Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
kokenut saman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hän on noinkin paljon käyttänyt rahaa. Hänen on kerrottava totuus. Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa harkita eri talouksia. Menkää yhdessä velkaneuvontaan. Siellä saatte hyvät ohjeet.
Siihen voi olla syynsä että vaikeuksista ei voi eikä kannata puhua puolisolle.
SYY ON HELV TIN YKSINKERTAINEN: JOS KERROT SE ON ERO!
Tällä kivalla selityksellähän voikin sitten perustella ihan minkä vaan asian pimittämisen. Mulla on satatonnia ulosotossa, aviottomia lapsia ympäri kyliä, seksirikostuomio istuttuna ja sun lisäksi neljä muuta emäntää kierroksessa, mutta hei, kyl sun täytyy ymmärtää etten mä voinu kertoo kun sit sä olisit lähteny.
Mitäpä jos kasvaisitte aikuiseksi ja kunnioittaisitte sitä kumppania sen verran, että antaisitte sen päättää ihan itse millaisen ihmisen kanssa se haluaa seurustella. Kiitos.
Olen eri, mutta ei minulle lopulta ole kyse siitä rahasta sinänsä. Vaan siitä petetyksi tulemisen tunteesta. Siitä, kun vääntää yli uupumusrajan ylitöitä että selviytyisi yksin perheen kuluista, ja toinen raahaa taas kotiin jonkun helevatun uuden osamaksulla ostetun kaiutinsarjan. Siitä, kun joka kuukausi laskujen maksun jälkeen tilin olematonta saldoa tuijottaessa pillahtaa itkuun. Siitä, kun tekee mieli kirkua toiselle, että miten sä voit tehdä mulle näin, miten sä voit tehdä meidän perheelle näin. Siitä tunteesta, että toinen on hylännyt, irtisanoutunut taloudellisesta vastuusta perheessä, jättänyt yksin selviämään tästä kaikesta.
Joo, kyllä minäkin ajattelin ensin että se on vaan rahaa. Mutta vähitellen alan miettimään, että vaikka me selvittäisiin taloudellisesti, niin en tiedä selviääkö suhde. Selviänkö minä enää tästä katkeruudesta. Onhan se raha edelleen vaan rahaa, mutta se olisi ihan eri asia jos me oltaisiin tässä pulassa siksi että toinen on jäänyt työttömäksi tai sairastunut tai talo on homeessa. Mutta kun tämä ei ole mikään vahinko, tämä ei ole mikään ulkoinen vastoinkäyminen joka vaan tipahti taivaasta syliin vaan tämä on tuon toisen valinta ja päätös. Ja edelleen, se ettei se suostu hakeutumaan ulosottoon jolloin sille jäisi edes vähän rahaa yhteiseenkin elämään, se että se ja yrittää edelleen ottaa selän takana lisää velkaa, se on joka päivä uusi valinta
====
Hei, nyt on samaa settiä kun alkoholistin puolisolla. Pelasta itsesi uppoavasta laivasta. Ei voi yhteiselämä olla tuon arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ei minulle lopulta ole kyse siitä rahasta sinänsä. Vaan siitä petetyksi tulemisen tunteesta. Siitä, kun vääntää yli uupumusrajan ylitöitä että selviytyisi yksin perheen kuluista, ja toinen raahaa taas kotiin jonkun helevatun uuden osamaksulla ostetun kaiutinsarjan. Siitä, kun joka kuukausi laskujen maksun jälkeen tilin olematonta saldoa tuijottaessa pillahtaa itkuun. Siitä, kun tekee mieli kirkua toiselle, että miten sä voit tehdä mulle näin, miten sä voit tehdä meidän perheelle näin. Siitä tunteesta, että toinen on hylännyt, irtisanoutunut taloudellisesta vastuusta perheessä, jättänyt yksin selviämään tästä kaikesta.
Joo, kyllä minäkin ajattelin ensin että se on vaan rahaa. Mutta vähitellen alan miettimään, että vaikka me selvittäisiin taloudellisesti, niin en tiedä selviääkö suhde. Selviänkö minä enää tästä katkeruudesta. Onhan se raha edelleen vaan rahaa, mutta se olisi ihan eri asia jos me oltaisiin tässä pulassa siksi että toinen on jäänyt työttömäksi tai sairastunut tai talo on homeessa. Mutta kun tämä ei ole mikään vahinko, tämä ei ole mikään ulkoinen vastoinkäyminen joka vaan tipahti taivaasta syliin vaan tämä on tuon toisen valinta ja päätös. Ja edelleen, se ettei se suostu hakeutumaan ulosottoon jolloin sille jäisi edes vähän rahaa yhteiseenkin elämään, se että se ja yrittää edelleen ottaa selän takana lisää velkaa, se on joka päivä uusi valinta
=======
On monenlaista parisuhdeväkivaltaa.
Tämä on taloudellista parisuhdeväkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 30€ päivässä jos tuo on. Neljässä vuodessa käytetty. Ei tarvi kuin muutama kerran viikossa käydä ravintolassa ja kerran päivässä kahvilla. Sit viikottain kynsi-ripsi-kampaaja-hieroja yms. Silloin tällöin jotain uutta kampetta. Ei tuo nyt niin järisyttävä summa ole että jotain konkreettista kohdetta olisi näkyvissä.
Ap:n avokilla on nettotulot päälle 2000 euroa. Sama kuin minulla. Pakollisten kulujen (joita on jakamassa kaksi) jälkeen näillä tuloilla käy kahvilassa niin usein kuin haluaa, voi syödä ulkona, käydä kosmetologilla ja kampaajalla aina kun tarvitsee - ILMAN pikavippejä. Se on itsensä huijaamista uskotella, että kolmenkymmenen tuhannen velat voivat syntyä ihan epähuomiossa. Eikä kukaan pullakahveihin vippejä ota 30 000 euron edestä.
Ylivelkaantuneisuus tekee myös parisuhteeseen oudon valta-asetelman, koska velkaantunut on usein riippuvainen toisesta taloudellisesti. Toisaalta puoliso saattaa olla holtittoman rahan käyttämisen mahdollistaja. Joissain tapauksissa on kyse suoranaisesta hyväksikäytöstä velkaantuneen taholta. Asia on parisuhteessa monimutkainen, lisäksi luottamukseen liittyvät kysymykset ovat olennaisia.
Tämä aloitusstoori ei varmaankaan ollut totta.
Mutta jos mun puoliso olisi kerännyt 30 000 velat niin se homma jatkuis niin että ensin selvitetään mihin ne rahat on menneet. Ja jos ei pysty selvittämään niin sitten se on eron paikka. Jos pystyy selvittämään niin se mitä paljastuu kertoo sitten kannattaako asia hoitaa yhdessä vai laitetaanko lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä luotat avokin puheisiin velkojen määrästä ja siltä pohjalta suunnittelet vaihtoehtoja, yhteinen asunto on tärkein selvitettävä, että onko millä tavoin velkojen vakuutena.
Ei yhteisomistuksessa olevaa asuntoa voi laittaa toisen omistajan velkojen vakuudeksi ilman että siitä kerrotaan toiselle omistajalle.
Ei voi. Mutta jos avokki joutuu ulosottoon, myös hänen puolikkaansa asunnosta ulosmitataan tarpeen vaatiessa.
Mikä on ongelma? Hän on velan ottanut ja hoitaa sen pois. Tekee vaikka muutaman tunnin ylitöitä joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Hän on velan ottanut ja hoitaa sen pois. Tekee vaikka muutaman tunnin ylitöitä joka viikko.
Jos eletään yhdessä, niin vaikuttaahan se molempiin.
Henkilöllä A ei ole rahaa, Bllä on. Parisuhteessa elävät.
A ei maksa ruokaostoksia, vakuutusmaksuja, vaan niitä velkojen lyhennyksiä.
B ostaa ruoat, maksaa vakuutusmaksut ja sähkölaskun jne.
