Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?

Vierailija
21.01.2021 |

Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?

Kommentit (353)

Vierailija
61/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuttiin enemmän kirjoitti:

Eihän 90 luvulla vielä ollut edes langattomia kännyjä!!!

Millainen on sitten se langallinen känny?

Varmaan on autoradiopuhelin, jota voitiin käyttää autossa, eikä se ollut paikkaan sidottu ja se sai suuren suosion 70-luvulla.

"Langaton' känny tulivat 80-luvulla ja 90-luvulla ne oli jo kaikkien saatavilla, myös vähävaraisilla ja niitä ostettiin jo ekaluokkalaisille, joka silloin 90-luvulla oli sopiva ikä lapselle ostaa oma känny.

Ja tämä palsta oli jo 90-luvun puolessa välissä ja täällä keskusteltiin vilkkaasti, mutta yhteys muodostettiin lankapuhelimen kautta. Samoin maksettiin laskut nettipankisssa.

Mielestäni 2000-luvulla ei edes mitään mullistavaa ole tapahtunut, vaan ne ovat olleet jo 90-luvulla ja sitä ennen.

Vierailija
62/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä elänyt ihan eri ysäriä kun monet täällä. Olen syntynyt -83 ja muista ihan pienenä jo miten viikonloppuna käytiin ravintelissa ja minä sain pizzan tai kanakorin. Lauantaina saunan jälkeen haettiin Carolsista kunnon mätöt ja katsottiin videolta Candy Candya. Yleensä meillä kyllä syötiin terveellisesti mutta pointti on se että kyllä kaikkea oli jo kasarilla tarjolla lähes siinä missä nykyäänkin, paikkoja vaan oli vähemmän. Yhdessä kylässä ei tarvittu kymmentä Carolsia.

Ei meidän kaupungissa ollut pikaruokaloita paria grilliä lukuunottamatta. Ne taas eivät olleet nuorten juttu. Viikonloppuisin syötiin perunaa ja karjalanpaistia, mutta pienet karkkipussit toki saatiin karkkipäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se suurin ero on siinä että silloin ei ollut kolossaalinen ahteri ihanteena.

Ai 75% kolmikymppisistä ja sitä vanhemmista miehistä haluaa ison perseen?

Vierailija
64/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuttiin enemmän kirjoitti:

Eihän 90 luvulla vielä ollut edes langattomia kännyjä!!!

Millainen on sitten se langallinen känny?

Varmaan on autoradiopuhelin, jota voitiin käyttää autossa, eikä se ollut paikkaan sidottu ja se sai suuren suosion 70-luvulla.

"Langaton' känny tulivat 80-luvulla ja 90-luvulla ne oli jo kaikkien saatavilla, myös vähävaraisilla ja niitä ostettiin jo ekaluokkalaisille, joka silloin 90-luvulla oli sopiva ikä lapselle ostaa oma känny.

Ja tämä palsta oli jo 90-luvun puolessa välissä ja täällä keskusteltiin vilkkaasti, mutta yhteys muodostettiin lankapuhelimen kautta. Samoin maksettiin laskut nettipankisssa.

Mielestäni 2000-luvulla ei edes mitään mullistavaa ole tapahtunut, vaan ne ovat olleet jo 90-luvulla ja sitä ennen.

Höpötystä, meillä ei ollut 90-luvun puolivälissä edes yläasteella kellään "kännyjä". Lukiosta tiesin yhden tytön, joka oli saanut Ringon (?).

Vierailija
65/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruokaa paljon isommissa määrin.

Sipsipussit eivät ollet vielä jättimäisiä ja karkkien tukkukauppa ruokakaupoissa oli vasta kapaloissaan. Ylipäätään sellainen napostelu- ja kahvilakulttuuri oli lapsenkengissä. Ei käyty töiden jälkeen kafilassa lattea pullan kanssa imemässä. Ruoka oli vähärasvaisempaa, ei lotrattu öljyjen kanssa niin paljoa.

Nyt ihmiset mussuttavat ja litkivät koko ajan jotain. Ruoka on paljon halvempaa, silloin ei ollut moiseen varaa, että koko ajan leuat käy

Minä lotraan oliiviöljyn ja voin kanssa ja olen hoikka mies, pituutta noin 172 cm ja painan hyvällä tuurilla jopa 60 kg. Oliiviöljyä menee ainakin puoli litraa viikossa ja voita yleensä puoli kiloa viikossa. Teen myös ruumiillista työtä ulkona vuoden ympäri ja en autoile, vaan liikun polkupyörällä.

Vierailija
66/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö ap vitsailla?

90-luvulla ihmiset olivat ylipainoisia aivan kuten nykyäänkin. Olin silloin lapsi ja pullukka, kuten suuri osa muistakin ala-asteemme oppilaista. Myös vanhempani, opettajani ja muutkin aikuiset olivat ylipainoisia.

