Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ”uskalla” sijoittaa lapsille omille tileilleen, koska pelkään, että ainakin toinen tuhlaisi säästöt heti ne saatuaan

Vierailija
17.01.2021 |

Mutta eipä ole silleen eritysitä syytäkään säästää heille, ainakaan siksi, että saisivat perintönsä siitä.

Kommentit (239)

Vierailija
1/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vähän noloa, jos ois kuukausisäästänyt lapsille jotain 200e per lapsi kuussa ja sitten toinen ajattelis, että ai, kivan tuhlailupotin oot laittanut mulle! Kiitti! Tietenkin, jos laittais molemmille 20e/kk. Mutta sen verran, mitä siitä kertyy annan mieluummin vaikka pesämunana, jos haluavat itse nuorina sijoittaa ja koittaa kerätä varallisuutta.

Toisaalta, jos lapsi tietää perivänsä muutenkin pari kerrostaloasuntoa, niin säästötarvetta (köyhäilyn kustannuksella säästöhetkellä) on vaikeampi perustella itselleen.

Vierailija
2/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tileihin voi laittaa eston että rahoja voi nostaa vasta 18-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin niin. Silloinhan ne just vois tuhlatakin.

Vierailija
4/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että omalle tilillesi lasta varten säästettyjä varoja ei voi aikanaan siirtää lapselle ilman lahjaveroa.

Kasvata lapsesi säästäväisyyteen ja suunnitelmallisuuteen. Osalle tämä kasvatus on hankalampaa, mutta yleensä se ei ole mahdotonta.

Vierailija
5/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ja jos yhdelle alkaa säästämään, niin sitten sama juttu pitää tehdä muillekin lapsille. Me aloitimme säästämisen ekalle lapselle heti syntymästä. Nyt lapsia onkin 3 ja muillekin pitää säästää. Aika suurella todennäköisyydellä joku lapsistq pistää ne rahat haisemaan heti, kun täyttää 18 v...En suosittele.

Vierailija
6/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan lapselle kaikki lapsilisät. Puhtaana massina pelkästään n. 20 000e, ja siihen 17 vuotta korkoa korolle päälle rahastoista niin saa kivan potin lähteä maailmalle. Vastapainona se on sitten himasta mäkeen tasan 18v, eikä takaisin ole tulemista :D

Itse kun tulee aivan persaukisesta perheestä missä ei ollut oikein varaa ostaa edes ruokaa ja pelkkiä päihdeongelmia ja joutui 16v lähtemään humasta, en varsinaisesti halua kenenkään kokevan samaa läpi niin vanhempana koen velvollisuudekseni taata ainakin hyvän lähtöpisteen elämään ja kertoa suurinpiirtein miten elää hyvä elämä. Toivottavasti myös kuuntelee, joskaan eipä siihen kummemmin itse voi vaikuttaa.

Vierailija
7/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet lapsilisästä lapsen tilille. Muutenkin aina puolet tuloista säästöön. Kivat rahat eri säästö- ja sijoitusmuodoissa.

Vierailija
8/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että omalle tilillesi lasta varten säästettyjä varoja ei voi aikanaan siirtää lapselle ilman lahjaveroa.

Kasvata lapsesi säästäväisyyteen ja suunnitelmallisuuteen. Osalle tämä kasvatus on hankalampaa, mutta yleensä se ei ole mahdotonta.

Niinpä. Tähän tähtään ennemmin. Ja ennen kuin lapsi saa isoja hänelle tavallaan lahjana tulevia rahasummia käyttöönsä, minusta hänen olisi hyödyllistä omata jotain omaakin kokemusta taloudenpidosta ensin. Voi tehdä virheet pienemmillä summilla (siis tarpeettomia hankintoja tai heräteostoja).

Vierailija
9/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle kävi näin. Lapsen tilille oli säästetty puolet lapsilisistä, kaikki synttärilahjarahat, silloin tällöin laitettu muutama satanen jne. Tilillä oli ainakin yli 10000e rahaa, kun lapsesta tuli aikuinen. 18v sai tilin haltuunsa ja parissa kuukaudessa laittoi tilin tyhjiin. Ja aivan kaikkeen turhaan.

Vierailija
10/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpaa on säästää omiin nimiin ja sitten lasten muutettua pois kotoa avustaa heitä muuten. Verottomasti voi avustaa nuorta vaikka antamalla oman autonsa nuoren käyttöön tai viemällä ruokakasseja tai ostamalla vaatteita tai astioita.

Vierailija
11/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle todella haluaa antaa lahjaverottomasti pienehköjä (alle 10 000) summia, niin kai lahjaveroa voi kiertää maksamalla lapsen vuokran ja hän säästää vuokrarahat. Kunnes haluttu summa on täynnä (yli sen 4999)

Vierailija
12/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle kävi näin. Lapsen tilille oli säästetty puolet lapsilisistä, kaikki synttärilahjarahat, silloin tällöin laitettu muutama satanen jne. Tilillä oli ainakin yli 10000e rahaa, kun lapsesta tuli aikuinen. 18v sai tilin haltuunsa ja parissa kuukaudessa laittoi tilin tyhjiin. Ja aivan kaikkeen turhaan.

