YLJ sopimushuijaukset
Onko teillä yrittäjillä kokemusta lähiajoilta YLJ:n nimissä soittavasta henkilöstä?
Antavat puhelun alussa ymmärtää soittavansa YTJ:lta ja haluavansa käydä läpi yrityksen tiedot. Tarinoi rekistereistä ja viimeiseksi ilmoittaa hinnan ja sulkee luurin, niin että yrittäjä jää hämmentyneenä miettimään, että mitä hittoa.
Puhelun aikana ei käy ilmi, että mitään myytäisiin edes. Uhrina näissä usein juuri aloittaneet yrittäjät, jotka eivät osaa varoa.
Sitten alkaakin vaikeudet. Laskua pukkaa. Kun kiistää sopimuksen edes syntyneen, niin eivät saisi laskua laittaa perintään vaan sitä pitäisi periä oikeusteitse. Tästä huolimatta alkaa jankkaaminen, että sopimus on syntynyt eikä sitä suostuta perumaan.
Ovat nauhoittaneet puhelun ilman lupaa ja lopulta lähettävät käpälöidyn puhelunauhoitteen sitä pyytäneelle pienyrittäjälle (nauhoitteen puhelu ei ole mennyt kuten oikea puhelu, vaan selvästi muokattu heille edullisempaan muotoon). Nauhoitehan on henkilötiedon keräämistä eikä yritykset saa nauhoittaa ilman ilmoitusta ja lupaa noita puheluita.
Eihän tässä auta muu kuin tehdä rikosilmoitus ja kiistää vaan kaikki laskut, joita vielä keksivät lähettää.
Täysin tolkutonta, että tällaista huijausta voi Suomessa harrastaa vuosikausia eikä yrittäjällä näytä olevan keinoja kitkeä tätä, muuta kuin olemalla vastaamatta puheluihin.
Miten teillä, jotka olette uhreiksi joutuneet, on asia edennyt? Kiitos paljon, jos joku jaksaa vinkkejä kertoa.
Kommentit (13)
Minä jouduin hiljattain tämän yrityksen huijauksen uhriksi. Minulle jäi epäselväksi mikä organisaatio tämä YLJ on ja mitä he haluavat. He myivät tätä kyseistä jäsenyyttä, mille ei saa mitään vastinetta. En antanut minkäänlaista selvää vastausta puhelimessa. Menin virheellisesti antamaan yhteystietoni puhelun alussa kun luulin alkuun puhuvani YTJ:n edustajan kanssa (miksi YLJ yrittää selkeästi naamioitua).
Sain seuraavana päivänä n. 250 € laskun sähköpostiini.
Kirjoitin heti vastineet, että kiistän kaupan synnyn.
Kirjoitin tällaisen vastauksen laskulle:
"Puhelinmyyntitilanne sisälsi useita harhaanjohtavan markkinoinnin, valelaskutuksen ja sopimusoikeudellisen pätemättömyyden tunnusmerkkejä. Toiminnassa oli nähtävissä tarkoituksellista huijaamista, mikä tekee tilanteesta erityisen vakavan:
Yrityksenne nimi ja verkkosivusto (YLJ) jäljittelevät viranomaistahoa (YTJ), mikä on omiaan johtamaan harhaan ja luomaan virheellisen mielikuvan viranomaisyhteydestä.
Myyjä esiintyi "rekisteritietojen tarkistajana", eikä myyntitilanteessa käynyt selväksi, että kyse oli maksullisesta palvelusta.
Palvelun sisältöä, ehtoja tai hinnoittelua ei selitetty. En saanut tuoteselostusta, sopimusehtoja, hintaesittelyä tai tietoa sopimuksen kestosta. Väitetty "jäsenyys" ei tarjoa mitään todellista hyötyä.
En saanut tilaisuutta harkita tai hyväksyä ehtoja tietoisesti. En ole hyväksynyt tarjousta, enkä antanut lupaa laskuttaa.
