Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä
Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän muillakaan aloilla lähdetä siksi ulkomaille opiskelemaan, koska ei päästö alalle Suomessa. Jos en pääse teknilliseen tai oikikseen Suomessa, niin enhän mä Viroon tai Romaniaan lähde. Yritän ehkä uudelleen ja jos en pääse, niin hyväksyn, ettei ole mulla riittäviä avuja alalle ja suosiolla etsin itselleni ja omille kyvyilleni soveltuvaa muilta aloilta.
Miksi lääkiksen suhteen näin? Kun ei Suomeen pääse, niin haetaanpa tutkinto ulkomailta.
Lääkiksessähän koulutuksen taso on elämän ja kuoleman kysymys.
Varmaan ihan siksi koska teknilliseen pääsy sattuu nyt olemaan lastenleikkiä lääkikseen verrattuna ja ulkomailla oikeustiedettä lukenut ei taida saada pätevyyttä Suomessa. Ulkomaalaisella tutkinnolla pystyy taas toimimaan Suomessa lääkärinä ja täällä lääketieteellisiin otetaan vähän porukkaa vaikka tarve olisi suurempi. Jos rahaa lukukausimaksuihin riittää niin on järkevää hakea ulkomaille jos Suomeen ei pääse (tai tietty jos välttämättä haluaa juuri ulkomaille)
Suomessa on maailman korkein lääkäritiheys suhteessa väestöön.
Täyttä valetta. Suomessa on Pohjoismaista vähiten lääkäreitä ja OECD-maiden keskiarvon alle.
No jos ap olisit tosi ystävä niin iloitsisit ystäväsi ja hänen tyttärensä puolesta etkä mollaisi heitä täällä vauva palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muualla kuin Suomessa opiskelleiden lääkäreiden dissaus pistää aina hymyilyttämään. Olen asunut useammassa eri maassa. Kun silloin iski hoidontarve, olisi kyllä ollut aika liemessä, jos ei olisi ollut mitään luottoa siihen, että ne toisessa maassa opiskelleet lääkärit osaavat hommansa...
Sanopa muuta. Aivan kuin Suomi olisi jossakin erikoiskastissa terveydenhuollon suhteen, vaikka toki monin tavoin muuten hyvä maa elää ja asua onkin. Itse en kaipaa kuitenkaan Suomen terveydenhuoltojärjestelmää, kun olen tottunut mm. nykyiseen valinnanvapauteen ja juuri haluamalleni erikoislääkärille pääsyyn pikavauhtia, jos tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Katson kyllä Riikan ja Tarton lääkäreitäkin pahalla. En luota ei kotimaiseen.
Mistä tiedät, mikä koulun sinua hoitava lääkäri on käynyt? Vai onko sinulla niin sofistikoitunut katse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson kyllä Riikan ja Tarton lääkäreitäkin pahalla. En luota ei kotimaiseen.
Mistä tiedät, mikä koulun sinua hoitava lääkäri on käynyt? Vai onko sinulla niin sofistikoitunut katse?
Ap kysyy lääkäriltä
Osa ihmisistä opiskelee ulkomailla, koska haluaa nähdä maailmaa ja oppia uusia kieliä. Se oli ainakin itselläni selvä tavoite. En halunnut vain opiskella jotakin alaa, vaan myös elää ulkomailla. Olen kyllä saanut opiskelupaikan myös ap:n hehkuttamasta sinänsä varmasti hyvästä Helsingin yliopistosta kuin myös Helsingin kauppakorkeakoulusta (nyk. osa Aalto-yliopistoa), mutta eivät ne minusta mielestäni sen parempaa ihmistä tee, vaikka ne ap:n edellyttämät aivosolu-kriteerit tms. täyttäisivätkin.
Totta varmasti sekin, että ulkomaisiin kouluihin voi olla matalampi sisäänpääsykynnys, mutta superhyvä opiskelijakin voi valita ulkomaisen koulun muistakin syistä kuin siitä, että voi päästä varmemmin suoraan opiskelemaan haluamaansa alaa ilman pääsykoerumbaa, mikä sekin on mielestäni ihan hyvä syy. On sääli, että Suomessa moni lahjakas ihminen pitää jopa useamman välivuoden ja kouluista valmistutaan myöhään.
