Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teininä peloteltiin että raskaaksi tuleminen on maailman loppu, nyt ihmetellään miksi raskautta pelätään

Vierailija
11.01.2021 |

Ihan jäätävää oli se raskaudella pelottelu miten se pilaa koko elämän kun tulee raskaaksi ja saa lapsen. Nyt sit ihmetellään miksi tuon seksikasvatuksen saaneet milleniaalit pelkäävät lasten saantia ja eivät ikimaailmassa halua raskaaksi. Johtuisiko siitä että peloteltiin teininä sillä miten kauheaa se on??? Muutenkin tuntuu että meidän sukupolvi on kasvatettu liiankin fiksuksi ja koska lasten hankkimisille ei ole riittävästi fiksuja perusteita niin ne jätetään tekemättä.

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän tosiaan puhutaan siitä että jos lapsia haluaa, kannattaa toimia ajoissa. On niin helppoa lykätä raskaaksi tuloa, ja useat tajuavat lasten hankinnan liian myöhään. On todella surullista jos haluaa lapsia, mutta ei voi saada. Jos tietää haluavansa parikin lasta, kannattaa toimia viimeistään 30-vuotiaana.

Vierailija
102/225 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan koko homma hoidetaan takaperoisesti. Se aika kun lastenteko on otollisinta ollaan koulussa ja töissä. Omat vanhempani saivat minut ja veljeni alle 30-vuotiaina. Muistan miten sukulaismies puhui, että kannattaa tehdä lapset hieman vanhempina.

Yhtä hyvinhän silloin teininä tai parikymppisenä voi tehdä lapsen ja kouluttautua silloin tai myöhemmin. Työuraahan kerkeää rakentamaan vielä vuosikymmenet, mutta kaikki muu lastensaantiin liittyvä on helpompi hoitaa kun on itse vielä nuori jolla on nuoren ihmisen energiatasot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...

90 luvulla peloteltiin myös kaljapullon juomisesta, tupakanpolttamisesta ja saatananpalvomisesta.

Vierailija
104/225 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä. 

Graafinen?

Graafinen tarkoittaa ”havainnollistettua” tarkalleen sanoen, eli sellainen josta kaikki (karmeatkin jutut) tuli selkeästi esille. Näin käsittäisin tässä asiayhteydessä.

Vierailija
105/225 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, niinhän se onkin, jos raskaaksi tulee lapsena eli alle 18-vuotiaana. Ovatko ihmiset tosiaan nykyään näin yksinkertaisia?

Miksi se olisi 17 vuotiaana sen kauheampaa kuin 27 vuotiaana?  Olen itse 27, enkä koe olevani yhtään sen kypsempi äidiksi kuin mitä olisin ollut 10 vuotta sit. Rahatilanne on jopa huonompi kuin 17 veenä, koska nyt on massiiviset määrät velkaa. Mielenterveyskin on nyt kehnompi, ja on päihdeongelmaa mitä ei silloin ollut. 

Jos haluaa että sillä lapsella on perhe, johon kuuluu isäkin, niin melko harvalla on 17-vuotiaana jo se loppuelämän kumppani siinä rinnalla. Toki jos on niin onnellinen tilanne, että nuoripari yllätysraskauden edessä kasvaa vastuuseen ja perustavat perheen, niin mikäpä siinä sitten. 

Pahinta teiniraskaudessa kai on se, että vääjäämättä on suurempi riski päätyä yksinhuoltajaksi. Ja yksinhuoltajana ne opinnotkin on vaikeampi hoitaa, kun ei ole toista huoltajaa jakamassa arjen vastuita lapsenhoidossa.

Vierailija
106/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni viisi vuotta sitten. Erehdyin tällä palstalla kertomaan vauvaonnesta ja siitä, miten ihanalta elämä oman lapsen kanssa tuntuu.

No, sain vastauksia tyylillä "no taisi elämäsi olla tyhjää ja tylsää" ja eri sanamuodon vakuutteluista siitä, että olen tehnyt virheen saadessani lapsen.

Ei ole virheeltä kyllä omasta mielestäni edelleenkään tuntunut. Rakastan lastani ja elämää hänen kanssaan.

Vierailija
107/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain esikoiseni viisi vuotta sitten. Erehdyin tällä palstalla kertomaan vauvaonnesta ja siitä, miten ihanalta elämä oman lapsen kanssa tuntuu.

No, sain vastauksia tyylillä "no taisi elämäsi olla tyhjää ja tylsää" ja eri sanamuodon vakuutteluista siitä, että olen tehnyt virheen saadessani lapsen.

Ei ole virheeltä kyllä omasta mielestäni edelleenkään tuntunut. Rakastan lastani ja elämää hänen kanssaan.

Tämä palsta on ollut jo pitkään vela ei niinkään vauvapalsta. Näkyy juurikin outona kommentointina, mikä on lähinnä surullista

Vierailija
108/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, niinhän se onkin, jos raskaaksi tulee lapsena eli alle 18-vuotiaana. Ovatko ihmiset tosiaan nykyään näin yksinkertaisia?

Miksi se olisi 17 vuotiaana sen kauheampaa kuin 27 vuotiaana?  Olen itse 27, enkä koe olevani yhtään sen kypsempi äidiksi kuin mitä olisin ollut 10 vuotta sit. Rahatilanne on jopa huonompi kuin 17 veenä, koska nyt on massiiviset määrät velkaa. Mielenterveyskin on nyt kehnompi, ja on päihdeongelmaa mitä ei silloin ollut. 

17-vuotiaana et ole todennäköisesti onnistunu vielä kouluttautumaan eikö tuohon aikaan tiedä onko se puoliso kuinka pitkään mukana. Sen jälkeen on aika vaikea kouluttautua pienen lapsen kanssa, kun siihen lapseen sitä rahaa ja aikaa menee melko paljon. On kiva sitten peruskoulun pohjalta hakea töitä 27-vuotiaana :)

Vierailija
109/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä. 

Graafinen?

Graafinen tarkoittaa ”havainnollistettua” tarkalleen sanoen, eli sellainen josta kaikki (karmeatkin jutut) tuli selkeästi esille. Näin käsittäisin tässä asiayhteydessä.

Ei tarkoita. Opettele suomen kieltä.

Vierailija
110/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotiaana et ole todennäköisesti onnistunu vielä kouluttautumaan eikö tuohon aikaan tiedä onko se puoliso kuinka pitkään mukana. Sen jälkeen on aika vaikea kouluttautua pienen lapsen kanssa, kun siihen lapseen sitä rahaa ja aikaa menee melko paljon. On kiva sitten peruskoulun pohjalta hakea töitä 27-vuotiaana :)

Miten edelleenkin monelle tulee yllätyksenä, että lapsi ei estä opiskeluita.

Jos esimerkissäsi olisi saanut lapsen 17-vuotiaana, niin miksi hän olisi 27-vuotiaana peruskoulupohjainen? Kun arvaa mitä, se lapsi kasvaa myös, eikä ole ikuisesti pieni lapsi.

Itse opiskelin amk-tutkinnon pienen lapsen äitinä. Tulin raskaaksi siis pian opintojen alettua. Pidin äitiyslomaa yhden lukukauden verran ja palasin opintoihin. Valmistuin vuoden myöhemmin kuin muut samaan aikaan aloittaneet.

Työllistyin määräaikaisuuksiin ja lopulta sain vakituisen työn.

Vierailija
111/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on paheksuttu jopa 28 vuotiaana raskaaksi tullutta, on kuulemma liian nuori ja kokematon vielä. 

Missäpäin Suomea näitä sukulaisia on tai ylipäänsä sellaista porukkaa? En sitten ihmettele yhtään että lapsikato on maassamme suuri uoli jos tuollaisia ihmisiä on.

Meilläpäin paheksuttiin kyllä teiniraskauksia ja ihan syystä, teinit harvemmin ovat valmiita vanhemmiksi, poikkeuksia toki on, mutta pääsääntöisesti näin. Muunlaiseen pelotteluun en ole koskaan törmännyt. Olen itsekin sitä mieltä että toki olisi edes työpaikka hyvä olla olemassa jotta sen lapsensa pystyy itse elättämään mutta joo, oon kai liian vanhanaikainen siinä asiassa.

Vierailija
112/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten edelleenkin monelle tulee yllätyksenä, että lapsi ei estä opiskeluita.

Jos esimerkissäsi olisi saanut lapsen 17-vuotiaana, niin miksi hän olisi 27-vuotiaana peruskoulupohjainen? Kun arvaa mitä, se lapsi kasvaa myös, eikä ole ikuisesti pieni lapsi.

Itse opiskelin amk-tutkinnon pienen lapsen äitinä. Tulin raskaaksi siis pian opintojen alettua. Pidin äitiyslomaa yhden lukukauden verran ja palasin opintoihin. Valmistuin vuoden myöhemmin kuin muut samaan aikaan aloittaneet.

Työllistyin määräaikaisuuksiin ja lopulta sain vakituisen työn.

Jos 27-vuotiaana on velkainen, kuinka paljon luulet että velkaa olisi, jos olisi elättänyt opintojen aikana vielä muksua?

Vierailija
113/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Graafinen?