Sopimusehdot, kuten Avtalet gäller för en viss tid (1 år) och upphör automatiskt vid utgången av faktureringsperioden, eivät ole päteviä, koska ehtoja ei esitetty puhelun aikana eikä niitä voitu hyväksyä tietoisesti.
Mikäli puhelusta on tallenne, vaadin saada sen itselleni tietosuojalain nojalla. Lisäksi puhelun äänittämisestä olisi pitänyt erikseen ilmoittaa. Tätäkään ei kuitenkaan tehty.
Täten ilmoitan seuraavaa:
Kyseessä on riitainen ja perusteeton lasku.
Kiellän teitä siirtämästä laskua perintään tai käyttämästä trattaperintää.
Vaadin kirjallista vastausta reklamaatiooni.
Mikäli asia ei ratkea, olen valmis viemään sen eteenpäin seuraaville tahoille:
Poliisille (rikosilmoitus huijauksesta),
Etelä-Suomen aluehallintovirastolle (perintälain ja hyvän perintätavan valvonta),
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) (ilmoitus harhaanjohtavasta markkinoinnista),
Julkisuuteen, jotta muut yrittäjät osaavat varoa vastaavia toimijoita.
Toivon, että käsittelette tämän asian viipymättä ja asiallisesti."
Tähän en luonnollisesti saanut mitään vastauksia. Nyt olen saanut useamman maksumuistutusviestin ja uhkailevat perinnällä.
Muut saavat ottaa halutessaan mallia tai osan viestipohjastani tätä huijausta vastaan.
Onko kellään jakaa kokemuksia lisää miten tilanne on edennut?
Heippa!
Täällä sama tilanne ja ihan hiljattain tapahtunut. Aivan käsittämätöntä!
Kuulisin myös mielelläni miten muut toimineet!
Reklamaatiooni ei tietenkään vastattu. Mutta maksumuistutuksia tulee lisää.
Huomioin laskusta, että YLJ-huijauslaskun pankkitili on kreikkalainen. Laskussa ei ole tavanomaisen käytänteen mukaista viivästyskorkoa.
Mietin rikosilmoituksen tekemistä.
Puhelu tuli äsken, saa nähdä koska laskua pukkaa. Kieltäydyin kyllä lopuksi hyvin selväsanaisesti kaikista maksullisista palveluista, mutta sehän ei näitä varmasti kiinnosta. Puhelu tuli numerosta +358 15 223 5588.
Onko laskussa jotain y-tunnusta? Katsoin että Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy ainakin on konkurssissa.
Miten on mahdollista että konkurssissa oleva yritys kerää rahaa? Pitääkö tästä ilmoittaa viranomaiselle, kenelle? Tämä on laitonta, kuka tahansahan voisi soittaa ihmisille ja lähettää laskuja. Sain meinaan myös puhelun.
Itse sain puhelun ja väsyneenä uutena yrittäjänä "hyväksyin" heidän tarjoamansa "sopimuksen". Laskuja tuli mailiin, kerroin heille että poliisiin oltu yhteydessä ja ohjeistivat olemaan maksamatta. Lopulta "hyvän tahdon" eleenä päättivät lopettaa laskutuksen.
Mulle soitettiin myös viime perjantaina 4.7.2025 ja menin näin uutena yrittäjänä lankaan koska ajattelin soiton olevan YTJ:stä eli kyllä naamioituvat tämän taakse, ei edes summia maininnut. Laskuna tuli yhtäkkiä sähköpostiin tuollainen 195€ ja nyt selvitetään asiaa niin että tehdään rikosilmoitus tästä asiasta tarvittaessa. Hyvä huomio tosiaan että yrityshän on konkurssissa eli aivan täys huijaista, harmi että meni mulla ihan läpi toi 2min mittanen puhelu. Eihän yritys edes saa myydä mitään enää tuossa kohtaan, joku soittelee nyt tämän yrityksen nimissä ja lähettelee laskuja eli ei kannata lähteä tähän. Aspasta spostilla mulle vastaa naisen nimellä oleva asiakaspalvelija. Kerroin heille että en maksa mitään ja he vetosivat jotain aivan huuhaata.. Tehkää tosiaan kaikki muutkin ilmoitus tästä!!
Päivitin juuri oman toiminimeni tiedot tosiaan sivulta PRH, joten muuttakaa vain sieltä! Tulipa lohduttava olo että en ollut ainut kun meni tähän🤣!
Vierailija kirjoitti:
Reklamaatiooni ei tietenkään vastattu. Mutta maksumuistutuksia tulee lisää.
Huomioin laskusta, että YLJ-huijauslaskun pankkitili on kreikkalainen. Laskussa ei ole tavanomaisen käytänteen mukaista viivästyskorkoa.
Mietin rikosilmoituksen tekemistä.
No tee ihmeessä rikosilmoitus
tämmönen teksti tuli minulle :Hei!
Kiitos viestistänne.
Olette tehneet yritysten välisen määräaikaisen sopimuksen, joka on voimassa sovitun sopimuskauden ja päättyy sen jälkeen automaattisesti ilman erillistä irtisanomista.
Yritysten välisissä sopimuksissa ei ole peruutusoikeutta.
Valitettavasti 14 vrk irtisanomisaika koskee vain kuluttajia.
Yritysten välistä kauppaa määrittelee kauppalaki joka antaa vapauden sopia sopimusehdoista.
Irtisanomisaikaa ei täten tarvitse määrittää.
Puhelimitse tehdyt sopimukset ovat siis yritysten välisessä kaupanteossa heti sitovia.
Palvelussa listataan luotettavat ja vakavaraiset yritykset niiden luottoluokituksen mukaan.
Palvelussa mukana oleville yrityksille toimitetaan luottoluokituksesta sertifikaatti, jonka voi halutessaan tulostaa näkyville yrityksen toimitilaan tai laittaa näkyville verkkosivuille.
Reklamaationne perusteella olemme selvittäneet tilausta asiakaspalvelussa.
Puhelussa olette tilanneet palvelun ja olleet tietoisia sopimuksen määräajasta.
Olemme tehneet työtä tekemänne tilauksen perusteella ja lasku palvelusta on aiheellinen.
Sopimuksessa ei ole viitteitä virheellisestä toiminnasta, joka oikeuttaisi sopimuksen purkuun tai laskun hyvitykseen.
Ei ole kyse huijauksesta, tiedot on sovitusti lisätty palveluun ja kaikkia yrityksen tietoja on mahdollista muokata veloituksetta koko sopimuskauden ajan.
Huomautamme myös, että rikosilmoituksen tekeminen ei estä laskunne etenemistä.
Mikäli olette tehneet tai tekemässä rikosilmoituksen, pyydämme saada rikosilmoitusnumeron tietoomme.
Viranomaisen pyytäessä asiaanne liittyvää tallennetta tulemme tallenteen myös viranomaiselle lähettämään.
Olettehan uudelleen yhteydessä, jos sopimukseen liittyen ilmenee kysyttävää.
Ystävällisin terveisin
Asiakaspalvelu
YLJ Tietopalvelu
Oma kokemus lyhyesti:
Sain puhelun toimijalta, joka esitteli itseään YLJ / Yritys- ja luottotietojärjestelmänä (laskuttajana NV-Tek Oy). Puhelu vaikutti painostavalta: ei selkeää tuotekuvausta, mutta keskustelua vietiin siihen suuntaan, että yrittäjän ikään kuin kuuluisi ostaa näkyvyys rekisteriin. Kun aloin kyseenalaistaa, kysyttiin jo tuleeko lasku sähköpostiin vai e-laskuna, vaikka en ollut hyväksynyt mitään.
Pyysin vain sähköpostin sen varmistamiseksi, mikä yritys on kyseessä. Sähköpostissa kiitettiin tarjouspyynnöstä ja esitettiin tarjous 199 € / 12 kk (määräaikainen, ei sis. ALV 25,5 %). En ollut jättänyt tarjouspyyntöä, enkä hyväksynyt ehtoja.
Mitä tein heti (ja mitä suosittelen):
Lähetin kirjallisen vastauksen: en jättänyt tarjouspyyntöä, en hyväksynyt tilausta sopimusta ei ole syntynyt.
Kielsin suoramarkkinoinnin (GDPR 21).
Pyysin käsittelyperusteen ja tietojen lähteen + tietojeni poistamista markkinointirekisteristä, ellei perustetta ole (GDPR 12).
Pyysin puhelutallenteen (GDPR 15).
Pyysin, että kaikki yhteydenotot hoidetaan kirjallisesti.
Valmis vastine (kopioi ja muokkaa pvm/klo tarpeen mukaan):
Hei,
En ole jättänyt tarjouspyyntöä enkä hyväksynyt tilausta. Sopimusta ei ole syntynyt.
Puhelussa pyysin sähköpostin vain yrityksen tunnistamiseksi tätä ei tule tulkita tarjoukseksi tai tilaukseksi.
Lopettakaa suoramarkkinointi välittömästi (GDPR 21). Ilmoittakaa kirjallisesti henkilötietojeni käsittelyperuste ja tietojen lähde; ellei perustetta ole, poistakaa tietoni markkinointirekisteristänne ja vahvistakaa tämä 30 päivän kuluessa (GDPR 12).
Kaikki yhteydenotot vain kirjallisesti.
Tallennus: Mikäli puhelu on nauhoitettu, toteutan GDPR 15 -tarkastusoikeutta ja pyydän alkuperäisen äänitallenteen kyseisestä puhelusta. Pelkkä litterointi ei riitä. Ensimmäinen kopio on maksuton; toimittakaa tallenne tietoturvallisesti 30 päivän kuluessa. Jos puhelua ei nauhoitettu, vahvistakaa kirjallisesti, ettei tallennetta ole.
Jos esitätte vaateen, toimittakaa viipymättä täysi puhelutallenne ja yksilöity dokumentaatio (palvelu, hinta, sopimuskausi, ehdot). Muussa tapauksessa vaateet ovat perusteettomia.
Jos saat laskun / perintäkirjeen:
Lasku: Kiistän saatavan kokonaisuudessaan; sopimusta ei ole syntynyt. Pyydän puhelutallenteen ja yksilöidyn tilausdokumentaation. Saatava on riitainen, joten vapaaehtoinen perintä on keskeytettävä.
Perintä (vastaa 14 pv): Kiistän saatavan. Saatava on riitainen; keskeyttäkää vapaaehtoinen perintä.
Miksi kirjallinen vastaus?
Saat todisteen, ettet ole tilannut mitään.
Suoramarkkinoinnin kielto astuu voimaan, ja tietopyyntöihin on vastattava 30 vrk kuluessa.
Todistustaakka sopimuksesta on myyjällä: ilman selkeää hyväksyntää (hinta + sopimuskausi) puhelusta ei synny B2B-sopimusta.
TL;DR: En hyväksynyt mitään. Lähetin kirjallisen ei sopimusta + markkinoinnin kielto + tallennepyyntö -viestin. Jos tulee lasku/perintä, kiistäkää kirjallisesti ja pyytäkää tallenne/dokumentaatio.
Onko jollain nää mennyt ihan perintätoimistoon vai vaan saaneet huijarifirmalta maksumuistutuksia?
Tehkää rikosilmoituksia niin saataisiin joskus nämä lopettamaan. On todella systemmaattista ja tahallista toimintaa, jatkunut vuosikausia. Eli älkää epäröikö rikosilmoituksen kanssa jos vaan mitään aihetta on tehdä, on jo useita rikosilmoituksia tästä.
Minulle soittivat YLJ:stä ja lasku 186,99 tuli seuraavana päivänä. Olen heiltä vaatinut mitä vastinetta saan laskun maksamisesta.
Sieltä vakuutetaan että sopimus on tehty ja lasku aiheellinen. Kyllä tämä YLJ on selkeästi huijaus firma Laskulle ei löydy vastinetta