Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?
Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?
Kommentit (353)
Yrittääkö ap vitsailla?
90-luvulla ihmiset olivat ylipainoisia aivan kuten nykyäänkin. Olin silloin lapsi ja pullukka, kuten suuri osa muistakin ala-asteemme oppilaista. Myös vanhempani, opettajani ja muutkin aikuiset olivat ylipainoisia.
Kakaroita ei kuskattu autolla joka paikkaan. Nuoret oli koko ajan menossa, nyt pari-kolmikymmpisillä elämän sisältö näyttää olevan syöminen. Ennen me mentiin klubille bilettämään ja iskemään vastakkaista sukupuolta. Kaverit olisivat nauraneet jos olisin ehdotanut 70 e hintasita nuudeliannosta jonkun tatskatun kokin ravintolassa. Suuri osa nuorista ekää nykyään varhaiseläkeläiset 90-luvulla.
Mä ainakin söin makkaraperunoita, pizzaa, kebabia ja hampurilaisia.
Ja olen edelleen hoikka :)
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret kulkivat kouluun, harrastuksiin ja kavereille pyörillä tai kävellen, ei vanhempiensa kyydillä.
Monessa perheessä oli vain yksi auto, joten perheen toinen (tai molemmat) vanhempi kulki työmatkansa pyörällä tai kävellen.
Perheenä käytiin hiihtämässä, luistelemassa, uimassa jne, ei istuttu sohvalla Netflixiä katsellen ja herkkuja syöden.
Lapset leikkivät keskenään ulkona, eivät pelanneet pleikkaa.
Mäkki/pitsa/pikaruokaa oli vain harvoin, meillä kerran vuodessa kesäloman alussa. Ei juotu energiajuomia, limsoja jne, jotka kevyt-tuotteinakin kuulemma kerryttävät painoa. Lisäaineita ei tullut syötyä kun ruoka tehtiin kotona itse, herkut leivottiin itse ja karkkia sai vain joskus.
Syynä ei ole yksistään erilaisessa ruokavaliossa vaan kokonaan erilaisessa elämäntavassa ja asenteissa.
Kyllä meillä ainekin suurin osa vanhemmista heitti työmätkalla sen mukulansa kouluun siinä missä nykyäänkin. Nintendo löytyi lähes joka kodista ja jos ei ollut mentiin kaverille pelaamaan. Ystävän äiti oli kaupassa töissä ja herkkuja lanseerattiin siihen tahtiin että harvase päivä toi meille uutuuksista maistiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Arkiliikunta. Silloin ei ollut tietokoneita ja kännyköitä.
90-luvulla ei harrastettu arkiliikuntaa. Silloin mentiin autolla joka paikkaan. Tietokoneet ja kännykät oli ihankuten nykyäänkin.
Ainakin mun kotikaupunkiin McDonalds tuli 1994, ja sekin oli melko harvinaista siellä käydä. Sitä ennen en ollut kaupan burgeria kummempaa syönyt, tuskin edes sitäkään. Ainoa roskaruoka oli lihapiirakka parilla nakilla tai pizzapoikien pizza, joita söin harvakseltaan. Kotiruoka oli normaali.
Mun (teini) kaveripiiri ei hengannut missään missä olisi ruokaa tarjolla.
Kaikkialle kävelin tai pyöräilin vaikka keskustaan oli 8km, kouluun 2km.
Vierailija kirjoitti:
Arkiliikunta. Silloin ei ollut tietokoneita ja kännyköitä.
Miiitä?
Tämä Aihe-vapaa palsta oli jo 90-luvulla ja täällä käytiin vilkasta keskustelua jo silloin. Eka kännykän ostin 1987 ja tietokonetta käytettiin jo 60-70-luvulla. Ensimmäiset tietokoneet oli jo 1920-luvulla eli yli sata vuotta sitten.
En usko 90-luvulla ihmisten olleen sen jo hoikempia kuin nykyään, päinvastoin roskaruokaa syötiin paljon enemmän, kun ulkogrillejä ja kioskeja oli kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret kulkivat kouluun, harrastuksiin ja kavereille pyörillä tai kävellen, ei vanhempiensa kyydillä.
Monessa perheessä oli vain yksi auto, joten perheen toinen (tai molemmat) vanhempi kulki työmatkansa pyörällä tai kävellen.
Perheenä käytiin hiihtämässä, luistelemassa, uimassa jne, ei istuttu sohvalla Netflixiä katsellen ja herkkuja syöden.
Lapset leikkivät keskenään ulkona, eivät pelanneet pleikkaa.
Mäkki/pitsa/pikaruokaa oli vain harvoin, meillä kerran vuodessa kesäloman alussa. Ei juotu energiajuomia, limsoja jne, jotka kevyt-tuotteinakin kuulemma kerryttävät painoa. Lisäaineita ei tullut syötyä kun ruoka tehtiin kotona itse, herkut leivottiin itse ja karkkia sai vain joskus.
Syynä ei ole yksistään erilaisessa ruokavaliossa vaan kokonaan erilaisessa elämäntavassa ja asenteissa.
Oletko elänyt 90-luvulla? Minä olen, ja ei se ollut yhtään tuollaista kuin sinä väität! Sinun muistelosi kuulostavat joltain 1950-luvulta.
Vanhemmat kuskasivat lapset autolla joka paikkaan, lyhyetkin matkat ajettiin autolla, karkkia sai aina kun käytiin kaupassa, eli joka päivä. Ei leikitty ulkona, vaan pelattiin sisällä tietokonetta ja pleikkaria...
Tehtiin töitä , makaronilaatikkoa ja makkaraperunat grillillä muuten aina menossa . Kun on kiire ei ehdi syödä .
Kannattaa muistaa, että ruoan saatavuus oli myös paljon heikompi. Ei verkkokauppaa, heikompi valikoima, pienemmät pakkauskoot ja kauppojen aukioloajat paljon nykyistä suppeammat. Käytännössä klo 21 jälkeen sai herkkuja vain huoltoasemalta kalliiseen hintaan (rajoitti esim. nuorten karkinhimoa), lauantaina myynti loppui klo 18, pyhinä auki vain kioskit. Jo näille muutoksille voi hyvin laskea useamman kilon per vuosi.
Eihän 90 luvulla vielä ollut edes langattomia kännyjä!!!
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka
Sitähän nykyäänkin syödään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun kotikaupunkiin McDonalds tuli 1994, ja sekin oli melko harvinaista siellä käydä. Sitä ennen en ollut kaupan burgeria kummempaa syönyt, tuskin edes sitäkään. Ainoa roskaruoka oli lihapiirakka parilla nakilla tai pizzapoikien pizza, joita söin harvakseltaan. Kotiruoka oli normaali.
Mun (teini) kaveripiiri ei hengannut missään missä olisi ruokaa tarjolla.
Kaikkialle kävelin tai pyöräilin vaikka keskustaan oli 8km, kouluun 2km.
Ennen McDonaldsia oli joka kadun kulmassa ulkogrillejä, josta sai ihan samoja tuotteita kuin nykyään McDonaldsista. Samoin kioskeja.
Vierailija kirjoitti:
Oli ruoka silloin terveellisempää eli luomua. Nyt on geenimanipuloitua keinotekoista ruokaa paljon. Ostakaa luomua! Luin jostain että geenimanipuloidut tomaatit aiheuttaa syöpää kun niitä kasvatetaan keinotekoisesti.
Ruoka ei myöskään ollut jatkuvasti esillä joku paikassa.
Huoh. Kun ei tiedä, pitäisi pitää kielenkannat kurissa! Geenimuuntelun ei ole todettu aiheuttavan syöpää tai muitakaan vaikutuksia ihmisten terveydelle. Geenimuunneltua ruokaa ei meillä Suomessa juurikaan edes ole, ja mitä edes olisi "keinotekoinen ruoka"? Lisäaineitako meinaat? Niitä nyt on ollut vuosikymmenien ajan elintarvikkeissa, ihan samanlaisia lisäainemakeisia oli 90-luvulla kuin on nytkin.
Elämä 90-luvulla oli älylaitteita ja tietyn väestönosan (mm. lapset) fyysistä passiivisuutta lukuunottamatta melkein samanlaista kuin se on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Oli ruoka silloin terveellisempää eli luomua. Nyt on geenimanipuloitua keinotekoista ruokaa paljon. Ostakaa luomua! Luin jostain että geenimanipuloidut tomaatit aiheuttaa syöpää kun niitä kasvatetaan keinotekoisesti.
Ruoka ei myöskään ollut jatkuvasti esillä joku paikassa.
Joo luomu oli 90-luvulla tosi kova juttu, nykyäänhän luomutuotteita ei saa mistään. Itse en yhteenkään luomutuotteeseen ole edes harkinnut koskevani sen jälkeen, kun kuulin että riista ja järvikala ei ole luomua.
Maailma ei ollut täynnä elimistöä sotkevia magneettikenttiä ja säteilylähteitä ja ruoka oli ravinnepitoisempaa ja vähemmän prosessoitua. Jos lihaa tehokasvatetaan, se tehokasvattaa myös ihmistä. Eläimetkin olivat sirompia.
Olin vuonna -90 teini ja pidin itseäni lihavana kun painoin 57 kiloa. Ja minua sanottiinkin pyöreäksi kun yleisesti kaikki olivat paljon hoikempia kuin nykyään. Meillä kotona ei syöty mitenkään terveellisesti ja ruoka oli ravintoköyhää, söin itse pelkkää leipää ja salaattia kun en tykännyt kotiruuasta eikä siihen aikaan tehty mitään kasvisruokia ainakaan meillä. Kotona ei myöskään ollut herkkuja enkä ole vielä aikuisenakaan oikein tottunut siihen että juodaan limuja tai syödään sipsejä ihan normaaliarkena. Meidän pikkukaupungissa ei ollut oikein mitään hengailukahviloita tai pikaruokaravintoloita, kahvilat oli lähinnä jossain bensa-asemilla ja hodarit ostettiin nakkikioskilta. Tosiaan kuljettiin pitkiäkin matkoja kävellen tai fillarilla kun julkiset oli mitä oli eikä vanhemmat kuljetelleet kouluun tms.
Söin koulussa, kotona en sitten oikein ruokaa saanutkaan, ehkä siinä syy.
90-luvulla ei ollut sokerittomia limuja, vaikka mm. pepsi max esiteltiin suomessa 1994 ja muut sukraloosilimut joskus kasarilla.
Tämä mielestäni vaikuttaa eniten. Nykyään ihmiset seisoa pönöttävät puhelimensa kanssa kuin pystyynkuolleet. Puhelin ihan hirveä vitsaus.