Onko lapsi pakko antaa yökylään mummolle, jos lapsi eikä vanhemmat halua?
Anoppi kärttää koko ajan 9kk ikäistä lastamme heille hoitoon. Ei ole mitään tarvetta viedä. Miehen kanssa meillä riittävästi kahdenkeskistä aikaa, ja jos haluaisimme vaikka lähteä kaksin johonkin "rimpsalle", niin omalle äidilleni ennemmin lapseni veisin.
Anoppi on kateellinen, kun hänen veljensä lapsenlapset olleet yöhoidossa jo muutaman kuukauden ikäsenä.
Kun lapsi oli pienempi ja täysimetyksellä, oli se helppo "syy", miksei hoitoon viedä. Mitäs nyt sitten sanon helposti pahastuvalle anopille, kun lapsi ei enää ole rintamaidollakaan?
Lapsi ei siis vielä kertaakaan ole ollut yöhoidossa, ja suoraan sanottuna, asia ei minusta vielä tunnu hyvälle toisin sanoen, valvoisin ja itkisin varmaan koko erossaolajan, Onko siis pakko jos ei taho?
Onko kenelläkään samanlaista kokemusta?
Kommentit (68)
Mikä kysymys tämä on? Olet ilmeisesti aikuinen ihminen, kun on jo oma lapsi. Etkö oppinut jo murrosiässä sanomaan EI omille vanhemmillesi? Jos et, niin nyt on korkein aika opetella. Joudut sanomaan sen sanan vielä monta kertaa lapsellesikin.
Ei pitäisi olla vaikea sanoa aivan suoraan, että meidän lapsi ei mene yökylään mihinkään ennen kuin itse sitä pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään vieläkään veisi anopilleyökylään. omille vanhemmilleni kyllä, mutta en sinnekäân kovin aikaisin, taisi olla jo 4v ennenkuin oli ekaa kertaa itse yötä siellâ. Ei ole mitään kiirettä ja sinähän lapsen puolesta päâtät.
ja sit itketään miksi anopille on rakkaimpia ne tyttären lapset
Ei se kammoanoppi vävyn tai oman tyttärenkään lempi-ihminen ole.
Ei ole mitään kaunista tapaa sanoa ylikävelijöille ja määräilijöille mitä itse haluaa. Kaikki me muutkin on itse etsitty tiemme hankalien sukulaisten kanssa ja kyllä ne on pahastunutkin - ei se niin kamalaa ole. Kamalaa on äidin ja vauvan sätkiä anopin "koukussa" peläten seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Haen vaan täältä pontta ja erilaisia vinkkejä, kuinka perustella voimakastahtoiselle anopille, miksei lasta anneta yöhoitoon.
Aion sanoa vaan, että sitten kun on isompi ja äiti siihen valmis. Lapsi ei tule yöhoitoon, jos äitikään ei voi olla turvallisin mielin.
Mieti ihan itseksesi, miksi anopin tahto ja halu on tärkeämpi kuin sinun, lapsen äidin?
Sinun ei tarvitse perustella eikä selitellä yhtään mitenkään, eikä myöskään anopin pojan. Vastaus on yksiselitteisesti vaan se, että meidän lapsi ei mene yökylään vielä näin pienenä. Siinä "näin pienenä" on aivan riittävästi perustelua. Mitä enemmän alat perustelemaan, sitä enemmän joudut inttämään.
Miten 9kk ikäinen lapsi sanoo ettei halua mummolaan?
On se pakko. Tälläkin hetkellä istuu tuomioitaan lukuisat äidit, jotka eivät tehneet kuten anoppi määräsi.
Vierailija kirjoitti:
Senikäinen on ylipäätään vierastusvaihe. Ei halua vieraille edes syliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Ei meillä mummi ollut vieras.
Sanot vaan että näin pieni lapsi ei yökyläile, se on meidän päätös. Ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se on perheen ulkopuolinen, vaikka kuinka toki itse itsensä näkee ydinhahmoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 69 kk:n iässä lapsi alkaa pelätä vieraita ihmisiä ja eroa omista läheisistä, puhutaan vierastamisvaiheesta. Lapsi ymmärtää, että vanhempi on hänestä erillinen yksilö, joka oikeasti voi kadota.
Vierailija kirjoitti:
ettet halua anopille viedä lastasi lainkaan. Kun kerran kirjoitat, että jos rimpsalle haluatte mennä, viet ennemmin omalle äidillesi lapsen...
Pakkohan noin pientä ei ole hoitoon antaa kenellekään, kun ei osaa itse tahtoa. Sitten kyllä antaisin anopillekin, kun lapsi tulee siihen ikään että osaa itse tahtoa. Tietysti lapsi ei koskaan tule tahtomaankaan anopille, jos miniä tekee jo etukäteen kaikkensa ettei lapsi anopin hoiteisiin pääse.
Jos anopilla on vaikeuksia kunnioittaa äidin rajoja lapsen suhteen, on loogista että sinne ei tunnu turvalliselta viedä hoitoon. Siellä herkästi vähätellään äidin / vanhempien ajatuksia lapsensa hoivasta muutenkin ja piupaut välitetään vanhempien toiveista ja ohjeista kun tiedetään itse paremmin. Mitään sääntöä ei ole että lasta pitäisi antaa kaikille isovanhemmille tasapuolisesti, vaan tietysti lapsi menee hoitoon sinne mikä vanhemmista ja lapsesta turvalliselta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiselle työssäkäyvä, silmälasit hankkinut tai suihkun jälkeen poikkeuksellisesti turbaani päähänsä kietaiseva vanhempi voi olla "vieras".
"Kiitos tarjouksesta, me kysytään sitten kun asia on ajankohtainen. Nyt ei vielä ole, eikä varmaan vähään aikaan, mutta kiva kun haluatte auttaa. Me kysytään sitten!"
Ja tämä jälkeen voi tarpeen mukaan toistaa "kiitos, me kysytään sitten".
Miksi oma äiti olis parempi hoitaja? Outoa taas missä isä ja appi luuraavat, eikö he osallistu hoitoon??
Mutta ei tartte noin pientä viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se on perheen ulkopuolinen, vaikka kuinka toki itse itsensä näkee ydinhahmoksi.
Yritä ymmärtää että toisilla se mummi on läheinen.
Vierailija kirjoitti:
vaikka et itse halua!
kuka tämmöisiä kysyy??
Paskaaprovoa rustaava, etkö sitä tajua saakelin hölmö? T. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä ymmärtää että toisilla se mummi on läheinen.
9-kuisella lapsella on vierastusvaihe. Sellaiselle ne perheen ulkopuoliset ovat aina vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Sori, en tajunnut provoa rustatessani ajatella minkä ikäinen lapsi osaa puhua. T. Ap
ja sit itketään miksi anopille on rakkaimpia ne tyttären lapset