Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistatte että menkat alkaa?

Vierailija
22.01.2021 |

Yleensä tunnistan edellisenä päivänä siitä että alavatsalla tuntuu eräänlaista virtausta. Tällä kertaa heräsin yöllä ja haistoin sellaisen makean veren :-D hyvin ehdin vielä vessaan ennen kuin holahti. En ole ikinä ennen haistanut silti alkua.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat muuttuvat koviksi ja aroiksi, vatsa ok sekaisin. Nämä oireet tulevat siis ennen vuotoa.

Voisin tunnistaa myös siitä, miten tekee älyttömästi mieli makeaa ja rasvaista ja miten mieli on maassa, mutta niitä en ikinä tunnista, koska tunteita riittää muutenkin laidasta laitaan ja makeaa syön myös niin, etten koskaan hoksaa sen olen tätä erityistä suklaanhimoa.

Vuoto ei ala vesiputouksena vaan pärjään kassista löytyvällä ohuella siteellä jos esim. työpäivänä alkaa. Alavatsakipu alkaa hieman vuodon jälkeen ja on voimakkaimmillaan 24-36 h vuodon alusta. 2.-3. vuotopäivä on ne, kun ylistän mielessäni kuukuppia maasta taivaaseen.

Vierailija
42/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kalenterista. Täsmällinen 28 päivä kierto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapää tuntuu kostealta. Herään siihen myös yöllä niin, ettei lakanat ehdi tahriintua.

Vierailija
44/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomalla. Tarvittaessa ostan silmälasit

Vierailija
45/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeanhimo ja ruokahalun lisääntyminen voi johtua raudanpuutteesta ja alhaisesta ferriitistä.

Vierailija
46/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit on kaksi päivää etukäteen todella arat. Ihan pelkkä kävely ja pienikin paine sattuu, vaikka ois kolmet urkkaliivit päällekkäin. Pask aa.

Vierailija
47/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pmdd, endometrioosi ja kellontarkat menkat, tiedän ilman kalenteriakin missä kohtaa mennään. 2 viikkoa ennen menkkoja alkaa mahakrampit joita joskus alussa olen luullut norovirukseksi, sappikivikohtaukseksi tai sydäninfarktiksi, kipu siirtyy vähitellen alemmas vatsalle ja alkaa säteillä selkään ja lantioon.  Samalla alan saada itkuraivareita ilman mitään näkyvää syytä ja välttelen kauppaan menoa ja muuta ihmisten kohtaamista etten päätyisi otsikoihin. Sitten tulee migreeni, jolloin tiedän että seuraavana päivänä iskee veritsunami. Noin viikko on suht siedettävä olo, kunnes kaikki alkaa taas alusta.

Vierailija
48/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet alkaa viikkoa ennen. Yleensä kiinnostus miehiin ja seksiin loppuu kuin seinään, en pysty kuvittelemaan mitään intiimiä kanssakäymistä, ne mielikuvat eivät yksinkertaisesti pysy päässäni.

Rumennun: huulet kapenevat ja näytän jotenkin kamalan kolholta.

Reidet ja alavatsa muuttuvat jotenkin litruiksi ja painaviksi.

Pohjaton nälkä ja ruoanhimo noin viikkoa ennen.

Vierailija
49/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan samoin kun joku toinen täällä, eli huomaan siinä vaiheessa kun paperissa on verta. Tosi säännöllinen kierto, mutta en yleensä muista merkata ylös, minkä takia yllätyn aina, ”taasko ne alkaa”.

Näitä teidän kommentteja lukiessa täytyy olla todella onnellinen, että mulla ei ole lähes mitään kuukautiskipuja/oireita, alaselässä on jotain pieniä tuntemuksia, ei muuta. Vitsaus on vain runsaus, jonka takia monet lakanat ovat tahriintuneet, mutta se on pientä verrattuna kramppeihin ym mitä muilla on

Vierailija
50/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Clue kertoo mikä päivä kierrosta menossa ja olen aina ollut suhteellisen säännöllinen.

Vierailija
51/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Viime menkat oli poikkeus. Tunsin mahassa vihlaisuja pari päivää ennen menkkoja. Luulin jo että olen raskaana ja mietin että mitä teen jos olen. Ehkäisy oli kunnossa. Muistelin milloin aiemmat menkat alkoi (En pidä kirjaa) ja laskin milloin menkkojen pitäisi alkaa. Ne eivät alkaneet odotettuna päivänä. Ajattelin että katson pari päivää ja haen sitten tarvittaessa raskaustestin. Menkat kuitenkin alkoi seuraavana yönä.

Vierailija
52/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottomuudesta ja kuolemankaipuusta. Alan katua kaikkia elämäni päätöksiä ja saatan itkeä ihan mistä vaan syystä. Mikään ei kiinnosta, paitsi ehkä mässäily, ryypiskely, vimmainen shoppailu ja seksi (sen itkun lomassa). Tätä ennen on ollut nälkä ja epätyypillinen herkkuhimo monta päivää.

Mieliala nollapisteessä on niin pohjattoman surkea että heti tietää napata siteen. Vaikka on epäsäännöllinen kierto.

Vierailija
53/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeanhimo ja ruokahalun lisääntyminen voi johtua raudanpuutteesta ja alhaisesta ferriitistä.

Ruokahalun lisääntyminen ennen kuukautisia on täysin normaali hormonitoimintaan liittyvä ilmiö. Kuukautisiin valmistautuminen on muutenkin keholta energiaa vievä prosessi. Ravintoa siis oikeasti tarvitsee enemmän. Kaikki kehon toiminnat ei johdu ferritiineistä. Nyt tolkkua tähän keskusteluun!

Terveisin nainen, joka on nälkäinen ennen menkkoja ja jonka rauta-arvot ovat aina asteikon yläpäässä.

Vierailija
54/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hormonikierukkaa, helvetilliset kramppikivut 2-3 päivää ennen alkua (ja 1-3 ensimmäistä vuotopäivää), nyt kierukan kanssa tulee 2-4 kuukautiset vuodessa ja niitä en yleensä osaa ennakoida ollenkaan. Vuotoakin tulee reilusti vähemmän. Siksi kierukka minulla onkin, lääkehoitona.

Vierailija
55/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään, ne vaan alkavat. Outoa on se, että ne alkavat AINA aamulla heti herättyäni, ei ole varmaan koskaan alkaneet päivällä/illalla/keskellä yötä.

Vierailija
56/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oireita" on n. 7-2 päivää ennen menkkoja. Ensimmäiset merkit tunnistan siitä, että hermot menee yhtäkkiä ihan pieniin, arkisiin asioihin ja tulee ehkä tiuskittua tai pään sisällä kierrokset nousee. Tätä kestää n. 2 päivää. Lisäksi iskee himo hiilareihin ja epäterveelliseen ruokaan, ja ehkä tästä syystä turpoan hieman. Menkkojen alettua kaikki yllämainitut katoavat - turvotus, vitutus ja hiilarihimot lakkaavat kuin seinään. Kummallista. Lisäksi ruumiinlämpö selvästi nousee (mittaustieto Ouralla).

Vierailija
57/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään, ne vaan alkavat. Outoa on se, että ne alkavat AINA aamulla heti herättyäni, ei ole varmaan koskaan alkaneet päivällä/illalla/keskellä yötä.

Ei niinkään outoa kun ottaa huomioon että aamulla herätessä verenpaine nousee - se on tavallaan se viimeinen niitti mikä sitten saa kuukautisvuodon alkamaan.

Vierailija
58/92 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että vtuttaa aivan stanasti. Voisin ta..ppaa mieheni mutta ennen kaikkea itseni.

Tässä tilassa kaikki asiat hoituu koska minusta huokuu voima.

Meillä naisilla on valtava tahdonvoima sillä on ihme että emme listi enempää miehiämme.

Vierailija
59/92 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tiedän sen siitä, että eniten v*tuttaa kaikki. Ja että maha turpoaa, päätä, hartioita ja leukoja alkaa särkeä ja on sellainen yleinen vetämättömyys. Makeanhimo kasvaa myös, tosin mulla sitä on muulloinkin. Joskus naamaan tunkee joku näppy tai olen muuten vain harmaan ja ruman näköinen. Joskus tulee alavatsaan jotain tuntemuksia.

Joskus ei tunnu missään. Käyn vessassa ja huomaan, että kappas, on taas se aika kuusta. Kierto vaihtelee vähän, on n. 24-29 päivää, usein lyhyempi kuin pidempi. Olen nelikymppinen.

Vierailija
60/92 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen mies!

Tämä realisoitui viimeistään nyt luettuani teidän naisten kokemuksia, toisaalta ehkä opin jotain

lisää myös teistä.