Eipä tuo suomalaistenkaan lääkisopiskelijoiden taso päätä huimaa, katsokaa vaikka tiiavoitto youtube kanavaa. Valittelee motivaation puutetta ja käyttää opiskeluun 15 h viikossa. Syvärit vaikuttavat juttujensa perusteella todella simppeliltä, kuin toisen alan kandintyö. Luulenpa, että Romaniassa ja muualla ei tällaisella löysäilyllä pärjää.
Muualla lääkiksessä ei löysäilemällä pärjää, jos ei pysy rankassa opiskelutahdissa ei valmistu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D
Kuulostat kylläkin sivistymättömältä.
Olen opiskellut lääkäriksi Suomessa ja valmistunut pari vuosikymmentä sitten. Voin syvällä kokemuksen rintaäänellä sanoa, että esim. Romaniassa tai Ukrainassa opiskelevien tai opiskelleiden "lääkärien" taso on umpisurkea. En ikinä menisi vastaanotolle ja olisin kauhuissani, jos omaiseni joutuisi näiden puoskarien hyppysiin.
Romaniaan mennään opiskelemaan siksi, että muualle ei kerta kaikkiaan päästä. Jos teistä on ihan OK, että lääkärinne ei ole edes selvinnyt ylioppilaskokeesta läpi, niin ongelmaa ei varmaankaan ole. Tai jos lääkärinne ei osaa alkeellistakaan prosenttilaskua. Tai ei tiedä edes sitä, että virke alkaa isolla alkukirjaimella.
Ihmisinä varmasti mukavia ja palo alalle on kova. Se ei vaan valitettavasti riitä.
Siis Romaniassa opiskelu tarkoittaa sitä, että kaikki tentit on mentävä kerralla läpi.
Muuten lentää ulos yliopistosta.
Se on rankka koulu ja jos sieltä valmistuu niin on valmis mihin vaan.
Saksassa asuva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan Tytär valmistuu Tartosta ja oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Suomessa kesälääkärinä keskussairaalassa. Kohtelu oli ikävää. Joka päivä ja koko ajan kaikkien huulilla oli Viro, että on ulkomailla ja Tartossa opiskellut. Kun lounaspöydässä esitteli itsensä muiden alojen kollegoille, niin ykköskysymys oli aina: missä opiskelet? Lääkäreiden lisäksi myös hoitajat ja potilaatkin jauhoivat samaa, että ulkomailla opiskellut. Ja tietty oli ja on ihan ulkopuolinen, kun muilla Suomen lääkiksistä valmistuneilla identtinen koulutus ja opintopolku ja ovat verkostuneet keskenään. On aina ja ikuisesti se, joka ei päässyt lääkikseen silloin kun me muut pääsimme.
Jos juttu on totta, niin kuulostaapa älyttömän typerältä. Oletko varma, ettei tuo kiusaamispaikka ollut joku lastentarha ja kiusaajina ymmärtämättömät lapset? Aivan vain tiedoksi, että suurin osa maailman lääkäreistä on opiskellut muualla kuin Suomessa, ja hyvä hoito ei ole mikään suomalainen erikoisuus, vaikka toki Suomenkin lääkärit ovat hyvää tasoa.
Tämä on totta. Tuttava oli erikoistumassa USA:ssa ...
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut lääkäriksi Suomessa ja valmistunut pari vuosikymmentä sitten. Voin syvällä kokemuksen rintaäänellä sanoa, että esim. Romaniassa tai Ukrainassa opiskelevien tai opiskelleiden "lääkärien" taso on umpisurkea. En ikinä menisi vastaanotolle ja olisin kauhuissani, jos omaiseni joutuisi näiden puoskarien hyppysiin.
