Onko sinulla velkaa?
Laskuja ulosotossa ja 2 perintäfirmassa,Elatusapu velkaa Kelan perinnässä.Ostoja luottotilille.
Luottotiedot meni.Aloin maksamaan laskun kerrallaan pois.Meni noin 4-5 vuotta.
Tuli todella kalliiksi maksaa laskut perintäfirmojen ja ulosoton kautta.
Sitten tuli päivä ettei velkaa enää ollut.Nyt on jo luottotiedot kunnossa.
Kommentit (272)
Asuntovelkaa jotain 190 t yksin mulla. Asunnon arvo nyt noin 450 t. Ei muita velkoja just nyt. Joskus ollut autolainaa joitakin tuhansia euroja, samoin kuin opintolainoja oli muinoin.
Huomenna kuittaan palkasta 750 euroa luottokorttiin ja olen taas velaton!
Pari asuntolainaa ja remppalaina. Maksan viimeksimainitun pois ensi kesään mennessä, pari muuta pikkulainaa on myös maksettu etuajassa pois. Ulosotossa ei ole ollut koskaan mitään, nostan itselleni hattua koska olen kärsinyt mielenterveysongelmista aina, mutta sen verran olen elämässäni onnistunut.
Kyllä on mukavaa kun enää ei ole.
Väärin kysytty. Vauvaetikettiin kuuluu kysyä hyökkäävästi ja provosoivasti: "Miksi ihmeessä hankit niin paljon velkaa?"
1600 opintovelkaa vielä maksamatta, paljon onkin jo maksettu.
Kulutusluottoja n.600 eurolla, mitkä aion maksaa tulevan 3 kk aikana pois.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole velkoja. En voi ymmärtää miten on niin paljon ihmisiä joita ei osaa hoitaa raha-asioitaan ja joutuu ulosottoon muutaman tuhannen euron vuoksi. Itse olen tehnyt aina pienipalkkaista/korkeintaan keskituloista työtä ja aina on säästöjä joista voinut maksaa yllättävät menot. Kouluun olisi varmaan hyvä ottaa ihan oppiaine rahankäytöstä.
Aika monella velat johtuu riippuvuuksista, joten niitä ei voi ymmärtää jos ei kärsi samoista ongelmista.
Pelaaminen, shoppailu, ryyppääminen... onhan noita.
Ei ole enää. Ihana olla velaton. Ei ole luottokorttia, ei osamaksuja, asunto maksettu. Enkä enää ota, elän jatkossa tulojeni mukaan. N38
Saan perintöä muutaman tonnin.Nyt ensimmäistä kertaa tilanne ettei ylimääräinen raha mene ulosottoon.
6000e pikavippejä koronkiskonta firmoille. Otettu ennen korkokattoja ja v-tuttaa maksella koronkiskojille, kun olen vielä vähätuloinen. Ostosmaniassa tuli hankittua kaikkea turhaa televisioista, tietokoneista lähtien ja vaateostoksiinkin tonni poikineen.
Joku tolkku näissä kulutusluotoissakin pitäisi olla, kun sehän vaikuttaa ihan mafia meiningiltä näillä koroilla.
On, asuntolainaa 143 000e. Niin halpaa ettei kannata maksaa pois.
Toisaalta - meillä on rahastoissa 145 000e joten voisi sanoa että saamapuolella ollaan.
Vierailija kirjoitti:
On 120 000, mutta tilillä on 47 000 ja osakkeissa 90 000, eli voisin maksaa pois, mutta kun korko on 0% ja osakkeet tuottaa sen 5-8% niin oken laskeskellut ettei kannata.
Joo kannattaa säilyttää tilillä nuo rahat kun on inflaatio. Itse laittaisin osakkeisiin nuo rahat.
Asuntolainaa 85 000 euroa jäljellä
Asuntolainaa ei ole ollut vuosikausiin. Sen rahan, jolla ennen lyhensin asuntolainaa, siirrän edelleen tilille, mihin kertyneillä varoilla ostan osakkeita pari kertaa vuodessa. Tilillä on aina niin paljon rahaa, että joku kodinkoneen hajoaminen ei ole katastrofi, vaan voin kävellä kauppaan ostamaan mitä tarvitsen. En ole koskaan ostanut mitään osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa jäljellä vielä n. 200 000 € (minun osuus 50%).
Minäkin luulin noin, kun otin avomieheni kanssa velkaa asunnon ostoa varten. Luulin, että minä vastaan lainan puolikkaasta ja miesystävä toisesta puolikkaasta. Alettiin asua yhdessä ja maksaa velkaa pois. Kerran kun asioin pankissa lainan tiimoilta, virkailija selitti minulle, että pankki voi halutessaan vaatia kumpaa tahansa maksamaan koko lainan. Eli jos toinen osapuoli lakkaa maksamasta mitään, koko velka kaatuu toiselle. Olin järkyttynyt. Tätä tietoa ei varmaan paljoa mainosteta. Minulle se ainakin oli yllätys. Avoliitto meni mönkään ja niin ollen en joutunut kokemaan koko velan maksamista yksin.
Njet njet.