Teininä peloteltiin että raskaaksi tuleminen on maailman loppu, nyt ihmetellään miksi raskautta pelätään
Ihan jäätävää oli se raskaudella pelottelu miten se pilaa koko elämän kun tulee raskaaksi ja saa lapsen. Nyt sit ihmetellään miksi tuon seksikasvatuksen saaneet milleniaalit pelkäävät lasten saantia ja eivät ikimaailmassa halua raskaaksi. Johtuisiko siitä että peloteltiin teininä sillä miten kauheaa se on??? Muutenkin tuntuu että meidän sukupolvi on kasvatettu liiankin fiksuksi ja koska lasten hankkimisille ei ole riittävästi fiksuja perusteita niin ne jätetään tekemättä.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Äiti kertoi ettei silloin kyselty vaan oletettiin että totta kai joka nainen haluaa lisääntyä. Avautui tästä, koska koki tulleensa painostetuksi.
Painostetuksi? Olen 54 v. ja ihan itse yhdessä puolison kanssa päätettiin lasten hankinnasta.
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.Iskä halusi perheen. Äiti ei. Heillä kävi vahinko ja jostain syystä kertoi kaikille olevansa paksuna. Olisi voinut erota sekä antaa minut pois tai keskeyttää. En tiedä miksi oli rehellinen, jos koki olevansa haluton. Lesta tausta saattaa selittää :p
Mielestäni on törkeää kertoa lapselleen tuollaisia asioita.
Itse olen lapseton ikisinkku, mutta en mitenkään vapaaehtoisesti ja olen kuullut äitini suusta useampaankin kertaan kuinka hienoa on, että nykyään ihmiset jo ymmärtää ja uskaltaa olla tekemättä lapsia.
No kyllähän se maailmanloppu olikin 17v poikasena kun satunnainen hoito tuli raskaaksi.
Hyvä vaan että nuoria pelotellaan. Minua olisi pitänyt pelotella enemmän.
No onhan se tavallaan totta. 9 kk voi olla täyttä kärsimystä tavalla tai toisella, joillekin jopa hengenvaarallista. Sen 9 kk aikana käyt jossain lääkäreillä ja tädeillä sörkittävänä ja tökittävänä. Synnytyksessä voit pahimmassa tapauksessa kuolla tai vaurioitua pysyvästi. Vatsa voidaan joutua leikkaamaan auki ja kaikenlaisia komplikaatioita voi tulla. Tulehduksia jälkeenpäin. Jos inhoaa /pelkää neuloja, kanyyleja, tukiaista ym sörkkimistä niin kuka hullu raskaaksi haluaa tulla?! Siinä on järjettömät riskit ja paljon joutuu kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Olin teini 80-luvun alussa ja silloin kyllä peloteltiin valtavasti AIDSilla. Tosin se oli ehkä aiheellista kun lääkehoitoa ei ollut ja hivin saanneet todellakin kuolivat siihen muutaman vuoden sisällä. Aids oli vähän kuin korona nyt, ei tiedetty tarkkaan miten se tarttuu ja hiv-potilaiden hoitajat olivat suojavarusteissa.
Juuri ennen aidsin ilmaantumista suhtautuminen naisten seksuaalisuuteen oli alkanut vapautua. Sen ajan feminismi oli iloista. Sitten tuli aids ja kaikki muuttui. Seksiin yhdistyi pelko.
Tässä ketjussa kerrottu pelotteleva seksuaalivalistus on minulle uutta, kun ei ole teidän ikäisiä ystäviä. Ymmärrän nyt paremmin suhtautumista lasten tekoon nykyään.
Eikö lisääntymisen vähentymisen lisäksi milleniaalit ja muutenkin nuoret aikuiset harrasta seksiä vähemmän kuin aiemmat sukupolvet.
En yhtään ihmettelisi jos edellä mainitut johtuisi koulusta saaduista pelotteluista. Koulun seksuaalikasvatuksessa opittiin, että yhdestä kerrasta saat tippurin ja klamydian sekä lisäksi tulet raskaaksi ja elämäsi on pilalla. Joo voihan noin käydäkin, mutta asialla nimenomaan peloteltiin, kuvien kera! Seksin ja perheenlisäyksen positiivisista puolista ei puhuttu yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
Höpö höpö höpsis. Pillerit eivät kyllä vähäisimmässäkään määrin vähennä raskauden mahdollisuutta kun ne lopettaa. Päinvastoin, ne nimenomaan suojaavat hedelmällisyyttä.
Ihanko tosissaan meinaat, että jos 20v miltei joka päivä ihmiselle annetaan kehon ulkopuolista hormonia, jonka ainoa tarkoitus on estää luonnollinen hedelmöittyminen, ei aiheuttaisi haittaa?
Montako vuotta sinä olet työskennellyt hedelmällisyysasioiden parissa, mulla vasta 8v tätä lajia takana...
Vapaaehtoisesti lapsettomana milleniaalina kehtaan edelleen väittää, että oman näköiset ja omalta tuntuvat perheratkaisut ovat vain nykyään hyväksyttävämpiä (toki tässäkin aina parantamisen varaa) ja siksi moni jättää ne lapset tekemättä.
Mutta jos leikitään, että olisin nainen, joka haluaisikin lapsia niin käytännön syythän ne estävät. Opiskelen yliopistossa. Jos hankkisin lapsia niin kuinka monta vuotta voisin pitää yliopistosta taukoa ilman että opinto-oikeus loppuu? Ööh...ehkä vuoden, max. kaksi? Entä jos kaikki ei menekään ihan putkeen (synnytyksen jälkeinen masennus, erityislapsi, yliarviointia siinä miten "kätevää" olisi samaan aikaan käydä töissä, opiskella ja hoitaa lapsi) ja tarvitsisinkin 5 vuotta, 10 vuotta? Haluan takaisin sen vanhan systeemin, missä mammat putkauttivat lapsia ollessaan opiskelijoita ja se roikkumaan jäänyt gradu yms. palattiin tekemään joskus vasta vuosien jälkeen jos sille tuli tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lisääntymisen vähentymisen lisäksi milleniaalit ja muutenkin nuoret aikuiset harrasta seksiä vähemmän kuin aiemmat sukupolvet.
En yhtään ihmettelisi jos edellä mainitut johtuisi koulusta saaduista pelotteluista. Koulun seksuaalikasvatuksessa opittiin, että yhdestä kerrasta saat tippurin ja klamydian sekä lisäksi tulet raskaaksi ja elämäsi on pilalla. Joo voihan noin käydäkin, mutta asialla nimenomaan peloteltiin, kuvien kera! Seksin ja perheenlisäyksen positiivisista puolista ei puhuttu yhtään mitään.
Nykyään pystytään hedelmöittämään jopa 60v. muoreja, eli sinällään takaportti pysyy auki yllättävän pitkään. Tietenkään kaikille nuo hoidot ei tuo lasta, mutta tiettävästi joillekin pystytään saamaan raskaus alulle. Ainakin Venäjällä.
Enemmän tulisi puhua onnellisuudesta. Kaikkien onni ja autuus eivät ole lapset.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Itsellä oli jotenkin syntinen olo kun alettiin lasta tekemään. Oli niin takaraivossa se ajatus että se on väärin ja pahinta mitä voi tehdä.
Just näin. Ja itsellä oli ikää jo melkein 40 ennen kuin kehtasi myöntää itselleen tai miehelleni, että kyllä haluan vauvan. Syvälle se oli iskostunut, että lapsen saaminen on pahasta. Vaikka sen kuinka järjellä ajatellen tajuaakin, että saan kyllä lapsen hankkia jos haluan.
Kaikki ajallaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas kun elämässä on ns. oikea järjestys, jota vastan vahinkoraskaus sotii. Ensin käydään koulut, sitten opiskellaan ja siinä sivussa löydetään puoliso. Mennään töihin, ja naimisiin. Sitten siinä 25-30 vuotiaana tehdään ensimmäinen lapsi ja parin vuoden päästä toinen. Samalla siirrytään kaupungista radanvarteen rivariin ja hankitaan koira.
Joka tästä oikeasta järjestyksestä ja aikataulusta poikkeaa, hänet hukka perii!
Nykyään 25 v on vielä ihan paheksuttavan nuori tekemään ensimmäisen lapsen. Sanoisin että 30-35 olisi se ikä mikä on sosiaalisesti hyväksyttävä.
No joo, 25 on vähän alakanttiin, mutta 35 on ehdottomasti liian vanha. Sanotaan, että 28-32 vuotiaana on soveliasta tehdä lapset.
Ei ole liian vanha tulemaan raskaaksi jos pystyy tulemaan raskaaksi. Ei ole mitään "soveliasta ikää" tehdä lapsia.
Enpä oo koskaan tullut ajatelleeksi, johtuukohan mun lapsikielteisyys tästä? Oon 28-vuotias ja olen 10-v lähtien ollut sitä mieltä, että en halua lapsia. Jotenkin se on tuntunut nololta ja kielletyltä ajatukselta, ja aina kun suvussa joku on kertonut raskaudesta (oon sukupolveni nuorin, serkkuni yms on mua 10 vuotta vanhempia) nii mun ensireaktio on ollut kauhistus ja myötähäpeä, toki olen esittänyt iloista ja onnitellut.
Ala-asteella ope kerto miten hänen ensimmäinen poikaystävänsä oli pakottanut hänet seksisuhteeseen liian aikaisin ja seksivalistus oli tosiaan että ei kannata aloittaa ja muistakaa pelätä tätä ja tätä ja ennen menkkojenkin alkua voi tulla raskaaksi.. Voi olla että olisin muutenkin rikki mt-omgelmani kanssa (ei oo diagnoosia mutta en mä nyt ihan täysin terve oo, oon ainaki sosiaalisesti estyny) mutta mahollisesti 00-luvun seksivalistus on tehny musta niin aran ja raskautta karsastavan.
