Teininä peloteltiin että raskaaksi tuleminen on maailman loppu, nyt ihmetellään miksi raskautta pelätään
Ihan jäätävää oli se raskaudella pelottelu miten se pilaa koko elämän kun tulee raskaaksi ja saa lapsen. Nyt sit ihmetellään miksi tuon seksikasvatuksen saaneet milleniaalit pelkäävät lasten saantia ja eivät ikimaailmassa halua raskaaksi. Johtuisiko siitä että peloteltiin teininä sillä miten kauheaa se on??? Muutenkin tuntuu että meidän sukupolvi on kasvatettu liiankin fiksuksi ja koska lasten hankkimisille ei ole riittävästi fiksuja perusteita niin ne jätetään tekemättä.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
En muista, että meille olisi näytetty "synnytysvideota". Mitä taas jostain syystä näytettiin nykyisille teinille joko 6. tai 7. luokalla. Tuli tämän jälkeen kertomaan, ettei todellakaan aio tehdä yhtäkään lasta.
Mun mies oli jo yli 30-vuotias kun aloin lapsista puhumaan ja oli vaikea saada se ymmärtämään, että nyt olemme jo vanhoja tähän hommaan ja se on jo sallittua meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo raskaudella pelottelu ole mikään uusi asia. Vuosisatoja sillä on naisia peloteltu.
Varmaan ihan sen takia että synnytyskuolemat olivat yleisiä. Vaikka nykyään on värkit ja laitteet naisia silti kuolee synnytyksiin.
Kyllä niitä teinityttöjä on peloteltu ihan vaan sen raskauden aiheuttaman häpean takia.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
Höpö höpö höpsis. Pillerit eivät kyllä vähäisimmässäkään määrin vähennä raskauden mahdollisuutta kun ne lopettaa. Päinvastoin, ne nimenomaan suojaavat hedelmällisyyttä.
Samoin kun nyt lapsettomien ahaa hetki-syy siihen löytyy ysäriltä ja raskaus pelottelusta. Ööh okei, suurin osa ystävistäni saivat ensimmäiset lapset ysärin lopulla ja 00-luvun alussa, ketään ei peloiteltu raskauksilla koulussa eikä kotona eikä kenellekkään jäänyt mitään traumoja koulusta. Missä ihme lahkolais-koulussa/yhteisössä nämä muut ovat olleet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan nykyajan 50-60 vuotiaiden nuoruudessa minkälaista seksivalistusta? Oltiinko aiheesta vaan hiljaa vai peloteltiinko silloinkin? Tuo sukupolvi ei kuitenkaan ole samalla tavalla lisääntymistä pelännyt.
Äiti kertoi ettei silloin kyselty vaan oletettiin että totta kai joka nainen haluaa lisääntyä. Avautui tästä, koska koki tulleensa painostetuksi.
Painostetuksi? Olen 54 v. ja ihan itse yhdessä puolison kanssa päätettiin lasten hankinnasta.
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ketjun avaajalle. On aina kiva saada vertaistukea eikä turhaan kuvitella olevansa jotenkin outo. Itsekin mielsin raskauden vahingoksi ja pahimmaksi asiaksi ikinä vielä reilusti yli 30-vuotiaana. Olen melkoisen varma että tässä on myös melko suuri syy siihen että jäin lapsettomaksi vasten tahtoani.
N40+
Lahjasukuhoitoihin pääsee vielä 46v. ja siitä eteenpäin olevat hoidetaan Venäjällä, Baltiassa sekä Kreikassa. Puolassa on edullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin sukupuolitaudeilla peloteltiin ihan kuoliaaksi teininä. Näytettiin kuvia kaiken maailman peniskasvaimista ja blue waffle jutuista ja sanottiin että jos edes yhden kerran harrastat seksiä ilman kondomia niin sinulle tulee tämä.
Taidat tällä hetkellä olla joku parikymppinen? On meinaan ne seksitaudit VÄHÄN muuttuneet minun nuoruudestani(90-00), nykyään kaikki alkavat olla lääkeresistenttejä kantoja. Ja koska puhut peniskasvaimista oletan sinun olevan mies. Niin, mitä ne herpes rakkulat tai kondyloomat siinä hepin varressa haittaavat..naisten värkissä vähän eri juttu..idiootit.
Syylä kikulit alapeukuttavat lol joku juippi väittää tietävänsä naisen anatomiasta enemmän kuin naiset itse? Kuka oikeasti on ylpeä rakkuloista värkeissä ja oikein keräilee niitä(täysin tietämätön sp-taudeista ja ehkäisystä)?? Nyt on kyllä palstan lahoaines taas koossa, onneksi ei tarvitse ikinä nähdä näitä imbesillejä.
Ota lääkkeet?
Laita sinä rasvaa niihin heppi rakkuloihin.
Sitä saa mitä tilaa, jos uliteinit rupeavat alapeukuttamaan asia viestiä missä kerrotaan neutraalisti miten asiat ovat esim naisille monet taudit ovat vittumaisempia ihan genitaalien anatomian takia, niin mitä luulette että tapahtuu. Pään silittelyä takaisin?
Ihan ohiksena on kysyttävä että mikä hlvetin pakko sitä sinunkaan on paneskella jokaista tarjolla olevaa heppiä ilman kumia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoi ettei silloin kyselty vaan oletettiin että totta kai joka nainen haluaa lisääntyä. Avautui tästä, koska koki tulleensa painostetuksi.
Painostetuksi? Olen 54 v. ja ihan itse yhdessä puolison kanssa päätettiin lasten hankinnasta.
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.
Iskä halusi perheen. Äiti ei. Heillä kävi vahinko ja jostain syystä kertoi kaikille olevansa paksuna. Olisi voinut erota sekä antaa minut pois tai keskeyttää. En tiedä miksi oli rehellinen, jos koki olevansa haluton. Lesta tausta saattaa selittää :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo raskaudella pelottelu ole mikään uusi asia. Vuosisatoja sillä on naisia peloteltu.
Varmaan ihan sen takia että synnytyskuolemat olivat yleisiä. Vaikka nykyään on värkit ja laitteet naisia silti kuolee synnytyksiin.
Ahaa, palsta urpojen mielestä synnytyskuolemat ovat alapeukutuksen syy. Että AINOA oikea syy oli joku häpeä lol. Jos niillä apinan aivoilla osaa niin voi mennä googlettamaan historiaa ja sitä miten iso osa naisia kuoli synnytyksiin, se oli naisten yleisin kuolinsyy. Nyt riitti, parempi ettei hapata aivojansa tässä sonnassa enää, uliteinit vielä ymmärtää mutta että aikuiset naiset samalla tasolla..
Olin teini 80-luvun alussa ja silloin kyllä peloteltiin valtavasti AIDSilla. Tosin se oli ehkä aiheellista kun lääkehoitoa ei ollut ja hivin saanneet todellakin kuolivat siihen muutaman vuoden sisällä. Aids oli vähän kuin korona nyt, ei tiedetty tarkkaan miten se tarttuu ja hiv-potilaiden hoitajat olivat suojavarusteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin sukupuolitaudeilla peloteltiin ihan kuoliaaksi teininä. Näytettiin kuvia kaiken maailman peniskasvaimista ja blue waffle jutuista ja sanottiin että jos edes yhden kerran harrastat seksiä ilman kondomia niin sinulle tulee tämä.
Taidat tällä hetkellä olla joku parikymppinen? On meinaan ne seksitaudit VÄHÄN muuttuneet minun nuoruudestani(90-00), nykyään kaikki alkavat olla lääkeresistenttejä kantoja. Ja koska puhut peniskasvaimista oletan sinun olevan mies. Niin, mitä ne herpes rakkulat tai kondyloomat siinä hepin varressa haittaavat..naisten värkissä vähän eri juttu..idiootit.
Syylä kikulit alapeukuttavat lol joku juippi väittää tietävänsä naisen anatomiasta enemmän kuin naiset itse? Kuka oikeasti on ylpeä rakkuloista värkeissä ja oikein keräilee niitä(täysin tietämätön sp-taudeista ja ehkäisystä)?? Nyt on kyllä palstan lahoaines taas koossa, onneksi ei tarvitse ikinä nähdä näitä imbesillejä.
Ota lääkkeet?
Laita sinä rasvaa niihin heppi rakkuloihin.
Sitä saa mitä tilaa, jos uliteinit rupeavat alapeukuttamaan asia viestiä missä kerrotaan neutraalisti miten asiat ovat esim naisille monet taudit ovat vittumaisempia ihan genitaalien anatomian takia, niin mitä luulette että tapahtuu. Pään silittelyä takaisin?
Ihan ohiksena on kysyttävä että mikä hlvetin pakko sitä sinunkaan on paneskella jokaista tarjolla olevaa heppiä ilman kumia?
Älä huoli murunen, en todellakaan koske yhdenkään tomppelin heppiin;) Vielä vähemmän kun tajuaa esim palstoja lukiessa miten huonolla tolalla on suomalaisten seksitauti valistus..yök..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ketjun avaajalle. On aina kiva saada vertaistukea eikä turhaan kuvitella olevansa jotenkin outo. Itsekin mielsin raskauden vahingoksi ja pahimmaksi asiaksi ikinä vielä reilusti yli 30-vuotiaana. Olen melkoisen varma että tässä on myös melko suuri syy siihen että jäin lapsettomaksi vasten tahtoani.
N40+
Lahjasukuhoitoihin pääsee vielä 46v. ja siitä eteenpäin olevat hoidetaan Venäjällä, Baltiassa sekä Kreikassa. Puolassa on edullisinta.
Kiitos, mutta kyllä tuo äitiys on omalla kohdallani jo myöhäistä. Pakko se on vaan myöntää, että ei sitä jaksamista vaan enää tässä iässä (saati vaikka 5-10 vuoden päästä) ole ollenkaan kuten nuorempana ja etenkään kun tuohon lapsentekoon pitäisi ryhtyä nyt yksin.
Harmittaa, mutta minkäs teet :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.Iskä halusi perheen. Äiti ei. Heillä kävi vahinko ja jostain syystä kertoi kaikille olevansa paksuna. Olisi voinut erota sekä antaa minut pois tai keskeyttää. En tiedä miksi oli rehellinen, jos koki olevansa haluton. Lesta tausta saattaa selittää :p
Mielestäni on törkeää kertoa lapselleen tuollaisia asioita.
Valistuksellahan pyritään estämään teini- ja vahinkoraskauksia? Miten tuo liittyy parisuhteessa elävien perhesuunnitteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, palsta urpojen mielestä synnytyskuolemat ovat alapeukutuksen syy. Että AINOA oikea syy oli joku häpeä lol. Jos niillä apinan aivoilla osaa niin voi mennä googlettamaan historiaa ja sitä miten iso osa naisia kuoli synnytyksiin, se oli naisten yleisin kuolinsyy. Nyt riitti, parempi ettei hapata aivojansa tässä sonnassa enää, uliteinit vielä ymmärtää mutta että aikuiset naiset samalla tasolla..
Onko jotain ongelmia äitiyteen liittyen?
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan vanhempi kuin milleniaalit. Olen todellakin ihmetellyt, mitä siitä seuraa, kun nuorille opetetaan, että pahinta, mitä naiselle voi elämässään tapahtua, on se, että hän tulee raskaaksi. Ei tuntunut joku syöpä tai edes AIDS olevan niin pelottava asia kuin raskaus.
Valitettavasti vaan tuossa on oikeasti perää. Ei naisen elämä siitä ainakaan helpommaksi muutu kun lapsia tulee. Valvomista, raskaudenaikaisia vaivoja, synnytysvaurioita, kodin ja ansiotyön yhteinen raskas vastuu, rahat tiukalla, teinien kiukuttelu. Kun lapsia hommaa, koskaan ei voi olla satavarma miten siinä lopulta käy. Eri asia olisi jos olisi jotenkin taattua se että myös miehet kantavat oman osansa vastuusta lapsista. Toistaiseksi se on kuitenkin vielä äiti joka joutuu päävastuun kantamaan jos mies päättää ettei perhe enää kiinnosta. Vaikka kuinka rakastaa lapsiaan, tuossa voi joutua tilanteeseen jossa voimat on äärimmilleen venytettynä eikä ulospääsyä ole.
Alapeukuttelusta päätellen tämäkin taitaa olla vain trollaatitrollaa taas. Melkein meni läpi;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa avautua omalle lapselle, että äiti ei olisi halunnut lapsia. Mihin on aikuisuus kadonnut.Iskä halusi perheen. Äiti ei. Heillä kävi vahinko ja jostain syystä kertoi kaikille olevansa paksuna. Olisi voinut erota sekä antaa minut pois tai keskeyttää. En tiedä miksi oli rehellinen, jos koki olevansa haluton. Lesta tausta saattaa selittää :p
Mielestäni on törkeää kertoa lapselleen tuollaisia asioita.
Siksi olisinkin toivonut, että hän olisi antanut minut pois. Hampaat irvessä piti pitää muksu ja olla vaimona. Olenkin epäilyt tuon kaiken teatterin johtuneen lesta taustasta. Ei tuota muutoin pysty järjellä selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Ihmettelin jo 90 luvulla kun tyyliin 13v mimmeille tuputettiin e-pillereitä.. nyt reilu 20v niitä syötyään samat mammat ihmettelee miksi eivät tule raskaaksi, vaikka "justhan mä pillerit lopetin"...
Höpö höpö höpsis. Pillerit eivät kyllä vähäisimmässäkään määrin vähennä raskauden mahdollisuutta kun ne lopettaa. Päinvastoin, ne nimenomaan suojaavat hedelmällisyyttä.
No sen ne kyllä teki omalla kohdallani, koska kun lopetin pillerit niin vajaassa vuodessa miesmaku muuttui ihan tyystin enkä todellakaan enää halunnut edes parisuhdetta saati sitten lasta pitkäaikaisen avomieheni kanssa.
Sen jälkeen en olekaan tarvinnut minkäänlaista ehkäisyä vaan jäin sinkuksi ja lapsettomaksi.
Eli oliko sun vanhemmatkin huonompaa väkeä kun tekivät sut?