Nuori haki kesätöihin yritykseemme ja heti alkoi vaatia, kuinka pitäisi päästä "silloin ja silloin" festareille, kun viime kesä meni pilalle koronan vuoksi
Siis kuinka tyyppi edes julkesi päästää suustaan tuollaisia ajatuksia ilmoille? Hänellä on kuulemma viime kesältä festarilippuja ostettuna, jotka käyvät vielä tänä kesänä, koska viime kesä meni koronan vuoksi pilalle. Ja kun kaikki kaveritkin ovat menossa festareille.
Olen sanaton! Eikö nykynuorille opeteta mitään yleisiä käytöstapoja tai käytäntöjä työelämästä? Aivan uskomatonta on, että joku hakee kesätöihin ja sitten alkaa heti vaatimaan niistä lomaa/vapaata! Kesätyöntekijöitähän palkataan juuri sen vuoksi, että heille on tarvetta siihen aikaan vuodesta, kun esim. vakityöntekijät ovat lomalla. Mutta nykynuorilla tai ainakin joillakin heistä on ilmeisesti sellainen käsitys, että työelämässä voi ottaa vapaata tai lomaa koska vain haluaa. Mutta työnantaja sen sanelee, milloin ollaan töissä ja milloin vapaalla, ei työntekijä! Jos festarit jää työn vuoksi väliin, niin voi voi, sitten ne jää väliin. Elämässä ei saa aina kaikkia ja sitä paitsi kesiä ja festareita tulee uusia tulevinakin vuosina.
No mutta, olkootpa sitten vaan ihan vapaalla tai lomalla vaikka koko kesän, sillä emme ota häntä töihin! Hirvittävän ylimielinen, töykeä ja välinpitämätön asenne ja täydellinen kunnioituksen puute työnantajaa kohtaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että työnantaja on siinä tapauksessa velvollinen maksamaan kustannukset, jos joku maksettu reissu/tapahtuma peruuntuu työntekijän osalta, eikä työntekijä saa muuta kautta rahojaan takaisin?
Mut ai niin, sähän et ottanutkaan tätä nuorta töihin.
Mut ai niin, tämähän onkin kokonaisuudessaan vain provo.
Ohoh, minä en yrittäjänä tiennyt tuollaisesta velvollisuudesta. Laitapa linkkiä lakiin, johon se perustuu. Täytyy tutkia asiaa.
Niin. Siis jos peruuntuminen johtuu työnantajasta.
En löytänyt suoraa lakipykälää, mutta tuossa jotain uutista aiheesta:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001564220.html
"Kesäloma pitää vahvistaa viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Parnila huomauttaa, että ilmoitus sitoo työnantajaa. Jos tämä syystä tai toisesta joutuukin muuttamaan loma-aikaa, hänen pitää korvata työntekijälle siirrosta aiheutuneet kulut.
– Jos työntekijä on vaikkapa ostanut lomamatkan, työnantaja on velvollinen maksamaan sen peruuntumisesta aiheutuvat kulut. Samoin esimerkiksi lapsen hoitamisesta tulevat lisäkulut työnantajan pitää maksaa."
Työnantaja ei ole vahvistanut kesätyönhakija lomaa/vapaata festariviikonlopulle, joten työnantaja ei ole velvollinen korvaamaan. Jos lomaa/vapaata ei ole työnantajan kanssa sovittu, työntekijä ostaa liput omalla riskillään
No ihan asianmukaista esittää toivevapaita. Tosin epäilen, ett festareitä ei kyllä järjestetä yhtäkään. Ja siitä olisi hyvä tehdä viralliset päätökset pikku hiljaa, jotta ihmiset eivät edes luule menevänsä niihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työsopimusNEUVOTELUSSA ei saisi esittää toiveita? Mitä helvettiä moisesta hiillyt? Luuletko tosissasi, että tarjoamasi kesätyö on nuorelle joku kesän kohokohta, joka on päällimmäisenä muistoissa kymmenen vuoden päästä?
Luuletko sinä, että ko. asenteella varustettu nuori on työnantajalle joku huipputyöntekijä, joka kanttaa valita lukuisten hakijoiden joukosta? Työantaja tarvii työntekijää, eikä ole mikään elämysten tarjoaja
Minusta on ihan ok kysyä, että olisiko mahdollista saada vapaaksi tietyt päivät. Työnantaja voi tähän vastata sen mukaan mikä tilanne on: ei ole mahdollista / katsotaan sitä myöhemmin, en vielä osaa sanoa / eiköhän se järjesty / tms. Voi toki myös kysyä, että mitäs jos ei onnistukaan. Kyllä kesätyöt pitäisi priorisoida.
Vierailija kirjoitti:
Aika paha, jos ei saa edes kysyä vapaata tiettynä ajankohtana. Entäs jos on vaikka omat häät kesällä? Onko se sitten sopiva syy? Miksi ei kysyjä itse saa määritellä onko syy vapaaseen kysymään arvoinen ja työnantaja sitten katsoi sopiiko antaa vapaata sinä ajankohtana vai ei. Enkä itse työnantajana näe mitään auktoriteettiongelmaa, jos joku kysyy jotain.
Hääpäivä (tarkennus: vihkimispäivä ) on palkallinen vapaapäivä. Ei tuosta vihkitodistusta työnantaja todisteeksi kysellyt. Harvempi nuori kesätyöntekijä on naimisiin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ookoo jos sanoo vaikka näin: olisiko mahdollista saada nämä kolme viikonloppua vapaaksi/sovittaa työvuorot niin että saisin nämä.vapaaksi ja lisäksi yksi palkaton vapaapäivä x.x? Voin tehdä sen sisään tai vaikka jonain viikonloppuna.
Tämä jos työ ei esim. matkatyötä tai ihan välttämätöntä olla aina läsnä.
Työnantajalla on yleensä ihan riittävästi säätämistä vakinaisten työntekijöiden lomien kanssa. Kesätyöntekijät otetaan lomittamaan kesäksi, eikä lomailemaan kesäviikonloppuja.
Niin no, kyllähän sillä nuorellakin on lain mukaan oikeus viikkolepoon ja hän saa ehdottaa, milloin haluaa vapaat pitää. Sinä toki työnantajana voit päättää, kuunteletko työntekijöidesi toiveita vai et.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työsopimusNEUVOTELUSSA ei saisi esittää toiveita? Mitä helvettiä moisesta hiillyt? Luuletko tosissasi, että tarjoamasi kesätyö on nuorelle joku kesän kohokohta, joka on päällimmäisenä muistoissa kymmenen vuoden päästä?
Se on työhaastattelu ei neuvottelu. Kesätyöntekijä otetaan lomittamaan eikä lomailemaan. Fiksu ymmärtää asemansa.
Aina ihmetyttää nämä valitukset siitä, miksi kesätyöntekijä tekee asian X . Siksi kai niille nuorille maksetaan vakkareita huonompaa palkkaa, koska oletusarvona on, että heillä ei ole samaa osaamista? Jos olisi samanlainen kokemus, maksettaisiin sama palkka. Eli nuoret saavat olla tietämättömiä kaikista käytännöistä. He vasta opettelevat, ja se näkyy palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että työnantaja on siinä tapauksessa velvollinen maksamaan kustannukset, jos joku maksettu reissu/tapahtuma peruuntuu työntekijän osalta, eikä työntekijä saa muuta kautta rahojaan takaisin?
Mut ai niin, sähän et ottanutkaan tätä nuorta töihin.
Mut ai niin, tämähän onkin kokonaisuudessaan vain provo.
Ohoh, minä en yrittäjänä tiennyt tuollaisesta velvollisuudesta. Laitapa linkkiä lakiin, johon se perustuu. Täytyy tutkia asiaa.
Niin. Siis jos peruuntuminen johtuu työnantajasta.
En löytänyt suoraa lakipykälää, mutta tuossa jotain uutista aiheesta:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001564220.html
"Kesäloma pitää vahvistaa viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Parnila huomauttaa, että ilmoitus sitoo työnantajaa. Jos tämä syystä tai toisesta joutuukin muuttamaan loma-aikaa, hänen pitää korvata työntekijälle siirrosta aiheutuneet kulut.
– Jos työntekijä on vaikkapa ostanut lomamatkan, työnantaja on velvollinen maksamaan sen peruuntumisesta aiheutuvat kulut. Samoin esimerkiksi lapsen hoitamisesta tulevat lisäkulut työnantajan pitää maksaa."
Kesätyöläisellä kun ei ole mitään ansaittuja lomapäiviä.
Tämä ns laki koskee työssä ansaittuja lomia.
AP on varmasti työpaikkansa Sirkka-Liisa, joka muistaa jo tammikuussa huutaa kovaan ääneen, että MINÄ otan sitten kyllä ainakin juhannusviikon vapaaksi, koska mäkki on jo varattu ja siiderit ostettu!
ap kuulostaa työnantajalta jolla tulee olemaan vaikeuksia pitää duunarit jatkossa vanhojen änkyröiden kaikottua eläkkeelle.
Työnantaja sanelee koska ollaan vapaalla? Juu, direktio-oikeus löytyy jne, mutta jos ei kerro omista tarpeistaan niin eipä sitä voi odottaa että vuorolista olisi sellainen joka mahdollistaisi festarit.
Fiksu, joustava työnantaja toteaisi että vuorolista on järjesteltävissä vuoropäällikön kanssa sitten jos hakija valitaan kesäduunariksi, mutta sitä ei tässä vaiheessa pysty lupaamaan.
