Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sara ja Mikko Parikka työskentelevät nyt molemmat vaikuttajina – moni ei ymmärrä työtä, mutta etenkin yksi kommentti ärsyttää

Vierailija
16.01.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007742148.html

Ehkä ärsyttävin kommentti on se, että miten tuollainen latten juonti kotona voi olla työtä, Mikko sanoo.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso muita bloggaajia. Alexa on tienannut vuosikymmeniä

100 000 e vuodessa, naag vielä enemmän.

Kyllä joku maksaa siitä, että esittelet hammasharjaa tai torkkupeittoa.

Kummatkin olivat julkisuudessa, saivat melkoisen ponnahduslaudan. Moni muu joutuu aloittamaan nollasta. He pääsivät heti yhteistöihin jne

Mistä nuo tulot ovat muodostuneet?

Vuosia. Ei vuosikymmeniä.

Alexalla on ollut erittäin isoja somekampanjoita firmojen kanssa kuten Essie, Balmuir ja Dyson (ja monia muita). On kertonut tienaavansa isoista kampanjoista 25-35t vuodessa (brutto). Paljon, paljon pienempiä juttuja somessa vaatefirmojen yms. kanssa. Nyt vauvan myötä vielä paljon lisää lastentarvikepuolella.

Hänellä on myös esim. suosittu podcast ja YouTube videot, mutta ne tuovat käsittääkseni enemmän näkyvyyttä ja maksavat ”itse itsensä” kuin isoa palkkaa. Hänellä on myös uusi nettivaatekauppa, mutta ei näy vielä tuloissa.

En tiedä kuka on naag.

Vierailija
42/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttajasta tulee mieleen joku Greta, joka, oli hänestä mitä mieltä tahansa, on saanut jotain toimintaa aikaiseksi ja kutsuttu puhumaan sinne ja tänne.

Nämä vois olla ihan rehellisesti mainostajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiohuoria ovat. Hieno fiilis varmasti kun Linkedinissä lukee tittelinä huomiohuora since -2016 tjsp. 

Vierailija
44/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee oikeasti pahaa, että tuollaisella tienaa niin hyvin ja saa helpon elämän.Kyllä "oikeaa työtä" pitäisi paremmin mainostaa. Minäkin haluan bloggariksi ja julkisuutta sekä helpon elämän. Olen vaikean elämän elänyt köyhä työtön. Minulla on kyllä AMK-tutkinto, mutta töitä ei löydy. Myönnän olevani kateellinen, mutta onhan se nyt väärin, että minun kaltaiset ihmiset joutuvat taistelemaan jopa oikeudesta olemassaoloon, eivätkä todellakaan saa mitään ilmaiseksi tai apua mistään ja sitten on tällaisia helppoon elämään tottuneita bloggaajia, jotka saavat kaiken haluamansa, eivätkä tiedä kurjuudesta mitään. Sinällään minulla olisi paljonkin sanottavaa. Haluaisin lähinnä yhteiskuntakriittisen blogin, lähinnä Suomen huonosta sosiaalipolitiikasta, mutta eihän tämä nyt kaupallisesti kiinnostavaa olisi. Työmarkkinatuki on naurettavan pieni.

Vierailija
45/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blogien ja somen todellisuus ja siellä esitetty elämäntapa on monesti jo aika kaukana ihmisten tavallisesta elämästä.

Kyllä ja suurinosa on tämän myöntänytkin. Ja ihminen jolla on järkeä tajuaa tämän jo ihan sanomattakin.

Tajuavatko esimerkiksi lapset ja nuoret?

Vierailija
46/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blogien ja somen todellisuus ja siellä esitetty elämäntapa on monesti jo aika kaukana ihmisten tavallisesta elämästä.

Kyllä ja suurinosa on tämän myöntänytkin. Ja ihminen jolla on järkeä tajuaa tämän jo ihan sanomattakin.

Tajuavatko esimerkiksi lapset ja nuoret?

Aina on ollut filmitähtiä ja musiikkitähtiä joiden elämä on näyttänyt täydelliseltä. Ennen somettajia oli glamour malleja jne.

Vierailija
47/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummatkin olivat julkisuudessa, saivat melkoisen ponnahduslaudan. Moni muu joutuu aloittamaan nollasta. He pääsivät heti yhteistöihin jne

Alexalla on ollut erittäin isoja somekampanjoita firmojen kanssa kuten Essie, Balmuir ja Dyson (ja monia muita). On kertonut tienaavansa isoista kampanjoista 25-35t vuodessa (brutto). Paljon, paljon pienempiä juttuja somessa vaatefirmojen yms. kanssa. Nyt vauvan myötä vielä paljon lisää lastentarvikepuolella.

Hänellä on myös esim. suosittu podcast ja YouTube videot, mutta ne tuovat käsittääkseni enemmän näkyvyyttä ja maksavat ”itse itsensä” kuin isoa palkkaa. Hänellä on myös uusi nettivaatekauppa, mutta ei näy vielä tuloissa.

En tiedä kuka on naag.

Lähdetään siitä että uskomma alexan sanaa ansionmuodostuksessa. Tuo on pikkuraha isoissa kampanjoissa. Olisi todella mielenkiintoista tietää alexan työtunnin hinta. Tuo podcast ja youtube ovat varmaan olemassa alexan tuottavien kanavien markkinointia varten joten nekin pitää laskea työtunteihin mukaan.

Tiedätkö onko somessa velvoitetta kertoa tuotesijoittelusta?

Mä en tiedä kumpaakaan noista.

Vierailija
48/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi suuri osa vaikuttajista on niin rumia.🤮Esim Saara Parikka Suomen ohuimpine hiuksineen ja Alexa outoine naamoineen. Eivätkö ihmiset ennemmin maksaisi siitä ettei näitä tarvitsisi katsella missään ikinä? Että jotkut muka lukisivat juttujaan ja vielä ostaisivat mainostettu tuotteet? Käsittämätöntä!

Vierailija
49/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee oikeasti pahaa, että tuollaisella tienaa niin hyvin ja saa helpon elämän.Kyllä "oikeaa työtä" pitäisi paremmin mainostaa. Minäkin haluan bloggariksi ja julkisuutta sekä helpon elämän. Olen vaikean elämän elänyt köyhä työtön. Minulla on kyllä AMK-tutkinto, mutta töitä ei löydy. Myönnän olevani kateellinen, mutta onhan se nyt väärin, että minun kaltaiset ihmiset joutuvat taistelemaan jopa oikeudesta olemassaoloon, eivätkä todellakaan saa mitään ilmaiseksi tai apua mistään ja sitten on tällaisia helppoon elämään tottuneita bloggaajia, jotka saavat kaiken haluamansa, eivätkä tiedä kurjuudesta mitään. Sinällään minulla olisi paljonkin sanottavaa. Haluaisin lähinnä yhteiskuntakriittisen blogin, lähinnä Suomen huonosta sosiaalipolitiikasta, mutta eihän tämä nyt kaupallisesti kiinnostavaa olisi. Työmarkkinatuki on naurettavan pieni.

Valittamalla asiat eivät parane. Maailmaan mahtuu blogeja joten ei muuta kuin tienaamaan.

Vierailija
50/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiiköhän toi pariskunta ikinä huijarisyndroomasta? Ja miltä näyttää kahden kouluttamattoman somehöttöjulkkiksen elämä 5-kymppisenä? Pitääkö silloin viimeistään mennä oikeisiin töihin, joissa ei makseta sataatonnia vuodessa tyhjästä? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Vierailija
51/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan somevaikuttaja avaa sitten työpäiväänsä ja kerro rehellisesti, millainen on tyypillinen työpäivä? Joku Sieppi retosteli viime tammikuussa Balilla, että on niin onnekas, kun voi tehdä siellä työtä mikä ei tunnu työltä. Maata aurinkovuoteessa ja kuvailla itseään. Heti kun tätä kritisoi, alkaa se uikutus, että kun minä teen niin raskasta työtä ja aivan burn outissa olen.

Päättäkää nyt saatana, onko se rankkaa työtä vai korreloiko se rankkuus sen saaman kritiikin myötä? Anteeksi nyt vaan, mutta minä duunaritaustaisena akateemisen tutkinnon suorittaneena työmuurahaisena en nosta kauhena korkealle tuota työtuolissa pyörimistä ja oman lärvinsä kuvaamista.

Somevaikuttajien IG on vastenmielisen täynnä teennäisyyttä, onnellisuuden esittämistä ja he tuntuvat elävän jatkuvassa Truman Showssa. Sen takia minä luen esimerkiksi Seiskaa, koska on virkistävää nähdä joku siideristä turvonnut someprinsessa Alepan pussi kädessä. Tajuaa silloin itsekin, että koko Insta yms. on valetta ja perustuu mielikuvamarkkinoinnille. 

Pysykää poissa Instagramista, välttäkää tuotteita, joita he mainostavat. Aitoa tilalle. Työn arvoa ei mitata rahassa, toisin kuin somevaikuttajat haluavat uskotella.

Vierailija
52/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mieluummin teen ihan tavallista työtä pienemmällä palkalla kuin jaan sukuni ja kotini muiden katseltavaksi, poseeraan teatraalisesti miehen kanssa toisiamme silmiin katsoen tai erityisesti esittelen lapsiani mainoskasvoina.

Ja sitten jopa aikuiset ihmiset kadehtivat ja pitävät omaa elämäänsä huonompana, kun mies ei katso noin rakkaudentäyteisillä silmillä ja lasten kanssakin on enemmän tappelua kuin ihania naurunremakoita lautapelien äärellä. Osa porukasta ei ymmärrä, että niin kutsuttujen vaikuttajien elämästä nähdyt palaset eivät ole oikeaa elämää vaan feikkiä! En väitä, etteivätkö he voisi elääkin onnellista elämää, mutta se koko kansalle näytetty osuus ei ole todellista elämää vaan maksettua mainosta, josta he saavat palkkaa. Heidän todellinen elämänsä tapahtuu silloin, kun kamerat eivät kuvaa.

Vierailija
53/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi suuri osa vaikuttajista on niin rumia.🤮Esim Saara Parikka Suomen ohuimpine hiuksineen ja Alexa outoine naamoineen. Eivätkö ihmiset ennemmin maksaisi siitä ettei näitä tarvitsisi katsella missään ikinä? Että jotkut muka lukisivat juttujaan ja vielä ostaisivat mainostettu tuotteet? Käsittämätöntä!

Parikkaa en tiedä mutta Alexa on hienostunut ja tyylikäs ja kirjoittaa kivasti ja monipuolisesti. Ja vastailee myös lukijoiden kommentteihin. Eli luen oikein mielelläni ja katselen hänen kuviaan.

Niin vanha kyllä olen etten osta mitään tavaraa siksi että sitä blogissa esitellään. Nuoret ehkä menevät tähän halpaan, ”ostat tavaran X niin sinunkin kodistasi tulee yhtä upea kuin minun”. Ei tule.

Vierailija
54/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite makaan nyt sängyssä, tiskit pitäisi laittaa koneeseen, suihkuun täytyusi mennä ja meikata.

Kokisin että on työtä jos joutuisin nyt nousemaan ja siivoamaan kodin tip top että saan kuvat otettua someen. Pitäisi laittaa itsensä kuntoon ja lapset. Tehdä aamupala niistä mainostamistaan jutuista vaikka huvittaisi syödä jotain ihan muuta ja sitten asetella ne kuvauksellisesti.

Pitäisi katsoa lapsille sävy sävyyn vaatteet ja laittaa hiukset kivasti vaikka taapero repisi pinnejä päästään ja kiukuttelisi.

Mieluummin makaan täällä lämpimän peiton alla ja teen jutut omaan tahtiini.

En edes osaa ottaa hyviä kuvia.

Johonkin kuvaan voi varmasti heilläkin mennä helposti tunti pari vaikka näyttää siltä että kuva on vaan räpsäisty aamukiireessä. Tuskin on. Varmaan 90% kuvista on lavastettuja.

Vierailija
55/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä saa palkkaa, jolla voi elättää itsensä, kolme lasta ja rakennuttaa aika kivan talon, niin mitä muuta se on kuin työtä? Ei se tee siitä vähemmän työtä, että joku muu on mieluummin raksalla tai toimistossa, koska ei halua esitellä elämäänsä muille.

Mua kauhistuttaisi olla kaupankassalla töissä enkä jaksaisi varmaan päivääkään, mutta en silti menisi huutelemaan muille, että toi ei ole oikeaa työtä vaan istuskella ja täytellä jotain hyllyjä..

Vierailija
56/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuka on naag.

Lähdetään siitä että uskomma alexan sanaa ansionmuodostuksessa. Tuo on pikkuraha isoissa kampanjoissa. Olisi todella mielenkiintoista tietää alexan työtunnin hinta. Tuo podcast ja youtube ovat varmaan olemassa alexan tuottavien kanavien markkinointia varten joten nekin pitää laskea työtunteihin mukaan.

Tiedätkö onko somessa velvoitetta kertoa tuotesijoittelusta?

Mä en tiedä kumpaakaan noista.

Pikkuraha joo, mutta Suomessa hän on top 5% tienaaja. Ja kuitenkin vasta jotain 27-vuotias. Ehtii vielä paljon ja monta asiaa. Erittäin yrittäjähenkinen joka on myös tehnyt asuntokauppaa (osta, remppaa, asu, myy). Seuraavasta projektista tulee hieno ja tuo myös paljon uutta sometuloa.

Ulkoistaa paljon töitä. Ei editoi itse videoita tai podcasteja, hänellä on palkattu assari joka ottaa myös kuvia jne. Eli ei tee itse ”tylsiä” ja aikaa vieviä töitä.

