Tehtiin taannoin remontti, kukaan ei kehu lopputulosta
đ
Uutta tapettia, lattia maalattu ja ovia yms, uutta (vanhaa/antiikkia siis) huonekaluakin on. MeistĂ€ tosi hieno mutta ollaan vissiin ainoat jotka on sitĂ€ mieltĂ€. âOnpa tunnelmallinenâ on vissiin positiivisin kommentti joka on saatu. Yksi sanoi ettĂ€ âhyvĂ€ tulee kun tuon katon saatte valmiiksiâ, ainoa vaan ettĂ€ se oli valmis... :D
Ja ei, ei niillÀ muiden mielipiteillÀ olekaan niin vÀliÀ. Kunhan vain tein tÀllaisen huomion.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinkertaista: eivÀt kehuneet, koska eivÀt pitÀneet sitÀ kehumisen arvoisena. EivÀt halunneet haukkua, koska olettivat, ettÀ otat sen liian henkilökohtaisesti etkÀ kykene tajuamaan, ettÀ kyseessÀ on makuasia.
KyllĂ€ minĂ€ olen monta kertaa kehunut sisustuksia joista en pidĂ€ yhtÀÀn. Ei se pahaa teeđ€·ââïž
Ap
MinÀ en halua valehdella. Kehun, jos vaikutun jostain ja aidosti koen asian kehumisen arvoisena, haukkua en viitsi. jos joku kysyy mielipidettÀni remontista tai jostain sisustusratkaisusta, oletan, ettÀ hÀn sitÀ sitten myös tarkoittaa ja saan kertoa mielipiteeni. Jos joku on innoissaan saavutuksestaan remontointitaidoistaan tai ylipÀÀtÀÀn remontista ja sanoo, ettÀ nyt viihtyy kotonaan ja tuntee tÀmÀn kodikseen, olen kyllÀ iahn aidosti iloinen hÀnen puolestaan, vaikka miten kokisin, ettÀ remontti on karmaiseva.
Paljon parempi olla rehellinen ja rehellisenÀ oleminen ei merkitse sitÀ, ettÀ pitÀisi valehdella. Asiat voi sanoa niin monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se teidÀn katto oikein on, kun sitÀ luultiin keskenerÀiseksi?
Tummanruskea. Sellainen petsattu tms, niin ettÀ puunsyyt nÀkyy.
ApKuulostaa hienolta ja kerrankin erilaiselta. En ymmĂ€rrĂ€ miksi aina pitĂ€isi olla valkoinen katto.. meillĂ€kin on.. đ
Valkoinen/vaalea katto tuo tilantunnetta ja valoisuutta huoneeseen.
On jos nyt vÀhÀnkÀÀn ihmisen asumisen historiaa tunnet, niin ei valkoiset/vaaleat katot mitenkÀÀn yksinomaisia ole, eikÀ tarvitse ollakaan.
Aivan onhan sitÀ asuttu ennenwanhaan maakuopissakin ja savupirteissÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
MeillÀ on myös tuttuja, jotka tykkÀÀvÀt ruskeasta, ehkÀ vÀhÀn liikaa. Jotenkin sellainen tunkkainen kasarityyli. Jos tykkÀÀt tuollaisesta, niin en ihmettele kehujen puutetta. Kuulutte vÀhemmistöön.
Oma maku ehkÀ enemmÀn sellainen skandinaavinen valkoista kaikkialla. EhkÀ suositumpi massojen mielestÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ en ole koskaan oppinut siihen, ettÀ jonkun kotia pitÀisi kehua. Tai edes jonkun uutta takkia tai uutta hiusvÀriÀ. En nimittÀin kiinnitÀ sellaisiin asioihin lainkaan huomiota, koska sellaiset asiat eivÀt mielestÀni ole millÀÀn tavalla merkittÀviÀ ihmissuhteissani. Mulle on aivan sama, vaikka ystÀvÀni nÀyttÀisi vampyyrilta ja asuisi Huvikummussa, ulkoisilla tekjöillÀ ei ole mulle ystÀvyyssuhteissani mitÀÀn merkitystÀ. Kun joku kysyy mun mielipidettÀni remonttiinsa, sisustukseensa, ostamaansa uuteen takkiin, uuteen hiusvÀriinsÀ jne, vastaan vaan "ihan kiva", koska eihÀn hÀn ole tehnyt mitÀÀn niistÀ miellyttÀÀkseen mun silmÀÀni vaan miellyttÀÀkseen omaansa.
Tunnen sunlaisen henkilön. Tulee aina hÀnestÀ ylimielinen kuva kun ei oikein koskaan juurikaan kehu mitÀÀn tai ketÀÀn. Kehuminen on joillekin ylitsepÀÀsemÀttömÀn haastava juttu.
Sinun itsetunnollesi on siis tÀrkeÀÀ turha ja kenties valheellinenkin kehuminen? Eikö sinulle riitÀÀ se, ettÀ itse olet tyytyvÀinen? Voisitko valaista, mitÀ haet kehujen kalastelulla?
t. eri
Itsetuntoani on vaikea kolauttaa, se ei liity tÀhÀn vaan kÀytöstavat. EnkÀ puhunut vain itsestÀni vaan tÀmÀ kyseinen ihminen ei kehunut esim. hÀnen ÀitinsÀ remppaa jonka teki vaivalla vÀhistÀ rahoista, ei siskonsa ensimmÀistÀ autoa josta tÀmÀ oli hyvin ylpeÀ (vanhahko auto, ei voi kehua), ei veljensÀ valmistumista tai edes veljen vaimon raskautta. Ei kehuja, ei onnitteluita kenellekÀÀn.
Puhumattakaan pienistÀ jutuista.
Vaikkapa juurikin ulkonÀkö remppa, uudet erilaiset hiukset. Ihmiselle tulee kiva olo kun joku muukin noteeraa ne kuin vain hÀn itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on samanlainen. Rakensi taloa ja ihmetteli kun kukaan ei kÀy katsomassa kun hÀn rakentaa. MitÀ vttua...
Remontin tai rakentamisen katsominen on sama asia kuin kÀydÀ katsomassa siskon tuoretta vauvaa.
Jos ei ole samassa elÀmÀntilanteessa eli ei itse rakenna tai elÀ vauvakuplassa, ei voisi vÀhempÀÀ kiinnostaa. Kohtelias ihminen kuitenkin kÀy katsomassa ja panee merkille ettÀ vaivaa on nÀhty, nyökyttelee kiinnostuneen oloisesti vÀhintÀÀn.
erÀs deittailumies jÀtti minut sen vuoksi etten tajunnut kehua hÀnen kallista autoaan, joka kertoi kaikille miten menestynyt ja hyvÀtuloinen hÀn oli.
Minusta se auto oli kauhea, siinÀ oli hirveÀ istua ja sen muotoilukin oli karmiaseva. Muutenkin koen, ettÀ auto on auto, jonka tarkoitus on mennÀ paikasta a paikkaan b eikÀ suinkaan yrittÀÀ saada toisia pÀÀttelemÀÀn siitÀ millaiset tulot omistajallaan on. En oikeasti edes osaa sanoa mitÀ mikÀkin automerkki maksaa, itse olen valinnut omat autoni vain sillÀ perusteella, ettÀ niissÀ on ne ominaisuudet, joita autolta haluan ja ettÀ niissÀ on mukava istua ja niillÀ on hyvÀ ajaa. nykyinen utoni maksoi uutena 25k e, eli kÀsittÀÀkseni aika edullinen auto. Ei haittaa yhtÀÀn, jos joku kokee minun olevan köyhÀ, oikeastaan se olisi hyvÀ juttu, jos noin joku pÀÀttelisi autoni perusteella :P
KÀyttÀjÀ34791 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMeillÀ on myös tuttuja, jotka tykkÀÀvÀt ruskeasta, ehkÀ vÀhÀn liikaa. Jotenkin sellainen tunkkainen kasarityyli. Jos tykkÀÀt tuollaisesta, niin en ihmettele kehujen puutetta. Kuulutte vÀhemmistöön.
Oma maku ehkÀ enemmÀn sellainen skandinaavinen valkoista kaikkialla. EhkÀ suositumpi massojen mielestÀ.
Kuten sanottua, se tumma katto on yhdessÀ huoneessa. AlkuperÀinen toistasataa vuotta vanha, ainoa jÀljellÀ oleva koko talossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ en ole koskaan oppinut siihen, ettÀ jonkun kotia pitÀisi kehua. Tai edes jonkun uutta takkia tai uutta hiusvÀriÀ. En nimittÀin kiinnitÀ sellaisiin asioihin lainkaan huomiota, koska sellaiset asiat eivÀt mielestÀni ole millÀÀn tavalla merkittÀviÀ ihmissuhteissani. Mulle on aivan sama, vaikka ystÀvÀni nÀyttÀisi vampyyrilta ja asuisi Huvikummussa, ulkoisilla tekjöillÀ ei ole mulle ystÀvyyssuhteissani mitÀÀn merkitystÀ. Kun joku kysyy mun mielipidettÀni remonttiinsa, sisustukseensa, ostamaansa uuteen takkiin, uuteen hiusvÀriinsÀ jne, vastaan vaan "ihan kiva", koska eihÀn hÀn ole tehnyt mitÀÀn niistÀ miellyttÀÀkseen mun silmÀÀni vaan miellyttÀÀkseen omaansa.
Tunnen sunlaisen henkilön. Tulee aina hÀnestÀ ylimielinen kuva kun ei oikein koskaan juurikaan kehu mitÀÀn tai ketÀÀn. Kehuminen on joillekin ylitsepÀÀsemÀttömÀn haastava juttu.
YmmÀrrÀn hyvin, ettÀ syntyy ylimielinen mielikuva. En kuitenkaan ala teeskennellÀ, ettÀ toisen ihmisen sisustuksilla tms asioilla olisi mulle merkitystÀ sen ihmissuhteen kannalta. Mulle on tÀrkeÀÀ vain kyseinen ihminen eikÀ se, miltÀ hÀn tai hÀnen kotinsa nÀyttÀÀ.
Mulla on varsin omituinen sisustusmaku - voisi jopa sanoa sisustusmauttomuus - ja jos joku ystÀvÀni alkaisi kehumaan kotiani (vaikka tasan tarkkaan tiedÀn, ettÀ hÀnen sisustusmakunsa on ihan erilainen), suhtautuisin kehuihin hyvin epÀluuloisesti. Ja sen jÀlkeen myös tÀllaiseen ystÀvÀÀnikin. Alkaisin miettiÀ, mistÀhÀn kaikesta muustakin hÀn valehtelee.
Arvostan rehellisyyttÀ ja jos ei ole mitÀÀn hyvÀÀ sanottavaa, on parempi olla hiljaa kuin valehdella ja kohteliaampaa kuin sanoa suoraan, ettÀ ihan hirveÀ.
Voihan sitÀ kommentoida, ettÀ " Mukavaa, ettÀ saitte teidÀn nÀköisen kodin" tms. Minusta on ainakin mukavaa jakaa toisen ilo, vaikka ei olisikaan lopputuloksesta mykistynyt.
Toisille myönteisyys on ilmeisesti vaikea pala. Huomasin itse uuden asunnon ostaessani, ettĂ€ vierailijat halusivat takertua mieluummin negatiivisiin asioihin . "Onpa kallis neliöhinta", "MitĂ€ sinĂ€ saunalla teet?", "Onpa pienet huoneet?". Mutta itsellenipĂ€ tĂ€mĂ€n ostin. đ
Kaipa sitÀ kohteliaisuudesta jotain hyvÀÀ vois koittaa sanoa, jos toinen kotiaan mieluusti nÀyttÀÀ ja on innoissaan remontistaan. Moukka, joka ei sosiaalista liimaa sen vertaa voi kÀyttÀÀ. Mutta noitahan maailmassa riittÀÀ kyllÀstymiseen saakka.
Ei ole kÀytöstapoja. MinÀ ainakin kehun kaikkien remontteja, jos sellaista ovat kunnialla ja kohtuullisella lopputuloksella vÀkÀnneet. Makuja on monia ja monet kodit voi olla kauniitakin, vaikkei ihan justiinsa olisi omaan makuun. Esimerkiksi veljeni vaimo kuuluu nÀihin "sairaalasisutuksen" harrastajiin eli minimalistisesti mitÀÀn ja kaikki valkoista tai harmaata. Onhan se omassa genressÀÀn kaunis, vaikken itse haluaisi elÀessÀni asua sellaisessa kodissa. Tottakai kehuin, he itse tykkÀÀvÀt, iso työ tehty ja onhan se kuitenkin kivannÀköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuulostaa hienolta ja kerrankin erilaiselta. En ymmĂ€rrĂ€ miksi aina pitĂ€isi olla valkoinen katto.. meillĂ€kin on.. đ
Valkoinen/vaalea katto tuo tilantunnetta ja valoisuutta huoneeseen.
On jos nyt vÀhÀnkÀÀn ihmisen asumisen historiaa tunnet, niin ei valkoiset/vaaleat katot mitenkÀÀn yksinomaisia ole, eikÀ tarvitse ollakaan.
Vastasin kysymykseen miksi ne usein ovat.
Kukaan ei kyllÀ kysynyt, miksi katot usein ovat valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApĂh, really? Omakotitalo vissiin? Erikoinen maku teillĂ€ noin nopeesti sanottuna kokonaisuutta nĂ€kemĂ€ttĂ€ đ
Valkoistako kaikein pitÀisi olla...?
Ei kaiken, mutta ainakin katon. MikÀli ei halua vaikutelmaa ettÀ asuu pimeÀssÀ kellarissa.
Ei tarvitse katon olla valkoinen. Kellarin vaikutelma tulee puuttuvista tai hyvin pienistÀ ikkunoista. Ei pidÀ olla niin rajoittunut.
Nimenomaan tumma katto imee kaiken valon ja ilman huoneesta. SekÀ tekee huoneesta matalamman tuntusen.
Ei ime. MeillÀ on tumma katto olkkarissa, eikÀ ole kyllÀ matalan tuntuinen eikÀ pimeÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun itsetunnollesi on siis tÀrkeÀÀ turha ja kenties valheellinenkin kehuminen? Eikö sinulle riitÀÀ se, ettÀ itse olet tyytyvÀinen? Voisitko valaista, mitÀ haet kehujen kalastelulla?
t. eri
Itsetuntoani on vaikea kolauttaa, se ei liity tÀhÀn vaan kÀytöstavat. EnkÀ puhunut vain itsestÀni vaan tÀmÀ kyseinen ihminen ei kehunut esim. hÀnen ÀitinsÀ remppaa jonka teki vaivalla vÀhistÀ rahoista, ei siskonsa ensimmÀistÀ autoa josta tÀmÀ oli hyvin ylpeÀ (vanhahko auto, ei voi kehua), ei veljensÀ valmistumista tai edes veljen vaimon raskautta. Ei kehuja, ei onnitteluita kenellekÀÀn.
Puhumattakaan pienistÀ jutuista.
Vaikkapa juurikin ulkonÀkö remppa, uudet erilaiset hiukset. Ihmiselle tulee kiva olo kun joku muukin noteeraa ne kuin vain hÀn itse.
Miksi ei tule kiva olo siitÀ, ettÀ olisi ollut ihan tarpeeksi hyvÀ sellaisena kuin oli?
Toisen iloon on niin vaikea ryhtyÀ ja sitÀ jakaa. Outoa! Kateellisia usein. Tai omahyvÀisiÀ.
SinÀ ap olet hyvÀ tyyppi. Humoristi.
Nainen minun makuuni.
Harmi ettet ole sinkku <3.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApĂh, really? Omakotitalo vissiin? Erikoinen maku teillĂ€ noin nopeesti sanottuna kokonaisuutta nĂ€kemĂ€ttĂ€ đ
Joo. Okt on. Ei tehty sille mitÀÀn vaan annettiin olla sellaisena kuin oli.
Ap
Valmishan se katto (aloituksesi mukaan) varmaan oli, mutta ei ehkÀ sopinut muihin remontoituihin pintoihin, eli siinÀ mielessÀ remontti oli keskenerÀinen, kun annoitte katon olla sellaisena kuin oli. Tumma katto on aika ahdistava, madaltaa huonetta ja "tippuu pÀÀhÀn".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Okt on. Ei tehty sille mitÀÀn vaan annettiin olla sellaisena kuin oli.
ApValmishan se katto (aloituksesi mukaan) varmaan oli, mutta ei ehkÀ sopinut muihin remontoituihin pintoihin, eli siinÀ mielessÀ remontti oli keskenerÀinen, kun annoitte katon olla sellaisena kuin oli. Tumma katto on aika ahdistava, madaltaa huonetta ja "tippuu pÀÀhÀn".
Höpö höpö. Vanhoissa taloissa on paljon tummia kattoja.
TÀnÀÀn just oli jonkun nuoren parin koti kuvattuna jossain pÀivÀn lehdessÀ, ahdistuin jo pelkistÀ kuvista, enkÀ pystyisi moisessa huushollissa olemaan viittÀ minuuttia, mutta asukkaalle se oli ylpeyden aihe, mitÀ tyytyvÀisenÀ esitteli. Eikös jokainen tee kotipesÀstÀÀn itselleen mahdollisimman kodikkaan ja mieluisan. Toisen ihana on toiselle kauhistus. Onneksi nÀin sen pitÀÀkin olla.
Kuitenkaan en osaisi teeskennellÀ enkÀ kehua, jos sisustus tai remontin lopputulos olisi mielestÀni mauton.
Aikanaan yks tuttu mies hankki ekojen joukossa taulutv.n. Sit se töllö oli auki kun mentiin kylÀÀn vaikkei kukaan katsonut sitÀ.
Myöhemmin mies murjotti, kun kukaan ei ollut kadehtinutkaan heidÀn telkkariaan.
Miehen vaimo oli hyvÀpalkkaisessa työssÀ.
Sille oli tÀrkeÀÀ kysellÀ muiden palkkoja.
Sit se rauhoittui kun oli kaveripiirinsÀ paras palkka.
TÀmmösiÀ ihmisiÀ on, muitakin kuin ap.
Jotkut raahaa vastahakoiset tuttavat katsomaan talonrakennustaan, vaikkei olisi
muuta vielÀ kuin kuoppa maassa.
Remontin ja rakennustyömaan katsominen
on tylsÀÀ kuin mikÀ, mutta niille pitÀisi henkÀillÀ ihastuuneena.