Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?
Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?
Kommentit (353)
"Siirappia" ei oltu vielä keksitty.
Se on totta, että ainakaan lasten ei annettu herkutella päivittäin. Hyvä jos edes viikoittain sai karkkipäivänä jonkun pienen makean.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja lapsuuteni ruokavalio koostui pääosin kaakaosta, limpparista ja jacky-makupaloista. Kouluikäisinä karkkia syötiin ainakin lähes joka päivä, aina kun jollain oli rahaa. Toki määrät oli pieniä, irtokarkit maksoi muutaman pennin ja niitä valittiin yksitellen pussiin. Mutta vanukkaita ja sokerijogurtteja oli aina kotona, samoin kaakaota ja ranskanleipää. Hoikkia lapsia oltiin kyllä kaikki, luokalla oli ehkä yksi vähän pulleaksi tapaus.
Kyllä ysärillä syötiin todella epäterveellisesti.
Oleellista on se, että aikuiset ja lapset liikkuivat paljon.
Silloin oli jo monia houkutuksia tyyliin mäkkärit, kebab-paikat, kahvilat, mutta ei niissä käyty niin usein. Ja jos joskus kävin kebabilla, niin sitten todella kävin, ei sitä tilattu kotiin ex tempore -iltapalaksi, vaan se oli sen päivän ainoa isompi ateria. Kahvilassa sai panineja, ai ne oli herkkua, josta jo haaveiltiin etukäteen, eikä todellakaan syöty päivittäin. En juuri käynyt viihteellä, mutta jos kavereiden kanssa jossain kävin, join yhden siiderin ja se oli luksusta. Söin säännöllisellä ateriarytmillä nykyistä pienempiä annoksia, välillä leivoin ja käytiin noissa kahviloissa, mutta harvoin oli varaa. Kohtuus oli päivän sana. Ei todellakaan olisi tullut mieleenkään istua koko päivää jonkun Netflixin ääressä pyjama päälle pizzaa vetäen. Olen vieläkin sellainen, etten oikein viitsi istua pitkään aloillani, puudun vain :)
Vierailija kirjoitti:
ei ollu stressiä,ferritiinin puutosta,kilpparia, eri geenit. ei ruuhkavuosia edes ja mieskin huomioi.
Eikä ärtynyttä suolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, eivät kyllä mielestäni olleet merkittävästi hoikempia, siis tavikset. Toki väestön painokäyrä nousee koko ajan, mutta ei tuo 90-luku mikään erityinen vuosikymmen ollut. Mikroruokia syötiin paljon silloinkin, mielestäni enemmän kuin nyt, nykyään on isompi stigma syödä eineksiä kuin silloin oli. Makeisvero toki oli voimassa joten karkki maksoi enemmän. Pienempiä pussikokoja oli niin karkeissa kuin sipseissä.
Ainahan tv-sarjoissa väki on hoikkaa, siitä on turha tehdä päätelmiä.
Uskallan kyllä väittää että ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ei pahemmin näkynyt plösöjä, porukka ei ollut yhtä pulleaa siihen aikaan.
Naamaan ei vedetty sipsejä jättipusseista joka päivä, koulussakin oikeasti piti osallistua liikuntatunneille eikä se ollut mitään piperrystä plus, lapset ja nuoret olivat paljon ulkona ja harrastamassa.
Elämässä oli niin paljon muuta kiinnostavaa että ruoka ja ruoka aine allergiat tai suolen toiminta tai dinnerin tai brunchin kuvaaminen ei ollut se elämän pääasia.Nykyään nuortenkin elämä pyörii näiden asioiden ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin oli ylipainoisia ja lihavia myös paljon. Sarjoista jos asiaa katsoo niin se vääristää, koska näyttelijät ja esim. tv/elokuva-alalle hakeutuvat avustajat yleensä ovat huomattavasti hoikempaa väkeä kuin keskiverto. Ja toinen on, että jos kuvataan Helsinkiä, niin aina on siellä ollut hoikemmat ihmiset, kun taas maaseudulla on ollut tukevaa porukkaa jo 1950-luvullakin paljon, saati ysärillä. Kyllä oli kaljamahaukkoa ja isoa emäntää silloinkin jo. Usein kolmenkympin paikkeilla alkoi monelle kiloja tulla, ja sitten keski-iässä oli jo lihava.