M kirjoitti:
Meillä akalla samat touhut, pari kertaa olen auttanut veloista eroon, enää ei kiinnosta, hoitakoot miten haluaa, kaikki kaapit on sen vaatteita, kenkiä, laukkuja ym. Täynnä, matot vaihtuu ainakin kerran vuodessa ym. Ym. Ei ainakaan tarvitse käydä pesemässä niitä😂😂.
Ap on tyhmä, ikinä ei mitään kimppakämppä virityksiä, meillä asunto on mun ja naimisiin en mene kenenkään kanssa ellen satu löytämään oikeasti varakasta naista.
Kyllä se näin on meilläkin "ärkeles!". Akalla ja mulla suurinpiirtein samat tulot mutta akka aina peraukinen ennen tilipäivää ja saa paikata tiliä, että päästään plussalle ja saadaan ruat sekä laskut maksettua. Itsellä rahaa riittää säästöönkin vaikka kuin ka mutta kummasti se akka vain jotenkin saa omat hynänsä tie vaikkamihin turhuuksiin. Ihanko polttaa oikein näpeissä ja pitää laittaa vaikka kankkulan kaivoo, jos ei muualle. Eron ottasin mutta olkoon. On muuten niin hyvä luonteinen ja silleen. Kaipa sitä on vain kateltava ja kärsittävä. Eipähän tuo raha sitäpaitsi kummosta onnea tuo. Ainuastaan puute luo epävarmuutta mutta ainahan sitä on selvitty.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Meillä akalla samat touhut, pari kertaa olen auttanut veloista eroon, enää ei kiinnosta, hoitakoot miten haluaa, kaikki kaapit on sen vaatteita, kenkiä, laukkuja ym. Täynnä, matot vaihtuu ainakin kerran vuodessa ym. Ym. Ei ainakaan tarvitse käydä pesemässä niitä😂😂.
Ap on tyhmä, ikinä ei mitään kimppakämppä virityksiä, meillä asunto on mun ja naimisiin en mene kenenkään kanssa ellen satu löytämään oikeasti varakasta naista.Kyllä se näin on meilläkin "ärkeles!". Akalla ja mulla suurinpiirtein samat tulot mutta akka aina peraukinen ennen tilipäivää ja saa paikata tiliä, että päästään plussalle ja saadaan ruat sekä laskut maksettua. Itsellä rahaa riittää säästöönkin vaikka kuin ka mutta kummasti se akka vain jotenkin saa omat hynänsä tie vaikkamihin turhuuksiin. Ihanko polttaa oikein näpeissä ja pitää laittaa vaikka kankkulan kaivoo, jos ei muualle. Eron ottasin mutta olkoon. On muuten niin hyvä luonteinen ja silleen. Kaipa sitä on vain kateltava ja kärsittävä. Eipähän tuo raha sitäpaitsi kummosta onnea tuo. Ainuastaan puute luo epävarmuutta mutta ainahan sitä on selvitty.
Niin, joskus se on ihan ola valinta, että hyväksyy tuon toisen yli varojensa elämisen, jotta saa parisuhteen. Silloin se toki on sun oma päätös. Mutta samalla mahdollistat sen toisen elämäntavan jatkumisen, joten pulinat pois!
Jos kärsit tilanteesta (ja olet valmis siihen, että parisuhdestatuksesi ehkä vaihtuu) niin silloin pitäisi kyllä keskustella rahankäyttö selväksi.
Itse voisin kerran pari jeesata omaa osuuttani enemmän, mutta en mä ainakaan mitään ostohimoisen koristetyynyjä yms ei täysin välttämätöntä kuukaudesta toiseen omalla tahallani maksaisi (tai hänen osuuttaan oivariinista, koska kaikki rahat meni jo vaatteisiin/moottoripyörään whatever).
Mun miehellä on velkaa vähintään 320 000€. Ei ikinä pysty niitä maksamaan. Pellot ja metsät jo myyty. Hyvällä tuurilla talosta saa 50 000. Käytetyistä koneista ei paljoa saa. En ole eroa edes ajatellut vaikka velat selvisivät minulle vasta 6kk sitten. Hallituksen päätöksistä johtuen velka määrä vielä nousee. Emme ole yksin samassa tilanteessa.
Suurin syy veloille on sairaus. Ei ole peli,huume,alko tai lääkeriippuvuutta.
