Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuunteletteko nelikymppiset rap-musiikkia?

Vierailija
20.01.2021 |

Onko muille nelikymppisille rap musiikkigenrenä täysin viearasta ja luotaan työntävää. Nykyään rap on suosittua nuorten keskuudessa ja mietin, että missä ikäluokassa menee se raja. Minä olen vuonna -80 syntynyt ja koen rap-musiikin lähinnä vitsinä melodisena runonlausumisena. Joko esim vuonna -88 syntyneet on täysiä "rap-ihmisiä", eli muodostaako alle kymmenen vuotta jo kuilun, että mihin sitä on ikään kuin kasvettu?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räppi on elämänkallujen ja whiggereiden musiikkia.

102/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole musiikkia.

Jos Sijaltainen nousisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoveli on syntynyt -73 ja jo silloin ihan kasarin lopussa ja ysärin alussa hän ja pari lukiokaveriaan tilailivat levyjä tai kasetteja jenkeistä ja olivat ihan pähkinöinä räpistä. Kuuntelin niitä itsekin. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mitään gangsta-rap, vaan enemmän sellainen breakdance-tyyppinen rytmikäs tykittely. Tosin taisi siellä NWA olla listalla sekin. Siihen aikaan tuon genren seuraaminen vaati viitseliäisyyttä ja tieto ja levyt piti onkia rapakon takaa ja Akateemisen kirjakaupan enkkulehdistä.

Täytyy kyllä sanoa että aika erilaisia on nuo tämän päivän räppifanit, anteeksi yleistys.

Puhut varmaan enemmänkin hip hopista, joka siis kytkeytyy aikalailla tuohon breakdanceen. Rap on toki hip hopin alalaji, mutta hip hop laajempi käsite.

Toimin itse kasarilla ja ysärillä dj:nä toistakymmentä vuotta ja tuohon aikaan ihan Suomalaista levykaupoistakin sai varsin kattavasti musiikkia joka puolelta maailmaa. Esim Epes avasi kasarin lopulla Mega Epes kauppoja, joissa oli melko kattava dance osasto, josta löytyi varsin kattavasti mm rap musaa. Luimme  toki maailman eri listoja ja musiikkilehtiä, joten kyllä tuohon aikaa Suomessa oltiin ihan ajan hermolla ja jo paljon ennen sitäkin.

Juu, varmaankin näin. En ole itse niin tarkkaan perehtynyt genren alalajeihin, mutta kuuntelin siinä sivukorvalla nuorempana ja katselin kun tyypit intoili. Jotenkin jäi mieleen se, miten innokkaasti pojat lukivat englannin sanakirjoja että lyriikat avautuisivat paremmin ja sitten tosiaan niitä enkkulehtia. Opettaja oli kuulemma ollut tyytyväinen tähän yllättävään innostukseen kielestä. Ras.is. min (en tiedä onko tuo sana täällä kielletty) vastainen asenne kuului myös voimakkaasti juttuun ja muistan veljeni jo kieltäneen n-sanan käytön isältäni tuohon aikaan. Hassua. Raptori ei sitten pojille oikein enää toiminutkaan, itselleni kyllä.

Vierailija
104/144 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rap oli ok silloin 1980-luvulla ja ysärin alkuun saakka. Kuuntelin Public Enemyä, Run-DMC:tä, N.W.A.:ta, Afrika Bambaataa:ta, De La Soulia, Beastie Boysia jne. mutta ysärin alkupuoliskolla muu musiikki vei jo voiton näistä ja sen jälkeen asteittain muuttui sellaiseksi ettei ole kiinnostanut kuunnella. Nykyään onkin jo semmoista tylsää päpätystä että minusta voisi jo haudata koko genren sellaisena kuin se on. Veikkaan kyllä että mikäli jollain on vielä sävelkorvaa tulevaisuudessa niin tähänkin vielä kyllästytään ja painopiste siirtyy takaisin melodisempaan musiikkiin. En myöskään tykkää siitä miten tuo koko hiphop on pilannut koko kulttuurin tehden kaikesta roskaa niin pukeutumisesta käyttäytymiseen jne. Silloin pentuna en tajunnut että tää rytminen puhelaulu muuttaisi niin laajasti länsimaalaisen kulttuurin sellaiseksi roskaväen kulttuuriksi.

Vierailija
105/144 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomiräppiä en ole koskaan kuunnellut, en silloin kun se oli ihan hölmön ja kömpelön kuuloista Raptorin ja Pääkkösten aikoihin enkä myöhemminkään. Jotenkin luotaantyöntävää koko rytmin päälle hölötys kauhovine käsiliikkeineen.

Vierailija
106/144 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aiemmin pitkän tekstin siitä miten 80-luvulta 90-luvun alkuun kuuntelin rappia ja analysoin muutenkin tän tyylin vaikutusta kaikkeen (en maininnut mitään ihmisryhmiä tms.) mutta jostain ihmeen syystä ei mennyt läpi vaan viestiksi tuli välittömästi "viestisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen". Että semmosta.

Vierailija
107/144 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkarimusaa.

Vierailija
108/144 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen enemmän hip hoppia t. Vm 83

Vierailija
109/144 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 46v mies ja muistan että nuorena n. 15 vuotiaana Vanilla Ice - Ice Ice Baby kuulosti ihan mukavalta, kaipa se oli räppiä. Mutta en muuten kyllä tykkää.

Tai no, tämähän on aina hyvä räppikappale :D

Vierailija
110/144 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kuuntelee pelkästään rappia, mutta se onkin myös kiinnostunut pelkästään mustasta.

Vierailija
111/144 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein sata vuotias ja kuuntelen rappia  miten joku ikä liittyy musiikin kuunteluun vai onko musiikin kuuntelussa  jotkut ikärajat? 

Vierailija
112/144 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kuuntelen räppiä todennäköisesti vielä vanhuksenakin siihen asti kunnes tulee muistisairaus joka vie englanninkielen taitoni.

Vierailija
113/144 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rap-musiikki mikään uusi juttu ole, nykyään sitä vain kuunnellaan enemmän kuin ennen.

Vierailija
114/144 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo kuuntelee pelkästään rappia, mutta se onkin myös kiinnostunut pelkästään mustasta.

Mun vaimo kuuntelee kans ainoastaan rappia.

Vierailija
115/144 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 40v. nainen ja kuuntelen pelkästään rappia.

Vierailija
116/144 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole parempaa kuin siideri, jointti ja rap-gang.

Vierailija
117/144 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljäkymmentä ja minun piti lopettaa räppääminen koska on aika noloa puhua vain kelloista ja pilluista tän ikäisenä.

Vierailija
118/144 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räppi ei ole musiikkia eikä taidetta muutoinkaan. Se sopii infantiileille ja humalaisille sekä muille vajakeille. Nelikymppiset lippalakkipäiset huppari- ja lenkkarityypit, joita ei muutoinkaan voi ottaa vakavasti, kaiketi tuhlaavat rahansa ja huomionsa räppiin. Ketään millään tavoi räppiin liittyvää ei voi eikä tule ottaa vakavasti.

Vierailija
119/144 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä räppärit silloin kuuntelee kun ne haluaa kuunnella musiikkia?

Vierailija
120/144 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni alkoi kuunnella räppiä kaksi vuotta sitten ja noin vuosi sitten löysin hänet sängystämme nussimassa ugandalaista mustaa naista. Otin selvää ja tämä kappale soi stereoista taustalla kun avasin makuuhuoneemme oven ja näin mieheni kivikovan valkoisen kyr vän uppoutumassa pinkkiin ja kermaiseen mustaan pilluun.