Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt vuorostaan Saksa kielsi kangasmaskit, mutta koska Suomi seuraa perässä?

Vierailija
21.01.2021 |

"Suomalainen asiantuntija pitää Saksan kangasmaskikieltoa tehokkaana toimena virusmuunnosuhan torjunnassa. Saksassa maskin tulee olla vähintään kirurginen kasvomaski.

SAKSASSA ON nyt reagoitu voimakkaasti koronaviruksen brittimuunnoksen uhkaan. Virusmuunnos tarttuu aiempaa koronavirustyyppiä herkemmin ihmisestä toiseen.

Yksi selkeä muutos on kangasmaskien vaihtaminen tehokkaampiin maskityyppeihin.

Maskipakko on Saksassa ollut käytössä jo huhtikuun lopulta asti, mutta käytössä on voinut olla mikä tahansa maski. Nyt maskin tulisi olla FFP2- tai FFP3-standardin mukainen tai ainakin niin sanottu kirurginen kasvomaski."

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007753571.html

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmat päällekkäin, siis nätti kangasmaski sen paremman suojaimen päällä.

Vierailija
2/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kirurgiset maskit vielä menee, mutta noille FFP maskeille kertyy ihan kiitettävästi hintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt koronan alusta alkaen FFP2/3 -maskeja, koska tajusin tämän asian jo silloin. Ei taida olla ihan pätevää porukkaa Saksankaan johdossa kun näin kauan kesti tajuta.

Vierailija
4/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero dd maskeista ja kangasmaskeissa on suuri. Ff maski on kuin naamaan muotoiltu kuonokoppa jolloin hiukkaset ja pisarat eivät pääse leviämään. Kangasmaski on se sijaan vain pelkkä kömpelö kangaspala joka kiinnitetään kuminauhoilla kasvoille jolloin pisarat pääsevät leviämään pärskeiden mukana alta, päältä ja sivuilta vaivatta. Kangasmaskit myös kostuvat hengittäessä mikä heikentää niiden tehoa ja lyhentää käyttöaikaa. Ja jos Kangasmaski on vielä itse valmistettu niin sen tohokkuuttaa ja toimivuutta ei ole kukaan testannut.

Vierailija
5/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kirurgiset maskit vielä menee, mutta noille FFP maskeille kertyy ihan kiitettävästi hintaa.

Mene töihin.

Minustakin  niille kertyy hintaa ihan kiitettävästi ja minä olen töissä! Ei se töissä käynti niiden hintaa laske 🤣

Vierailija
6/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän virkattua maskia, joka on kuin reikäjuusto. Ja asun maskipakkomaassa.

Nauran kaikille turhille maskisuosituksille ja -pakoille.

Vierailija
7/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt koronan alusta alkaen FFP2/3 -maskeja, koska tajusin tämän asian jo silloin. Ei taida olla ihan pätevää porukkaa Saksankaan johdossa kun näin kauan kesti tajuta.

Luuletko tosiaan, että joku on joskus pitänyt kangasmaskia yhtä tehokkaana, kuin nuo hengityssuojaimet? Noiden muiden maskien on katsottu riittävän "alkuperäisen" koronan leviämisen hidastamiseen, nyt on otettu järeämmät aseet käyttöön brittimuunnoksen levitessä.

Vierailija
8/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä ilmiselvää eroa ei ole tehty meilläkin ihmisille selväksi?

Vierailija
9/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Minustakin  niille kertyy hintaa ihan kiitettävästi ja minä olen töissä! Ei se töissä käynti niiden hintaa laske 🤣

Niinpä. Saa olla kyllä erittäin hyväpalkkainen että pystyy kustantamaan itselleen ja perheelleen nuo maskit. Jos hinta on 1e/kpl, perheessä neljä henkilöä ja tarve 4kpl/päivä niin siitähän tulee kuukaudessa 480e.

Vierailija
10/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hullua maksaa liikaa. Me järkevät maskittomat selviämme kuluitta.

Vierailija
11/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä ja voi toki käyttäisi mieluummin niitä parempia FFP2, tai FFP3: n suojauksella olevia maskeja, mutta ne ovat kertakäyttöisinä aivan liian kalliita. 

Ne kangasmaskit, joita on ollut markkinoilla ja tarjolla, ovat olleet ominaisuuksiltaan vain jonkinlaisen suojan antavia. Tämä on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa, myös terveystahojen keskuudessa. Silti sieltäkin on annettu ohjeistuksia ja kehotettu käyttämään edes kangasmaskia.

Minä en ainakaan ala ostamaan mitään kalliimpia maskeja. Kirurgisia ehkä. Koska paketissa on sentään enemmän. Ja yhtä maskia voi käyttää, se pestyä, useampiakin kertoja. Niiden hankkimisen vielä oma talous kestää. Enkä aio muuttaa kantaani ja käyttäytymistäni, vaikka sen suhteen tulisikin joskus tulevaisuudessa uusi ohjeistus, ja jopa määräys.

Jotakin muuta pitäisi keksiä, jotta niiden kankaisten suusuojainten käyttäminen takaisi edes kohtalaisen suojan. Pitänee laittaa joko toinen kangas, tai nenäliina suojaimen sisäpuolelle. Jospa se sitten pelittäisi. Eikä tarvitsisi panikoida asian suhteen.

Vierailija
12/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Niinpä. Saa olla kyllä erittäin hyväpalkkainen että pystyy kustantamaan itselleen ja perheelleen nuo maskit. Jos hinta on 1e/kpl, perheessä neljä henkilöä ja tarve 4kpl/päivä niin siitähän tulee kuukaudessa 480e.

Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että maskeihin menevä potti kertyy nopeasti, mutta 4 maskia päivässä per henkilö on aika paljon, jos otetaan huomioon, että ylimääräisiä menemisiä tulisi välttää.

Monessa perheessä kumpikin aikuinen käy töissä, jolloin työmatkoihin mennee keskimäärin 2 maskia päivässä, meno-paluu. Lapselle voi olettaa tuohon saman määrän, mutta etäopetuksessa olisikin, ei heitä vankeina ole mitään idistä pitää.

Tuossa tapauksessa maskeihin menisi kuukaudessa vajaa 200€, mikä ei kahden aikuisen tuloilla ole enää mikään mahdottomuus (vaikka kyllä kirpaiseekin).

Vierailija
13/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFP2 tai 3 maski suojaa saamasta itse tartuntaa, mutta levittäjä itse kyllä jakaa tautia tehokkaasti. Jos esim. tuberkuloosipotilasta viedään ambulanssilla, laitetaan potilaalle tavallinen kirurginen ja hoitajille väh. FFP2-maski.

Vierailija
14/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täälä,  käytän pff2-3 aina ostoksilla ja julkisissa. Epäilen että tuo viranomaisten maskeista hieman epäjohdonmukainen tiedottaminen johtuu että keväällä oli globaalisti pula kunnon suojaimista ja ne haluttiin priorisoida hoitohenkilökunnalle myös Suomessa ja Saksassa, mikä oli ihan oikein. 

Mun kiinalaiset opiskelukaverit  Suomessa ostivat tammikuussa esim. K-raudasta kaikki M3-maskit mitäsaatavilla olin ja lähettivät ne Kiinaan.

Vierailija
15/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella ikävää kiusantekoa, ja tarkoitus on; että sitten pääsette kiusasta, kun pelastava rokotus on annettu......Se on vallan ylläpitoa ilman todellista perustetta, koska koronaan on alusta pitäen liittynyt pimitys terveydenhuollon taholta, kuten esimerkiksi kevään sairaalainfektioiden painaminen hämärään; katveeseen.

Mutta kun koko koronan hoitoon liittyy kusetus, ja terveydenhuollon johtajien taholta luotu diktatuuri. Jopa armeija kaduilla monessa maassa.

Jos joku muu tästä todella kuvittelee hyötyvänsä, kuin nämä joukkoineen , niin miten?

Yleensä diktatuurit kaadetaan. Usein lopulta väkivalloin, ja joissain harvoissa tapauksissa kuihtuvat muuten pois.

Vierailija
16/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että maskeihin menevä potti kertyy nopeasti, mutta 4 maskia päivässä per henkilö on aika paljon, jos otetaan huomioon, että ylimääräisiä menemisiä tulisi välttää.

Monessa perheessä kumpikin aikuinen käy töissä, jolloin työmatkoihin mennee keskimäärin 2 maskia päivässä, meno-paluu. Lapselle voi olettaa tuohon saman määrän, mutta etäopetuksessa olisikin, ei heitä vankeina ole mitään idistä pitää.

Tuossa tapauksessa maskeihin menisi kuukaudessa vajaa 200€, mikä ei kahden aikuisen tuloilla ole enää mikään mahdottomuus (vaikka kyllä kirpaiseekin).

Onhan se ikävä rahan meno mutta mitä  kukin ajattelee terveytensä hinnaksi. Monet laittaa tuon summan ripsi-ja kynsi yms ulokehuoltoon kuukaudessa.

Vierailija
17/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hullua maksaa liikaa. Me järkevät maskittomat selviämme kuluitta.

Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta kökkiä kotona 24/7 ja tilata ruokia netistä kotiintoimitettuna.

Ellet sitten tarkoittanut, että käytät julkisia kulkuvälineitä, teet kauppareissuja yms ilman maskia - sillon olet vain itsekäs kusipää.

Vierailija
18/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FFP2 tai 3 maski suojaa saamasta itse tartuntaa, mutta levittäjä itse kyllä jakaa tautia tehokkaasti. Jos esim. tuberkuloosipotilasta viedään ambulanssilla, laitetaan potilaalle tavallinen kirurginen ja hoitajille väh. FFP2-maski.

Ei levitä, ellei maskissa ole uloshengitysventtiiliä.

Vierailija
19/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei voi kieltää tai pakotaa mitään maskia. Jokainen taplaa tyylillään, itse pidän pff3 ventiilillä, jos joku maskiton sairastuu mun uloshengitysilmasta niin se on hänen huolensa. Vanhukset tietysti kierrän kaukaa, hauraita pitää suojella.

Vierailija
20/49 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Onhan se ikävä rahan meno mutta mitä  kukin ajattelee terveytensä hinnaksi. Monet laittaa tuon summan ripsi-ja kynsi yms ulokehuoltoon kuukaudessa.

On tuo ainakin omasta näkökulmastani aivan liian kallis "vakuutus". Tartunta ilman ffp-maskia kun ei ole mitenkään varma tai välttämättä edes yhtään todennäköinen.