Mitä kieliä puhut hyvin ?
Missä/ miten opit ?
Ihailen ihmisiä, jotka osaavat monia kieliä, ja olen huomannut, että menetelmät oppimiseen ovat moninaiset. Miten sinä opit osaamasi kielet ?
Kommentit (59)
M25 kirjoitti:
Englantii ja italiaa opin videopeleistä. Englantii tottakai enemmä, yhest videopelist sais sysäyksen opetella italiaa, nii sitä sit internetistä. Katalaanii ja espanjaa jalkapallon kautta, nii sit niitäki tuli opeteltuu internetistä. :) Täs nähdään hyvin se ero siihe, ku haluu opetella kieltä, ku se et joutuu. Ruotsii en osaa eikä oo haluu opetella.
Sun kielitaitosi on noiden perusteella alkeissa. Osaat ehkä jonkun fraasin..
Ap kysyi hyvin osaamista.
Italia, Ranska. Ja tämä kaikki mieheni takia, kun opiskeli ja oli kokkina noissa maissa ja muutin mukana perässä, kun sairaanhoitajan koulutus oli valmis suomessa. Muistan, kun alettiin seurustelemaan, niin mies oli perhossa opiskelemassa ja sanoi, että lähtee ekana ranskaan ja sitten italiaan. Olin ok, noh meidän suhde päättyy sitten siihen lähtöön. Aloin miettimään, että jos itse opiskelen hoitsuksi, niin saan varmasti töitä noista maista ja niin sainkin ja olen kiitollinen päätöksestä silloin. 18v meni reisussa ja ollaan takaisin suomessa ja miehellä oma ravintola ja minä sairaalassa töissä. Työkaverit on kysynyn miksi tulitte takaisin etteivät he itse olis tullut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaani onpi suomi ja kieli. En puhu muilla kielillä Suomessa.
Kenkäheinämies on samaa mieltä.
Suomi - toinen vanhemmistani on suomalainen.
Turkki - toinen vanhemmistani on turkkilainen.
Ruotsi - pakollinen oppivelvollisuus.
Englanti - ei tarvinne avata.
Ranska - opiskelin yläasteella ja lukiossa.
Arabia - opiskelin yliopistossa 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on äidinkieli. Englantia puhun ja kirjoitan erinomaisesti, ruotsia hyvin, venäjää ja saksaa kohtuullisesti, ranskaa välttävästi. Viimeksi mainittua olen opiskellut viisikymppisenä eläkevuosien varalta, joten se on vähän vaiheessa. Muita luin jo koulussa, kaikista olen myös käynyt kertauskursseja.
Englantia käytän päivittäin töissä, muitakin kieliä melkein päivittäin.
Voi, ootin, että joku puhuisi venäjää. Mitä tässä laulussa on sanomana ? https://www.youtube.com/watch?v=RdUNyRC-UFk
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Englantii ja italiaa opin videopeleistä. Englantii tottakai enemmä, yhest videopelist sais sysäyksen opetella italiaa, nii sitä sit internetistä. Katalaanii ja espanjaa jalkapallon kautta, nii sit niitäki tuli opeteltuu internetistä. :) Täs nähdään hyvin se ero siihe, ku haluu opetella kieltä, ku se et joutuu. Ruotsii en osaa eikä oo haluu opetella.
No ei noi muutkaa kommentit ollu mitään fiksuja vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Siehä se tiiät mil tasol noi miun osaamat kielet on… :D Englantii puhun täydellisesti, ja noi kolme muuta onnistuu sen verran hyvin, et niitte puolesta vois muuttaa noihi maihi ja sanakirjaa ei tarttis ku jossai byrokratia asiois. Hyvät illat vaa sinnekki! :D
Äidinkielenä suomea, hyvin englantia, auttavasti ruotsia ja sujuvasti paskaa.
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Siehä se tiiät mil tasol noi miun osaamat kielet on… :D Englantii puhun täydellisesti, ja noi kolme muuta onnistuu sen verran hyvin, et niitte puolesta vois muuttaa noihi maihi ja sanakirjaa ei tarttis ku jossai byrokratia asiois. Hyvät illat vaa sinnekki! :D
Toivoa myös sinne tasapainon toteuttamiseen.
Eri.
Ps. Toivoin oikeasti.
Suomea,, englantia espanjaa, ruotsia, saksaa ja puolaa täydellisesti ja vähän hollantia.
Opiskellut olen.
Vierailija kirjoitti:
Suomea,, englantia espanjaa, ruotsia, saksaa ja puolaa täydellisesti ja vähän hollantia.
Opiskellut olen.
Toivottavasti ei unohdu noin laaja skaala kielistä kuin tarpeen paikka tulee. Pätee monille vastaajista.
Uskomatonta että ketjussa ei toivota suomenkielelle onnea tai toivoa.
On se hullua että laajojen skaalojen kielinerot junttaavat suomeksi kaikkea mutta ei mitään Finland, hyvät hyssykät.
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Voitko kirjoittaa jotain italiaksi? Itse en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannista olen oppinut perusteet vaihto-oppilasvuoden aikana, mutta ihan oikeasti kunnolla vasta sitä kautta kun työkieli on jo monta vuotta ollut englanti. Nyt päässyt siihen pisteeseen ettei ole juurikaan eroa keskustellaanko suomeksi vai englanniksi.
Mitä kieliä luit ennen vaihto-oppilaaksi menoa, jos et englantia sitä ennen osannut ollenkaan?
Koulussa oli todella surkea englannin opetus, yksi isoista tekijöistä miksi halusin lähteä oppimaan sitä paremmin. Toki nimellisesti sitä oli opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannista olen oppinut perusteet vaihto-oppilasvuoden aikana, mutta ihan oikeasti kunnolla vasta sitä kautta kun työkieli on jo monta vuotta ollut englanti. Nyt päässyt siihen pisteeseen ettei ole juurikaan eroa keskustellaanko suomeksi vai englanniksi.
Mitä kieliä luit ennen vaihto-oppilaaksi menoa, jos et englantia sitä ennen osannut ollenkaan?
Koulussa oli todella surkea englannin opetus, yksi isoista tekijöistä miksi halusin lähteä oppimaan sitä paremmin. Toki nimellisesti sitä oli opetettu.
Riippuu luonteen sosiaalisuudesta kuinka hyvältä idealta kouluopin pohjalta vaihto-opiskelemaan lähtö tuntuu. Itse ihan mielenkiintoista kaunokirjallisuutta lukemalla opin. toki alkee koulussa opetetaan.
Privada experiancia capturado.
Yksityinen kokemus kaapattu.
Puhun erittäin raskasta espanjaa.
Kohtuullisesti näitä: suomi, ruotsi, englanti, ranska, arabia, espanja.
Välttävästi kirjoitettuna italia, portugali, latina. Pystyn ymmärtämään jonkun verran norjaa, tanskaa, saksaa, pikkuisen venäjääkin.
Olen oppinut kieliä, koska kotikieliä ollut useampi, lisäksi olen asunut, työskennellyt ja opiskellut ulkomailla.
Nykyään ei tarvitse kovasti pinnistellä, jos pelaa netissä tai seuraa jotain vieraskielisiä lehtiä, tv-ohjelmia, elokuvia ja videoita, niin siitähän tarttuu helposti.
Kotimaani onpi suomi ja kieli. En puhu muilla kielillä Suomessa.