasen kuin menisin valvomaan noita uudestaan.
Nykyisessä työpaikassa jälkät valvotaan itse, jos ne on määrännyt. Mutta nyt on pulmana, että luvattomat poissaolot pitää istuttaa tunti tunnista. Pahimmillaan lintsareilla on kymmeniä, jopa satoja tunteja istumista. Onnea vaan luokanvalvojalle! Jo pelkästään aikojen sopiminen on duuni sinänsä.
Se on tosi helppo naureskella, miten iisiä on istuttaa jälkkiä, kun ei yhtään tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden terveyskeskuslääkärin. Koska lääkäreistä on pulaa, hän saa itse määritellä, miten paljon tekee töitä. Palkka on niin hyvä, että hän voi olla pitkillä omilla lomilla jatkuvasti. Mikään pakko ei ole tehdä koko ajan täyttä päivää. Minulla opettajana ei todellakaan ole mahdollisuutta tällaiseen.
Pitäisikö olla?
Minä olen opettaja ja naimisissa sairaalalääkärin kanssa. Hänen nettopalkkansa on 300€ minua isompi. Jos jompikumpi meistä on palkkakuopassa, niin se en ole minä.
Miksi sinä JHL:läisiä kadehdit, mikset keskustele oman ammttiyhdistyksesi kanssa asiasta?