Mikä olisi rakentava lähestymistapa (mies jättää aamupalatarpeet pöydälle)?
Taas kerran mies lähti töihin jättäen keittiön pöydälle juuston, voin, avoimen leipäpussin. Lisänä on vielä sottainen kauha, millä eilen illalla nosteli yöpalaa itselleen, sekä likaiset astiat. Minä olen kotona etätöissä, mutta toisen jälkien siivoaminen (usein!) saa minut näkemään punaista. Minua ei siis haittaa muuten talon perussiivous ja tavaroiden järjestely, pöytien pyyhkiminen yms. mutta minusta jokaisen kuuluisi siivota omat päivittäiset sotkunsa kuten roskat, astiat, likapyykit.
Asiasta on yritetty puhua ties millä tavoin, hetkeksi käytös voi muuttua mutta aina palataan vanhaan. Sotku häriritsee sekä minua että lapsia. Jos jätän siivoamatta, me joudumme koko päivän työskentelemään likaisessa keittiössä. Mies on sitä mieltä, että hän ei sotke, hän on uhri joka elää meidän sotkuissamme (!) mutta on hajamielinen ja joskus unohtaa. Hänestä se siivoaa, jota asia häiritsee. Sitäpaitsi hän siivosi kerran kahvikuppini pöydältä, joskus joulukuussa, joten kai on reilua että minä siivoan hänen jälkensä. Se on arjen auttamista ja tasapuolisuutta. Miten tällaista asiaa voi lähestyä? Onko kenelläkään muulla tällaista? En haluaisi sanoa, koska en halua nalkuttaa. Olen opetellut elämään kaikenlaisten minua häiritsevien asioiden kanssa talossani, olen aika zen enkä tahdo alkaa siivousmarttyyriksi. Mutten jaksaisi kantaa vastuuta ihan perusasioista, missä toinen heittäytyy vaan osaamattomaksi.
Kommentit (82)
Ei kai tuohon auta, kuin uhkaus, niinkuin lapselle. Et tee jotain miehelle tärkeää asiaa, ellei mies muuta tapojaan.
Jätät ne aamupalatarpeet siihen, ja ostat omat tarpeet itselle ja lapsille, jotka pidät lukollisessa laatikossa tai piilossa. Siinähän ukko sitten ihmettelee kuivaa leipää ja koppuraista juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuohon auta, kuin uhkaus, niinkuin lapselle. Et tee jotain miehelle tärkeää asiaa, ellei mies muuta tapojaan.
En oikein tiedä, mikä tällainen asia voisi olla. Seksi ja läheisyys ovat asioita, joita en tahdo ottaa valtapeliin, sitäpaitsi mies pihtaa ensimmäistä jo valmiiksi. Vaikka yrittäisin puhua asiasta kuinka nätisti, puoliso kuulee sen valtavana syytöksenä, hän on täysin epäonnistunut miehenä minun mielestäni jos asian ottaa puheeksi. Sitäpaitsi minullakin on yöpöydällä naistenlehtiä, ja se häiritsee häntä! Ja hän käy töissä, tienaa hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Jätät ne aamupalatarpeet siihen, ja ostat omat tarpeet itselle ja lapsille, jotka pidät lukollisessa laatikossa tai piilossa. Siinähän ukko sitten ihmettelee kuivaa leipää ja koppuraista juustoa.
Tämä on paras.
Näin voisin itse toimia.
Tiedän erään vaimon joka kantoi miehen jättämät likaiset astiat aina miehen sänkyyn hänen paikalleen. En tiedä kuinka toimi? Ei ilmeisesti kovinkaan hyvin kun ovat eronneet.
Ota niistä kuva joka ikinen kerta, kun mies on jättänyt tavarat pöydälle ja lähetä se hänelle. Voit myös kuvata siistin pöytätason illalla ennen nukkumaanmenoa ja lähettää kuvaparin "ennen ja jälkeen". Hyvä keino on myös se, että mies säilyttää omia aamupalatarpeitaan pöydällä ja teidän muiden omat on jääkaapissa, mutta tämä vaatii sinulta pitkää pinnaan.
Jostain syystä etelä-pohjalaiset pojat kasvatetaan passattaviksi. Tämä heijastuu sitten aikuisikään saakka, kun vaimo joutuu palvelemaan isäntää. No, itepä olet ukkos valinnut.
Lähteekö mies paljon ennen kuin heräät? Käy tarkistamassa pöytä aina ennen hänen lähtöään ja käske heti laittaa tavarat kylmään. Hyvä idea voi olla myös laittaa konkreettisesti viestiä perään joka kerta, ihan ystävälliseen sävyyn "olisitko niin kiltti, että ensi kerralla laittaisit nämä paikalleen", tai vaikka se kuva, ehkä se herättäisi tajuamaan kuinka usein tuo toistuu.
Mä kannan miehen jättämiä likaisia lautasia ja roskia hänen huoneeseensa. Jos miehelläsi ei ole omaa huonetta, niin voitko laittaa jonkun hänen säännöllisesti käyttämän tavaran päälle tms. Mä varmaan jossain vaiheessa laittaisin noi aamupalatarvikkeetkin sinne ja kun mies valittais siitä, niin heittäisin roskiin saatesanoin "tulee kalliiksi, kun et korjaa näitä jääkaappiin".
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä etelä-pohjalaiset pojat kasvatetaan passattaviksi. Tämä heijastuu sitten aikuisikään saakka, kun vaimo joutuu palvelemaan isäntää. No, itepä olet ukkos valinnut.
kymenlaaksolaisista puhumattakaan
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta puolustuksekseni täytyy sanoa, että tämä yksilö ei ole sieltä päinkään. Sitäpaitsi kun menimme naimisiin, hän oli hyvinkin siisti. Pikkuhiljaa vaan hajamielisyys lisääntyy ja lisääntyy, sekä kynnys sietää asiasta puhumista madaltuu. Hän on uhri, eikä kukaan arvosta häntä. Ap.
Onnistuisiko sama kuin lapsilla? Jääkaapin oveen ruudukko, jossa kuukauden päivät. Joka päivä, kun mies laittaa voileipätarpeet takaisin jääkaappiin, hän saa tarran (kultaisen tähden tms.) ja vastaavasti tietenkin jää ilman tarraa, jos voit ja juustot unohtuvat pöydälle.
Meillä riittää kun asiasta keskustellaan yhdessä. Näitä keskusteluja on aloittanut sekä minä että mies. Ja sitten tehdään kuten on sovittu. En oikein tiedä muutakaan tapaa. Ei aikuista ihmistä oikein voi kouluttaa jos ei puheesta ole apua.
Lisään vielä, että asiasta todella keskustellaan. Lyhyesti mutta perustellen esim. jos olisin sinä, niin sopivassa rauhallisessa tilanteessa (ruuan jälkeen) sanoisin että minulle on hyvinvoinnin takia tärkeää että jokainen siivoaa omat jälkensä jne mitä alussa sanoit. Sitten kysyt mieheltäsi että mitä mieltä hän on ja kuuntelet. Kyllä se selviää ❤
16
Vierailija kirjoitti:
Ota niistä kuva joka ikinen kerta, kun mies on jättänyt tavarat pöydälle ja lähetä se hänelle. Voit myös kuvata siistin pöytätason illalla ennen nukkumaanmenoa ja lähettää kuvaparin "ennen ja jälkeen". Hyvä keino on myös se, että mies säilyttää omia aamupalatarpeitaan pöydällä ja teidän muiden omat on jääkaapissa, mutta tämä vaatii sinulta pitkää pinnaan.
Moni mies oikeasti tarvitsee todisteita että tajuaa mokailleensa. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että sanot jostain asiasta sadannen kerran ja mies kysyy että no millon viimeksi olen jättänyt tekemättä, millon muka jouduit sanomaan tms. Pahin on "älä liioittele" . Nykyisin on näppärä ottaa kuvia, säilyy päivämäärät ja kellonajat ja ne saa heti esille jos alkaa tulla vastalauseita.
Miehellä on vuosia ikävä tapa jättää vaatteita lojumaan pitkin asuntoa. Nykyisin ei tarvitse "nalkuttaa". Otan kuvan ja mies etätöiden lomassa siirtää ne paikoilleen. Kun watsuppiin kertyi n. 20 kuvaa mies oikeasti ymmärsi että tekee sitä tosi usein ja että aiemmin en ole vain huvikseni määkinyt aiheesta.
Kyseessä on tapa. Muutos lähtee omasta oivalluksesta. Anna miehelle lahjaksi kokkikurssi.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko sama kuin lapsilla? Jääkaapin oveen ruudukko, jossa kuukauden päivät. Joka päivä, kun mies laittaa voileipätarpeet takaisin jääkaappiin, hän saa tarran (kultaisen tähden tms.) ja vastaavasti tietenkin jää ilman tarraa, jos voit ja juustot unohtuvat pöydälle.
Tämä voisi toimia: tarravihko.
Jos ei aikuinen ihminen tajua siivota jälkiään, niin jätä se sika.