Ja vanhemmat toki opettaneet talousasiat juurta jaksain? Vai lyötiinkö vain rahat kouraan ja sanottiin pidä hauskaa? 

Itse opetan sijoittamaan, ja käyttörahaksi saa alusta alkaen vain voittoja joita tulee sijoituksista. Saa jotain kontekstia siihen rahan arvoon. Ei tämä ole vaikeaa, lapset ovat kuitenkin vain pieniä ihmisiä, tajuaa kyllä samat asiat kuin vanhempikin. 

Vierailija
13/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeseenhan menevät! Ihan normaalia on, että ihmisellä on jossain elämänvaiheessaan tarve kuluttaa. Kun sitä kulutusjuhlaa on hetken viettänyt, järkevä havaitsee, ettei tuhlailu tuo tyydytystä. Tuon havainnon jälkeen alkaa varallisuuden kartutus omaa asuntoa varten.

Vierailija
14/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeseenhan menevät! Ihan normaalia on, että ihmisellä on jossain elämänvaiheessaan tarve kuluttaa. Kun sitä kulutusjuhlaa on hetken viettänyt, järkevä havaitsee, ettei tuhlailu tuo tyydytystä. Tuon havainnon jälkeen alkaa varallisuuden kartutus omaa asuntoa varten.

Naah. Minua ainakin vtuttais niin paljon nuorempi, typerä minä, että se ei kannustaisi säästämään, varsinkin, jos sen takia joutuu luopumaan asioista säästämishetkellä.

Vierailija
15/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpaa on säästää omiin nimiin ja sitten lasten muutettua pois kotoa avustaa heitä muuten. Verottomasti voi avustaa nuorta vaikka antamalla oman autonsa nuoren käyttöön tai viemällä ruokakasseja tai ostamalla vaatteita tai astioita.

Näin minä tein, ja hyväksi havaitsin. Lapsi oli erityislapsi, josta tuli erityisaikuinen. Asuu kyllä nyt omillaan, maksaa laskunsa itsenäisesti ja käy töissä. Työstä saa surkeaa palkkaa, koska on vajaakuntoisten työllistymisohjelmassa.

Keskustellaan usein erinäisistä hankinnoista, että mikä on järkevää ja mikä tarpeetonta, koska hän impulsiivisena ihmisenä olisi heti toteuttamassa kaikki päähänpistonsa. Säästin koko lapsuusajan rahaa sitä varten, että voi avustaa tiukan paikan tullen. Olen ostanut mm pyykkikoneen, sohvan, viihde-elektroniikkaa, kausivaatetta, kenkiä.

Ihan 100% varmuudella olisi laittanut kaikki säästönsä sileäksi samantien kun täytti 18v, ellei ne olisi ollut kokonaan minun hallussani.

Vierailija
16/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei sitten ole onnistunut sössimään asioitaan pikavipein. Kaikki kun ei ole järin fiksuja.

Vierailija
17/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän molemmille lapsille 60 e kk per lapsi, rahastoon menee. Mulle on aivan sama mihin rahat käyttävät kun täyttävät 18 v. Toki aion sanoa, että ei ole pakko rahastoa heti lunastaa ainakaan kokonaan, järkevämpi jättää pelivaraa myöhemmäksikin. Ja muistutan toki luovutusvoittoveroista, niitä varten pitää olla myös säästöjä, niitähän ei heti veloiteta.

Isoja säästöjä ei kummallakaan ole, en pystynyt säästämään vielä silloin kun lapset oli ihan pieniä ja senkin jälkeen säästöt oli pitkään 10 e kk. Nyt lapset 12- ja 9-vuotiaita ja säästössä 3700 e kummallakin. Olen ylpeä että olen saanut säästöt kasaan ja toivon, että lapset tekevät varoilla jotain mukavaa myöhemmin.

Vierailija
18/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän luovutusvoittoveroon säästöjä tarvita, ottaa rahastosta sen verran, että maksaa siitä verotkin.

Vierailija
19/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle todella haluaa antaa lahjaverottomasti pienehköjä (alle 10 000) summia, niin kai lahjaveroa voi kiertää maksamalla lapsen vuokran ja hän säästää vuokrarahat. Kunnes haluttu summa on täynnä (yli sen 4999)

Voit maksaa täysin laillisesti lapsesi tai vaikka naapurin Kallen vuokrat ilman, että siitä tulee mitään lahjaveroseuraamuksia kummallekaan. Ja se vuokra saa olla vaikka kaksi tonnia joka kuukausi, kunhan se on asunnon oikea vuokra ja sinä maksat sen suoraan lapsesi tai Kallen puolesta.

Vierailija
20/239 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän luovutusvoittoveroon säästöjä tarvita, ottaa rahastosta sen verran, että maksaa siitä verotkin.

Kirjoittaja varmaan tarkoitti sitä, että luovutusvoittoverot tulevat maksettavaksi vasta seuraavana vuonna, kun verotus valmistuu - ellei sitten ole oma-aloitteisesti maksanut niitä jo aikaisemmin. Jos on nostanut rahastosta kaikki rahat eikä ole jättänyt mitään säästöön luovutusvoittoveroja varten, on pulassa seuraavana vuonna.