Katsokaas kun elämässä on ns. oikea järjestys, jota vastan vahinkoraskaus sotii. Ensin käydään koulut, sitten opiskellaan ja siinä sivussa löydetään puoliso. Mennään töihin, ja naimisiin. Sitten siinä 25-30 vuotiaana tehdään ensimmäinen lapsi ja parin vuoden päästä toinen. Samalla siirrytään kaupungista radanvarteen rivariin ja hankitaan koira.
Joka tästä oikeasta järjestyksestä ja aikataulusta poikkeaa, hänet hukka perii!
Ensin käydään koulut, sitten opiskellaan?
Mitäs jos kävisit siellä koulussa opiskelemassa?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se maailmanloppu olikin 17v poikasena kun satunnainen hoito tuli raskaaksi.
Hyvä vaan että nuoria pelotellaan. Minua olisi pitänyt pelotella enemmän.
Taitaa olla niin, että tällä seksivalistuksellakin onnistutaan maksimoimaan haitat ja minimoimaan hyödyt.
Se porukka joka painelee paljaalla menemään viis veisaa jatkossakaan mistään ja lisääntyy kuin kanit ja vastuulliset on saatu peloteltua vahinkoraskauksilla ja pilatulla loppuelämällä puolikuoliaiksi..
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Itse olen vähän alle 50v ja ihan samaa oli minulla. Raskaaksi tuleminen olisi suurin häpeä ja siihen päälle koulun valistusvideot. Ei ole koskaan tullut mieleen lapsia hankkia ja suuri syy on se että sai siitä niin huonon kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
Höpö höpö höpsis. Pillerit eivät kyllä vähäisimmässäkään määrin vähennä raskauden mahdollisuutta kun ne lopettaa. Päinvastoin, ne nimenomaan suojaavat hedelmällisyyttä.
Millä tavalla ne suojaavat hedelmällisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Minua peloteltiin ja uhkailtiin ettei kotiin ole tulemista, jos tulen raskaaksi. Oma äitini oli 17-vuotias kun synnyin, sanoi aina että ”lapsi pilaa elämän”. Olipas mukava kuulla pilanneensa oman äidin elämä! Vasta viiskymppisenä olen päässyt tästä syyllisyyden tunteesta, enhän se elämän pilaaja ollut minä, vaan äiti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua peloteltiin ja uhkailtiin ettei kotiin ole tulemista, jos tulen raskaaksi. Oma äitini oli 17-vuotias kun synnyin, sanoi aina että ”lapsi pilaa elämän”. Olipas mukava kuulla pilanneensa oman äidin elämä! Vasta viiskymppisenä olen päässyt tästä syyllisyyden tunteesta, enhän se elämän pilaaja ollut minä, vaan äiti itse.
Mietipä, mistä äitisi oli käsityksensä saanut. Niin niitä taakkoja ja ennakkoluuloja kipataan sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 ja 00 luvulla ei vielä tiedetty mitään vauvakadosta, kammottiin vaan sitä häpeää mikä kohtaa perheen jos teini tulee raskaaksi!
Höpö höpö. Pelottelijat ovat olleet 1940- ja -50-luvulla syntyneitä, ellei aiemminkin. Ehkäisypilleri tuli markkinoille 1960-luvulla ja siitä lähtien ei-toivottu raskaus on ollut pikemminkin tyhmyyden oire kuin minkään muun. Toki onhan moinen tyhmyys noloa sinällään.
1990-luvulla on jossain peräkylissä saatettu ihmetellä avopareja.
Pillerijonnelle ja -pirkolle tiedoksi, että naisen hedelmällisyys alkaa luonnostaan laskea 30-vuotiaana. Ehkäisypillerit eivät sitä aiheuta vaan pikemminkin päin vastoin: hormoniehkäisy säästää sekä munasoluja että munasarjoja, jolloin hedelmällisyys ja oma estrogeenituotanto jatkuu pitempään.
Sensijaan puolet 30 vuotta täyttäneistä miehistä on lähes steriilejä huonojen elämäntapojen, lihavuuden ja päihteiden vuoksi. Läski tuottaa estrogeenia ja viina ja tupakka tukkivat kivesten hiussuonet.
Olisiko sulla jotain lähteitä tukemaan noin radikaaleja väittämiä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä näytettiin koulussa esiteininä todella graafinen synnytysvideo ja uskon että aika moni traumatisoitui siitä.
Graafinen?
älä yritä ulipenska, hyvin vedätitte mutta tuo typerä alapeukuttelu kaikkiin asiaviesteihin paljasti kaiken.