Graafinen ei tarkoita tuota suomeksi. Aivan kuten sana kuusi ei puusta puhuttaessa ole englanniksi six.

Vierailija
114/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei osaa päättää tarvitaanko nuoria opiskelemaan ja nopeasti työelämään vai lapsia tekemään. Koulutus, koulutus, koulutus, mikään ei ollut yhteen aikaan niin tärkeää. Nyt huudetaan vauvoja tekemään huonon huoltosuhteen takia. Kouluttamattomien liiallisesta lisääntymisestä ollaan huolissaan koska ihmiskunta tyhmenee kun taas koulutetut ei halua lapsia. Ilmastonmuutos, saasteet, pandemiat ja liikakansoitus pelottavat kaikkia.

Tilanteemme on mieletön.

On! Varsinkin jos on itse niin typerä että luulee että "kouluttamaton" eli ilmeisesti vain amiksen käynyt, on tyhmä.

Vierailija
115/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ketjun avaajalle. On aina kiva saada vertaistukea eikä turhaan kuvitella olevansa jotenkin outo. Itsekin mielsin raskauden vahingoksi ja pahimmaksi asiaksi ikinä vielä reilusti yli 30-vuotiaana. Olen melkoisen varma että tässä on myös melko suuri syy siihen että jäin lapsettomaksi vasten tahtoani.

N40+

Mä taas olin kaikkien kauhistelema teiniäiti jonka pitäisi haureuttaan hävetä, kun sain 19-vuotiaana ensimmäisen lapseni. Minusta itsestäni tuntui kyllä ihan ok:lta se raskausvatsa, synnytys, vauvan hoitaminen, ja kouluun laittaminen, arjen eläminen jne. Ympäristö taas löi leiman teiniäidiksi joka ei osaa mitään ja joka jakaa kaikille ja jonka lapsesta ei tule koskaan mitään. Tämä 2000-luvun alussa.

Kaikki meni kuitenkin ok huolimatta siitä että niin moni olisi halunnut ettei menisi.

Vierailija
116/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle raskaus ja synnytys olisi painajainen, mutta ei se teini-iän pelottelusta johdu vaan ihan todellisuudesta. Kavereiden synnytyskokemukset ovat olleet hirveää kuultavaa vaikka synnytys olisikin ollut "normaali ja helppo". Raskauksienkin seuraaminen on jo sivusta ollut ahdistavaa. Puhumattakaan niistä vaikeista. 27 tuntia tuskissa.. Ja siitä se vuosikymmenten vaiva vasta alkaisikin.

Vierailija
117/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut itsekin että pidän raskautta ja lapsia jotenkin nolona ja huonona juttuna, vaikka olen vuosimallia -02. Juuri tuo että kun joku kertoo olevansa raskaana, ensimmäisenä tulee mieleen onko liian myöhäistä keskeyttää ja aikooko todella pitää lapsen, siis jopa silloin kun lapsi on erittäin toivottu ja vanhemmat +30v. Lapset tuntuu nykyään muutenkin nololta ja juuri sellaiselta huonomman väen leimalta, lisäksi tulee ilmastomorkkis.

Vierailija
118/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on ollut jo pitkään vela ei niinkään vauvapalsta. Näkyy juurikin outona kommentointina, mikä on lähinnä surullista

Tämä on aihe vapaa. Tuolta alueen alla on iso kasa omia palstoja lisääntyneille tai sitä yrittäville.

Vierailija
119/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina tuntunut että lasten tekeminen on jotenkin kiellettyä, tuhmaa, sellaista vähän huonomman väen hommmaa. On kasvatettu niin, ja ei ne maagisesti muutu kun ikää tulee. Olen jo kohta 30, ja silti tuntuu että olisin ihan järkyttävän kauhea teiniäiti jos nyt saisin jonkun lapsen. 

Jos olet naimisissa ja saat lapsen, on tilanne normaali ja et ole muutenkaan lähelläkään teiniä ainakaan ikäsi perusteella. Eri asia joku random tyyppi ja raskaus.

Vierailija
120/225 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikeasti elämää todella paljon vaikuttava juttu useimmille, jos yläasteaikana saa vauvan. Ja harvalla lukioikäiselläkään riittää tsemppi hoitaa sekä koulua että vauvaa. Ihan jo pelkkä lukion suorittaminen aihettaa monille isot paineet, kun ylioppilastodistus ratkaisee opiskelumahdollisuudet lähes täysin.

Ei kai oikeasti nyt se, että yritetään estää teiniraskauksia voi vaikuttaa enää kehenkään aikuiseen ihmiseen niin, ettei halua tehdä lapsia?