Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistatte että menkat alkaa?

Vierailija
22.01.2021 |

Yleensä tunnistan edellisenä päivänä siitä että alavatsalla tuntuu eräänlaista virtausta. Tällä kertaa heräsin yöllä ja haistoin sellaisen makean veren :-D hyvin ehdin vielä vessaan ennen kuin holahti. En ole ikinä ennen haistanut silti alkua.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen vuorokauden aikana tai muutamaa vrk ennen mulla on ihan hirveä nälkä. Alavatsa voi olla turvoksissa, muttei aina. 

Vierailija
22/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tunnista, mutta mies väittää tunnistavan keholämpötilani noususta yöllä.

Lämpötila LASKEE kuukautisten alkaessa. Ovulaatiossa nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 vrk ennen niitä minulla on todella kova ja pohjaton nälkä, tämä joka kerta. Sitten harvakseltaan voi olla alavatsan turvotusta tai kipua.

Vierailija
24/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoa ennen alkaa tulla mielialaoireita, ja menkkoja edeltävinä päivinä saattaa olla ärtyneisyyttä tai masentuneisuutta tai molempia. Vähän ennen vuotoa alkaa vatsakipu ja krampit, eli side ja särkylääke valmiiksi.

Vierailija
25/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan liittynyt kuukautisiin mitään mielialamuutoksia tms. Kuukautisten alkamisen huomaa vain pöksyistä.

Vierailija
26/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa oudon kipeä, siis sellainen "painostava, jylläävä"  kivun tunne joka saattaa alkaa aamupäivällä, vaimenee keskipäivällä , jatkuu taas illalla. Yöksi lakkaa ja aamulla alkaa taas jäynäämään. Kipua ei voi paikantaa mihinkään vatsan kohtaan  ja ko kipu johtaa minut aika usein harhaan ja alan miettiä olenko syönyt jotain pilaantunutta ja seuraavaksi tämä on taas jotain laktoosi-intoleranssin oireita - joinko maitoa - taisin syödä 4-viljan puuroa ja muut viljat kuin kaura sekoitti vatsan. Vatsa on muutenkin akilleksen kantapääni eli kaikki jännitys, pelko, kiukku, viha, suuttumus, rakkaus ja muut tuntee menevät mulla vatsan kautta eli vatsa on tunteiden takia useinkin sekaisin.  Joskus tuntuu, että kuolen varmaan vanhalla iällä johonkin vatsasairauteen. Mutta menkat huomaan tuosta vatsa myllerryksestä ja jatkuvasta nälästä - ilta menee sohvalla istuessa kun liikkuminen mahdotonta, burana onneks tehoaa yleensä vartissa. Toinen menkkaoire on pieni päänsärky, mutta sen kestää ilman lääkitystäkin. Olen muutenkin aika suorapuheinen, temperamenttinen, joten en ainakaan itse huomaa mitään luonneoireita, kun oli päivä mikä vaan niin en siedä valehtelua ,mykkäkoulua, vastaamisen pakoilua ja räjähdän  noista aina.  Kyllä ootan että täti punainen alkaisi jättää mut jo pikkuhiljaa rauhaa  - tosin vaihdevuodet voivat olla kahta katalammat - oireet muuttuu, mutta nainen taitaa kärsiä kivuista koko ikänsä. ekaks menkat, synnytykset tai sitä ennen lapsettomuushoitoja, sitten vaihdevuodet ja sen jälkeen alkaa jokin mukava naisten syöpätyyppi nostaa päätänsä ja siitä sitten mars sädehoitoihin ja se jos vasta mitä saa voimaan pahoin, mutta vaikeudet kasvattaa resilienssiä

Vierailija
27/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endo oireet ilmoittelee niin kovasti ettei voi jäädä huomaamatta lol. Yleensä pari päivää ennen on jo niin tukala olo että tietää kohta alkaa. 

Vierailija
28/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vituttaa.

Läheiset huomaa...

Vierailija
29/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sillä hetkellä kun on alkamassa tai on juuri alkanut on yleensä sellaista mahakipua, jollaista ei muulloin ole. Kärsin siis erilaisista suolistovaivoista ja ruoansulatusvaivoista, ehkä on jopa ibs, mutta kipunoi kuitenkin erilaista. Sitten muutamaa päivää ennen rintoihin sattuu ja ovat arat, ehkä turvoksissakin. Pari päivää tai päivää ennen liikutun jostain ihan ihme asioista, viimeksi jonkun joulukalenterin kuvasta, jossa oli kuvattuna vanhan ajan joulu. Tämä hämmentää ehkä eniten ja tekee mieli tehdä jotain typerää, jota tietää sitten katuvansa myöhemmin. Toisaalta yleensä, aikuisiällä nyt varsinkin ymmärryksen kasvaessa olen huomannut ovulaatioon liittyvän liman ja siitä osaan laskea. Varmasti joskus hyvinkin nuorena ihmettelin tuota limaa, mutta en osannut yhdistää.

Vierailija
30/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endo oireet ilmoittelee niin kovasti ettei voi jäädä huomaamatta lol. Yleensä pari päivää ennen on jo niin tukala olo että tietää kohta alkaa. 

Jos nyt oireita kerrotaan ja jätetään pois ne viiltävät alavatsa kivut ja turvonneet rinnat niin yksi minkä huomaa juuri päivää ennen, alapää menee oudon kuivaksi,ihan kuin melkein virtsis tulossa. Ja se tunne loppuu kun menkat alkavat. Outo oire..

Vierailija
31/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää ennen kova nälkä, joka kestää vähintään vuorokauden. Sellainen pohjaton nälkä. Sitten noin 12h ennen alkaa omituinen tunne alavatsassa.

Vierailija
32/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapää alkaa tuoksua makealta ja vatsaan jo sattuu.

Tuon olen myös minä huomannut, että valkovuotoon tulee "menkkojen haju" vähän ennen vuodon alkua. Tosin nykyisin ei niin haittaisi, vaikka menkat pääsisivät yllättämään, koska hormonikierukka aiheuttaa jatkuvan valkovuodon, jonka vuoksi käytän koko ajan pikkuhousunsuojia, ja sen saman hormonikierukan ansiosta menkat ovat niin niukat, että pikkuhousunsuoja riittää oikein hyvin. Eli samat suojat käyvät riippumatta siitä, onko vuodossa verta mukana vai ei.

Vierailija
33/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä että alan yhtäkkiä vuotamaan kuin teurastettu eläin. Kivut alkavat yleensä 15-30 minuuttia sen jälkeen. Eli sekä vuoto alkaa varoittamatta että kivut siten, että särkylääke ei ehdi vielä vaikuttamaan.

Kuparikierukka helpotti asiaa. Menkat alkoivat hillitymmin, enkä saanut mitään supervuotopäiviä. Vuoto oli siis tasaista kuukautisten aikaan. Varmaan siitä syystä en myöskään saanut kovia kipuja. Kunhan olen puskenut lapseni ulos kohdusta, asennutan sinne taas kuparikierukan.

Mulla taas kuparikierukka sai aikaan sen, että kuukautiset kestivät kaksi viikkoa, yöside tuli tunnissa täyteen ja vaatteisiin tuli tahroja. En pitänyt sitä montakaan kuukautta. Normaalisti kuukautiseni kestävät viikon ja ennen niitä on rinnat pinkeinä.

Joo useimmilla kuparikierukka lisää vuotoja ja kipuja. Minä olen joku friikki poikkeustapaus, jolla kierukka teki menkoista miellyttävämmät.

Vierailija
34/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tunnista, mutta mies väittää tunnistavan keholämpötilani noususta yöllä.

Lämpötila LASKEE kuukautisten alkaessa. Ovulaatiossa nousee.

Ihmiset ovat hyvin erilaisia anatomisilta ja fysiologisilta ominaisuuksiltaan.

Vierailija
35/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paria päivää ennen iskee leukaan inhottavan tulehtuneen aknen. Tissit turpoaa 1-2 kuppikokoa ja muuttuu aroiksi. Päivää ennen alavatsa turpoaa pömpöksi.

Päivänä, jolloin kuukautiset alkaa, tulee aamuyöstä kipeitä kramppeja, kuin supistuksia, alavatsaan ja niihin herää. Alaselkää alkaa särkeä. 

Herätessä vatsa on aivan vetisellä kuralla, koska suoli ei mitä ilmeisemmin siedä niitä kohdun kramppeja, joten sitten saa ravata useamman kerran vessassa. 

Siitä menee iltapäivään, niin saattaa näkyä veskissä käydessä paperiin pyyhkiessä tippa verta. Tihkuttelua, mahakipua, selkäsärkyä ja ripulia se eka päivä. Seuraavana päivänä alkaa veren tulviminen holahtelemalla. Vuotoa kestää joku 8-10 päivää. Joskus kohtu kramppailee ja sattuu niin, että olen aivan kalpea ja kylmänhikinen  (työkaverit on kyselleet, mikä minua vaivaa, eli näkyy päällepäin). 

Onneksi on keksitty särkylääkkeet ja kuukuppi. Vieläkun saisi tuon hormonaalisen aknen kuriin. 

Vierailija
36/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sillä hetkellä kun on alkamassa tai on juuri alkanut on yleensä sellaista mahakipua, jollaista ei muulloin ole. Kärsin siis erilaisista suolistovaivoista ja ruoansulatusvaivoista, ehkä on jopa ibs, mutta kipunoi kuitenkin erilaista. Sitten muutamaa päivää ennen rintoihin sattuu ja ovat arat, ehkä turvoksissakin. Pari päivää tai päivää ennen liikutun jostain ihan ihme asioista, viimeksi jonkun joulukalenterin kuvasta, jossa oli kuvattuna vanhan ajan joulu. Tämä hämmentää ehkä eniten ja tekee mieli tehdä jotain typerää, jota tietää sitten katuvansa myöhemmin. Toisaalta yleensä, aikuisiällä nyt varsinkin ymmärryksen kasvaessa olen huomannut ovulaatioon liittyvän liman ja siitä osaan laskea. Varmasti joskus hyvinkin nuorena ihmettelin tuota limaa, mutta en osannut yhdistää.

Vanhetessa olen huomannut vain näiden tunnekuohujen ja ärsytyksen pahentuneen. Tämä haluaisin nyt ensimmäisenä pois. En nyt kenellekään varsinaisesti halua huutaa tai käyttäytyä mitenkään huonosti, mutta ilmenee erityisesti liikutuksena. Toisaalta taas kärsin selvästi ahdistuksesta, josta tosin ei ole virallista diagnoosia ja tähän liittyy samankaltaisia tuntemuksia, mutta siltikin erilaisia nämä hormooneista johtuvat ovat.

Vierailija
37/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan ainoa, joka ei tunnista etukäteen mistään. Äkkiä vaan vuotaa.

En minäkään tiedä. Mulla on epäsäännöllinen kierto. Saan kyllä PMS-oireita (turvonneet rinnat, masentuneisuus, pohjaton nälkä), mutta joskus ne kestävät kaksi päivää, joskus kaksi viikkoa. Ja joskus ei tule PMS-vaihetta ollenkaan.

Vierailija
38/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillisistä synnytyssupistusta muistuttavissa alavatsakrampeista. Ne alkaa noin vuorokautta ennen vuotoa. Maha menee myös ripulille samaan aikaan.

Vierailija
39/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistan sen kaksi päivää ennen. Luit oikein. Krampit alkaa puolisen tuntia ennen vuotoa.

Vierailija
40/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkojen alkua edeltävänä päivänä tulee sellainen varoitusveripisara. Lisäksi panettaa.