Romaniaan mennään opiskelemaan siksi, että muualle ei kerta kaikkiaan päästä. Jos teistä on ihan OK, että lääkärinne ei ole edes selvinnyt ylioppilaskokeesta läpi, niin ongelmaa ei varmaankaan ole. Tai jos lääkärinne ei osaa alkeellistakaan prosenttilaskua. Tai ei tiedä edes sitä, että virke alkaa isolla alkukirjaimella.
Ihmisinä varmasti mukavia ja palo alalle on kova. Se ei vaan valitettavasti riitä.
Höpönlöpön. Tuskin olet lääkäri, niin umpisurkea yritelmä. Lisäksi omaisesi voi hyvin olla mistä tahansa maasta valmistuneen lääkärin potilaana. Jostain syystä romanialaiset lääkärit kelpaa töihin vaikkapa Jenkkeihin. Sen sijaan amerikkalaiset eivät kelpuuttaneet suomalaista valelääkäriä, joka kuitenkin sai toimia lääkärinä vuosia Suomessa.
Mielenkiintoinen keskustelu sinänsä kun ottaa huomioon ettei kukaan täällä itse opiskele rai ole opiskellut Virossa. Täällä on PISA tutkimusten mukaan Viro on huippupaikoilla ja jos joku ei tiedä mikä PISA on niin KVG. https://www.oecd.org/pisa/PISA-results_ENGLISH.png
Suomen lääkikseen pääsemiseksi pitää ensisijaisesti osata täydellisesti fysiikka, matematiikka ja kemia. Nämä kyllä mittaavat älykkyyttä mutta matemaattista sellaista. Se ei mittaa empatiakykyä, päättelykykyä eikä kerro muutenkaan henkilön sopivuudesta lääkäriksi yhtään mitään.
Mielestäni persoonallisuustesti yhdessä muutakin kun matemaattista älykkyyttä mittaavan pääsykokeen kanssa olisi ratkaisu postamaan täysin lääkäreiksi kelpaamaton materiaali koulutuksesta. Itse sairaanhoitajana olen todistanut sellaisten lääkärien osaamattomuutta lukuisat kerrat.
Itse en edes harkinnut Helsinkiin eläinlääkikseen hakemista koska a) järkyttävä kaupunki b) olen asunut Norjassa viimeiset vuodet ja haluan kansainvälisemmän ympäristön c) koulutus on huippuluokkaa. Näillä spekseillä olen erittäin tyytyväinen valintaani.
Viime vuonnahan Suomessa pääsi lääkikseen hyvällä yo-todistuksella. Tiedän pari tyyppiä, jotka korottivat 3-4 kertaa yo-todistustaan, niin johan lääkiksen ovet avautuivat. Että mielestäni aika helposti sinne pääsi.
Elena Ceausescun Yliopistoa Targovistessa ainakin pidetään ihan tasokkaana opinahjona. Suomessakin näkee paljon sieltä valmistuneita puistokemistejä.
Kommentteja lukiessa ei voi olla ihmettelemättä muutaman kommentoijan sivistymättömyyttä ja yksisilmäisyyttä. Nuorten parissa työtä tekevänä tiedän, että onneksi monelle suomalaiselle nuorelle opiskelu ulkomailla on suuri haave ja ykkösvaihtoehto. Ulkomaille opiskelemaan lähtevältä vaaditaan paljon enemmän rohkeutta, itsenäisyyttä, sinnikyyttä kuin Suomessa usein jopa kotoa käsin opiskelevalta. Ahkerointi ulkomailla palkitaan ammattitaidon lisäksi kansainvälistymisellä, kielitaidolla, laajemmalla näkökulmalla ja suvaitsevaisuudella - asiat, jotka ilmiselvästi monelta suomalaiselta puuttuvat.
Mitä Tarton yliopistoon tulee: lääketieteellinen rankataan maailmalla korkeammalle kuin Kuopio, Oulu, Tampere.
Mikä ihmeellinen harha suomalaisia vaivaa ?Emme ilmiselvästi tämänkin palstan kommenttien perusteella ole maailman älykkäin ja sivistynein kansa.
Kaikille ulkomaille lähteville iso respekti!
Suomessa on maailman korkein lääkäritiheys suhteessa väestöön.