Mitä ilman tai mitä vähemmällä voisit hyvin elää? Mitä tarvitsisit enemmän?
Kysymys on ympäristöasioista, joten katsotaan, mitä oikeasti kannattaisi tehdä tai jättää tekemättä.
Ihmiset saavuttavat parhaiten yhteisen hyvän, kun heillä on henkilökohtainenkin motivaatio siihen miten ja millaisissa olosuhteissa elävät.
Kommentit (5)
Voisin hyvin elää ilman ilmastohössötystä ja -hysteriaa.
Voisin elää aika pitkään ilman uusia vaatteita.
Henkilökohtainen motivaatio edellyttää oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden tunnetta - jos naapuri elelee kuten ennenkin, on turha odottaa minunkaan aidosti muutokseen sitoutuvan. Siksi muutos ei voi lähteä ensisijaisesti yksilöistä, vaan julkisen vallan ja lakien on pakotettava ihmiset siihen. Näin ei tietenkään tule tapahtumaan, koska lakeja säätävät kansanedustajat menettäisivät seuraavissa vaaleissa työnsä. Niinpä mikään ei muutu. Maapallo tuhoutuu ennen pitkää, ja ihmiskunta saa mitä ansaitsee.
Tarvitsen vähemmän lämmitettävää asuintilaa, huonekaluja, astioita, vaatteita yms. kuin mitä minulla on.
Tahdon uuden kestävän polkupyörän sivulaukkuineen ja sukset ahkion kanssa. Voin elää ilman autoa. Aurinkopaneeleita puhelimen lataamiseen reissussa. Kirjastokortille ja uimahallin jo maksetuille kerroille on käyttöä, kun korona helpottaa. Mieluiten saunoisin ja peseytyisin uimahallissa talvella. Sähkö on kallista. Toivoisin, että siirtomaksut pidettäisiin kurissa ja maksut enemmän kulutuksen mukaan. Yle-veron voisi poistaa. Voin käyttää luonnonkuituisia vaatteita ja vältää muovia sisältävien ostamista. Voin lajitella ja kierrättää jätteeni ja pitää yllä omaa biokompostoria. Tarvitsen maanparannetta, kun kasvatan jonkin verran itse syötävää. Maata minulla voisi olla enemmän ja metsää. Hiili on saatava takaisin sinne mistä se on otettu, eikä esim polttaa sitä ilmakehään!
Voisin aivan hyvin elää ilman älypuhelinta.