Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teen pehmoista ja maukasta pullaa?

Vierailija
13.01.2021 |

Kun mun pullasta tulee aina melkein sämpylää. Mautonta ja kuivakkaa (tiivistä?). Ja jos vaikka tuoreena olisikin melkein hyvä niin seuraavana päivänä ei enää yhtään.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä tehdään täydelliset korvapuustit? Sellaisia vähän lättänöitä ja tummaksi paistettuja?

Omat korvapuustit nousevat liikaa ja hiiva maistuu...

Vierailija
42/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kannattaa ensin tehdä sellainen löysä taikinajuuri ja jättää se tekeytymään. Vasta sen jälkeen lisätään rasva, muna, loput jauhot ja vaivataan. Hiivan määrää ei kannata lisätä kohoamisen toivossa, koska siitä tulee paha maku. Itse en tykkää yhtään näistä veteen leivotuista munattomista rasvattomista versioista, vaan maun pitää olla täyteläinen.

Kananmunahan on itsessään täysin mauton eli mitä makua se antaa pullaan?

Eipä se maitolavan vahvalle maistu, mutta antaa täyteläisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä tehdään täydelliset korvapuustit? Sellaisia vähän lättänöitä ja tummaksi paistettuja?

Omat korvapuustit nousevat liikaa ja hiiva maistuu...

Josko laittaisi vähemmän hiivaa, jos ongelma on liiallinen nouseminen ja hiivan voimakas maku... jos täydellinen sinusta on tummaksi paistettu, niin josko paistaisi sen verran, että näyttää sopivalta.

Ja varmaan tarkoittamissasi puusteissa on erittäin paljon voita, sokeria, kanelia, niin että siitä tulee oikein tahmainen täyte ja vaikka ehkä hieman omenasosetta tahmaisuutta lisäämään. Itse en niin sellaisista pidä.

Vierailija
44/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitko tulee, kun ilma sitoutuu taikinaan. Sokoitetaan neste, hiiva, sokeri, suola, kardemumma ja 2 dl jauhoja ja vatkataan reilusti parin minuutin ajan. Sitten lisätään jauhoja, vaivataan ja lopuksi voi.

Vierailija
45/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa jauhoja.

Taikinan tulee vielä tarttua vähän käsiin, vaikka sellainen ihana, kiinteä pallo, joka ei tartu edes kulhoon, on niin kiva tehdä!

Tuoreet jauhot. Kuivavat säilytyksessä.

Jauhopussi kannattaa pakata täysin ilmatiiviiseen muovipussiin tai rasiaan. Sopiva kosteus säilyy ja jauhoihin ei pääse tuholaisia.

Vierailija
46/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoja sen verran, että taikinaa saa leivottua. Jos on kivasti kimmoisaa, jauhoja on jo liikaa ja lopputulos on kuiva. Samoin paisto juuri ja juuri kypsäksi. Uuden uunin kanssa menee aina aikansa totutella. Oma mieltymys on mieluummin ali- kuin ylipaisto. 

Taikinaa täytyy alustaa, mutta jos raajat lähtee irti ennen kuin taikina on valmista, jokin on mennyt pieleen. Hyvä taikina alustuu kyllä pienemmälläkin vaivalla ja kun kun muistaa, että alustuksen idea on tehdä joustava taikina, niin maltilla alustaen sillä tavalla, että taikina alkaa "venyä". Jos riuhtoo liikaa taikina vain katkeilee eikä alustu.

Kohotan itse isossa astiassa silikonikannen alla.  Jossain ohjeessa on, että kaksinkertaiseksi, mutta odotan niin kauan, että nousee kiinni kanteen. Hiivasta riippuen aikaa kuluu vajaasta tunnista kahteen kolmeen tuntiin. 

Sitten leivotaan ja pellillä vielä kohotus 20-30 min ja uunissa 225 astetta. Kiertoilma pois päältä kun kuivaa tuossakin. 

Vierailija
47/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen kaikkien ohjeiden vastaisesti niin että vaivaan mahdollisimman vähän. En laita munaa enkä maitoa vaan teen veteen ja monesti kohotankin vain kerran. Erittäin hyvää, pehmeää ja ilmavaa pullaa.

Minäkin olin tulossa sanomaan, että tee veteen ja mieluummin vielä margariinilla kuin voilla. Maidolla ja voilla tulee pullasta raskasta ja tunkkaista. Mulla on pullien kanssa melkein ongelma, että ne kohoaa uunissa valtaviksi. 😄

Vierailija
48/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko taikinasta parempi käsin vaivaten?

Vierailija
49/49 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teee tuulihatttuja.