Kummiuden kulut
Tuolla toisessa ketjussa puitiin sitä, onko artesaanijäätelötötterön pyytäminen kummilta liikaa. Siitä inspiroituneena aloin laskea oman kummiuteni kustannuksia.
Minulla on 5 kummilasta, osa jo aikuisia. Tapanani on ollut hankkia jokaiselle kastelahja, synttäri- ja joululahjat 18 ikävuoteen asti, noin 150 eur yhteensä kullekin vuodessa. Lisäksi rippilahja 150 eur ja ylioppilaslahja 200 eur. Häälahjat hankin tietysti myös, kukaan ei ole vielä siellä saakka. Tämän lisäksi olen saattanut viedä joskus leffaan tms. En kyllä valitettavasti ole ollut kovin aktiivinen kummi.
Jos oikein laskin, näistä tulee yli 15.000 euron kulut yhteensä, vaikka yksittäin nuo eivät ole kovin suuria summia Harva muistaa kiittää!
Mikä on teistä kohtuullinen kummiuden kulu, joka on kuitenkin ympäristönne ”kulttuurissa” tavanomainen? Minä olen ihan OK-tuloinen, mutta ehkä vähempikin riittäisi?
Kommentit (26)
Ihmettelen vaan, miksi olet lähtenyt noin monen lapsen kummiksi? Minulla on yksi kummilapsi joka on muutenkin läheinen siskoni tytär. Muihin pyyntöihin en suostunut kun vetosin siihen että olen jo kummi. Ei tulisi mieleenkään laskea kummilapseen käyttämiäni rahoja, mielellään ilahdutan häntä.
Laskuissa pitää vähentää juhlissa syömäsi kakut ja pullat. Ja mahdolliset vastalahjat.
Ap olet ymmärtänyt väärin.
Ei kummin tehtävä ole olla lahja-automaatti.
Kummin tehtävä on olla turvallinen läsnäoleva aikuinen, joka johdattaa kristinuskoon.
Omat kummilapseni ovat vielä pieniä, alle kouluikäisiä, eikä ensimmäisenä tule mieleen laskea heihin käytettyä rahaa. Toki itse olen kummi ainoastaan äärimmäisen läheisten ihmisten lapsille, parhaan ystäväni ja veljeni, joten asetelma lienee vähän eri kuin jonkun kuudennen lapsen kiintiökummi?
Hetkeäkään en ole kokenut sellaista painostusta, että PITÄISI ostaa jotakin kallista tai ylipäänsä yhtään mitään. En myöskään ole mihinkään kirjannut ostoksiani, jotta osaisin pitää kirjaa. Kuitenkin jos vaikka viime joulua miettii, niin lahjat kahdelle eri kummilapselleni olivat euromääräisesti hyvin erilaiset, vaikka lapset ovat tismalleen yhtä rakkaita. Ja vaikka nuo ovat vielä pieniä, niin rahaa on kyllä mennyt tosi paljon, mutta erityisesti yhteiseen tekemiseen, josta saan itse enemmän kuin annan.
20 euroa/ vuosi. Jäätelö sisältyy tuohon.
Kieltäytykää ihmeessä kahden kummilapsen jälkeen.
Hyvä keskustelun aihe. En itse ole ihan joka vuosi ostanut kummilapsille sekä syntymäpäivä- että joululahjoja, mutta olen antanut kerralla hieman arvokkaampia koru- yms. lahjoja. Ja tietysti nuo merkkipaalulahjat olen pyrkinyt antamaan melko hyvät. En ole laskenut summia, mutta kyllä rahaa on mennyt. Kaiken olen antanut hyvällä mielellä ja ilolla, ja yleensä juhlassa jokin kiitoksen sanakin on kummilapsilta irronnut.
Mutta jos olen lahjan toimittanut välikäsien kautta, niin kyllä on lapselta/nuorelta kiitokset jääneet esittämättä. Siinä olisi käytöksessä parantamisen varaa. Ja voisi sitä kummiakin joskus lapsi jollain kivalla muistaa!
