Miksi koulussa ei kerrota että suurimman osan elämästä tulee aika mitätöntä ja merkityksetöntä?
Siellä on opettajat valjastettu joksikin coucheiksi, huutavat että unelmoikaa isosti ja teistä kaikista tulee menestyjiä. Sehän on mahdotonta. Ei koko yhteiskunta voi olla menestyjiä, vaan on oltava se alempi taso jota menestyjät hyödyntävät. Sitten karvas totuus paljastuu suurimmalle osalle toisen asteen tai korkea-asteen opintojen jälkeen. Ei silloin haaveilla mistään Kanarian loma-asunnoista tai veneistä, hyvä kun on mahdollisuus edes vuokrayksiöön. Miksei voi sanoa etukäteen, että osa teistä vaan joutuu tyytymään vähään? Aiheuttaa kauheaa masennusta kun luulee itsestään liikoja.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kertoa valheita? Jos ei sitä ihminen saa Kanarian asuntoa eikä venettä niin outo ajatus että elämä olisi silloin merkityksetöntä. Elämä on semmosta jotta kun etsii sitä merkitystä ja haluaa löytää sitä, sekä hyviä asioita niin oikein mukavaa ja merkityksellistä elämää pystyy elämään.
Paljolti oma asenne jos jää ruikuttamaan kun ei mammonaa kerry. Jos se elämän mielekkyys koostuu materiasta ja muusta pinnallisuudesta niin turha vänistä kun on kurjaa.
Niin täällä taas kyynistyneet ihmiset marisevat :( . Kumma jos elämässä ei ole muuta tavoiteltavaa, kuin lomaosake jossain ja vene. Onhan maailmassa paljon muutakin mukavaa. Ikävää, jos jaatte lapsillenne noin pessimistisen elämänasenteen. Se on tietysti hyvä kertoa, että aina ei voi olla vain juhlaa ja mukavaa, mutta hyvin sujuva arkikin on kivaa.
Se miten mitätöntä ja merkityksetöntä elämä on riippuu siitä ihmisestä, joka sitä muistelee. Itse tein pienipalkkaisessa työssä urani, mutta koin sen hyvin merkitykselliseksi. Se kokemus on siellä korvien välissä, ei ympäristössä.
Minusta se on valinta joka riippuu itsestä, ei mikään pakko. Tylsää ja pakkopullaa ei ole pakko hyväksyä vaan voi tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorena sellainen jolla ei ollut mitään odotuksia, tai haaveita tulevan elämän suhteen. Ikäänkuin valmiiksi tiedostin, ettei se niin ihmeellistä tule olemaan. Tämä asenne oli aivan vääränlainen! Olisi pitänyt kai elää jossain fantasiassa ja latoa elämälle kamalan epärealistiset odotukset. Tuo mitä ne koulussa tekee on väärin. Itkuhan siinä monella tulee, kun elämä onkin aika mitätöntä.
Elämänasenne kyllä tulee paljolti vanhemmilta, miten kannustavia he ovat.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuo nyt kerrota ihan kotona. Omalle lapselle olen kertonut, että elämä on 90% tylsää pakkopullaa ja suorittamista.
Mikset jaksa kannustaa lastasi? Lapsi voi opiskella ja löytää mielenkiintoisen työn.
Riippuu miten itse elämänsä rakentaa. Innostuuko asioista ja haluaako harrastaa tai kehittää itseään.
Itsellä kolme lasta, joista vanhin 20v. Välillä tuo on meinannut hermostua asioiden hoidoista mm kelan asiat. Olen sanonut, että tämä aikuisena olo on yhtä laskun maksua ja asioiden hoitoa ja kaikki se muu aika pitää yrittää tehdä töitä ja myös yrittää toteuttaa haaveita ja tehdä mukavia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismainen luterilainen elämä on vain tylsää. Niin se vain menee. Naapurit eivät tervehdi. Tutkimusten mukaan epäempaattisia vielä.Nämä ovat yksilökeskeisiä kulttuureita.
Eli katsotaan töiden jälkeen nettiä tai tv:tä. Parisuhteissa ei ole tunteita jne. Vain työ motivoi, muuten elämä on tyhjää.
Itse olen muuttamassa pysyvästi pois. Sinne vien parhaimmat puolet Suomesta. Siellä saa tehdä rahaa. Eikä media pelottele ihmisiä kaiken maailman huolilla.
Etkä tietystikään kerro, minne paratiisiin olet menossa :D :D.
Ehkä Pohjois-Koreaan?
Mielenkiintoinen aloitus.
Hyvä, että vihdoin Suomessa kyseenalaistetaan Pohjoismaista "hyvinvointimallia", jossa ylhäältä alas kerrotaan kuinka teidän pitäisi elää.
Media kirjoittaa luterilaiseen tyyliin kaikenlaisia huolia, supermegahyper negatiivisia uutisia, jotta ihmiset olisivat vain kotona. Tulisi elää 150 vuotiaaksi sillä tavalla, että mitään ei voi tehdä, kun on riski saada syöpä tai vähintään jotain vastaavaa.
Kaikessa pääpaino on valtion taloudessa ja oma ostovoima on surkea. Miten täällä voi nauttis elämästä? Heti kun matkustaa ylikalleista Pohjoismaista pois, saa väriä elämään.
Siellä ihmiset tapaavat ystäviä usein, ja kun ollaan ihmisten ilmoilla, niin vaatteetkin ovat värikkäitä. Ja laittautuminen tuo iloa.
Ei niinkuin Suomessa "mihis juhliin olet menossa" kun laittaudut kauniisti ja kaikkea joutuu selittämään, kun teet niin kuin itse haluat, etkä kuuntele harmaan massan syyttäviä mielipiteitä.
Ja kun mies ja nainen tekee ulkonäön eteen parhaansa, niin on yleensä ottaen mahdollista saada onnellinen parisuhde.
Oman elämänkokemuksen pohjalta voin kertoa jotain.
Keskituloisen ihmisen täytyy olla kärsivällinen ja tehdä oman talouden suunnitelma. Tylsää siis. Mutta joskus helpottaa.
Ensin täytyy opetella säästämään. Ja suosittelen sijoittamista. Ja sen opettelua.
Itse sijoitan vähän mutta jälkikasvulle olen sanonut, että sijoittaminen kannattaa aina. Jos eläkeikä tulevaisuudessa 70-vuotta yms.
Asuntovelka pitää olla maltillinen. Autovelka myös. Ei mitään mökkejä koska siitä tulee kuluja. Tosin jos perii mökin niin ok.
Mökin voi laittaa tuottamaan eli vuokralle.
Olen seurannut sivusta myös näitä rikkaita perheitä. Varallisuus on tullut joko yrityksen kautta tai perintönä. Mutta joku sen rahan on kumminkin tehnyt ja tehnyt viisaita ratkaisuja eikä hupeloinut niitä itse.
Lapsi oli kesätöissä tällaisessa petheyrityksessä jossa myös perheyrityksen poika töissä. Poikaa einoltu opetettu tekemään töitä. Mersu ja asunto oli annettu käyttöön. Firma myytiin.
Nyt tämä tyyppi on 31-vuotias työtön. On liian hieno tekemään töitä ja elää isänsä siivellä. Sellainen ylimielinen kun kaikki on tullut ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismainen luterilainen elämä on vain tylsää. Niin se vain menee. Naapurit eivät tervehdi. Tutkimusten mukaan epäempaattisia vielä.Nämä ovat yksilökeskeisiä kulttuureita.
Eli katsotaan töiden jälkeen nettiä tai tv:tä. Parisuhteissa ei ole tunteita jne. Vain työ motivoi, muuten elämä on tyhjää.
Itse olen muuttamassa pysyvästi pois. Sinne vien parhaimmat puolet Suomesta. Siellä saa tehdä rahaa. Eikä media pelottele ihmisiä kaiken maailman huolilla.
Mutta silti maailman onnellisin kansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä mukaan 🤣
Olisi voinut ylipäätään olla enemmän puhetta elämästä koulussa. Tietysti realistista sellaista. Minun vanhempani eivät elämästä puhuneet, eivätkä juuri muustakaan. En kuullut heiltä koskaan mitään työelämästä tai aikuisuuteen liittyvistä vastuista. Äiti yritti pakonomaisesti pitää minua lapsena vielä kotoa muutettuanikin. Ihan valtava ahdistus oli teini-iässä, kun en saanut mistään selkeää kuvaa siitä, miten aikuistuminen tapahtuu ja mitä siihen kuuluu.
Kyllä siitä kerrotaan elämämkoululaisten jo ensimmäisellä vuosikurssilla. Koko koulutusfilosofia lähtee siitä. Ja sitten sovelletaan sitä käytännön elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eniten yksinäisiä ihmisiä. Eniten masentuneita. Tämä on mielenkiintoinen yhtälö.
Joku valehtelee. Ja joku vielä uskoo tähän uutiseen. Ajatella. Ei kylmä maa kilpaile oikeasti Välimeren ja auringon valon kanssa.
Tuon kertominen lannistaa ne sitkeimmätkin optimistiset unelmiinsa uskojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä mukaan 🤣
YK:n onnellisuusraportin mukaan. https://yle.fi/uutiset/3-11266978 Tässä suomalaisia kohdellaan ryhmänä, ei yksilöinä kuten moni "mutu"-tyyppi täälläkin. Mulla on kurjaa ja naapurin Pertillä myös = suomalaiset on onnettomia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisin ja onnellisin. Yli neljäsataatuhatta syö mielialalääkkeitä. Lisäksi kulutetaan paljon niin laillisia kuin laittomia päihteitä. Huumekuolemissa ollaan euroopan kärkeä. Että joo onnellista porkukkaa nää suomalaiset. Yleisin syy varhaiseläkkeisiin on pään vaivat. Joku voisi sanoa että yhteiskunnassa on jotain perustavan laatuista vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eniten yksinäisiä ihmisiä. Eniten masentuneita. Tämä on mielenkiintoinen yhtälö.
Joku valehtelee. Ja joku vielä uskoo tähän uutiseen. Ajatella. Ei kylmä maa kilpaile oikeasti Välimeren ja auringon valon kanssa.
Miksi ajattelet kaikkien pitävän lämmöstä ja kuumuudesta? Moni meistä suomalaisista on tosi onnellinen neljästä vuodenajasta, monipuolisesta luonnosta ja jokamiehenoikeuksista. Puhumattakaan hyvinvointivaltion tarjoamasta turvaverkosta. Ei siinä paljon auringonvalo auta, jos sairastuu, eikä pääse hoitoon.
No onpa kumma, että elämä on merkityksetöntä, jos haaveet on vene ja Kanaria. Kuulostaa muutenkin joltain suurten ikäluokkien unelmilta, eikä nykypäivältä. Ja kai ne nuoret näkee arkielämää kotonakin, suurin osa ihmisistä nyt on ihan tavallisia tallaajia - kultalusikka suussa syntyneet tuskin päätyy vuokrayksiöön, vaikka eivät itse menestyisikään.
Ja oikeasti, Suomessa ei kyllä ole minkäänlaista kilpailukulttuuria verrattuna moneen muuhun maahan, päin vastoin. Ei tarvitse jo alaluokilta asti haalia huippuarvosanoja päästäkseen oikealle opintopolulle tai hyvään kouluun, jokainen pääsee johonkin koulutukseen ja sitä jopa tuetaan. Siis ymmärrän kyllä paineet menestyä, mutta kyllä nyt ihan viimeistään korkeakoulussa pitää miettiä mitä se menestys itselle tarkoittaa ja miten sitä voisi tavoitella.
Sinusta voi tulla mitä tahansa, hoetaan mitä onnettomimmille tunareille.
Mä olin nuorena sellainen jolla ei ollut mitään odotuksia, tai haaveita tulevan elämän suhteen. Ikäänkuin valmiiksi tiedostin, ettei se niin ihmeellistä tule olemaan. Tämä asenne oli aivan vääränlainen! Olisi pitänyt kai elää jossain fantasiassa ja latoa elämälle kamalan epärealistiset odotukset. Tuo mitä ne koulussa tekee on väärin. Itkuhan siinä monella tulee, kun elämä onkin aika mitätöntä.