Nuori haki kesätöihin yritykseemme ja heti alkoi vaatia, kuinka pitäisi päästä "silloin ja silloin" festareille, kun viime kesä meni pilalle koronan vuoksi
Siis kuinka tyyppi edes julkesi päästää suustaan tuollaisia ajatuksia ilmoille? Hänellä on kuulemma viime kesältä festarilippuja ostettuna, jotka käyvät vielä tänä kesänä, koska viime kesä meni koronan vuoksi pilalle. Ja kun kaikki kaveritkin ovat menossa festareille.
Olen sanaton! Eikö nykynuorille opeteta mitään yleisiä käytöstapoja tai käytäntöjä työelämästä? Aivan uskomatonta on, että joku hakee kesätöihin ja sitten alkaa heti vaatimaan niistä lomaa/vapaata! Kesätyöntekijöitähän palkataan juuri sen vuoksi, että heille on tarvetta siihen aikaan vuodesta, kun esim. vakityöntekijät ovat lomalla. Mutta nykynuorilla tai ainakin joillakin heistä on ilmeisesti sellainen käsitys, että työelämässä voi ottaa vapaata tai lomaa koska vain haluaa. Mutta työnantaja sen sanelee, milloin ollaan töissä ja milloin vapaalla, ei työntekijä! Jos festarit jää työn vuoksi väliin, niin voi voi, sitten ne jää väliin. Elämässä ei saa aina kaikkia ja sitä paitsi kesiä ja festareita tulee uusia tulevinakin vuosina.
No mutta, olkootpa sitten vaan ihan vapaalla tai lomalla vaikka koko kesän, sillä emme ota häntä töihin! Hirvittävän ylimielinen, töykeä ja välinpitämätön asenne ja täydellinen kunnioituksen puute työnantajaa kohtaan.
Kommentit (110)
Oliskos se nuori nyt ainoa hakija kesätöihin kun pitää noin vaahdota? Yleensä otetaan töihin se määrä työntekijöitä joita tarvitaan (1 tai enemmän). Yleensä myös hakijoita on enemmän kuin työpaikkoja. Ehkä sun pitäisi tehdä jotain muuta kuin hoitaa rektyasioita? Kuka haluaa putiikkiin töihin jossa ollaan noin pinna kireällä asiasta johon voit ihan itse helposti vaikuttaa (eli näyttää ovea)???
"Hirvittävän ylimielinen, töykeä ja välinpitämätön asenne ja täydellinen kunnioituksen puute"
Tää kyllä taitaa koskea vain ap:tä, ei töitä hakenutta teiniä.
Aika paha, jos ei saa edes kysyä vapaata tiettynä ajankohtana. Entäs jos on vaikka omat häät kesällä? Onko se sitten sopiva syy? Miksi ei kysyjä itse saa määritellä onko syy vapaaseen kysymään arvoinen ja työnantaja sitten katsoi sopiiko antaa vapaata sinä ajankohtana vai ei. Enkä itse työnantajana näe mitään auktoriteettiongelmaa, jos joku kysyy jotain.
Ihan ookoo jos sanoo vaikka näin: olisiko mahdollista saada nämä kolme viikonloppua vapaaksi/sovittaa työvuorot niin että saisin nämä.vapaaksi ja lisäksi yksi palkaton vapaapäivä x.x? Voin tehdä sen sisään tai vaikka jonain viikonloppuna.
Tämä jos työ ei esim. matkatyötä tai ihan välttämätöntä olla aina läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori kun kertoo jo hyvissä ajoin vapaatoiveet. Helpottaa vuorojen laatimista, eikä sitten ruveta säätämään tai saikuttamaan kesken kesäkiireiden.
Totta, mutta sillä on iso merkitys, että miten asian esittää. Asiallinen keslustelu on eri, kuin vaatia vapaaksi tiettyä ajanjaksoa.
Jos kesätyöt ovat tästä 6kk päästä niin sinulla AP on reilusti aikaa järjestää työvuorot niin että nuori saa vapaansa. Kuka tässä on oikein joustamaton? Minusta tuntuu ettei se ole se kesätyönhakija.
Eikö se ole parempi sopia ajoissa, kuin viime tipassa?
Ei mitään uutta. Ap. ei vain muista omaa nuoruutta, koska on tullut vanhaksi, jos pitää haukkua nuorempia.
Itse aloitin työuran 1971 ja tuo sama meininki oli jo silloin ja minusta se oli hyvä, kun tiesi asiat etukäteen, eikä ruinattu vapaata päivää ennen. Ja näin oli myös jokaisen vuosikymmenen jälkeen.
Nyt tämä minun ensimmäiset kesätyöläiset ovat viisikymppisiå ja toivottavasti eivät ole täällä haukkumsssa nuoria. Pyydän palaamaan muistoissa sinne omaan nuoruuteen, sieltä saa vastauksen moneen kysymykseen. Miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että työnantaja on siinä tapauksessa velvollinen maksamaan kustannukset, jos joku maksettu reissu/tapahtuma peruuntuu työntekijän osalta, eikä työntekijä saa muuta kautta rahojaan takaisin?
Mut ai niin, sähän et ottanutkaan tätä nuorta töihin.
Mut ai niin, tämähän onkin kokonaisuudessaan vain provo.
Ohoh, minä en yrittäjänä tiennyt tuollaisesta velvollisuudesta. Laitapa linkkiä lakiin, johon se perustuu. Täytyy tutkia asiaa.
Niin. Siis jos peruuntuminen johtuu työnantajasta.
En löytänyt suoraa lakipykälää, mutta tuossa jotain uutista aiheesta:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001564220.html
"Kesäloma pitää vahvistaa viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Parnila huomauttaa, että ilmoitus sitoo työnantajaa. Jos tämä syystä tai toisesta joutuukin muuttamaan loma-aikaa, hänen pitää korvata työntekijälle siirrosta aiheutuneet kulut.
– Jos työntekijä on vaikkapa ostanut lomamatkan, työnantaja on velvollinen maksamaan sen peruuntumisesta aiheutuvat kulut. Samoin esimerkiksi lapsen hoitamisesta tulevat lisäkulut työnantajan pitää maksaa."
No eihän niille kesätyöntekijöille ole mitään lomaa ehtinyt kertyä, ainakaan silloin pidettäväksi.
Meillä oli samaa ongelmaa, extrat varaili lomiaan heti kun lomalistat tuli. Aina oli heinäkuu täynnä opiskelijoiden lomatoiveita.
Sitten käytiin hyvässä hengessä keskustelua että miten olisi asiallista odottaa että ne vakkarit saisi lomansa kesäloma-aikaan esim samaan aikaan lapsiensa kanssa. Ihan hyvin he tajusivat jutun juonen ja kaikille yritettiin järjestää se yksi festriviikonloppu vapaaksi. Mutta ei pelkästään kesätöihin tulijat mitään viikonloppuja määränneet. Kyseessä siis työ missä tedään viikonloput töitä myös.
Surkea työpaikka, en hakisi. Muistan itsekkin opiskeluaikoina kun olin viikonloppu/kesätöissä samassa paikassa koko opiskeluajan. Aika olin sopinut jos oli joku viikonloppu jonka halusin olla vapaalla ja sitten taas suostuin tekemään ylimääräisiä vuoroja tai tunteja.
Sitten viimeisenä vuonna pomo vaihtui ja tilalle tuli just joku tommonen AP joka oikein leikkisästi sanoi "heh eikö opiskelijalle kelpaa raha kun pitää saada festareilla juosta" Ei sitten myöntänyt sitä lauantaita vapaaksi, kävin hakemassa sairaslomaa ja menin festareille. Pomo tottakai aukoi päätänsä mutta eipä sille mitään voinut. En palannut tuohon paikkaa enää kesän jälkeen.
Milloin nuoriso on ollut muka kelvollista?
Aina ne ovat olleet pilalla, erityisesti nykynuoriso. Tätä samaa matraa on hoettu kautta vuosisatojen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nuoretkaan koko kesää halua töissä olla. Syksy ja talvi ollaan koulussa eikä festareita silloin ole. Jos nuoren pitäisi yksi pe - su aika koko kesänä saada olla vapaalla, niin on todella törkeä pyyntö juu.
Ovathan aikuisetkin tunnollisesti koko kesän töissä eivätkä juoksentele missään festareilla, laivoilla, baareissa ja yökerhoissa. Miksei nuoria voi vaatia tekemään samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työsopimusNEUVOTELUSSA ei saisi esittää toiveita? Mitä helvettiä moisesta hiillyt? Luuletko tosissasi, että tarjoamasi kesätyö on nuorelle joku kesän kohokohta, joka on päällimmäisenä muistoissa kymmenen vuoden päästä?
Kesätöissä lomitetaan kesälomalla olevia vakinaisia työntekijöitä, jotka ovat paahtaneet töitä koko vuoden. Se ei ole tapahtumaspektaakkeli sinulle, vaan työ, josta saat palkkaa.
Minä itse määrittelen, mitä se on minulle, kiitos vaan huolenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nuoretkaan koko kesää halua töissä olla. Syksy ja talvi ollaan koulussa eikä festareita silloin ole. Jos nuoren pitäisi yksi pe - su aika koko kesänä saada olla vapaalla, niin on todella törkeä pyyntö juu.
Ovathan aikuisetkin tunnollisesti koko kesän töissä eivätkä juoksentele missään festareilla, laivoilla, baareissa ja yökerhoissa. Miksei nuoria voi vaatia tekemään samoin?
Ne aikuiset ovat aikanaan juosseet itse festareilla, baareissa laivoilla jne. Nyt muka sitten ei voi samaa sallia nykynuorille.
Milloin sitten kannattaisi kysyä uudessa työpaikassa vapaapäivää, jos on jo ostettu esim. konserttilippu jo vuosi etukäteen? Mulla alkaa uusi työ ensi kuussa, ja on ensi kesäksi ostettu konserttilippu. Haluisin sille päivälle vapaata tai aamuvuoron, mutten tiedä, millaisia mahdollisuuksia kyseisessä työpaikassa on esittää toiveita tai vaihtaa vuoroja. Mitään muita suunnitelmia ei ole koko kesälle. Tosin voihan olla, ettei sitä konserttia edes järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne aikuiset ovat aikanaan juosseet itse festareilla, baareissa laivoilla jne. Nyt muka sitten ei voi samaa sallia nykynuorille.
Saavat vielä koronan tai kupan sieltä festareilta ja baareista.
Ehkä tämä on alariippuvaista tai sitten aloituksen työnantaja on vähän jämähtänyt käsitykseen, että työnantajana on joku ihmeen pelastava enkeli, jota kaikkien työntekijöiden tulee palvella 24/7.
Onneksi ajat ovat muuttuneet. Itse opiskelijana olen ollut iloisesti yllättynyt, kun työnantajat ovat jo kesätyöhaastatteluissa yrittäneet myydä yritystään hyvänä työpaikkana, kertonut eduista, ilmoittanut olevansa joustava (toki jousto toimii molemmin päin!). Eräässä haastattelussa minulle sanottiin, että festariviikonloppuja on mahdollista kyllä sopia vapaaksi. Olin hämmästynyt, tosin positiivisesti.
Itse olen alan vaihtaja ja tottunut siihen, että on myös lomaa jne. Minua ei festarit kiinnosta, mutta mielellään käyn pitkän viikonlopun lasten kanssa tai pidän viikon/kahden loman ennen lukukauden alkua. Olen liian vanha siihen, että opiskelen 5 vuotta tehden kaikki lomat töitä, oikeasti pitämättä lomaa yhtään. Siksi olen erittäin iloinen siitä, että työnantajat ovat joustavia. Tottakai itse olen valmis joustamaan myös. Ehkä tämä on enemmän trendi aloilla, jossa tiedetään, että kesätyöntekijät (jos ovat osaavia) saavat käytännössä valita itse työpaikkansa. Itse olisin viime kesänä päässyt 6 eri paikkaan. Tottakai valitsin sen, jossa oli parhaat työehdot ja kivoin ilmapiiri, vaikkakin palkka oli pienempi kuin toisessa paikassa.
Työ on arvo. Festareilla rypeminen ei.
Tuossa on nyt sattunut parikin isompaa mokaa työnantajan puolelta. Ensinnäkin miksi työnantaja vuotaa loma-anomukset muille työntekijöille? Ja tottakai on parempi jos ne vapaapyynnöt on tiedossa jo ennen kuin työ edes alkaa. Fiksu nuori minusta.
Nuori, jolla ei ole kokemusta työelämästä saati muustakaan elämästä esittää asiansa niin hyvin kuin osaa. Sinä olet aikuinen, jonka elämänkokemuksen pitäisi osata auttaa ymmärtämään myös nuoria ja muistaa miten kömpelö olit itsekin samassa iässä. Tuohtuminen nuoren pyyntöjen vuoksi osoittaa taitamatonta henkilöstön hallintaa.
Olisit voinut laittaa nuoren heti töihin ja laatimaan toiveensa kirjalliseksi esitykseksi. Sen jälkeen neuvonut, miten työelämässä ylipäätään keskustellaan vapaista ja mitä täytyy työntekijän ottaa huomioon vapaita pyytäessään. Kirjallinen esitys viedään eteenpäin, jos tarvetta siihen on, ja päätös annetaan jonkun ajan kuluttua. Kerrotaan myös paljonko otetaan palkasta ja mitä muita toimenpiteitä hänen poissaolonsa muille työntekijöille merkitsee esim. korvaako hän saamansa vapaatjollekin työkaverilleen ylimääräisinä työvuoroina.
Nuoret tulevat oppimaan työssä olemista, joten jos heille ei kotona neuvota on se pakko tehdä töissä.
Nuoret ihmiset ymmärtävät rahasta lähinnä sen, mitä he saavat vanhemmiltaan ja se raha on pientä. Tämän nuoren tapauksessa kuulen hänessä myös ymmärrystä rahan päälle, että pääsylippukin on x euroja ja niiden tuhlaaminen niitä käyttämättä on todellakin tuhlaamista. Koronalle emme kukaan voi mitään ja jokainen meistä kärsii sen vuoksi tappiota, jonka voit myös nuorelle selittää.
Asiallisuus on aina työantajan vastuulla,