Nyt jos joku lukee tuota ap:n vuodatusta ja sen mukaan muodostetaan työnantajamielikuva niin hyvässä lykyssä maine leviää eikä ensi vuonna ole tuollaisia ongelmia kun ei ole hakijoitakaan.
Laitatko ap vielä mikä firma on kyseessä, en seuraa nuorten käyttämiä foorumeita joten en tiedä onko teidät jo tunnistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on työhaastattelu ei neuvottelu. Kesätyöntekijä otetaan lomittamaan eikä lomailemaan. Fiksu ymmärtää asemansa.
Joko vuorolistoissa on joustoa tai ei ole.
Mikäli ei ole, se kannattaa kertoa tulevalle duunarille heti haastattelussa jotta he voivat myös asennoitua samalla tavalla (eli vakkareiden saikut on hyvä kuulla 2vko aikaisemmin koska minun vuoroihin ei kosketa)
Muistan kun hain aikoinaan vakipaikka kaupasta. Haastattelu oli perjantaina, maanantaina alkoi kuudelta työt. Harjoittelupaikaksi oli kaksi viikkoa ja työtä tehtiin ma-pe. Mulla oli sen kahden viikon jälkeen viikonloppuna festarit ja kysyin, voinko vaihtaa perjantain iltavuoron perjantain aamuvuoroksi. Esihenkilö alkoi nitkuttaa, miten pitäisi olla joustava ja työt ennen festareita jne. Todellisuudessa siinä puljussa ainoa joustava oli työntekijä, esihenkilön mielestä työ oli aina ykkönen. Hän sitten jäikin työuupumuksen takia saikulle neljän kuukauden päästä. Enkä minä vieläkään näin 15 vuoden jälkeen ymmärrä, miten pyyntöni vuorojen vaihdosta olisi ollut kohtuuton.
Tällaiset työnantajat käyttävät kesätyöntekijöitä myös aina hyväkseen. Sain kerran opiskelijana kauppalapun käteeni ja käskettiin käydä kaupassa. Luulin, että se on firmaa varten, mutta se olikin "esimieheni" kauppalappu viikonlopulle. Ostin makkarat, grillilihat ja salaatit ja esimies laittoi ne autoonsa ja lähti viikonlopun viettoon.
Miksi tuollainen pyyntö olisi kohtuuton? Hänhän hyvissä ajoin otti asian esiin, miksi olisi suuri ongelma järjestää viikonloppujen työvuorot niin, että hän pääsisi festareille?
Tuo on juuri se syy, miksi itse en koskaan mennyt kesätöihin nuorena. Halusin, että minulla on mahdollisuus myös matkustaa toiselle puolen Suomea mökille, koska samalla paikkakunnalla asui minulle rakas isoäitini, ja halusin päästä myös lapsuudesta asti tuttuihin mökkimaisemiin. En uskonut, että kesätyöpaikoissa suostuttaisiin sumplimaan työaikoja niin, että voisin pitää vaikka keskellä heinäkuuta yhden mökkiviikon vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Anna nuoren elää. Jos työnantaja ei yhtä festariviikonloppua voi antaa vapaaksi, niin paska työnantaja on.
Mun mielestä vähän kummallinen kommentti, mutta saattaa johtua siitä että olet eri alalla kuin minä. Työskennellessäni vaatekaupassa, meitä oli koko kesän 2 tyttöä pyörittämässä puljua. Ruuhka-aikana keskellä päivää olimme hetken aikaa päällekäin töissä, mutta muuten yksin. Tuonne ei olisi voitu ottaa töihin henkilöä joka sanelee lomansa, sillä se tarkottaisi konkreettisesti sitä että tämä toinen tyttö joutuisi joustamaan joka kerta.
Pikkulafkoissa ei ole isoa reserviä hoitamassa varapäiviä, ja jotkut suositut festarit ovat kyllä lähes jokaisen samanikäisen kesän toivekohde enkä näe miksi juuri se vikana firmaan tullut saisi ensimmäisenä lomatoiveensa läpi.
Vähän eri asia ehkä jossain Prismassa jossa työntekijöitä tulee ovista ja ikkunoista ja aina on joku paikkaamassa työvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä et ilmotti heti etukäteen!
Et ole mitenkään etulyöntiasemassa työnantajana. Hän tarvitsee työtä, sinä tekijän. Tasapuolisuutta.
Entisenä kesätyöntekijänä sanoisin että ihme asenne ettei työnantaja olisi etulyöntiasemassa! Itse ainakin olin riippuvainen siitä että saisin työpaikan (jotta pystyin maksamaan vuokran ja laskut) joten siinä mielessä olin todellakin työnantajan armoilla, eikä niitä töitä niin vain valittu ainakaan tässä kaupungissa jossa työntekijöitä on enemmän kuin työpaikkoja.
Miksi koet tarpeelliseksi kertoa asiasta täällä?