Omalla sairauseläkkeelläni(tapaturma) en pysty veloissa auttamaan.
Se on kuiteskin vain rahaa
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on velkaa vähintään 320 000€. Ei ikinä pysty niitä maksamaan. Pellot ja metsät jo myyty. Hyvällä tuurilla talosta saa 50 000. Käytetyistä koneista ei paljoa saa. En ole eroa edes ajatellut vaikka velat selvisivät minulle vasta 6kk sitten. Hallituksen päätöksistä johtuen velka määrä vielä nousee. Emme ole yksin samassa tilanteessa.
Se on kuiteskin vain rahaa
Hoksaatko kuitenkin, että tilanne on ihan eri, kun sullakaan ei oo rahaa? Silloin se raha onkin 'vain rahaa' kun sitä ei oo kummallakaan, ja ne nollat siinä velkasaldon lopussa menettää merkityksensä.
Mutta sitten kun toisenkin palkka menee sen toisen "yli varojen elämisen" kuittaamiseen niin aikamoinen enkeli saa olla, ettei se yhtään sieppaa...
Ja itse olen ollut vastaavassa tilanteessa. Miehellä (silloin vasta kihloissa) ongelmia yritystoiminnan takia ja 15000mk perinnässä. - kyllä siinä oli melkoinen pohtiminen, annatko omat pienet kesätyösäästöni ja perintörahani (olin vielä opiskelija) siihen, että hänen velat saadaan kuitattua ELI uskonko meidän tulevaisuuteen ja molemminpuolisiin aitoihin tunteisiin.
Maksoin hänen velkansa pois (tehtiin toki myös velkakirja, jonka jossain vaiheessa poltin) - yhdessä pysyttiin ja elämään on mahtunut kausia jolloin hän on enemmän elättänyt ja kausia jolloin minä olen tuonut talouteen elintasoa. MUTTA päätös oli harkittu ja omani: otin riskin siitä, että olisin menettänyt rahani jos vastoin arvioraporteista mies olisi ollut rontti.
Juuri oli Ilta-Sanomissa että televisiostakin tuttu professori Urpo Kangas, joka oli kirjoittanut "lesken ropo" väitöskirjan, oli nyt määrätty oikeudessa 800.000 euron korvauksiin kun oli lakimies-pesänhoitajana hoitanut perillisen varat väärin.
Äiti oli ollut huolissaan että tytär kuluttaa koko perinnön kerralla ja oli jyvittänyt sen niin että perintö maksettiin 10 vuodessa ja Urpo Kangas määrättiin pesänvalvojaksi, mutta jostain syystä Kangas oli luovuttanut varat toiselle lakimiehelle, joka oli hukannut varat (joko sen tyttären kanssa sovitusti, tai muuten), sekä nyt Urpo Kangas määrättiin käräjäoikeudessa maksamaan puuttuvat varat perilliselle ja oikeudenkäyntikulut.
Urpo ei ollut kovinkaan valoisalla mielellä päätöksestä ja on ilmoittanut tyytymättömyytensä päätökseen ja toteaa: " – Tämä oikeudenkäynti sotkee valtavasti elämääni, päättyi se millä tavalla tahansa, Kangas jatkoi lehdelle.!
Urpo Kangas on hoitanut elämänsä aikana asiat hyvin mutta tuossa on sattunut jotain ja yht'äkkiä voi ollakin ison summan velkaa vaikka ei ole mitään pelannut tai törsännyt.
Vierailija kirjoitti:
≠=====
Mun tuntipalkoilla sais tehdä ylitöitä aika pitkään ennen kuin 30k eur olis kuitattu.
Jos edes saisi ylitöitä. Olen konttorirotta, ei ole mitään ylitöitä, kaikki hommat tehdään työ aikana, tai sitten joskus ruuhka-aikana ilman palkkaa ja neuvotellaan hiljaiseksi ajaksi ehkä pari vähän lyhyempää työpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä ulosotto on nyt ensimmäinen askel, edelleen toivon että tämä herättää myös miehen miettimään rahankäyttöään."
Älä nyt vaan sano, että miehellä on edelleen luottotiedot tallella ja sinä otat itsellesi vapaaehtoisesti luottohäiriömerkinnän? Ja oikeastiko luulet, että mies jotenkin muuttaa käytöstään sen vuoksi, että sulla on "peruste" sanoa ettet voi lainata hänelle rahaa tai maksaa yhteisiä menoja?
Näin on käymässä. En tiedä mitä muutakaan voisin tehdä. En saa järjesteltyä lainojani uudelleen, koska pankki sanoi suoraan että laskujen määrä on liian suuri suhteessa tuloihini. Toivon, että hän muuttaa käytöstään. Jos niin ei tapahdu, niin pitää miettiä mikä olisi seuraava askel.
Oletko hakenut Anyfinilta lainojen yhdistelyä? Minua se auttoi vähentämään kuluja vaikka velkaa suht pieni summa.
Harkitse nyt vielä kannattaako tuon ukon kanssa olla. Ei kuulosta kovin välittävältä jos antaa mieluummin sinulle tulla luottohäiriömerkinnän kuin ottaisi omasta toiminnastaan vastuuta.
Eläny yli 30v avoliitossa enkä todella ole kertinut raha-asioistani miehelle. Miksi olisin? Hän teki jo alussa sekväksi että hän omistaa, eli hän maksaa omistamiensa asioden kulut ja lainat. Minä en käytä enkä puutu. Koti on hänen, minä maksan muun ja esim kaikki lasten kulut koska mies ajattelee että lapsilisä on sitä varten.
Jos minulla ei ole jostain syystä rahaa se on mun ongelma. Sama pätee mieheen. Joskus hän hakkaa päätä seinään kun yrittää perustella mulle esin usean tv kanavamaksun olemassa olon. Mä en katso, jos katsosin, maksasin. Rahariidat on ollu aika katkeria, mutta,enemmänkin tän omistajatahon puolelta. On hyvä omistaa jos arkikulut maksaa muut.
Aika paljon tässä apenkin jutussa paistaa läpi se, kuten monen muunkin, että raha-asiat ei ole alkujaankaan olleet yhteiset. Hankinnoista ei puhuta, ja esim kaikki kodin juoksevat maksut, mitä niihin aidosti kuuluu ja mitä toinen on olettanut että kuuluu. Esim vakuutus tai tv kanavat tai kuntosalimaksut ym.
Ja millainen on koti johon ei koskaan mitään uuta osteta? Jota ei rempata? Ymmärretäänkö miesten puolella sitä? Se että koti näyttää kodilta, maksaa. Ja sitten se että siellä viihtyy. Lisäksi voisi laittaa, saako minkä verran sisustaa? Mieskö sen määrä
30 tonnin lainan maksaa nopeasti pois, kahdestaan. Kyse on puhumisesta ja siitä haluaako parisuhteen pysyvän. Luottamusta voi myös itse rakentaa takausin.
Vierailija kirjoitti:
Eläny yli 30v avoliitossa enkä todella ole kertinut raha-asioistani miehelle. Miksi olisin? Hän teki jo alussa sekväksi että hän omistaa, eli hän maksaa omistamiensa asioden kulut ja lainat. Minä en käytä enkä puutu. Koti on hänen, minä maksan muun ja esim kaikki lasten kulut koska mies ajattelee että lapsilisä on sitä varten.
Jos minulla ei ole jostain syystä rahaa se on mun ongelma. Sama pätee mieheen. Joskus hän hakkaa päätä seinään kun yrittää perustella mulle esin usean tv kanavamaksun olemassa olon. Mä en katso, jos katsosin, maksasin. Rahariidat on ollu aika katkeria, mutta,enemmänkin tän omistajatahon puolelta. On hyvä omistaa jos arkikulut maksaa muut.
Aika paljon tässä apenkin jutussa paistaa läpi se, kuten monen muunkin, että raha-asiat ei ole alkujaankaan olleet yhteiset. Hankinnoista ei puhuta, ja esim kaikki kodin juoksevat maksut, mitä niihin aidosti kuuluu ja mitä toinen on olettanut että kuuluu. Esim vakuutus tai tv kanavat tai kuntosalimaksut ym.
Ja millainen on koti johon ei koskaan mitään uuta osteta? Jota ei rempata? Ymmärretäänkö miesten puolella sitä? Se että koti näyttää kodilta, maksaa. Ja sitten se että siellä viihtyy. Lisäksi voisi laittaa, saako minkä verran sisustaa? Mieskö sen määrä
30 tonnin lainan maksaa nopeasti pois, kahdestaan. Kyse on puhumisesta ja siitä haluaako parisuhteen pysyvän. Luottamusta voi myös itse rakentaa takausin.
Mä en ihan pysynyt perässä sun vuodatuksessa mutta en haluaisi elää tuollaista "perhe-elämää".
Tentissä miehen varoista eikä sulle kuulu mut hän joutuu sulle perustelemaan maksukanavia. Lasten elatus kuuluu sulle koska laspsilisät... vähällä joutuu lapset pärjäämään, eikä ne harrasta mitään?
Ja mitä ihmettä jatkuvaa sisustelua se koti vaatii?
Ja ennen muuta: miksi pitäisi maksaa se 30000€ yhdessä nopeasti pois, jos sen ottamisesta ei ole yhdessä sovittu ja molempien rahat on omat, niinkuin teillä? Eikä vieläkään edes ole selvinnyt menikö ne rahat sisustustyynyihin vai amerikkalaiselle upseerille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuiteskin vain rahaaHoksaatko kuitenkin, että tilanne on ihan eri, kun sullakaan ei oo rahaa? Silloin se raha onkin 'vain rahaa' kun sitä ei oo kummallakaan, ja ne nollat siinä velkasaldon lopussa menettää merkityksensä.
Mutta sitten kun toisenkin palkka menee sen toisen "yli varojen elämisen" kuittaamiseen niin aikamoinen enkeli saa olla, ettei se yhtään sieppaa...
Ja itse olen ollut vastaavassa tilanteessa. Miehellä (silloin vasta kihloissa) ongelmia yritystoiminnan takia ja 15000mk perinnässä. - kyllä siinä oli melkoinen pohtiminen, annatko omat pienet kesätyösäästöni ja perintörahani (olin vielä opiskelija) siihen, että hänen velat saadaan kuitattua ELI uskonko meidän tulevaisuuteen ja molemminpuolisiin aitoihin tunteisiin.
Maksoin hänen velkansa pois (tehtiin toki myös velkakirja, jonka jossain vaiheessa poltin) - yhdessä pysyttiin ja elämään on mahtunut kausia jolloin hän on enemmän elättänyt ja kausia jolloin minä olen tuonut talouteen elintasoa. MUTTA päätös oli harkittu ja omani: otin riskin siitä, että olisin menettänyt rahani jos vastoin arvioraporteista mies olisi ollut rontti.
Samaa mieltä, että on eri juttu jos ei itselläkään ole rahaa. Sitten kun olet opiskellut yli 10 vuotta, väännät 50-60 h työviikkoa ja joudut silti laskemaan kaupassa maitopurkin hintaa ja tappelemaan eläkeläisten kanssa punalappulihoista, niin kyllä se vähän korpeaa.
Itse en kyllä puolison velkoja maksaisi, luotto siihen ettei lisävelkaa tule on tasan nolla. Hypin riemusta sinä päivänä kun joutuu ulosottoon niin saadaan vihdoin tämäkin ralli poikki. Sitten vasta voidaan suunnitella edes jonkinlaista tulevaisuutta.
Apua tätä sun elämää! Ansaitset parempaa! Lapsenne ansaitsevat parempaa !
Älä mahdollista hänelle tuota! Se, että sinä kituutat nälkärajalla ja itket olematonta saldoa - ja hän kantaa kotiin osamaksukaiuttimia... Hän ei rakasta sinua, eikä ansaitse sinun rakkauttasi! Sinä olet hänelle vain hyödyke. Olento, joka mahdollistaa hänen elämäntapansa!
Älä pilaa omaa elämääsi alistumalla hänen hyväksikäytettäväkseen!!