Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?

Vierailija
21.01.2021 |

Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?

Kommentit (353)

Vierailija
81/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö ap vitsailla?

90-luvulla ihmiset olivat ylipainoisia aivan kuten nykyäänkin. Olin silloin lapsi ja pullukka, kuten suuri osa muistakin ala-asteemme oppilaista. Myös vanhempani, opettajani ja muutkin aikuiset olivat ylipainoisia.

Tämä! Tavikset _eivät_ olleet sen kummempia kuin nykyäänkään. Telkkarissa ja mainoksissa toki oltiin hoikempia kun nyt koska oli muotia olla laiha, esim kapea pylly oli hyve ja nykyään kauhistus. Tottakai muotikuviin valikoituu kunkin aikansa ihanneihmisiä mutta ei se kerro väestön kropista mitään. Itse olin tuolloin teini - parikymppinen ja plösö koska söin epäterveellisemmin, nykyään on paljon enemmän puhetta terveestä ruokavaliosta ja terveellisiä vaihtoehtoja kaupoissa. Niinpä olen nykyään hoikka.

Ei ole yhtään ikävä 90-lukua. Esim kasvissyöjälle ei ollut tarjolla juuri mitään ruokaa kahviloissa ja ravintoloissa, vegaanille vielä vähemmän. Valinnanvaraa on nyt rutkasti enemmän ja siten helpompi elää terveellisesti.

Kyllä itselläni on pistänyt silmään nykynuorten lisääntynyt ylipainoisuus ja heikentynyt kunto.

Olin itse murrosiässä hieman pyöreä, mutta nykymuodin mukaan varmaan ihan tavallinen. Meitä oli muistaakseni kaksi vähän pyöreämpää tyttöä koko koulussa ja kyllä saatiin siitä kuulla. Toki kivempi että nykyään ollaan ainakin toivottavasti suvaitsevampia, mutta ei sekään tee ylipainoa terveelliseksi.

Nuorena on sentään aineenvaihdunta huipussaan. Ja itse tällaisena kilpparivajaana tätinä olen hoikempi kuin valtaosa nuorista, joita tulee vastaan. Se ilman mitään dieettejä ja kitukuureja. Onneksi ymmärsin jättää nekin sinne ysärille.

Mutta eihän ylipaino koske ainoastaan nuoria, vaan kaiken ikäisiä, sukupuolesta riippumatta ja on yleismaailmallinen ilmiö.

Ja siksi outoa vain nuorten syyllistäminen, kun ylipaino on vielä vaarallisempi keski-ikäisillä ja vanhemmilla, kun ikä tuo usein monia sairauksia ja liikkuminen yhä vaikeampaa.

Miksi aina nuoret otetaan tikun nokkaan? Jos oikeasti halutaan olla huolissaan hyväntahtoisesti, katseet pitäisi kääntää 50+, koska he ovat suurin riskiryhmä jo väestöllisesti, kun heitä on enemmän kuin nuoria.

Vierailija
82/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla oli lapsena (80-luvulla)  tasan YKSI  tukevampi ystävä ja syy oli epäilemättä hänen himonsa syödä mitä vain huulirasvoista lähtien. Nykyään luokkakuvissa  on enemmmän  sääntö kuin  poikkeus  että   jo pienellä  lapsella on mahaa, kaksoisleukaa  ja rasvatissit :( Ihmekös tuo, kun koulun jälkeen maataan siellä omassa huoneessa katsomassa kännykällä TikTokkeja ja  mussuttamassa sipsejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon  että kännykät ja läppärit, passiivisuus yhdistettynä ruokavalioon. Kyllähän jo kasarilla vedettiin aamupalaksi sokerimuroja kaakaon kera, äiti leipoi viikottain pullaa ja taskurahalla haettiin kioskilta karkkia. Mutta me liikuttiin! Telkasta tuli huonoja ohjelmia eikä kirjoja jaksanut aina lukea joten riehuttiin pimeän tuloon asti ulkona kaikki korttelin kersat, leikkimässä omia nimiä ja keinupolttosta. Tai sitten vaan ajeltiin pyörillä ympäriinsä.

Vierailija
84/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruokaa, esim. meidän  pikkupaikkakunnalle mäkkäri tuli vasta 1995. Karkkia ja sipsejä ei myyty megasäkeissä eikä ollut energiajuomaa, joka on ihan siideriin verrattava vyötärönkasvattaja. Limsa oli sauna-iltojen herkku.

Entä ulkogrillit ja kioskit? Niitä oli joka nurkalla. Grilliä pidettiin asuntovaunussa ja myytiin hampurilaisia, ranskalaisia jne. Ja karkkia oli kaupoissa yhtä paljon kuin nykyään, sen lisäksi kioskeissa, myös irtokarkkeja.

Ja sitten pitseriat, jotka tuli 70-luvulla.

Mäkkärit myivät samoja tuotteita kuin grillit ja iso ketju hinnoillaan lopettivat grillit.

Meidänkin asuinalueella oli 90-luvun alussa neljä isoa ulkogrilliä, nyt ei yhtään.

Vierailija
85/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän muuttaessa hoitolaitokseen siivottiin siskon kanssa hänen asunto. Löyty Arabian syvä lautanen. Valehtelematta koko on 3/4 tämän päivän normi syvistä lautasista.

Lautaset, lasit koot suurentaneet. Ja aina pitää syödä ja juoda tyhjäksi, mitään kun ei saa heittää.

Pizzaa jos haettiin, niin puolitettiin kun ei jaksettu yksin syödä.

Vierailija
86/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö ap vitsailla?

90-luvulla ihmiset olivat ylipainoisia aivan kuten nykyäänkin. Olin silloin lapsi ja pullukka, kuten suuri osa muistakin ala-asteemme oppilaista. Myös vanhempani, opettajani ja muutkin aikuiset olivat ylipainoisia.

Tämä! Tavikset _eivät_ olleet sen kummempia kuin nykyäänkään. Telkkarissa ja mainoksissa toki oltiin hoikempia kun nyt koska oli muotia olla laiha, esim kapea pylly oli hyve ja nykyään kauhistus. Tottakai muotikuviin valikoituu kunkin aikansa ihanneihmisiä mutta ei se kerro väestön kropista mitään. Itse olin tuolloin teini - parikymppinen ja plösö koska söin epäterveellisemmin, nykyään on paljon enemmän puhetta terveestä ruokavaliosta ja terveellisiä vaihtoehtoja kaupoissa. Niinpä olen nykyään hoikka.

Ei ole yhtään ikävä 90-lukua. Esim kasvissyöjälle ei ollut tarjolla juuri mitään ruokaa kahviloissa ja ravintoloissa, vegaanille vielä vähemmän. Valinnanvaraa on nyt rutkasti enemmän ja siten helpompi elää terveellisesti.

Kyllä itselläni on pistänyt silmään nykynuorten lisääntynyt ylipainoisuus ja heikentynyt kunto.

Olin itse murrosiässä hieman pyöreä, mutta nykymuodin mukaan varmaan ihan tavallinen. Meitä oli muistaakseni kaksi vähän pyöreämpää tyttöä koko koulussa ja kyllä saatiin siitä kuulla. Toki kivempi että nykyään ollaan ainakin toivottavasti suvaitsevampia, mutta ei sekään tee ylipainoa terveelliseksi.

Nuorena on sentään aineenvaihdunta huipussaan. Ja itse tällaisena kilpparivajaana tätinä olen hoikempi kuin valtaosa nuorista, joita tulee vastaan. Se ilman mitään dieettejä ja kitukuureja. Onneksi ymmärsin jättää nekin sinne ysärille.

Mutta eihän ylipaino koske ainoastaan nuoria, vaan kaiken ikäisiä, sukupuolesta riippumatta ja on yleismaailmallinen ilmiö.

Ja siksi outoa vain nuorten syyllistäminen, kun ylipaino on vielä vaarallisempi keski-ikäisillä ja vanhemmilla, kun ikä tuo usein monia sairauksia ja liikkuminen yhä vaikeampaa.

Miksi aina nuoret otetaan tikun nokkaan? Jos oikeasti halutaan olla huolissaan hyväntahtoisesti, katseet pitäisi kääntää 50+, koska he ovat suurin riskiryhmä jo väestöllisesti, kun heitä on enemmän kuin nuoria.

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään. Tällaisen huomion olen yksinkertaisesti tehnyt. Ennen oli harvinaisempaa, että lapset ja nuoret ylipainoisia. Ja se että jatkuvasti uutisoidaan nuorten heikentyneestä kunnosta myös.

Kuten siinä lukee, ylipaino on terveysriski ja sitähän se on iästä riippumatta. Nuorena vaan on helpompi pysyä hoikkana, kun aiheenvaihdunta vilkas eikä vielä ole iän mukana tulevia kremppoja ja sairauksia. Nuorena ne kilot on myös helpompi saada pois sekä opetella terveet elämäntavat, jotka kantavat myöhemmälläkin iällä.

Vierailija
87/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa ja ulkoilua paljon enemmän. Koulussakin oli enemmän.

Huonostisyövät söivät huonosti silloinkin.

Vierailija
88/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaruoka maksoi suhteessa enemmän, edes Mäkkärillä ei ollut varaa syödä kuin harvoin. Kahvilassa sai peruskahvia, kaloripommifrappuccinoja tai jättismoothieita ei ollut.

Vierailija
89/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi iso ero ysäriin on kauppojen paistopiste.

Sieltä jengi ottaa välipalaksi halpoja kaloripommeja.

Meidän lähiö siwasta sai 2000 luvun alussa croisantteja 1.60 € kpl, ja pasteijat tyyliin 2€ kpl, ei niitä kukaan juurikaan ostanut, toisin kuin nykyään.

