Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK oikea korkeakoulututkinto?

Vierailija
15.01.2021 |

Mitä mieltä? Vähän harjaanjohtavaa, kun joku sanoo olevansa korkeakoulutettu ja sitten on suoritettu "vain" AMK.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli yliopistoon muutama ylemmän AMK -tutkinnon suorittanut opiskelija. Tasoero kandiseminaarissa ole aika huikea. Ei tullut noista maistereita.

Tasoeroja on paljon myös eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä. Tuolla tavalla ei voi oikein yleistää.

Vierailija
102/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Emäntä-koulun v.1989. Koulutus kesti n. 3vuotta.  Voin sanoa, että moni ei sitä koulutusta nykyään läpi pääsisi. Teknolokia on muuttunut, niistä ajoista. Kaverina oli silloin oikein lukion käynyt ihminen, joka puhui amerikkaa. Hän meni jatkamaan yliopistoon. Kerran juteltiin opiskelujen aikana, ja hän sanoi että hän ei pystyisi käymään Emäntä-koulua.

Vielä joskus 1980-luvun alussa moni ylioppilastyttö meni vuodeksi silloiseen emäntäkouluun. He pitivät ikään kuin välivuotta samalla kun oppivat kotitalouden pyörittämistä. Sen jälkeen suuntasivat muihin opintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Emäntä-koulun v.1989. Koulutus kesti n. 3vuotta.  Voin sanoa, että moni ei sitä koulutusta nykyään läpi pääsisi. Teknolokia on muuttunut, niistä ajoista. Kaverina oli silloin oikein lukion käynyt ihminen, joka puhui amerikkaa. Hän meni jatkamaan yliopistoon. Kerran juteltiin opiskelujen aikana, ja hän sanoi että hän ei pystyisi käymään Emäntä-koulua.

Vielä joskus 1980-luvun alussa moni ylioppilastyttö meni vuodeksi silloiseen emäntäkouluun. He pitivät ikään kuin välivuotta samalla kun oppivat kotitalouden pyörittämistä. Sen jälkeen suuntasivat muihin opintoihin.

aha, voi olla. Emäntä koulu oli tuolloin aika vaativa koulu mielestäni, luulen että matematiikka oli vähintään amk tasoista, en tosin varma ole, koska en ole käynyt amkta. Kieliäkin olisi voinut viisaimmat opiskella. Ei vain työnantajat nykyään arvosta tota koulua, vaikka pärjäisin paremmin kuin yliopistolainen.

Vierailija
104/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse miellän sen yhä opistotason tutkinnoksi, vaikka virallisesti onkin korkeakoulututkinto.

Ihan sama miksi miellät. On olemassa perusaste, toinen- tai keskiaste ja korkea-aste. Toki näiden välillä on vielä aste-erot. 

Tämä on ihan kv- luokittelu, eikä tähän istu mitkään sinun mielipiteesi jostain opistoasteesta. 

Yksinkertaistaen - korkea-asteen tutkinnon voi suorittaa vasta toisen- tai keskiasteen jälkeen. 

No kuule, lutunen, ei sinun tarvitse minulle mitään rautalangasta vääntää. Olen yliopistotutkinnon suorittanut tutkijankoulutuksen saanut henkilö. Olen seurannut koulutusuudistusten tekoa paljon sinua kauemmin. Ennen vanhaan oli kauppaopistoja ja teknisiä opistoja, jotka nykyään ovat ammattikorkeakoulun nimellä. Minun ajatusmaailmassani amk on entisaikain opistotasolla. Nykyään opisto tarkoittaa eri asiaa, tiedän.

No kuule, minä olen tehnyt tutkimusta koulutuksessa ja just sen takia mua ärsyttää sun kaltaiset murtilijat. Tutkijat kuvittelee, että määritelmät voi keksiä itse fiilispohjalta.

Luuletko oikeasti, etten tiedä Suomen koulutusjärjestelmän historiaa? Ihan kuin AMK uudistuksen tietäminen olisi meriitti kenellekään tai omaan ikään vetoaminen olisi argumentti.

Selitän sinulle rautalangasta, koska sinulla ei ole sisälukutaitoa.

Kirjoitin alunperin, että itse miellän yhä amk:n opistotasoiseksi, vaikka se on nykyään virallisesti korkeakoulututkinto. Kerroin lukijalle siis puhtaasti subjektiivisen kokemuksen, koska silloin, kun minä olin yliopistossa, kämppis oli kauppaopistossa. Lauseeni ei sisältänyt sellaista arvostelua, että nykyinen amk olisi kuin nykyinen ammattiopisto. Itse asiassa en käsitä, mistä oikein suutuit minulle.

Anteeksi, jos nälväisin sinua. Se johtui ihan vain siitä, että sinä olit ensin kohdellut minua alentavasti pelkän yhden lauseen vuoksi.

Yhden alentavan lauseen? Kyllä minä tajuan, että se oli sinun subjektiivinen näkemys, mutta ihmeellisesti vedit siihen tutkintosi mukaan.

Yritäpä boomeri tulla tälle vuosituhannelle ja älä kuvittele, ettei sinun nuoruusvuosien yhteiskuntaa olisi dokumentoitu, niin että me alalla olleet emme tunne sitä..

Voihan sinusta tuntua myös siltä että, että peruskoulu on kansakoulu, mutta se ei silti kiinnosta ketään.

Minusta oli ihan luontevaa tuoda esiin oma koulutukseni sen jälkeen, kun olit alkanut ojentamaan minua kuin pikkulasta. Nyt taas kohtelet minua kuin vanhusta.

En ala arvuuttelemaan, mistä nyreytesi pohjimmiltaan johtuu. Haluatko kapinoida jotain vanhempaa auktoriteettia kohtaan? En ole niin kalkkis kuin luulottelet :)

Ja kansakoulu, yes.

Vierailija
105/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aha, voi olla. Emäntä koulu oli tuolloin aika vaativa koulu mielestäni, luulen että matematiikka oli vähintään amk tasoista, en tosin varma ole, koska en ole käynyt amkta. Kieliäkin olisi voinut viisaimmat opiskella. Ei vain työnantajat nykyään arvosta tota koulua, vaikka pärjäisin paremmin kuin yliopistolainen.

Ammattikorkeakoulujärjestelmä romutti keittiöalan koulutuksen. Entiset nelivuotisen ammattikoulun käyneet keittiömestarit ovat nykyään restonomeja, joiden tosiasiallinen osaaminen on melko huteraa. Mikäli siis ei ole kokki pohjakoulutuksena. Mutta kaukana nämä nomit ovat sitten taas korkeakoulutetuista. Eli markkinoille työnnetään tälläisiä ihme tutkinnolla varustettuja, jotka eivät käy oikein mihinkään tehtävään.

Vierailija
106/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei todellakaan pidä jotain vestonomia korkeakoulutettuna. Saati tradenomia.

Vierailija
107/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkeakoulujärjestelmä romutti keittiöalan koulutuksen. Entiset nelivuotisen ammattikoulun käyneet keittiömestarit ovat nykyään restonomeja, joiden tosiasiallinen osaaminen on melko huteraa. Mikäli siis ei ole kokki pohjakoulutuksena. Mutta kaukana nämä nomit ovat sitten taas korkeakoulutetuista. Eli markkinoille työnnetään tälläisiä ihme tutkinnolla varustettuja, jotka eivät käy oikein mihinkään tehtävään.

niinpä. melläkin oli emäntäkoulussa eräs tyttö, joka lopetti koulutuksen kesken, koska ei pärjännyt. Sanoi, että hän osaa pestä pyykkiä ilman 3vuoden koulutustakin. Olin eri mieltä, hän ei osannut sanoa siihen mitään. On kuitenkin käynyt yliopiston sen jälkeen, ettei jäänyt vaille koulutusta onneksi.

Vierailija
108/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinpä. melläkin oli emäntäkoulussa eräs tyttö, joka lopetti koulutuksen kesken, koska ei pärjännyt. Sanoi, että hän osaa pestä pyykkiä ilman 3vuoden koulutustakin. Olin eri mieltä, hän ei osannut sanoa siihen mitään. On kuitenkin käynyt yliopiston sen jälkeen, ettei jäänyt vaille koulutusta onneksi.

Ja nykyään jotain pomon hommia tekee jossain energia firmassa, vaikka lopetti koulun kesken. No, hän osaa olla pomo, mutta minä kävin koulun loppuun. Kerran humalapäissäni soitin ja sanoin hänelle siitä ;)

Vierailija
109/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo korkeakoulututkinto

Vierailija
110/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on erikseen yliopistotutkinto ja korkeakoulututkinto. Korkeakoulututkinto ei enää tarkoita samaa kuin aiemmin. Yliopiston käyneet puhuvat yliopistotutkinnosta.

Puhekielessä tehdään pesäeroa. Mutta lain mukaan yliopistolla on oikeus myöntää alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja ja ammattikorkeakouluilla on taasen oikeus myöntää alempia ja ylempiä AMMATTIkorkeakoulututkintoja. Eli ammattikorkeakoulu ei edelleenkään voi myöntää korkeakoulututkintoa, vaan ammattikorkeakoulututkinnon.

Olet väärässä. Ammattikorkeakoulututkinto on lain mukaan korkeakoulututkinto ja ammattikorkeakoulut ovat korkeakouluja.

Vierailija
111/149 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on erikseen yliopistotutkinto ja korkeakoulututkinto. Korkeakoulututkinto ei enää tarkoita samaa kuin aiemmin. Yliopiston käyneet puhuvat yliopistotutkinnosta.

Puhekielessä tehdään pesäeroa. Mutta lain mukaan yliopistolla on oikeus myöntää alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja ja ammattikorkeakouluilla on taasen oikeus myöntää alempia ja ylempiä AMMATTIkorkeakoulututkintoja. Eli ammattikorkeakoulu ei edelleenkään voi myöntää korkeakoulututkintoa, vaan ammattikorkeakoulututkinnon.

Olet väärässä. Ammattikorkeakoulututkinto on lain mukaan korkeakoulututkinto ja ammattikorkeakoulut ovat korkeakouluja.

Mites elämän-yliopisto? mihin se lasketaan?

Vierailija
112/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
113/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ammattikorkeakoulututkinto. On vääristelyä jättää tuo ammatti-sana mainitsematta. Eikä ammattikorkeakoulututkinnossa ole mitään vikaa.

Vierailija
114/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän sairaus ap:llä on?

Vierailija
115/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole korkeakoulu. Lähinnä pidennetty ammattikoulu. Kuten joku jo kertoikin, ammattikoulu ja amk saman tasoisia kouluja, mutta ero lähinnä pituudessa. Ammattikoulussa käydään vaan nopeammin asiat läpi, joten vaatii mielestäni aivokapasiteettia enemmän.

Vierailija
116/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm... Mietitäänpä hetki.

AmmattiKORKEAkoulu....

Hmmm.....

Vierailija
117/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm... Mietitäänpä hetki.

AmmattiKORKEAkoulu....

Hmmm.....

Heh, myyntikikka vain tuo sana "korkea". Voi tarkoittaa myös " korkean ajan ammattikoulua", tai "ammattikarkeakoulua". Opistotasoa on juu.

Vierailija
118/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932

Tässä tietoa ammattikorkeakouluista.

Vierailija
119/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juu, mutta käytännössä vastaa amista.

Vierailija
120/149 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu, mutta käytännössä vastaa amista.

Käytännössä voi juu vastata mutta lain mukaan se on silti korkeakoulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi