Teininä peloteltiin että raskaaksi tuleminen on maailman loppu, nyt ihmetellään miksi raskautta pelätään
Ihan jäätävää oli se raskaudella pelottelu miten se pilaa koko elämän kun tulee raskaaksi ja saa lapsen. Nyt sit ihmetellään miksi tuon seksikasvatuksen saaneet milleniaalit pelkäävät lasten saantia ja eivät ikimaailmassa halua raskaaksi. Johtuisiko siitä että peloteltiin teininä sillä miten kauheaa se on??? Muutenkin tuntuu että meidän sukupolvi on kasvatettu liiankin fiksuksi ja koska lasten hankkimisille ei ole riittävästi fiksuja perusteita niin ne jätetään tekemättä.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
90 ja 00 luvulla ei vielä tiedetty mitään vauvakadosta, kammottiin vaan sitä häpeää mikä kohtaa perheen jos teini tulee raskaaksi!
Sukupolvi X:n edustaja tässä: sama juttu kasarilla. Minä olin tosin jo silloin vela. Raskaaksi tulleet teinit jättivät koulut kesken ja pienessä kaupungissa moinen tapahtuma oli iso juttu. Useamman kerran kuulin tyttöjen pukkarissa samanikäisten yläasteikäisten kyselevän miten abortin saa.
Yliopistosta valmistuu 25-vuotiaana, jos käyttää 6-7 vuotta opiskeluun. Kyllä siinä on ihan riittävästi aikaa perustaa perhe opintojen jälkeenkin. Ei ole pakko lisääntyä 17-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä.
Graafinen?
Graafinen tarkoittaa ”havainnollistettua” tarkalleen sanoen, eli sellainen josta kaikki (karmeatkin jutut) tuli selkeästi esille. Näin käsittäisin tässä asiayhteydessä.
Itsekin käytän tätä ilmaisua, se tulee tosiaan englannista "graphic" ja tarkoittaa just sitä, että jokin asia näytetään "raadollisen suoraan ja selkeästi".
Meille näytettiin koulussa kasarilla Täältä tullaan elämä -elokuva. Itse asiassa erittäin hyvä elokuva, mm. nuori Kati Outinen siinä mukana.. mutta se alkaa "graafisella" synnytyskohtauksella, joka vain valoi mieleen entistä jykevämmin "en ikinä halua tehdä tuota". Me oltiin siis yläasteella kun toi näytettiin.
Jälkikäteen olen ajatellut, et ihan hyvä ehkäisyvalistus.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut itsekin että pidän raskautta ja lapsia jotenkin nolona ja huonona juttuna, vaikka olen vuosimallia -02. Juuri tuo että kun joku kertoo olevansa raskaana, ensimmäisenä tulee mieleen onko liian myöhäistä keskeyttää ja aikooko todella pitää lapsen, siis jopa silloin kun lapsi on erittäin toivottu ja vanhemmat +30v. Lapset tuntuu nykyään muutenkin nololta ja juuri sellaiselta huonomman väen leimalta, lisäksi tulee ilmastomorkkis.
Mä olen vm. -90 ja melkein samalta tuntuu. Lapsen hankintahan on ilmastorikos. Tuttavapiirissä lapsia hankkivat ne joilla on rahaa, 2-3 katumaasturia, omakotitalo ja kolme koiraa + muita lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä.
Graafinen?
Graafinen tarkoittaa ”havainnollistettua” tarkalleen sanoen, eli sellainen josta kaikki (karmeatkin jutut) tuli selkeästi esille. Näin käsittäisin tässä asiayhteydessä.
Itsekin käytän tätä ilmaisua, se tulee tosiaan englannista "graphic" ja tarkoittaa just sitä, että jokin asia näytetään "raadollisen suoraan ja selkeästi".
Meille näytettiin koulussa kasarilla Täältä tullaan elämä -elokuva. Itse asiassa erittäin hyvä elokuva, mm. nuori Kati Outinen siinä mukana.. mutta se alkaa "graafisella" synnytyskohtauksella, joka vain valoi mieleen entistä jykevämmin "en ikinä halua tehdä tuota". Me oltiin siis yläasteella kun toi näytettiin.
Se graafinen ei suomen kielessä tarkoita tuota. Kyseessä on anglismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graafinen?
Googlettelin juttuja tuosta elokuvasta ja ilmeisesti siitä on Ylen esittyksistä sensuroitu juurikin tuo synnytys, mikä kertoo jotain. Eletään 2021 ja telkkarista ei saa näyttää synnytystä sellaisena kuin se on, mutta 1980-luvulla se laitettiin pyörimään 13-16 vuotiaiden silmien eteen.
Samoin tarkkiksen tyttöoppilaan vastaus "k*selle ja r*nkulle" oli sensuroitu pitkään (opettajan kysyessä mihin lähtee luokasta). Varsin virkistävä vastaus tytöltä, voisin kuvitella sen tähän päivään mutta niin vain se on tullut vuonna 1980 tytön suusta :)
Sori, meni vähän off topic
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graafinen?
Se graafinen ei suomen kielessä tarkoita tuota. Kyseessä on anglismi.
Niinhän minä juuri selitin. Tässä keskustelussa oli varmaan pointti avata kaikille mitä sen termin käyttäjä yritti sanoa. Ja nyt me kaikki tiedämme mitä se tarkoittaa, jos joskus kuulemme sen. VAIKKA se olisi sinun mielestäsi ja juuri nyt anglismi. Kieli elää.
Mä tulin vahingossa raskaaksi ja sain lapsen 27-vuotiaana opiskelijana. Vähän hävetti kertoa vanhemmille, kun olen uskovaisesta perheestä, mutta vähän ajan päästä häpeä vaihtui iloon ja odotukseen lapsesta. Nyt olen muutaman kuukauden ikäisen lapsen äiti ja ajattelen, että tämä oli oikein hyvä aika saada lapsi. Olen vielä melko nuori, kun lapsi aikuistuu ja saan rauhassa luoda uraa silloin, kun muut ikäiseni alkavat hankkia lapsia. Nuorena lapsen saamisessa on vielä se etu, että omat vanhemmat jaksavat vielä autella.
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin vahingossa raskaaksi ja sain lapsen 27-vuotiaana opiskelijana. Vähän hävetti kertoa vanhemmille, kun olen uskovaisesta perheestä, mutta vähän ajan päästä häpeä vaihtui iloon ja odotukseen lapsesta. Nyt olen muutaman kuukauden ikäisen lapsen äiti ja ajattelen, että tämä oli oikein hyvä aika saada lapsi. Olen vielä melko nuori, kun lapsi aikuistuu ja saan rauhassa luoda uraa silloin, kun muut ikäiseni alkavat hankkia lapsia. Nuorena lapsen saamisessa on vielä se etu, että omat vanhemmat jaksavat vielä autella.
Mä tulin raskaaksi 27-vuotiaana suunnitellusti. Mikä siinä on noloa?? Häpeätkö omaa syntymääsikin?
Vierailija kirjoitti:
Huume- tupakka ja alkoholivalistuksetkaan ei ollut yhtä ankaria ja pelottavia kuin nollarin raskausvalistukset!
No mutta oli sekin.. tänään poltat ekan tupakan ja ensi viikolla makaat ilman housuja neula käsivarressa tien vieressä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huume- tupakka ja alkoholivalistuksetkaan ei ollut yhtä ankaria ja pelottavia kuin nollarin raskausvalistukset!
No mutta oli sekin.. tänään poltat ekan tupakan ja ensi viikolla makaat ilman housuja neula käsivarressa tien vieressä..
Meinaatko, että teini voi olla ihan vaan "vähän" raskaana? Ettei se ole joko-tai?
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Olen 54 ja tietysti oli. Ekan kerran lisääntymisestä kerrottiin ala-asteella, 70-luvulla. Sitten yläasteella näytettiin synnytysvideoita ja peloteltiin taudeilla. Ja lukiossa terveystieto oli sitä samaa, tauteja on monenlaisia. Kyllä sitä kuule pelättiiin silloinkin ja aikojen alusta asti. Ennen vain ei ollut mahdollista ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
ja nyt pelotellaan metoolla ja sitten ihmetellään, miksi ihmiset eivät pariudu
Metoo ei liity tähän asiaan mitenkään. Metoolla sopii pelotellakin; sehän tarkoittaa ahdistelua. Ei se liity pariutumiseen mitenkään. Jos joku ei tiedä mikä ero on tutustumisella ja ahdistelulla, niin on parempi pysyäkin sinkkuna.
Jotkut ei tajua tässä keskustelussa, että vaikka useimmat lisääntyy, hyvin harva haluaa teiniäidiksi. Tai teini-isäksi.
Se, että teininä huolehtii ehkäisystä, ei tarkoita, etteikö myöhemmin voisi hankkia lapsia suunnitellusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo raskaudella pelottelu ole mikään uusi asia. Vuosisatoja sillä on naisia peloteltu.
Varmaan ihan sen takia että synnytyskuolemat olivat yleisiä. Vaikka nykyään on värkit ja laitteet naisia silti kuolee synnytyksiin.
Kyllä niitä teinityttöjä on peloteltu ihan vaan sen raskauden aiheuttaman häpean takia.
Jep, ja naisia on pidetty kurissa ja nuhteessa näillä asioilla. Että jos uhkaat "normaalia" mallia, olet huono ja hävettävä. Avioliiton ulkopuolinen seksi ja raskaus on syntiä, on huonoja naisia ja hyviä vaimoja, naisen tehtävä on synnyttää, äitiys on pyhää, miehet hallitsevat naisten seksuaalisuutta ja lisääntymistä, valvotaan kuka kenenkin kanssa nai ja synnyttää, lapsettomuus on pahin asia naiselle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo raskaudella pelottelu ole mikään uusi asia. Vuosisatoja sillä on naisia peloteltu.
Varmaan ihan sen takia että synnytyskuolemat olivat yleisiä. Vaikka nykyään on värkit ja laitteet naisia silti kuolee synnytyksiin.
Kyllä niitä teinityttöjä on peloteltu ihan vaan sen raskauden aiheuttaman häpean takia.
Jep, ja naisia on pidetty kurissa ja nuhteessa näillä asioilla. Että jos uhkaat "normaalia" mallia, olet huono ja hävettävä. Avioliiton ulkopuolinen seksi ja raskaus on syntiä, on huonoja naisia ja hyviä vaimoja, naisen tehtävä on synnyttää, äitiys on pyhää, miehet hallitsevat naisten seksuaalisuutta ja lisääntymistä, valvotaan kuka kenenkin kanssa nai ja synnyttää, lapsettomuus on pahin asia naiselle jne.
Todellakaan valistus ei ole tuollaista. Se ei ole pelottelua, että kerrotaan teinille elämän tosiasiat eli että jos ei halua raskautta, pitää ehkäistä.
Tää on kyllä totta. Raskaudella peloteltiin että siihen loppuu koulunkäynnit ja urakehitys, sosiaalinen elämä päättyy ja kroppa menee pilalle. Nyt ihmetellään että kolmikymppiset ei sit hankikaan lapsia, onko ylläri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Äiti kertoi ettei silloin kyselty vaan oletettiin että totta kai joka nainen haluaa lisääntyä. Avautui tästä, koska koki tulleensa painostetuksi.
Painostetuksi? Olen 54 v. ja ihan itse yhdessä puolison kanssa päätettiin lasten hankinnasta.
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.Iskä halusi perheen. Äiti ei. Heillä kävi vahinko ja jostain syystä kertoi kaikille olevansa paksuna. Olisi voinut erota sekä antaa minut pois tai keskeyttää. En tiedä miksi oli rehellinen, jos koki olevansa haluton. Lesta tausta saattaa selittää :p
Mielestäni on törkeää kertoa lapselleen tuollaisia asioita.
Kun nyt kuitenkin on aika iäkkäästä äidistä kyse niin EHKÄ tuo elämänkokemus on ollut hänelle sen verran traumaattinen ja ahdistava, että hänellä on ollut tarve purkaa sitä keskustellen jonkun luotettavan henkilön kanssa. Ok, meistä tuntuu väärältä, että omalle lapselleen mutta ehkä hän on luottanut vain tyttäreensä eikä ole voinut pitää sitä sisällään. Joku terapia voi olla ihan alien ajatus vanhemmalle ihmiselle. Toisaalta hän on saattanut purkaa sitä, miten ennen oli ja miten paremmin nykyisin on.
Jos kertojalla ja äidillään on kuitenkin ollut hyvä äiti-lapsi suhde niin sanoisin, että vaikka syy ja tausta raskauteen oli mitä oli niin "lopussa kaikki hyvin". Toivottavasti tämä lohduttaa kirjoittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä totta. Raskaudella peloteltiin että siihen loppuu koulunkäynnit ja urakehitys, sosiaalinen elämä päättyy ja kroppa menee pilalle. Nyt ihmetellään että kolmikymppiset ei sit hankikaan lapsia, onko ylläri.
Kuka pelottelee? Ei koulu ainakaan ja tuskin monenkaan vanhemmat.
No oikeastaan ei kyllä voi. Että alkaisi opintotuelle/aikuisopintorahalle siinä vaiheessa, kun lapset isompia ja kulutkin isompia?