Mutta onhan sometus aina hyvin kokonaisvaltaista ja rajaa vapaa-aikaan on vaikea vetää. Lomaltakin pitää täräyttää täydellisiä kuvia ja tarinoita someen. Siksi minusta helpomminkin pääsee sadan tonnin tuloihin. Ainakin, jos jaksaa opiskella. Alexa on vain ylioppilas ja teki senkin iltaisin, että pystyi tekemään päivät töitä.

En tiedä onko pakko, mutta yleensä niitä merkataan. Alexa ainakin mielellään, koska huonekalut ovat hänen ja äitinsä omasta kaupasta. Sellainenkin hänellä on tosiaan äidin kautta.

Vierailija
57/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsiiköhän toi pariskunta ikinä huijarisyndroomasta? Ja miltä näyttää kahden kouluttamattoman somehöttöjulkkiksen elämä 5-kymppisenä? Pitääkö silloin viimeistään mennä oikeisiin töihin, joissa ei makseta sataatonnia vuodessa tyhjästä? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Eikös Mikolla ole kuitenkin maisterin tutkinto, ettei hän ihan kouluttamaton kuitenkaan ole. En nyt heidän elämää ole seurannut, mutta muistan lukeneeni ainakin jostain haastattelusta, ei kovin kauaa aikaa sitten, että on viimeistelemässä opintojaan. Tästä päättelin, että syy lopettaa Salkkareissa, oli koulutusta vastaavaan työhön siirtyminen. Mutta nähtävästi sitten ei.

Vierailija
58/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, mieluummin teen ihan tavallista työtä pienemmällä palkalla kuin jaan sukuni ja kotini muiden katseltavaksi, poseeraan teatraalisesti miehen kanssa toisiamme silmiin katsoen tai erityisesti esittelen lapsiani mainoskasvoina.

Ja sitten jopa aikuiset ihmiset kadehtivat ja pitävät omaa elämäänsä huonompana, kun mies ei katso noin rakkaudentäyteisillä silmillä ja lasten kanssakin on enemmän tappelua kuin ihania naurunremakoita lautapelien äärellä. Osa porukasta ei ymmärrä, että niin kutsuttujen vaikuttajien elämästä nähdyt palaset eivät ole oikeaa elämää vaan feikkiä! En väitä, etteivätkö he voisi elääkin onnellista elämää, mutta se koko kansalle näytetty osuus ei ole todellista elämää vaan maksettua mainosta, josta he saavat palkkaa. Heidän todellinen elämänsä tapahtuu silloin, kun kamerat eivät kuvaa.

Istu ja mieti hetki omaa elämääsi!

Veikkaan että suuremmalla osalla se elämä mitä he elävät on yhtä onnellista, voisin väittää että jokaisen elämästä saa otettua viikon aikana 50 kuvaa missä olette onnellisia ja tyytyväisiä elämäänne.

Minäkin saisin tällö hetkellä, istun sohvalla, takkassa tuli ja lapset leikkii legoilla.

Kyllä tämä on ihan oikeaa elämää, ihan niinkuin sinulla siellä kotona ja tuolla bloggaajalla kotona.

Ei tässä ole mitään feikkiä, kukaan ei väitä etteikö niitä huonojakin hetkiä olisi, päinvastoin kaikki tietävät että niitäkin on, mutta ei kaikkien tarvi tuoda niitä riitojaan julkisuuteen vain siksi että sinä ja joku muu nautitte siitä että jollain menee huonosti ja haluatte asialla mässäillä.

Vierailija
59/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös täysin mahdollista tehdä tavallista työtä isommalla palkalla. Ja olla onnellinen. Ja etenkin onnellisessa parisuhteessa, se nyt on ihan perusoletus, jos kerran yhdessä ollaan.

Lasten tuomisesta someen olen samaa mieltä.

Vierailija
60/85 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen ihminen katsoo jotain somekuvaa ja pitää sen vuoksi omaa elämää huonona niin eikös se ole hänen oma vikansa? Ja silloin kannattaa miettiä mikö siinä omassa elämässä on vikana.

Jos minä luen viherpiha lehteä ja siinä on kauniita pihoja joita ihastelen niin en minä silti ajattele että omassa pihassa olisi vikaa, tai jos näin on, saan inspiraation tehdä sille jotain.

Musta tuntuu että sinä ja muut syyllistäjät olette sellaisia joidenka oma elämä ei nyt mene sitä rataa kuin haluaisitte ja sitten onkin helppo haukkua somessa joku jolla näyttää siltä että elämässä olisi ihanaa! Loppupeleissä meillä jokaisella on omat ongelmamme ja koitamme etsiä iloa pienistä asioista, jotkut sitten haluaa nämä pikkuasiat näyttää julkisesti ja iloisia asioitahan on kiva katsella.