Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuunteletteko nelikymppiset rap-musiikkia?

Vierailija
20.01.2021 |

Onko muille nelikymppisille rap musiikkigenrenä täysin viearasta ja luotaan työntävää. Nykyään rap on suosittua nuorten keskuudessa ja mietin, että missä ikäluokassa menee se raja. Minä olen vuonna -80 syntynyt ja koen rap-musiikin lähinnä vitsinä melodisena runonlausumisena. Joko esim vuonna -88 syntyneet on täysiä "rap-ihmisiä", eli muodostaako alle kymmenen vuotta jo kuilun, että mihin sitä on ikään kuin kasvettu?

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähelläkään neljääkymppiä (ette voi silti tietää ikääni ettekä tule tietämään XDDD) ja olen aina rakastanut räppiä. Nykyään en vain enää kehtaa myöntää sitä livenä XDDDDD Räppi vaatii taitoa ja usein lyriikat ovat hauskoja. Tulee repeiltyä niille usein XD.

Muistan kun ajelin automobiilillani musiikit pauhaten (pidän kyllä huolen, että kuulen myös liikennettä) ja ihmettelin, kun kaikki tuntuivat katsovan autoani XDDDDD Tajusin vasta myöhemmin, että jumputukseni kuuluivat ulos tosi hyvin XDDDDD Noh, hyvää musaahan minä vain kuuntelen!

Vierailija
62/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne nelikymppiset kuuntelee, jotka kuuntelivat sitä nuoruudessaankin. Itse en ole koskaan tykännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla rapilla oli tiettyä uutuusarvo kun Run-DMC ja Beastie Boys olivat voimissaan:

Mutta muuten tuo genre on liian yksitoikkosta hokemista ja turhaa uhoamista, joten en jaksaisi kuunnella 45 minuutin albumin verran kun joku kehuskelee autoillaan, rahoillaan ja  naisillaan.

Laulettu musiikki on monipuolisempaa etenkin oikeilla instrumenteillä soitettuna eikä sämplättynä.

Vierailija
64/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kova...

Vierailija
65/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hip Hop ja Räppi on liki 50v musiikkityylejä joten varmaan kaiken ikäisiä kuuntelijoita.

Vierailija
66/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juurikin 1988 syntynyt. Ainoaa vähänkään siedettävää räppiä on huumoriräppi. Yleensä vaihdan kanavaa, jos radiosta alkaa tulla räppiä.

Vierailija
67/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
68/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En helvetissä.

Rap on musiikin irvikuva, jota tekee ne joilla ei lahjakkuus riitä oikean musiikin tekemiseen.

1950 luvulla samaa sanottiin rokkimusiikista ja sitä ennen jazzista jne.

Vierailija
69/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juurikin 1988 syntynyt. Ainoaa vähänkään siedettävää räppiä on huumoriräppi. Yleensä vaihdan kanavaa, jos radiosta alkaa tulla räppiä.

Silloin kun sinä opettelit vasta kävelemään tämä oli iso hitti. Suomiräpin huipentuma.

Vierailija
71/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää penskat oli kovii pikkuräpiksii..

Vierailija
72/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoveli on syntynyt -73 ja jo silloin ihan kasarin lopussa ja ysärin alussa hän ja pari lukiokaveriaan tilailivat levyjä tai kasetteja jenkeistä ja olivat ihan pähkinöinä räpistä. Kuuntelin niitä itsekin. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mitään gangsta-rap, vaan enemmän sellainen breakdance-tyyppinen rytmikäs tykittely. Tosin taisi siellä NWA olla listalla sekin. Siihen aikaan tuon genren seuraaminen vaati viitseliäisyyttä ja tieto ja levyt piti onkia rapakon takaa ja Akateemisen kirjakaupan enkkulehdistä.

Täytyy kyllä sanoa että aika erilaisia on nuo tämän päivän räppifanit, anteeksi yleistys.

Puhut varmaan enemmänkin hip hopista, joka siis kytkeytyy aikalailla tuohon breakdanceen. Rap on toki hip hopin alalaji, mutta hip hop laajempi käsite.

Toimin itse kasarilla ja ysärillä dj:nä toistakymmentä vuotta ja tuohon aikaan ihan Suomalaista levykaupoistakin sai varsin kattavasti musiikkia joka puolelta maailmaa. Esim Epes avasi kasarin lopulla Mega Epes kauppoja, joissa oli melko kattava dance osasto, josta löytyi varsin kattavasti mm rap musaa. Luimme  toki maailman eri listoja ja musiikkilehtiä, joten kyllä tuohon aikaa Suomessa oltiin ihan ajan hermolla ja jo paljon ennen sitäkin.

Vierailija
73/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis rap / hiphop rantautui Suomeen 80-luvulla, josta on jo yli 30 vuotta, eli ei se nyt ehkä mikään ikäkysymys ole. Huipussaan se oli 90-luvulla, Suomi-hiphop taas lähti siinä ysärin lopussa, eli sen ajan teinitkin alkaa olemaan jo nelikymppisiä. 

Enimmäkseen kyse siis musamausta, eikä mistään nuoruudesta. 

Vierailija
74/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä opettelit vasta kävelemään tämä oli iso hitti. Suomiräpin huipentuma.

Olen hyvinkin tietoinen tästä. Tuo on sitä siedettävää räppiä. Joku Run DMC on lähinnä melusaastetta.

Vierailija
75/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipsun hopsun hip hoppelii

Vierailija
76/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
77/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.E.<3

Vierailija
78/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen. Erinomaista musaa. Suorastaan voimaannuttavaa.

Vierailija
79/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan erittäin suosittuja rap-kappaleita v:lta 1990:

Vierailija
80/144 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuuntelee mitä kuuntelee mitä kuuntelee. En toisten musamakua ivaa mutta minun ivataan.

Missähän lie vika?