Mitä sellaista arvostatte asumisessa, mitä muut eivät tunnu arvostavan?
Haluatko asunnon olevan tietynlainen, sisustuksen tms?
Kommentit (635)
Arvostaisin jos Suomessa olisi jokaisessa kerrostaloasunnossa, ja muissakin, tilavat kodinhoitohuoneet, ruokakaappi/varasto, viileä tila kasvisten ja säilykkeiden ym.säilytykseen, vaate/pukeutumishuone, sauna, parveke, tilavat makuuhuoneet, tuulikaappi eteisessä jopa kerrostaloissa.
Keittiössä ei ole paljon kaappeja.
Valoisuus
Oikea ilmansuunta eli itä-länsi
Vierailija kirjoitti:
Laminaattia. Helppohoitoinen eikä tarvitse pelätä sen kulumista tai pilaantumista.
Helppohoitoinen?? En kamalampaa lattiaa tiedä, kun laminaattilattia. On kopiseva, sähköinen ja liukas ja jokainen roska ja hius näkyy ja pyörii pitkin lattiaa. Ja kerrostalossa aivan kamala, jos sattuu että yläkerran asukkaalla on tämä halpa lattia, siinä on vähäinenkin rauha mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilliskeittiö. Avokeittiön puolustaja on kuin vegaanit: vain hän on oikeassa. En halua käryjä, meteliä ja sotkuja olkkariin. Avokeittiössä en osaisi kokata sillä antaumuksella, kun jatkuvasti saisi varoa roiskeita ja sotkua.
Tämähän on juuri päin vastoin. Palstalla haukutaan järjestäen avokeittiöt, ja tässäkin ketjussa tämä tuli heti esiin. Kuitenkaan en tiedä ketään joka olisi rakennuttanut viimeisen kymmenen vuoden aikana taloonsa erillistä umpinaista keittiötä. En myöskään tunne lähipiiristäni ainakaan ketään alle 40-vuotoasta, joka haluaisi umpinaisen keittiön. Että joku epäsuhta on palstan ja tosimaailman välillä.
Suunnittelemme rakentamista ja järjestäen kaikissa talopaketeissa on avokeittiö, vain lapplitaloilla on valmiissa malleissa erilliskeittiöitä. Ja neliöt maksaa rakentamisessa älyttömästi nykyään, avokeittiö olkkarissa säästää pinta-alassa ja näinnkustannukset pysyy kurissa. Jos rakentaminen ei olisi niin kallista ja riskialtista, erilliskeittiöitä olisi paljon enemmän.
Erilliskeittiön ja avokeittiön välillä on olemassa sellainen puoliavoin systeemi, jossa keittiön kaapistot ja koneet ei näy olohuoneeseen, mutta ruokailuryhmä näkyy ja on mukavasti siinä olohuoneen ja keittiön välissä. Mulla on semmonen vuonna 2003 rakennetussa kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neukkukuutioita. Kaikki hinkuu uuteen, ja sitten ulvotaan kun olkkarit on kärpäsen paskan kokoiset, ei ole kunnon eteistä ja säilytystilaa on vähän. Eteistä haukutaan hukkatilaksi, vaikka sinnehän saa juuri arjessa ja uloslähdössä tarpeellista: komeroita, lastenrattaat, ison naulakon, tuolin....
Mulla on 100 neliötä putkirempatussa neukkukuutiossa, entinen aravakerrostalo. Makkarista pääsee vaatehuoneeseen. Joka makkariin mahtuu 3 komeroa. Eteinen L-kirjaimen mallinen ja kaappeja 6 metrin edestä. Ei tarvi parkua, mihin nämä takit, pyöränpumput, pyöräilykypärät ja monot laitetaan. Seinät on sen verran kiveä, että seinänaapurista ei kuulu mitään. Keittiö aukeaa ruokailutilaan ja ruokailutila aukeaa olkkariin. Olkkari on iso.
En myöskään arvosta omaa saunaa. Ihan tarpeettomia neliöitä asialle, jota käytetään 1-2 kertaa viikossa. Mulle riittää toi kerrostalon lauantain saunavuoro ja lenkkisauna ihan hyvin. Eikä mun tartte siivota sitä saunaa.
Kerrostaloasumisessa pidän siitäkin, että mun ei tarvitse luoda lumia ja että on naapureita. Tässä talossa moikataan naapuria, ja vaihdetaan muutama sana.
Täysin samat sanat. Uskomattoman hyvä pohja, hiljainen, rakastan tätä asuntoa.
Oksettaa ajatuskin yleisestä saunasta.🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan asua mahdollisimman ylhäällä naapureiden vuoksi. Aina, kun olen asunut maantasossa, ongelmaksi on muodostuneet naapurit. Mikä ihme ihmisiä vaivaa, etteivät osaa pysyä pois naapurin ikkunan takaa?!? Nuoret (kiimaiset) miehet ja mummot ihan kaiken pahimpia.
Tulipalovaaran takia en koskaan muuta kerrostaloon, en edes ekaan kerrokseen. Muutoinkin kerrostalo on järkyttävä läävä.
Olen samaa mieltä, kaikki kymmenet ystävät/tuttavat, jotka kerrostalossa asuvat, kiroilevat kaiken aikaa naapureita, mölinää, siivottomuutta, kyttäämistä jne. jne., lista on loputon. Ja kun heillä vierailen on ikävää kun naapurin kuseminen kuuluu ihan selvästi.
🤢
Tai naapuri. Telkkari, lasten juoksu jne. jne,
Vierailija kirjoitti:
Rivitaloasunto päätyasunto, jolloin mahdollisena melunlähteenä vain yksi seinänaapuri. Makuuhuoneen sijoitus niin, ettei olisi naapuriasunnon seinustalla, ainakin sänky pitäisi saada pois naapuriseinän vierestä.
Omakotitalo olisi paras asumismuoto, mutta nykyään vaatisi todella suuret tulot ensinnäkin hankkia se ja sitten vielä ylläpitääkin se. Ei onnistu minun tuloilla :/
Asuntojen suunnittelijat, laittakaa ne vessat ja keittiöt ja komerot vastakkain, tai makuuhuone ja naapurin komero. Älkää laittako naapureiden makuuhuonetta vastakkain, tai seinän taakse vessaa, suihkua, saunaa tai sähkölaitteita (jääkaapit, oh wifi-laitteet). Ei ole reilua, jos naapurin vesihöyry sairastuttavat seinää vasten nukkujan seinien vettyessä, sauna kuumentaasietämättömän kuumaksi tai laitteiden säteily aiheuttaa terveyshaittoja. Äänihaitoista en viitsi edes puhua.
Kylmäkellaria. Vielä joskus muutan taloon, jossa on sellaiset.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan asua mahdollisimman ylhäällä naapureiden vuoksi. Aina, kun olen asunut maantasossa, ongelmaksi on muodostuneet naapurit. Mikä ihme ihmisiä vaivaa, etteivät osaa pysyä pois naapurin ikkunan takaa?!? Nuoret (kiimaiset) miehet ja mummot ihan kaiken pahimpia.
Tulipalovaaran takia en koskaan muuta kerrostaloon, en edes ekaan kerrokseen. Muutoinkin kerrostalo on järkyttävä läävä.
Juu eihän omakotitalossa tai rivarissa olekaan tulipalovaaraa, niinkö? Ja huom kerrostaloja on Suomessa enemmän kuin yksi, eli se "järkyttävä läävä" jonka olet nähnyt.
😂
On varmasti tulipalon vaara, mutta ulos pääsee toisin kuin kerrostalossa, jossa porraskuilu täyttyy savusta ja hissin kulku estetään ja kukapa haluaisi paistua elävältä hissiin. Maantasalla asuessa riittää, että poistui asunnosta, yleensä on myös vähintään kaksi ovea, molemmin puolin asuntoa, hätätilassa voi ikkunasta poistua.
Ehkä toisesta kerroksesta vielä voi hypätä mutta sittenpä ei enää.
Kerrostalo ei ole ihmiselle sopiva minunkaan mielestäni, olen lapsuuteni Eirassa asunut ja inhosin joka hetkeä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, kaikki kymmenet ystävät/tuttavat, jotka kerrostalossa asuvat, kiroilevat kaiken aikaa naapureita, mölinää, siivottomuutta, kyttäämistä jne. jne., lista on loputon. Ja kun heillä vierailen on ikävää kun naapurin kuseminen kuuluu ihan selvästi.
🤢
Tai naapuri. Telkkari, lasten juoksu jne. jne,
Ehkäpä arvostamani mutta harvojen arvostama asi asumisessa on sitten juuri kerrostalo. Ei täällä suuremmin mitään mölinää ja kiroilua ole. Kyttäämistä oli rivitalossa paljon enemmän, siellä kaikki tuntuivat tietävän asiani paremmin kuin minä itse.
Alkuperäisiä yksityiskohtia kerrostalossa. Ja miksi kaikissa on valkoinen keittiö ja harmaat laminaatit?
Arvostan sileää sisäkattoa. Todella halvan näköistä jos elementtisaumat loistavat katossa. Yleensä vielä yhdistettynä halvan näköisiin ikkunan karmeihin ja lämmityspattereiden putkiin. Yritä siinä sisustaa jotenkin tyylikkäästi, kun koko tila näyttää muuten niin halvalta. Nuo saumat katossa on oikeasti lähes kynnyskysymys. Ilmeisesti ei kovin monelle muulle kun niitä niin paljon näkee.
Melkein kaikkea, tunnen itseni harvinaiseksi erilaisten näkemyksieni kanssa. Ihmiset ovat kateellisia ideoilleni mutta 10-15 vuoden kuluttua ideani on kaikkien saatavilla ja kaikkien kopioitavana.
Minulle asumisessa on tärkeää, että asunto EI ole oma. Eli siis haluan asua vuokralla.
Suomessa on joku kumma käsitys siitä, miten omistusasuminen olisi vaurauden alku ja miten ihmisiä palkittaisiin siitä, että ottavat ison asuntolainan ja maksaisivat sitten "omaansa" takaisin. Ajatelkaa nyt asiaa vielä heti:
Jos rakennatte kaupunkiin, niin se teidän talonne hinta moninkertaistuu kalliin tontin tai vuokratontin takia.
Jos rakennatte maalle, niin mitään jälleenmyyntiarvoa talollanne ei ole.
Jos ostatte uuden kerrostalo- tai rivitaloasunnon, niin se on kallis ja velkaa siitäkin edestä.
Jos ostatte vanhemman kerrostalo- tai rivitaloasunnon, niin omistajana joudutte maksamaan tulevia remontteja.
Omistusasunto saati -talo ei ole mikään vanhuuden turva. Eivät ne omat lapsetkaan, jos niitä on, halua palata sinne asumaan keskeltä omaa keski-ikäistä elämäänsä. Sitten kun minä jonain päivänä olen vanhuuden takia kykenemätön enää asumaan kodissani, haluan todellakin päästä siitä erilleen irtisanomalla vuokrasopimuksen.
Arvostamme vanhaa taloa ja vanhanaikaista sisustustyyliä. Värejä, kuoseja ja tummaa puuta. Samat huonekalut, jotka olemme 3-4-kymppisinä hankkineet (käytettyinä, koska ovat vanhoja), menevät meillä loppuikämme. Uusia huonekaluja ei ole, vain sohvaa ja sänkyjä joudutaan ajan mittaan uudistamaan.
Lisäksi edullisuus, edullinen sijainti ja edullinen talo, eli pääsimme jo nelikymppisenä viettämään velatonta elämää, asuntolaina maksettu. Meillä on riittävästi neliöitä ja kodikas, tunnelmallinen koti. Ei ole valkoista eikä avaraa, vaan meille sopiva tyyli, jota ei tarvi jatkuvasti uusia ja vaihdella.
Arvostan monelle itsestäänselvyyttä; lämpöä ja juoksevaa vettä.