Tämä! Tavikset _eivät_ olleet sen kummempia kuin nykyäänkään. Telkkarissa ja mainoksissa toki oltiin hoikempia kun nyt koska oli muotia olla laiha, esim kapea pylly oli hyve ja nykyään kauhistus. Tottakai muotikuviin valikoituu kunkin aikansa ihanneihmisiä mutta ei se kerro väestön kropista mitään. Itse olin tuolloin teini - parikymppinen ja plösö koska söin epäterveellisemmin, nykyään on paljon enemmän puhetta terveestä ruokavaliosta ja terveellisiä vaihtoehtoja kaupoissa. Niinpä olen nykyään hoikka.

Ei ole yhtään ikävä 90-lukua. Esim kasvissyöjälle ei ollut tarjolla juuri mitään ruokaa kahviloissa ja ravintoloissa, vegaanille vielä vähemmän. Valinnanvaraa on nyt rutkasti enemmän ja siten helpompi elää terveellisesti.

Vierailija
67/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluttiin tietoa jostain asiasta, piti kävellä tai pyöräillä kirjastoon.

Vierailija
68/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoot kasvaneet, energiajuomien ja virvoitusjuomien jatkuva lipittely, pikaruuan syöminen yleistynyt.

Auton suurempi käyttö, jopa työttömät ajelee autoilla nykyään.

Ja se karu fakta, että nykyiset 20-30 vuotiaat keskimäärin todella kädettömiä / haluttomia tekemään itse ruokaa.

Vierailija
69/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun sarjojen perusteella ei voi tehdä johtopäätöksiä ihmisten painosta, koska se riippuu sarjan roolista.

Suurempi syy on varmasti kauneusihanteet, jonka erityisesti huomaa eri vuosikymmeninä kauneuskilpailuista.

https://www.iltalehti.fi/viihde/a/201703052200080774

Vierailija
70/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista oli silloin kun nytkin. Ootte vaan vanhentuneet.

Vierailija
71/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei vetäneet limsaa, karkkia ja mäkkärin sapuskoita jatkuvasti. Itselläni ainakaan ei ollut karkkipäivää lapsena vaan karkit kuului juhliin ja lomareissuihin. 

Eikä energiajuomia.

Se että käytiin mäkkärissä, tai carrolsilla oli harvinainen juttu. Ei todellakaan joka päivä, tai edes joka viikko.

Ulkona leikittiin, harrastettiin ja oltiin. Jos piti soittaa jonnekin, piti mennä kotiin lankapuhelimen luo, tai etsiä puhelinkioski. Oli jotain niitä kortteja, joihin ladattiin rahaa ja niillä soitettiin.

Netti tuli kotiin joo, mutta se oli hidas ja samaan aikaan ei voinut soittaa puhelimella.

Kauneusihanne oli laiha ja iso peppu kauhistus. "Does my butt look big in this?" Naiset kauhisteli sarjoissa ja elokuvissa. Heroin chic -tyyli, langanlaiha ihanne ja pääsääntöisesti rasva täysin demonisoitu ruoka-aineista.

Vierailija
72/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisihanne oli mitä suuremmat rinnat ja pienempi perse sen parempi.

Vierailija
73/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita useimmiten ja keittoja. 

Hirveän paljon lapsena, teininä oltiin pois kotoa harrastuksissa, discoissa tanssimassa(juu päissään teininä), kun kotona ei ollut viihde-elektroniikkaa, eli liikkuminen oli aivan toisella tasolla, ja hyötyliikuntaa harrasti lähestulkoon kaikki. Luotiin lunta käsin, mökeillä kannettiin vesiä, puita, nykyään on tiskikoneet mökeilläkin, elämä oli kaiken kaikkiaan paljon liikkuvampaa ja touhukkaampaa. 

Vierailija
74/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista oli silloin kun nytkin. Ootte vaan vanhentuneet.

Juuri näin. Mitään merkittävää ei ihmisten arjessa ole tapahtunut 2000-luvulla, ainoastaan älypuhelimet ovat korvanneet läppärit ja tabletit, mutta nekin ovat pysyneet samana, mutta tieto saatu vain pienempään muotoon. Jopa sähköauto hurjasteli liikenteessä Suomessa jo jotain 1920-luvulla.

Ainoa muutos, jokaiselle on tullut vuosia lisää.

Vierailija
75/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten muut on jo sanoneet, ruoka ei ollut sen terveellisempää (tuntuu että vähemmän!), mutta kun ei ollut älypuhelimia tai viittätoista TV kanavaa ja tallentavaa boksia, tai Internettiä samalla tavalla kuin nykyisin, niin tuli tehtyä fyysisiä asioita enemmän ja naposteltua vähemmän.

Samaa mieltä, luulen että on paljon mahdollistakin että ysärillä suomalaisten arkiruoka oli epäterveellisempää kuin nykyään - mm. einesten käyttö oli hyväksyttävämpää. Samoin kyllä silloinkin oli sipsejä, limsaa ja karkkia saatavilla, muistan hyvin miten meitä lapsia/teinejä kritisoitiin niiden haluamisesta.