Yläkoululaiset hakee välitunnilla ässästä 3 pasteijaa, donitsin ja 0.5 litran megafocen, VÄLIPALAKSI...

Vierailija
90/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilin ja kävelin paljon, mutta sitä teen nykyäänkin. Ihan normaali ruokavalio, leipääkin söin päivittäin. Ostin harvemmin herkkuja, mutta vaikka jo nuorena kärsin ajoittain masennuksesta ja ahdistuksesta, en käyttänyt psyykenlääkkeitä, joilla on turvottava vaikutus. Tietysti nuorena on myös parempi aineenvaihdunta.

Vierailija
91/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylillä pizzeria oli sellanen erikoisuus vielä seitsemänkymmentä luvulla että kun isäni vei äitini ekoille treffeille oli viereiseen pöytään istuutunut herrasmies puku päällä. Saatuaan pitsansa oli pyytänyt tarjoilijalta ketsuppia ja ruutanut sitä oikeen kunnolla pitsansa päälle😂🙊 Äitini naureskelee tätä välillä vieläkin. Ysärillä nyt pizza/kebab paikkoja oli jo joka kulmassa. Parhaat ovat tänä päivänäkin pystyssä.

Vierailija
92/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ihmisillä oli ihan yhtä paljon erilaisia ruokavalioita ja ruumiinrakenteita kun nykyäänkin.

Vierailija
93/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laman johdosta rahatilanne oli erittäin huono ja rahaa ruokaan käytettäväksi oli hyvin niukasti.Siitä johtui hoikkuus

Vierailija
94/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun ja harrastuksiin pyöräiltiin pitkiä matkoja ympäri vuoden. Ei ollut nettiä niin oli pakko lähteä kylille tapaamaan muita. Sillä fillarilla. 

Vierailija
95/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olin lihava ysärin lapsi. Perheessä ylipainoa.

Teininä 13 v, kesällä 1998, löysin oksentelun ja olin normi painossa koko teini-iän.

Nyt en enää oksenna ja olen lihava aikuinen 100kg.

Vierailija
96/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heittäisin sellaisen jokerikortin, että ihmiset syövät psyykkiseen ahdistukseensa ja stressiinsä enemmän. Toki annospakkaukset ovat kasvaneet, mutta kyllä niitä karkkipusseja, irtomunkkeja, grilliherkkuja jne. oli ihan samalla tavalla käsien ulottuvilla jo ysärillä, kuten täällä on moneen kertaan jo todettukin. Eli pelkkä saatavuus ei voi olla ainoa vastaus.

Ysärillä oli ehkä vielä kuitenkin helpompaa pitää yllä sellaista elämäntapaa ja kulttuuria, että herkut kuuluivat vain niihin herkkuhetkiin, joita ei ollut välttämättä edes joka viikko.

Ja kyllä, itsestäni tuli plösö 2010-luvun alussa ahdistukseen syömisen tuloksena.

Vierailija
97/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä teininä voinut mennä kahvilaan ja tilata jotain jättikokoista salt caramel-lattea kermavaahdolla sekä  juustokakkua kylkeen, kahvia juotiin kavereiden luona ja se oli tavallista suodatinkahvia. Eikä istuttu Hesessä tai Burger Kingissä koska moisia ei ollut, kotiin mentiin syömään. Pottuja  ja jauhelihakastiketta tai makkarasoppaa. Ruisleipää ja maitoa kylkeen. Jälkkäriksi ehkä mansikkakiiseliä.

Kaupungissa oli kyllä grilli mutta ei siitä ikinä haettu ruokaa, Kotipitsasta pariin kertaan kun oli uusi juttu  mutta yleensä tehtiin lämpimiä voileipiä tai lettuja ennemmin, kuin harttiin  pitsa.   Karkkia ei ollut esillä joka kaupassa  kassojen lähellä niin, että varmasti iskee makeanhimo viimeistään kassalla eivätkä pussit olleet yhtä isoja kuin nykyään. Valikoimakin oli suppeampi. 

T. 80 syntynyt pikkukaupungin kasvatti

Vierailija
98/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruokakaupoissa karkki hyllyt notku ja Sipsejä oli megapusseissa siinä missä nykyäänkin.

Kyllä ne Taffelin megapussit tuli markkinoille vasta 2009.

Vierailija
99/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 90-luvulla oli tietokoneet ja kännykät mutta eipä niitä niitä juuri käytetty pelailuun tai nettisurffailuun. Ei ollut tapana katsella päivät pitkät maksukanavia kun niitä ei ollut.

Ihmiset teki muutakin kuin vetivät roskaruokaa.

Matkapuhelimet ja tietokoneet alkoivat yleistyä vasta 1990-luvun puolivälin jälkeen.

Vierailija
100/353 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö ap vitsailla?

https://findikaattori.fi/fi/62

Tuossa taulukko, josta näkee, että ylipainoisten lukumäärä Suomessa oli 1990-luvulla huomattavasti pienempi kuin nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi