Sara ja Mikko Parikka työskentelevät nyt molemmat vaikuttajina – moni ei ymmärrä työtä, mutta etenkin yksi kommentti ärsyttää
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007742148.html
Ehkä ärsyttävin kommentti on se, että miten tuollainen latten juonti kotona voi olla työtä, Mikko sanoo.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi suuri osa vaikuttajista on niin rumia.🤮Esim Saara Parikka Suomen ohuimpine hiuksineen ja Alexa outoine naamoineen. Eivätkö ihmiset ennemmin maksaisi siitä ettei näitä tarvitsisi katsella missään ikinä? Että jotkut muka lukisivat juttujaan ja vielä ostaisivat mainostettu tuotteet? Käsittämätöntä!
Mun mielestä on hienoa, että Alexa on vetänyt omaa juttuaan ja uskonut siihen, vaikkei ole klassisen kaunis. Päätti teininä, että haluaa olla Suomen Lauran Conrad ja nyt on.
On se kateus vaan jännä juttu. Kaikki ryntäävät kilvan kertomaan kuinka mieluummin tekevät pienellä palkalla "oikeaa" työtä, ja itselle pitää uskotella että kaikki somella itsensä elättävät varmasti katuvat ja köyhtyvät ennen pitkää. Miksi ihmeessä näin tulisi käymään?
Vierai<br />
lija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt näitä vaikuttajia ja vastaavia, eivät minuun vaikuta millään muotoa. Ostopäätöksiin tälläisten henkilöiden sanomiset tai tekemiset vaikuttavat vain negatiivisesti, jos sitäkään. Mutta jotkut näiden perään on, on pakko, ei muuten tuotteen myyjät näihin panostaisi.
Sama täällä. Olen naureskellut, että jää rahaa nykyään sijoittamiseen oikein kunnolla, ostaminen mennyt vähiin kun joka tuotetta joku ääliö mainostaa.
Näitä valheita ihmiset lukevat ja tuntevat itsensä epätäydelliseksi kun katsovat kotona ympärilleen, ettei meillä ole tuommoista.
Olen kurkannut joskus noitten kotia gramhon kautta, no joo. Parempi kun en sano.
Huoh, vai menee sun rahat sijoittamiseen😂😂😂
Sossun rahoilla ei paljon sijoiteta😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Tekee oikeasti pahaa, että tuollaisella tienaa niin hyvin ja saa helpon elämän.Kyllä "oikeaa työtä" pitäisi paremmin mainostaa. Minäkin haluan bloggariksi ja julkisuutta sekä helpon elämän. Olen vaikean elämän elänyt köyhä työtön. Minulla on kyllä AMK-tutkinto, mutta töitä ei löydy. Myönnän olevani kateellinen, mutta onhan se nyt väärin, että minun kaltaiset ihmiset joutuvat taistelemaan jopa oikeudesta olemassaoloon, eivätkä todellakaan saa mitään ilmaiseksi tai apua mistään ja sitten on tällaisia helppoon elämään tottuneita bloggaajia, jotka saavat kaiken haluamansa, eivätkä tiedä kurjuudesta mitään. Sinällään minulla olisi paljonkin sanottavaa. Haluaisin lähinnä yhteiskuntakriittisen blogin, lähinnä Suomen huonosta sosiaalipolitiikasta, mutta eihän tämä nyt kaupallisesti kiinnostavaa olisi. Työmarkkinatuki on naurettavan pieni.
Todellisuudessa elämä ei välttämättä ole niin helppoa ja mukavaa, miltä se näyttää.
Eniten vaivaa se, että Saran teksti on aina niin ontuvaa ja kankeaa. Jos luen blogia, artikkelia tai mitä vaan niin haluan että teksti on miellyttävää luettavaa. Olen itse kirjoittanut viidennellä luokalla elävämpää tekstiä, ja en tosiaan ole noin yleisesti kovin verbaalisesti lahjakas tai kummoisempi sanaseppä. Ei sellaista takeltelua jaksa lukea, tai ainakaan pitää arvossa. Tulee mieleen vanhat Demin blogit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso muita bloggaajia. Alexa on tienannut vuosikymmeniä
100 000 e vuodessa, naag vielä enemmän.
Kyllä joku maksaa siitä, että esittelet hammasharjaa tai torkkupeittoa.Kummatkin olivat julkisuudessa, saivat melkoisen ponnahduslaudan. Moni muu joutuu aloittamaan nollasta. He pääsivät heti yhteistöihin jne
Mistä nuo tulot ovat muodostuneet?
Vuosia. Ei vuosikymmeniä.
Alexalla on ollut erittäin isoja somekampanjoita firmojen kanssa kuten Essie, Balmuir ja Dyson (ja monia muita). On kertonut tienaavansa isoista kampanjoista 25-35t vuodessa (brutto). Paljon, paljon pienempiä juttuja somessa vaatefirmojen yms. kanssa. Nyt vauvan myötä vielä paljon lisää lastentarvikepuolella.
Hänellä on myös esim. suosittu podcast ja YouTube videot, mutta ne tuovat käsittääkseni enemmän näkyvyyttä ja maksavat ”itse itsensä” kuin isoa palkkaa. Hänellä on myös uusi nettivaatekauppa, mutta ei näy vielä tuloissa.
En tiedä kuka on naag.
Lähdetään siitä että uskomma alexan sanaa ansionmuodostuksessa. Tuo on pikkuraha isoissa kampanjoissa. Olisi todella mielenkiintoista tietää alexan työtunnin hinta. Tuo podcast ja youtube ovat varmaan olemassa alexan tuottavien kanavien markkinointia varten joten nekin pitää laskea työtunteihin mukaan.
Tiedätkö onko somessa velvoitetta kertoa tuotesijoittelusta?
Mä en tiedä kumpaakaan noista.
Pikkuraha joo, mutta Suomessa hän on top 5% tienaaja. Ja kuitenkin vasta jotain 27-vuotias. Ehtii vielä paljon ja monta asiaa. Erittäin yrittäjähenkinen joka on myös tehnyt asuntokauppaa (osta, remppaa, asu, myy). Seuraavasta projektista tulee hieno ja tuo myös paljon uutta sometuloa.
Ulkoistaa paljon töitä. Ei editoi itse videoita tai podcasteja, hänellä on palkattu assari joka ottaa myös kuvia jne. Eli ei tee itse ”tylsiä” ja aikaa vieviä töitä.
Mutta onhan sometus aina hyvin kokonaisvaltaista ja rajaa vapaa-aikaan on vaikea vetää. Lomaltakin pitää täräyttää täydellisiä kuvia ja tarinoita someen. Siksi minusta helpomminkin pääsee sadan tonnin tuloihin. Ainakin, jos jaksaa opiskella. Alexa on vain ylioppilas ja teki senkin iltaisin, että pystyi tekemään päivät töitä.
En tiedä onko pakko, mutta yleensä niitä merkataan. Alexa ainakin mielellään, koska huonekalut ovat hänen ja äitinsä omasta kaupasta. Sellainenkin hänellä on tosiaan äidin kautta.
Hyvä alexalle. Onko hänen toimintansa toiminimi- vai oy-muotoista?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä keino työllistää itsensä. Voi tehdä työnsä kotoa käsin eikä tarvitse raahata lapsia aamulla päivähoitoon ja työaikataulut voi lähes kokonaan itse sovitella. Aika win-win-tilanne myös näin korona-aikana.
kyllä ne kaksi vanhempaa lasta on hoidossa päiväkodissa
Mikon olisi pitänyt kertoa miten se sitten on työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että Saran menestys bloggarina johtuu tavallisuudesta. Hän ei ole erityisen kaunis, minkä takia ei herätä kateutta. Monet voi samaistua.
No onhan tuo kaunis!
Vierailija kirjoitti:
Ammattina jotenkin hirveän kulutuskeskeistä. Mainostetaan tavaraa ja palveluita esittämällä että ne ovat osa omaa normaalia elämää
No tämä just. Kuinka kauan oikeasti voi kestää? En pidä vastuullisena tai edes ns. neutraalina duunina tollasta ja keräisin kyllä ihan hitosti sukan varteen, kun kovin pitkää uraa ei voi povata. Toivottavasti siis itse ymmärtävät, että Salkkaritasoiset "vaikuttjat" eivät todellakaan ole mitään mielipidevaikuttajia, vaan nimenomaan tuota nuorisolle tavaraa myyviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä saa palkkaa, jolla voi elättää itsensä, kolme lasta ja rakennuttaa aika kivan talon, niin mitä muuta se on kuin työtä? Ei se tee siitä vähemmän työtä, että joku muu on mieluummin raksalla tai toimistossa, koska ei halua esitellä elämäänsä muille.
Mua kauhistuttaisi olla kaupankassalla töissä enkä jaksaisi varmaan päivääkään, mutta en silti menisi huutelemaan muille, että toi ei ole oikeaa työtä vaan istuskella ja täytellä jotain hyllyjä..
Itse ajattelen tuota lähinnä siten omituisena uravalintana, että se vaikuttaa todella epävarmalta tulonlähteeltä. Päivittäin tulee satoja uusia kilpailijoita ja jotenkin koko ajan pitäisi pystyä olemaan muita kiinnostavampi. Jos ajatellaan vaikka näitä nuoria ihmisiä, jotka ovat tehneet tätä nyt muutaman vuoden. Onko tämä työ sellaista, että sitä voisi tehdä ihan eläkeikään asti? Minusta on aika karua, että työkseen pitää jatkuvasti kilpailla, että saa tehdä sitä työtä vielä ensi kuullakin. Ja kun kysehän ei olisi siitä, että asiakkaat loppuisivat vaan siitä, että asiakkaat voivat koska tahansa siirtyä muualle, vaikka tekisit työsi miten hyvin. Eli joku toinen voi koska tahansa viedä sen sinun työsi sinun nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaja kuulostaa sanana siltä että tekisi jotain vaikuttaakseen asioihin. Vaikka oikeasti työ on mainostaa.
Nimi voisi olla ennemmin somemainostaja. Tai blogimainostaja.
Totta, voitaisiin ottaa tämä termi vanhan sijasta käyttöön vaikka heti.
Kyllä se on työtä, jos sillä itsensä elättää. Mutta turha itkeä pitkiä työpäiviä tai yhtä kriittistä palautetta, on olemassa huonosti palkattuja, raskaita ja vaarallisiakin duuneja, jossa varmaan tuollainen tosi rancca latte-kommentti otettaisiin lähinnä kiitollisina vastaan. On eri asia tehdä 10 tuntia fyysistä työtä nälkäpalkalla kuin poseerata yhteistyöämpärin kanssa, editoida vähän peppua ja sitten itkeä jostain lattekommentista.
Miten "vaikuttaminen" vaikuttaa? Tuottaako se jotain lisäarvoa vaiko pelkästään pyörittää muiden tuottamaa lisäarvoa paikasta toiseen? Menee mielessäni samaan kategoriaan kuin juorulehtien puhelinkaupustelu eli yritetään kuluttajat saada ostamaan jotain, mitä kukaan ei tarvitse!
Vierailija kirjoitti:
Eniten vaivaa se, että Saran teksti on aina niin ontuvaa ja kankeaa. Jos luen blogia, artikkelia tai mitä vaan niin haluan että teksti on miellyttävää luettavaa. Olen itse kirjoittanut viidennellä luokalla elävämpää tekstiä, ja en tosiaan ole noin yleisesti kovin verbaalisesti lahjakas tai kummoisempi sanaseppä. Ei sellaista takeltelua jaksa lukea, tai ainakaan pitää arvossa. Tulee mieleen vanhat Demin blogit.
Tämä. On käsittämätöntä, että huonolla kirjoitustaidolla voi elättää itsensä blogilla ja saada kustannussopimuksen kahteen kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaja kuulostaa sanana siltä että tekisi jotain vaikuttaakseen asioihin. Vaikka oikeasti työ on mainostaa.
Nimi voisi olla ennemmin somemainostaja. Tai blogimainostaja.
Hyvä pointti. Olenkin miettinyt, mikä siinä ”vaikuttaja”-sanassa kalskahtaa. Kyllähän mainokset lukeutuvat vaikuttaviin tekstilajeihin, mutta silti vaikuttajasta tulee enemmän mieleen joku lobbari.
Olisi hauska tietää, kuka ensimmäisenä käytti termiä "influencer". Amerikkalaisista muoti- ja lifestylebloggaajistahan se lähti. Kuulostaahan social media influencer tietysti vähemmän nololta.
Komia kämppä ainakin järjestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Komia kämppä ainakin järjestynyt.
Salattujen elämien tuloilla. Varmaan ihan ok palkat ollut, kun kyse kuitenkin oli Suomen katsotuimmasta sarjasta.
Mä luulen että Saran menestys bloggarina johtuu tavallisuudesta. Hän ei ole erityisen kaunis, minkä takia ei herätä kateutta. Monet voi samaistua.