Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitossa kulut, vinkkejä ja mielipiteitä

Vierailija
10.01.2021 |

Muutin lapseni kanssa avopuolisoni omistamaan omakotitaloon. Miten kulut tulisi mielestänne jakaa?
Kuluina asuntolaina, sähkö (menee paljon lämmitykseen), jätemaksu, kiinteistövero, polttopuut, kotivakuutus, ruoka. Vesi-ja tienhoitomaksuja ei ole. Puhelimet, autot jne kumpikin maksaa omansa.

Minulle jäi kariutuneesta avioliitosta paljon velkaa. Avoni mielestä kumpikin vastaa omista veloistaan, joten en maksa osuutta talolainasta. Sähkö- ja jätemaksu menee puoliksi. Minä maksan kiinteistöveron, talven puut ja vakuutuksen. Lapsettoman viikon ruuat maksetaan puoliksi, lapsiviikon ruuista maksan 2/3.

Miltä tämä kuullostaa? Miten muut ovat hoitaneet kulujen jaon?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutit ensin ja sitten vasta aloitte pohtia kulujen jakamista? Ihan käsittämätöntä. Ja vielä lapsia mukana kuviossa. Me keskusteltiin kuukausikaupalla  ennen muuttopäätöksen tekemistä kaikista mahdollisista asioista eikä ollut edes lapsia tarve ottaa huomioon.

Meillä on simppeliä: asumiskulut puoliksi. Asumiskuluihin kuuluvat kaikki ok-talon tyypilliset maksut kuten lämmitys, sähkö, vakuutus, jätehuolto, tiemaksu, nuohous ym. Samoin ruokakulut ja yhteisen auton kulut puoliksi. Käytännössä molemmat tallettavat kuukausittain saman summan yhteiselle taloustilille, josta nuo hoidetaan. Pintaremontit ja pienet korjaukset puoliksi tai jos asia on toiselle tärkeä, niin hän maksaa. Minä esimerkiksi haluan saunan eteen ensi kesänä pienen terassin, mies pärjäisi ilmankin, joten minä maksan sen. Samoin olen itse maksanut mm. oman kasvihuoneeni.

Sitten, kun tulee ajankohtaiseksi joku iso remontti (lämmitysjärjestelmän vaihto tms), niin mietimme kuinka se maksetaan, niin että molemmat kokevat sen tasapuoliseksi ja oikeudenmukaiseksi. En tietenkään sido omaa rahaani tuhansia kiinteistöön, josta en saa mitään mukaani, jos meille tuleekin ero, mutta en myöskään ajattele, että miehen velvollisuus on maksaa ja minä vain nautin asumismukavuudesta. Todennäköisesti sovimme "maksujärjestelmästä" niin, että minä x vuoden aikana maksan miehelle puolet remontin hinnasta.

Jos sinulla kerran on lapsia, niin silloin luonnollisesti maksat isomman osan sellaisista maksuista, joihin lapset vaikuttavat eli ainakin sähköstä, jätemaksusta, mahdollisesta vesiosuuskunnan maksusta tms ja tietysti ruoasta.

Vierailija
82/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua on, että asumiskulut puoliksi. Ruoka noin ok.

Mutta eihän ne ole puoliksi. Ap maksaa enemmän.

Siihen kommentoinkin. Eli asumiskulujen pitäisi mennä puoliksi.

Jos mies haluaa enemmän, eli mennään vuokran puolelle, niin sitten pitää miettiä parisuhteen tila. Onko se parisuhde vai alivuokralaissuhde?

Mikä ihmeen alivuokralaissuhde? Mieshän on kiinteistön omistaja eikä vuokralainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa enemmän, eli mennään vuokran puolelle, niin sitten pitää miettiä parisuhteen tila. Onko se parisuhde vai alivuokralaissuhde?

Mikä ihmeen alivuokralaissuhde? Mieshän on kiinteistön omistaja eikä vuokralainen.

En tarkoituksella kertonut aloituksessa sukupuolia, koska en halunnut sen vaikuttavan vastauksiin. Hauskaa, että yleisesti olettiin naisen muuttaneen lapsineen miehen luo. Mutta todellisuudessa se meni toisinpäin. Olen mies, lapseni on 13v ja avopuolisoni on nainen joka omistaa kotimme.

Ap

Vierailija
84/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoituksella kertonut aloituksessa sukupuolia, koska en halunnut sen vaikuttavan vastauksiin. Hauskaa, että yleisesti olettiin naisen muuttaneen lapsineen miehen luo. Mutta todellisuudessa se meni toisinpäin. Olen mies, lapseni on 13v ja avopuolisoni on nainen joka omistaa kotimme.

Ap

Ei vaikuta mitenkään tuohon asiaan. Jos kiinteistön omistaja ottaa vuokralaisen, niin se on vuokralainen eikä mikään alivuokralainen.

Vierailija
85/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten ruokakulut ovat epäreilut, varsinkin jos lapsesi on poika. Minulla on kaksi teinipoikaa, ja tiedän kyllä, paljon he syövät. Eli jos haluat olla varma, että et ole epäreilu, niin maksa ruoka 100 prosenttisesti. Kaikki muut kulut puoliksi.

Vierailija
86/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa avomiehen talokuluista mitään. Hän käy töissä ja saa palkkaa että pystyy pitämään autonsa huvilansa talonsa veneensä ja matkansa. Kun hän tekee 6-7 päivääkin putkeen töitä 8h nukkimisella, minä.siivoan, pyykkään, huolehdin juoksevat asiat, teen ruuat, hoidan myös hänen lapsensa ja koiransa sekä kiinteistön. Maksan kaikki arkikulut ja joskus muutakin.

Mies hankkii ja ostelee autoja. Ne hän rahoittaa itse. Samoin talo on hänen ostama, minä olisin valinnut toisin. Toisaalta hän olisi voinut valita vaimon joka olisi maksanut kaiken puoliksi muttei tehnyt mitä minä.oon tehnyt.

Ja ero jos tulee, vien sen minkä olen hankkinut. Minua ei ihmissuhteen rikkoutessa kiinnosta omaisuus, kunhan pääsee eroon, se riittää.

Vierailija
87/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten ruokakulut ovat epäreilut, varsinkin jos lapsesi on poika. Minulla on kaksi teinipoikaa, ja tiedän kyllä, paljon he syövät. Eli jos haluat olla varma, että et ole epäreilu, niin maksa ruoka 100 prosenttisesti. Kaikki muut kulut puoliksi.

Tai sitten se, mitä joku ehdotti, eli hän maksaisi ruuat lapsiviikoilla ja kumppaninsa silloin kun lapsi ei ole paikalla.

Vierailija
88/88 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vesikaivo löytyy, likakaivon hoito maksaa 20e/v joten jätin sen siksi pois kuluista.

Vero+vakuutus maksaa vuodessa n. 600e. Puut 180e/talvi, toistaiseksi olen saanut hieman omankin tontin puista polttopuuta tehtyä.

Suhdetta on jo vuosia takana.

Kyllä avoni maksaa enemmän asumisestamme kuin minä. Toki hän myös omistaa talon.

Minäkin haluan likakaivon, jonka hoito maksaa alle 2€/kk.

Mistä niitä saa, pari kymppiä menee nykyisellään jo pelkkiin kemikaaleihin, saatikka loka-autoon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän