Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummiuden kulut

Vierailija
12.01.2021 |

Tuolla toisessa ketjussa puitiin sitä, onko artesaanijäätelötötterön pyytäminen kummilta liikaa. Siitä inspiroituneena aloin laskea oman kummiuteni kustannuksia.

Minulla on 5 kummilasta, osa jo aikuisia. Tapanani on ollut hankkia jokaiselle kastelahja, synttäri- ja joululahjat 18 ikävuoteen asti, noin 150 eur yhteensä kullekin vuodessa. Lisäksi rippilahja 150 eur ja ylioppilaslahja 200 eur. Häälahjat hankin tietysti myös, kukaan ei ole vielä siellä saakka. Tämän lisäksi olen saattanut viedä joskus leffaan tms. En kyllä valitettavasti ole ollut kovin aktiivinen kummi.

Jos oikein laskin, näistä tulee yli 15.000 euron kulut yhteensä, vaikka yksittäin nuo eivät ole kovin suuria summia Harva muistaa kiittää!

Mikä on teistä kohtuullinen kummiuden kulu, joka on kuitenkin ympäristönne ”kulttuurissa” tavanomainen? Minä olen ihan OK-tuloinen, mutta ehkä vähempikin riittäisi?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osta noin kalliita lahjoja kuin ap. Synttärilahja ja joululahja, 20-30 euroa per lahja riippuen lapsen iästä.

Vierailija
22/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kummilapsilleni lahjoja. Nykyisin ei ole enää varaa ostaa mitään kallista ja toiseksi kiittämättömyys.c

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuissa pitää vähentää juhlissa syömäsi kakut ja pullat. Ja mahdolliset vastalahjat.

Kysyn, kuinka moni kummi on saanut vastalahjan kummilapseltaan/perheeltä?Minulla 2 kummilasta ja en ole saanut koskaan mitään (esim itse koulussa väkerretty patalappu olisi kiva).

Vierailija
24/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme kummilasta, joista yksi jo nuori aikuinen. Keskimmäinen pääsi juuri ripille ja nuorin on 11.

Hirveän eri summat heihin on mennyt. Vanhin kummilapsi on myös serkkuni ja läheinen. Hänelle ostan edelleen synttäri- ja joululahjat. Niin aion tehdä myös keskimmäisen kanssa. Välimatkasta huolimatta yhteydenpito on molemminpuolista ja vaivatonta. Emme ole sukua. Rippilahjaksi annoin 150 €, rippiristin osti sylikummi.

Nuorimmaisen kummiksi taidettiin pyytää, koska olen sen puolen suvussa keskimääräistä paremmin tienaava. Tai siltä se on tuntunut. Lahjatoiveet olivat yhteen väliin ihan kohtuuttomia tyyliin "hei kummit ja mummit, haluan uuden kännykän / jotain oikeasti kallista krääsää". (Sanoin, ettei noin kallista, toivopa jotain muuta.) Ei ole mitenkään vastavuoroista. En ole saanut edes lapsen koulukuvaa tai joulukorttia. Yhteydenotto sieltä tarkoittaa yleensä, että jotain taas haluaisi, hei kummit ja mummit. Aion lopettaa lahja-automaatin virkani konfirmaatioon.

En lupaudu enää kenenkään kummiksi, vaìkka kuulunkin kirkkoon.

Vierailija
25/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuissa pitää vähentää juhlissa syömäsi kakut ja pullat. Ja mahdolliset vastalahjat.

Kysyn, kuinka moni kummi on saanut vastalahjan kummilapseltaan/perheeltä?Minulla 2 kummilasta ja en ole saanut koskaan mitään (esim itse koulussa väkerretty patalappu olisi kiva).

Minulla on kolme kummilasta, joista kahden perhe muistaa merkkipäiväni. Toiselta tulee myös joululahja.

Kolmannen perhe on niin vähävarainen, että on ihan oikein että käyttävät rahat itseensä.

Vierailija
26/26 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kummien puolelta tulevat muistamiset ovat menneet niin että yhden kummilapseni isä oli minun kummini eli aika lailla tasan muistamiset ajan saatossa, yhden kummilapsen äiti on oman lapseni kummi ja kolme muuta ovat ilman ”yhteyksiä” ja heistä yhden perhe muistaa minua aina jouluisin. Se on ollut kiva juttu vaikka ei mitenkään pakollista. Yhdeltä kummilapselta ei koskaan tule mitään tänne suuntaan. Ei edes piirustusta eikä aina kiitosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi