Nyt vuorostaan Saksa kielsi kangasmaskit, mutta koska Suomi seuraa perässä?
"Suomalainen asiantuntija pitää Saksan kangasmaskikieltoa tehokkaana toimena virusmuunnosuhan torjunnassa. Saksassa maskin tulee olla vähintään kirurginen kasvomaski.
SAKSASSA ON nyt reagoitu voimakkaasti koronaviruksen brittimuunnoksen uhkaan. Virusmuunnos tarttuu aiempaa koronavirustyyppiä herkemmin ihmisestä toiseen.
Yksi selkeä muutos on kangasmaskien vaihtaminen tehokkaampiin maskityyppeihin.
Maskipakko on Saksassa ollut käytössä jo huhtikuun lopulta asti, mutta käytössä on voinut olla mikä tahansa maski. Nyt maskin tulisi olla FFP2- tai FFP3-standardin mukainen tai ainakin niin sanottu kirurginen kasvomaski."
Kommentit (49)
Suosituksia.Ei kiinnosta.Vaimon kanssa jo oireettomana "sairastettu".
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän virkattua maskia, joka on kuin reikäjuusto. Ja asun maskipakkomaassa.
Nauran kaikille turhille maskisuosituksille ja -pakoille.
Naurat varmaan kun sua viedään teholla letkuihin
Vierailija kirjoitti:
Suosituksia.Ei kiinnosta.Vaimon kanssa jo oireettomana "sairastettu".
Montako tartutitte jos että käyttäneet maskia
Mun mielestä maskiasiassa olisi pitänyt alunperinkin lähteä siitä, että riskiryhmiin kuuluvat suojaavat itsensä hengityssuojaimilla. Silloin ei olisi syntynyt nykyisen kaltaista "maskiraivoa". Nyt jengi kiukkuaa muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.
Kuka tässä on takana? Rnyt ihan sanoisi, että pelkästään joku lääkefirma, mutta kyllä siitäkin pikkuisen huokuttelevaa valtaa ja mainetta tulee, kon voisi 4x vuodessa piikittää koko maailman, tai edes ison osan siitä aika kalliilla rokotteella lisäksi. Olisihan sekin houkuttelevaa kyllä. 4x saattaa tulla, kun siinä on se vahviste....ja vaikka olisi vain 2x niin se on tajuttoman kallis silti
Tulee siitä piikityksestä jo niin paljon kustannuksia, ja työpäiviä, ja ajan menetystä, että vastaa aika montaa sairaslomapäivää vuodessa kohta ihan jokaiselle kansalaiselle....
Mutta kun se val lähti jo aussa liikkeelle, niin sen valeen ja pakotuksen kierre edelleen vain jatkuu....
Mutta kyllä se lopulta murtuu, ja sitten tulee oikeudenkäynti, jos ei fyysinen Nurnberg, niin jonkinlainen mentaalinen sitten, ja vapautus.
Meillä ensin katsotaan miten muualla tehdään. Sitten mietitään, suunnitellaan, harkitaan ja perustetaan työryhmä jne. Itse olen käyttänyt ffp2 maskeja keväästä saakka. Olihan ne silloin kalliita. En mene konkurssiin koska en ole töissä ja en tarvitse niitä joka päivä, käyn kaupassa 1-2 krt viikko, joskus terveydenhuollossa ja muuten aika vähän missään paitsi joskus kauppakeskuksessa. Ulkoillessa en käytä mitään. Joku asiantuntija sanoi että ne loppuvat kesken ja terveydenhuoltoon ei riitä maskeja. En usko, kyllä niitä aletaan tekemään lisää, onhan muitakin maskeja tehty vaikka niiden piti loppua. Hintakin halpenee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä ilmiselvää eroa ei ole tehty meilläkin ihmisille selväksi?
Minunmielestäni näistä maskien eroista on jauhettu ihan riittävästi. Seuraan itse paljon eri medioita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ensin katsotaan miten muualla tehdään. Sitten mietitään, suunnitellaan, harkitaan ja perustetaan työryhmä jne. Itse olen käyttänyt ffp2 maskeja keväästä saakka. Olihan ne silloin kalliita. En mene konkurssiin koska en ole töissä ja en tarvitse niitä joka päivä, käyn kaupassa 1-2 krt viikko, joskus terveydenhuollossa ja muuten aika vähän missään paitsi joskus kauppakeskuksessa. Ulkoillessa en käytä mitään. Joku asiantuntija sanoi että ne loppuvat kesken ja terveydenhuoltoon ei riitä maskeja. En usko, kyllä niitä aletaan tekemään lisää, onhan muitakin maskeja tehty vaikka niiden piti loppua. Hintakin halpenee.
Ostaako terveydenhoito maskinsa Motonetistä tai vastaavasta?
Ellei osta, on aivan hatusta heitetty idea, että kansalaisten käyttämät maskit olisivat poissa ammattilaisilta.
Jos ammatimaskien ostopaikka on luokkaa Tokmanni, kehottaisin tekemään uudet suunnitelmat maskien hankkimiseksi.
Olen sairaseläkkeellä ja tuloni tonnin verran kuukaudessa, mutta rahojen vähyydestä huolimatta ostin viime keväänä kaksi pakkausta ffp3 (3M) maskeja, hintaan 160 euroa/20kpl.
Menin niiden avulla kevään ja kesän, käyttäen toisia ja pitäen toisia "karanteenissa" puhdistumassa viruksista.
Nyt maskien hinnat ovat tulleet alaspäin ja löysin ffp2 maskeja 30kpl/39 euroa.
Näillä pärjäilen talven ajan ensi kesään, enkä kyllä pidä hintaa kalliina, sillä olen riskiryhmää ja säilyttänyt terveyteni ja keuhkojeni hapenottokyvyn, vaikka käy kaupassa ja kiertelen kirpputoreja hiljaisempaan aikaan.
Hah, mulla työttömälläkin on varaa.
Ne maksaa alle 10 senttiä kappale, noi vaaditut kirurgin maskit.
Ja lisäksi niitä voi pestä pesupussissa pesukoneessa muun 60 asteen pyykin seassa.