Mikä olisi rakentava lähestymistapa (mies jättää aamupalatarpeet pöydälle)?
Taas kerran mies lähti töihin jättäen keittiön pöydälle juuston, voin, avoimen leipäpussin. Lisänä on vielä sottainen kauha, millä eilen illalla nosteli yöpalaa itselleen, sekä likaiset astiat. Minä olen kotona etätöissä, mutta toisen jälkien siivoaminen (usein!) saa minut näkemään punaista. Minua ei siis haittaa muuten talon perussiivous ja tavaroiden järjestely, pöytien pyyhkiminen yms. mutta minusta jokaisen kuuluisi siivota omat päivittäiset sotkunsa kuten roskat, astiat, likapyykit.
Asiasta on yritetty puhua ties millä tavoin, hetkeksi käytös voi muuttua mutta aina palataan vanhaan. Sotku häriritsee sekä minua että lapsia. Jos jätän siivoamatta, me joudumme koko päivän työskentelemään likaisessa keittiössä. Mies on sitä mieltä, että hän ei sotke, hän on uhri joka elää meidän sotkuissamme (!) mutta on hajamielinen ja joskus unohtaa. Hänestä se siivoaa, jota asia häiritsee. Sitäpaitsi hän siivosi kerran kahvikuppini pöydältä, joskus joulukuussa, joten kai on reilua että minä siivoan hänen jälkensä. Se on arjen auttamista ja tasapuolisuutta. Miten tällaista asiaa voi lähestyä? Onko kenelläkään muulla tällaista? En haluaisi sanoa, koska en halua nalkuttaa. Olen opetellut elämään kaikenlaisten minua häiritsevien asioiden kanssa talossani, olen aika zen enkä tahdo alkaa siivousmarttyyriksi. Mutten jaksaisi kantaa vastuuta ihan perusasioista, missä toinen heittäytyy vaan osaamattomaksi.
Kommentit (82)
lastensuojeluilmoitus lisää kummasti motivaatiota siivoamiselle. Huostaanotto uhkaa jos liian likainen koti
Jätät ne pöydälle pilaantumaan ja joka kerta laitat viestin miehelle että tulee kaupan kautta kotiin ja ostaa uudet niiden tilalle jotka on pöydälle jättänyt. Et laita siis mitään siitä että hän on ne pöydälle jättänyt vaan esim. "Tuo kaupasta leipää x, levitettä y, juuston z, (kauha å)". Ja tämä ihan joka kerta. Ja jätät joka kerta ne siihen pöydälle pillantumaan, korkeintaan työnnät ne siihen paikkaan missä mies yleensä syö. Ja katselet uutta ruokapöytää ja asuntoa vähän sivusilmällä sillä jos ei ala kyllästymään siihen että ruokapöydällä on kasa hometta ja joka päivä joutuu käymään kaupasta hakemassa samat asiat, niin kannattaa erota.
Oma exäni oli vähän samanlainen. Jos hän osti vaikka sukkia itselleen ja irroitti ne niistä "pakkauksistaan", roskat jäivät lojumaan tasan siihen mihin ne tippuivat, vaikka roskis olisi ollut siinä 20cm päässä. Ja hän oli se joka valitti kun on sotkuista. Lopulta tuli se viimeinen riita ja mies muutti pois. Nykyään jos (lapsen takia) käy täällä jaksaa ihmetellä miten minun luona on niin siistiä aina ja hänen luonaan sotkuista. Oli myös sitä mieltä että ne hänen roskansa olivat minun roskia vaikka siinä luki isolla "miesten sukat, koko 43" ja minulla jalan koko on 38. Että joo, miksihän on siistiä kun se sotkija on poistunut sotkemasta.
Laita miehen likaiset astiat tavara tai mitä ikinä onkin sivuun kasaan ja näytä hänelle että tässä on ne mitä hän saa käyttää.
Adoptoin tuon vatsuppi kuvan mun miehen ongelmaan! Jättää puhtaat pyykit pitkäksi aikaa pyörimään sängyn päätyyn ja sanoo aina että laittaa ne huomenna. Joskus menee viikkokin ennen kuin saa ne kaappiin ja sittenhän ne on jo likaiset tai ainakin pölyisiä.
Jättäisin ne siihen pöydälle. Jos siivoaminen ei ole tasapuolista, niin toisen sotkuja ei tarvitse siivota.
Mies voi sitten kotiuduttuaan miettiä, että kannattiko tuhlata monta euroa jättämällä ruuat pilaantumaan.
Tollanen kuvien ottaminen ja tarrat (voi luoja) vaan lisää SUN työmäärää ja miehen ympärillä pyörimistä. Ei ole hyvä idea.
Joku muu teillä suhteessa on vikana ja siitä on oireena nuo pöydälle jäävät kamat.
Jospa se mies jättää aamupalatarpeet pöydälle siksi, että ajattelee sinunkin syövän niitä herättyäsi.
Eli hän on vain kohtelias, ja sinä kiukkuat.
Eihän tuossa auta muu kuin järeät keinot. Palkkaa kotiin joku jämerä valkovenäläinen mummo apulaiseksi, (miehen kustannuksella, luonnollisesti). Kun tämä matroona valvoo miehen aamiaista vieressä seisoen ja korjaa tuhisten astiat ja ruoat pois heti kun ukko on lopettanut, niin uskon, että alle viikossa mies haluaa itse korjata jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se mies jättää aamupalatarpeet pöydälle siksi, että ajattelee sinunkin syövän niitä herättyäsi.
Muuten hyvä pointti, mut eikös ap ollut jo huomauttanut asiasta?
Jätä siihen ja katso kauanko ne siin pöydällä on. Jos kotiin tullessaan syyttää sua ettet oo hoitanu niit jääkaappin sano ettet huomannu ollenkaan et ne on siinä pöydällä :O On ollu kaikenlaista työasiaa mieles koko ajan. Ja sano et ne on nyt kyl varmasti heitettävä pois ku ne on ollu koko päivän lämpimässä, voisitko sä honey käydä kaupassa hakemassa uudet. Ei taatusti kovin montaa kertaa tarvii toistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jätät ne aamupalatarpeet siihen, ja ostat omat tarpeet itselle ja lapsille, jotka pidät lukollisessa laatikossa tai piilossa. Siinähän ukko sitten ihmettelee kuivaa leipää ja koppuraista juustoa.
Tätä suosittelen minäkin. Parit lukolliset laatikot, johon saat teidän muiden aamupalatarpeet ja mies sitten ihmetelköön keskenään sulanutta voita ja kuivunutta juustoa, sekä käyköön ihan itse omilla rahoillaan ostamassa itselleen uudet, kunnes on oppinut käyttäytymään normaalin aikuisen tavoin. Likaiset astiat ja ottimet voit kasata siihen hänen paikallalleen, jos siirtää muualla kuin astianpesukoneeseen/pesee itse, niin siirrät vain takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kyse, koska en syö aamupalaa (etenkään leipää) ja mies tietää sen. Olen toki myös pyytänyt korjaamaan pois. Mutta hyvä pointti kyllä!
Kuvien otto ja lähetys vie paljon vähemmän aikaa kuin asiasta sanominen saati miehen puolesta tekeminen. Keventänyt mun taakkaa ainakin huomattavasti.
Rakentava tapa on korjata ne aamupalatarpeet pöydältä ja olla hiljaa sekä rakastaa miestään.
Voisit edes kerran miehen tullessa töistä vartoilla paita hampaissa.
Miehellä lienee lempipaikka asunnossanne, kanna ne rojut, astiat ja pussukat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko sama kuin lapsilla? Jääkaapin oveen ruudukko, jossa kuukauden päivät. Joka päivä, kun mies laittaa voileipätarpeet takaisin jääkaappiin, hän saa tarran (kultaisen tähden tms.) ja vastaavasti tietenkin jää ilman tarraa, jos voit ja juustot unohtuvat pöydälle.
Tämä voisi toimia: tarravihko.
Kymmenennellä tarralla saa jonkun härskin palveluksen sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Rakentava tapa on korjata ne aamupalatarpeet pöydältä ja olla hiljaa sekä rakastaa miestään.
Voisit edes kerran miehen tullessa töistä vartoilla paita hampaissa.
Jos olisit mun ukkoni, niin sinulla ei olisi hampaita millä mussuttaa sitä prkleen aamupalaa. Problem solved.
Kiitos, hyviä ideoita. Ehkä voisin kokeilla tuota kuvien ottamista, mutta niin että kerään niitä itselleni jotta voin sitten kerralla näyttää ne 🤔 Yksittäiset kuvat mies tulkitsee turhaksi nalkutukseksi, astioiden pinoamiset jonnekin osoitukseksi minun lapsellisesta käytöksestäni.
Nyt kun luen omia kommenttejani, niin luulen että ongelma on myös siinä että mikään vaihtoehto ei ole oikein 😔 Luultavasti mies on vain päättänyt olla ”oikeassa”.