Ei muuten ollu
Uskokaa tai älkää, mutta minä olin silloin 90-luvulla kaksikymppisenä paljon lihavampi kuin nyt viisikymppisenä.
Yksinkertaisesti syötiin ruokaa vähempi. Sipsejä, limua yleensä lomalle ja viikonloppuna karkkipussi. Joskus haettiin pitsaa. Grillillä ehkä kahden kuukauden välein. Joka paikkaan kävellen tai pyörällä. Autolla pidemmät matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, eivät kyllä mielestäni olleet merkittävästi hoikempia, siis tavikset. Toki väestön painokäyrä nousee koko ajan, mutta ei tuo 90-luku mikään erityinen vuosikymmen ollut. Mikroruokia syötiin paljon silloinkin, mielestäni enemmän kuin nyt, nykyään on isompi stigma syödä eineksiä kuin silloin oli. Makeisvero toki oli voimassa joten karkki maksoi enemmän. Pienempiä pussikokoja oli niin karkeissa kuin sipseissä.
Ainahan tv-sarjoissa väki on hoikkaa, siitä on turha tehdä päätelmiä.
Uskallan kyllä väittää että ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ei pahemmin näkynyt plösöjä, porukka ei ollut yhtä pulleaa siihen aikaan.
Naamaan ei vedetty sipsejä jättipusseista joka päivä, koulussakin oikeasti piti osallistua liikuntatunneille eikä se ollut mitään piperrystä plus,
Olen kanssa ajatellut, että nuoret aikuiset eivät ehkä laita ns. tavallista ruokaa kuten ennen. Mitä olen seurannut sukulaisnuorten elämää, välillä käydään fine diningissa ja väkerretään kotona macaron-leivoksia ja tehdään ruokaa pitkän kaavan mukaan. Mutta kun yleensä tämä ei ole mahdollista, syödään valmiiksi maustettuja nuudeleita. Annoin lahjaksi nuorelle Kotiruoka-keittokirjan, kyllä se takaisin tuli. Nyt ovat sitten vegaaneja ja naiivisti ajattelin, että laittelevat kotona kasviksia, no eivät laita, vaan ostavat kaupasta valmistuotteita, joista en ollut kuullutkaan. Se oman elämäni ns. perusruoka on heille varsin vierasta.
No esim. tämä:
minulla ja siskolla oli koulumatkoja seuraavasti:
1-2 luokat 0,5 km (käveltiin itse kouluun, plus kävelin 2 km takaisin koulun jälkeen kaverini kanssa heille kotiin useamman kerran viikossa)
3-6 luokat: 2-3 km suuntaansa
7-9 luokat: 5 km, pyöräiltiin. Talvella mentiin bussilla, jonka pysäkki oli 1 km päässä.
Lisäksi kesälomilla poljettiin useampi kilometri uimarannalle tai kyläkaupalle jätskille. Mummolassa ei ollut muuta tekemistä kuin uida ja juosta metsässä.
Karkkipussit oli 150 gr ja ne jaettiin kolmen tai neljän lapsen kesken karkkipäivänä. Jaffaa sai kerran viikossa saunapäivinä yhden 2 dl lasillisen.
Nykyään: vanhemmat kuskaa lapset harrastuksiin ja kouluun autolla oven eteen. Limsaa on jääkaapissa kolo ajan 1,5 ltr pulloissa. Karkkipussien vakiokoko 300 gr.
90-luvulla ei istuttu netissä, eikä puhelimella tavoittanut kaveria, jos tämä ei ollut kotona, vaan silloin lähdettiin ulos etsimään sitä kaveria. Mentiin polkupyörällä tai kävellen, ei sähköskuutilla.