Sylikummi taitaa ostaa kalleimmat ensilahjat. Sen jälkeen voi päästä tosi halvalla, jos haluaa ja jaksaa selata nettiä. Itse en ole pihistellyt ensimmäisissä lahjoissa, koska toinen on tullut maailmaan ja tarvitsee hyvän alun.
Yksi kummi per lapsi ja yksi lapsi per kummi.
Mun kummilapsi on mulle rakas ja ostan lahjat koska haluan. Ostan myös veljenlapsille koska haluan enkä ole kummi
Synttärilahja ja joululahja per vuosi. Kulut noin 100-200€/vuosi. Tuleehan tuosta kaikkinensa 1800€ - 3600€ 18 vuodessa 🤔 Enpäs ole koskaan ajatellu.
Ennen vanhaan oli tapana ostaa vain puoli tusinaa kummilusikoita peräkkäisinä vuosina.
En osaa arvioida kuluja kovin tarkkaan. Mulla on 5 kummilasta, jokaiselle ostan joulu- ja synttärilahjan (arvo 20-100 e). Meneehän niihin siis vuodessa rahaa, varsinkin opiskelijan kukkarosta. Pidän tällaisia kuluja kuitenkin elämän ns. kiinteinä kuluina, pakollisina menoina. Enkä koe minkäänlaista painostusta lahjojen ostamiseen, oikeastaan päinvastoin.
Luin myös sen kommentin josta ap inspiroitui. Artesaanijäätelön ostaminen tuskin on kovin monelle niin suuri lovi lompsaan että se kaataisi budjetin tai edes varsinaisesti mietityttäisi. Mun mielestä siinä ketjussa perseestä oli se, että jäätelöä pyydettiin vaikka lapsen vanhempi oli paikalla. On aivan eri asia tarjoutua ostamaan kummilapselle jäätelö, kuin löytää itsensä tilanteesta jossa lapsen vanhempi olettaa sinun ostavan jäätelön lapselleen. Jälkimmäinen tilanne johtuu ihan puhtaasta törppöydestä lapsen vanhemman taholta.
Isommalle menee nyt noin 300 euroa vuosi ja pienemmälle vähemmän. Pienemmälle en ostaisi artesaanijäätelöä, jos hän sitä kinuaisi, koska vanhemmat yrittävät kasvattaa siihen, ettei kerjää herkkuja. Rahan puolesta voisin kyllä ostaa ja jos vaikka ehtisin itse ehdottaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Sylikummi taitaa ostaa kalleimmat ensilahjat. Sen jälkeen voi päästä tosi halvalla, jos haluaa ja jaksaa selata nettiä. Itse en ole pihistellyt ensimmäisissä lahjoissa, koska toinen on tullut maailmaan ja tarvitsee hyvän alun.
Ehkä tästä kummien eriarvoistuissyistä monella ei ole sylikummia lainkaan, ei itselläni eikä kummilapsillanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sylikummihan ei eroa muista kummeista mitenkään muuten, kuin siinä, että sylikummi pitää lasta sylissä kasteen ajan. Jos jompi kumpi vanhemmista pitää lasta sylissä kastamisen ajan, ei sylikummia ole ollenkaan. Tai jos ihminen kastetaan sen ikäisenä, että hän seisoo kastamisen ajan omilla jaloillaan, ei hänelläkään ole sylikummia ollenkaan.
Kuulostaa että moni ostaa aika kalliita lahjoja kummilapsille. Itse ostan n. 10-20€ lahjan synttäreille ja jouluna. Kun lapsi pääsee ripille, lopetan lahjojen ostamisen ja lähetän onnittelu sekä joulukortit.
Itselläni on ollut siis 5 kummilasta, joista 3 jo päässyt ripille. t. Halpojen lahjojen ostaja
Kummius maksaa niin paljon kun siitä haluaa maksaa. Se on vapaaehtoinen pesti.