Mokkapalat raskaana?
Saako raskaana ollessa syödä mokkapaloja? Tai siis tottakai saa, kun saahan kahviakin juoda, mutta kannattaako vain jättää väliin? Kun mietin sitä, että sitä kahvia tulee vain puoli desiä, että paljonkohan siinä on kofeiinia.
Muuten en juo kahvia, joten en saa kofeiinia muualta. Tai onko vinkata hyväksi todettuja reseptejä muokattuihin mokkapaloihin esim. kaakaolla?
Kommentit (58)
Voi luoja tätä palstaa taas. Mutta joo. Saat syödä mokkapaloja, mitään pahaa ei tapahdu. Kofeiinia on minimaalinen määrä eikä sokeri ja vehnäjauhot kohtuullisissa määrin ole haitaksi. Ainakin kolme vuotta sitten suositusten mukaan jopa kahvin juonti kohtuullisissa määrin oli sallittua, join kahvia molempien raskauksien aikana ja ihan on terveitä lapsia. Jos sinulla on raskausdiabetes tai riski siihen, niin sitten kannattaa jättää mokkapalat sokerin takia välistä tai syödä vaan ihan pieni pala, muuten antaa mennä vaan.
Hei ap, mokkapaloja on ihan ok syödä raskauden aikana, ja muutenkin kofeiinin määrä on niissä hyvin pieni.
Ymmärrän kyllä ahdistustasi, koska olen ollut itse samanlainen raskaana. Kaikki aiemmat raskauteni olivat päättyneet keskenmenoon, joten tulin neuroottiseksi siitä, mitä söin ja mitä tein koska halusin niin kovasti pitää tämän vauvan. Mutta totuus on se, että lähes kaikkea saa kyllä syödä, kunhan teet niin kohtuudella. Tsemppiä.
Kyllä mokkapaloja voi syödä, jos ei ole aikaisemmin nauttinut mokkakeppejä!
Vierailija kirjoitti:
Milloin syntyy pieniä mokkapaloja? <3
9 päivän kuluttua
Vierailija kirjoitti:
Osta kofeiinitonta kahvia jos huolettaa. Noin mitättömästä määrästä en kyllä itse murehtisi ellet nyt sitten ajatellut mättää koko pellillistä naamariin yhdeltä istumalta.
Jos vetaa sen pellillisen naamaansa, ongelma ei ole se kahvivaan se kaikki rasva ja sokeri.
Ei tarvitse ihmetellä jos raskausdiabetes pukkaa sitten jo heti kättelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä join kahvia molemmat raskausajat ihan normaaliin malliin ja kumpikin lapsi on ihan täysin terveitä ja hyvinvoivia eikä ole edes allergioita.
Vähän maalaisjärkeä touhuun hyvä nainen! Vauvat on varsin sitkeitä ja kestäviä otuksia
Jaa en kyllä litkisi sitä kahvia tavalliseen tapaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-lyttaa-suositukset-ei-kupp…
Lisäksi lakritsiakaan ei pidä syödä yhtään.
Salmiakeissakin voi olla lakritsia.
https://thl.fi/fi/-/uusi-tutkimus-vahvistaa-ohjeen-valttaa-lakritsin-sy…
Vierailija kirjoitti:
Pitipä nyt vielä tulla kommentoimaan, sen verran alkoi taas ärsyttää palstalaisten näköalattomuus.
Minulla on ennestään jo yksi lapsi, mutta hänellä on paljon ongelmia, jonka takia olen nyt raskaana erittäin varovainen kaiken kanssa. Mikään ei viittaa siihen, että esikoiseni ongelmat johtuisivat jostakin, mitä olen tehnyt raskauden aikana, mutta silti olen paljon varovaisempi tällä kertaa. Esikoistakin odottaessa noudatin kaikkia suosituksia, mutta silti kävi kuten kävi.
Joten ei, en ole kehitysvammainen, tyhmä, hysteerinen, kääri itseäni kuplamuoviin tai mitä muuta tässä nyt on ehdoteltu. Olen vain äiti, joka pelkää aiheuttavansa lapselle ongelmia. On se kumma, kun mitään täältä ei voi kysyä ilman nälvimistä. Miten päin vain tekeekin, se on aina väärin.
Ap
Jos vain mahdollista ota parasetamolia vain todelliseen tarpeeseen. ja lyhyitä aikoja.
Se voi aiheuttaa adhd:tä
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/parasetamolin-kaytto-r…
En ymmärrä miksi tästä ei kertota.
Tietysti ei saa ottaa tilalle tulehduskipulääkkeitä, (ilman lääkäreitä) niissä on kiellot raskaana-oleville, omat ongelmansa..
Kofeiinia ei pitäisi käyttää raskauden aikana vaikka Suomessa siitä ei saakaan puhua vaan pidetään hulluna. Mokkapalat tekisin kofeiinittomaan kahviin tai miks ei johonkin hyvään kofeiinittomaan teehen.
Terveellisiä mokkapalat ei tietenkään koskaan ole, mutta ei kaikilla ole raskausajan diabetesta.
Kuten jo todettu, isompi ongelma on sokeri.
Tästä huolimatta söin raskausaikana useampana viikonloppuna PALJON mokkapaloja (ja vahvalla kuorrutteella, nam), sillä makeanhimo oli valtava! Join myös kaksi kupillista kahvia päivittäin, aamulla ja lounastauolla. Joskus saattoi mennä kolmaskin.
Terve lapsi tuli tästäkin, vaikken jaksanut olla yhtä hysteerinen kuin ensimmäisen kanssa. Itse pysyin myös varsin terveenä alusta loppuun, kaikesta sokerista ja kofeiinista huolimatta. Kannattaahan niihin toki huomiota kiinnittää mutta liiallisuuksiin sentään kannata mennä jos mitään erityistä syytä (kuten raskausdiabetes) ei ole.
Mokkapaloilla on kiima-aika kolmen kuukauden välein. Silloin on otollinen aika järjestää treffit uros ja naaras- mokkapaloille. Hyvässä lykyssä naaraat tulevat tiineiksi ja pikku mokkapaloja on odotettavissa 10 viikon kantoajan jälkeen.
Enpä ole ennen kuullut raskaana olevasta mokkapalasta!
Ei vaan, syö pois. Paitsi jos niissä on salmiakkikuorrute ja sinulla on ongelmia verenpaineen kanssa.
Mä olen raskaana ja nyt mun tekee mieli mokkapaloja. Ajattelin kyllä tehdä niitä, koska en usko, että muutama mokkapala on vauvalle haitaksi. :)
Tosin mulla on myös ADHD ja tämän palstan perusteella on pska äiti jo ihan sen takia eikä minun olisi pitänyt koskaan lähteä lisääntymään.
Nykyihmiset on hysteerisiä ja uusavuttomia ja ylisuojelevia.
Elämä on elämää, siihen kuuluu myös kuolema ja erilaiset tapahtumat; onnelliset ja epäonniset.
Kofeiinia voi käyttää kohtuudella raskauden aikana. Usein se ei oikein maistu odottavalle äidille.
Mokkapaloissa on niin vähän että anna mennä vaan.
En olisi uskonut, että jotkut kohtelevat jo syntymättömiä lapsiaan näin silmittömän välinpitämättömästi :(
Tietääkö joku onko ne mokkapalat raskaana vai ei?!?
Vierailija kirjoitti:
Milloin syntyy pieniä mokkapaloja? <3
Ja kuka on isä? Olisiko peräti naapurin maustekakku ollut asialla?
Linkkihullu löysi ketjun