Sen sijaan ihmisten elintapa on muuttunut radikaalisti liikkumattomammaksi älylaitteiden ja muun tietokoneistumisen myötä. Minä olin tietokonenörtti ysärillä ja jopa me saimme tuolloin liikuntaa arkipäivässä ihan tarpeeksi - sen tietsikkatouhun lisäksi nimittäin kuljettiin jalan tai fillareilla kylillä, käytiin kavereilla jne.

vm84

Vierailija
76/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö ap vitsailla?

90-luvulla ihmiset olivat ylipainoisia aivan kuten nykyäänkin. Olin silloin lapsi ja pullukka, kuten suuri osa muistakin ala-asteemme oppilaista. Myös vanhempani, opettajani ja muutkin aikuiset olivat ylipainoisia.

Tämä! Tavikset _eivät_ olleet sen kummempia kuin nykyäänkään. Telkkarissa ja mainoksissa toki oltiin hoikempia kun nyt koska oli muotia olla laiha, esim kapea pylly oli hyve ja nykyään kauhistus. Tottakai muotikuviin valikoituu kunkin aikansa ihanneihmisiä mutta ei se kerro väestön kropista mitään. Itse olin tuolloin teini - parikymppinen ja plösö koska söin epäterveellisemmin, nykyään on paljon enemmän puhetta terveestä ruokavaliosta ja terveellisiä vaihtoehtoja kaupoissa. Niinpä olen nykyään hoikka.

Ei ole yhtään ikävä 90-lukua. Esim kasvissyöjälle ei ollut tarjolla juuri mitään ruokaa kahviloissa ja ravintoloissa, vegaanille vielä vähemmän. Valinnanvaraa on nyt rutkasti enemmän ja siten helpompi elää terveellisesti.

Kyllä itselläni on pistänyt silmään nykynuorten lisääntynyt ylipainoisuus ja heikentynyt kunto.

Olin itse murrosiässä hieman pyöreä, mutta nykymuodin mukaan varmaan ihan tavallinen. Meitä oli muistaakseni kaksi vähän pyöreämpää tyttöä koko koulussa ja kyllä saatiin siitä kuulla. Toki kivempi että nykyään ollaan ainakin toivottavasti suvaitsevampia, mutta ei sekään tee ylipainoa terveelliseksi.

Nuorena on sentään aineenvaihdunta huipussaan. Ja itse tällaisena kilpparivajaana tätinä olen hoikempi kuin valtaosa nuorista, joita tulee vastaan. Se ilman mitään dieettejä ja kitukuureja. Onneksi ymmärsin jättää nekin sinne ysärille.

Vierailija
77/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 18v -92. Kotikaupungissani oli ollut carrols jo ihan omasta lapsuudesta asti, eka mäkkäri tuli kun olin yläasteella. Hoikkia oltiin, harrastin liikuntaa säännöllisesti eikä tullut syötyäkään paljoa.  Kännykkä asiaan sen verran, että ensimmäisen nokia kännykän(tosiaan, ilman mitään lankoja ja luureja) hankin -94.

Vierailija
78/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla käytiin grillillä jos teki roskaruokaa mieli.

Vierailija
79/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset oli televisiossa hoikkia koska se oli sen ajan kauneusihanne. Nykyajan kauneusihanne on aivan jotain muuta.Kyllä ruokakaupoissa karkki hyllyt notku ja Sipsejä oli megapusseissa siinä missä nykyäänkin. Kyllä silloinkin oli myös paljon lihavia ihmisiä. Suurin ero varmaan arkiliikunta mikä jäänyt nykyään pois kun varsinkaan nuorten ei tarvitse keksiä itselleen ohjelmaa kunhan tuijottaa puhelinta.

Ahaa. Sama kauneusihanne ollut 1940-80-luvuillakin vai miten selität tuon ajan hoikat ihmiset tai kansan yleisen hoikkuuden?

Vierailija
80/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä perunoita useimmiten ja keittoja. 

Hirveän paljon lapsena, teininä oltiin pois kotoa harrastuksissa, discoissa tanssimassa(juu päissään teininä), kun kotona ei ollut viihde-elektroniikkaa, eli liikkuminen oli aivan toisella tasolla, ja hyötyliikuntaa harrasti lähestulkoon kaikki. Luotiin lunta käsin, mökeillä kannettiin vesiä, puita, nykyään on tiskikoneet mökeilläkin, elämä oli kaiken kaikkiaan paljon liikkuvampaa ja touhukkaampaa. 

Meillä oli kyllä ala-asteellakin limudiscoja. Mr.President, Captain Jack, Taikapeili ja poika- sekä tyttöbändit niissä soi ja ipanat pomppi ympäriinsä sokerihumalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme