Avoliitossa kulut, vinkkejä ja mielipiteitä
Muutin lapseni kanssa avopuolisoni omistamaan omakotitaloon. Miten kulut tulisi mielestänne jakaa?
Kuluina asuntolaina, sähkö (menee paljon lämmitykseen), jätemaksu, kiinteistövero, polttopuut, kotivakuutus, ruoka. Vesi-ja tienhoitomaksuja ei ole. Puhelimet, autot jne kumpikin maksaa omansa.
Minulle jäi kariutuneesta avioliitosta paljon velkaa. Avoni mielestä kumpikin vastaa omista veloistaan, joten en maksa osuutta talolainasta. Sähkö- ja jätemaksu menee puoliksi. Minä maksan kiinteistöveron, talven puut ja vakuutuksen. Lapsettoman viikon ruuat maksetaan puoliksi, lapsiviikon ruuista maksan 2/3.
Miltä tämä kuullostaa? Miten muut ovat hoitaneet kulujen jaon?
Kommentit (88)
Puolet vuodesta puolet kuluista , puolet vuodesta 2/3 kuluista (mukaan lukien asuntolainan korot).
Perustatte yhteisen tilin asumismenoille, jonne laitatte saman verran rahaa ja maksatte asumisen menot sieltä. Näin menee asumismenot oikeasti puoliksi, eikä tarvitse miettiä kuka maksaa minkäkin laskun.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella maksat yksin kokonaan kiinteistöveron, puut ja vakuutukset?
Vähän ihmettelen ehkä sitäkin, että lapsettoman viikon ruuista maksat 2/3. Jos ei kyseessä ole hillittömästi hotkiva teinipoika, niin vaikea kuvitella, että lapsi söisi yhtä paljon kuin aikuinen. Helposti voisi olla niinkin, että aikuinen nainen ja ala-asteikäinen (tai nuorempi) lapsi syövät yhteensä saman verran kuin aikuinen mies.
Hiukan tuo kuulostaa siltä, että mies yrittää elää sinun kustannuksellasi ja maksattaa omia menojaan sinulla.
Miksi muuten olette muuttaneet miehen omistamaan taloon?
Muutimme avopuolison taloon, koska se on sopivan kokoinen perheellemme ja kätevästi saatavilla. Olisi ollut hölmöä laittaa talo myyntiin, odottaa sitä ehkä vuosia ja sitten muuttaa esim. vuokralle.
Kuten aiemmin vastasin:maksan siksi puut+vakuutuksen+veron, koska niiden laskujen ajankohdan ja summan tiedän etukäteen. Teen keikkatyötä toistaiseksi (opintojen ohella) ja tulot vaihtelee paljon kuukaudessa.
Maksamme lapsettoman viikon ruuat PUOLIKSI. Silloin kun lapsemme on kotona, maksan ruuista 2/3. Syön yksin jo enemmän kuin avoni, mutta hänen mielestä tämä on ok.
Ap
Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi muutetaan yhteen silloin, kun jommalla kummalla on lapsia. Lapset ovat muka näennäisesti ok sille toiselle, mutta sitten kuitenkin sen, jolla lapsia on, täytyy lunastaa heidän oikeutensa asumiseen kaikenlaisilla monimutkaisilla maksukuvioilla, kuten että lasketaan lapsiviikkojen ruokakuluja tai maksatetaan hänellä enemmän asunnon kuluista. Pahimmillaanhan se menee sellaiseksi, että asunnon omistaja asuu lähes ilmaiseksi ja lapsia saanut kumppani maksaa hänen asuntolainaansa. Pohjimmiltaan siinä on kyse siitä, että lapseton kumppani haluaa lasten maksavan vuokraa asumisestaan, ja lapseton kumppani sitten maksaa "perhesovun" säilymisen vuoksi.
Fiksumpaa olisi asua erillään ja pitää suhde seurustelusuhteena. Mutta tämähän ei sille lapsettomalle henkilöllekään sitten aina käy, kun hänellä olisi sitten yksinäisiä iltoja ja yksinäisiä aamuja enemmän. Lapsia saaneella on perhe-elämä joka tapauksessa, eli yhteenmuutto ei oikeastaan hänelle tuo olennaisesti mitään lisää. Lapseton kumppani taas hyötyy yhteenmuutosta, kun saa asua kumppaninsa kanssa eikä ole enää yksin kodissaan.
Sitten taas, jos varakkaampi osapuoli sattuu olemaan se, jolla on lapsia, yrittää lapseton osapuoli päästä asumaan toisen siivellä.
Miksi uusperheitä, jos ei ole ihan pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella maksat yksin kokonaan kiinteistöveron, puut ja vakuutukset?
Vähän ihmettelen ehkä sitäkin, että lapsettoman viikon ruuista maksat 2/3. Jos ei kyseessä ole hillittömästi hotkiva teinipoika, niin vaikea kuvitella, että lapsi söisi yhtä paljon kuin aikuinen. Helposti voisi olla niinkin, että aikuinen nainen ja ala-asteikäinen (tai nuorempi) lapsi syövät yhteensä saman verran kuin aikuinen mies.
Hiukan tuo kuulostaa siltä, että mies yrittää elää sinun kustannuksellasi ja maksattaa omia menojaan sinulla.
Miksi muuten olette muuttaneet miehen omistamaan taloon?
Muutimme avopuolison taloon, koska se on sopivan kokoinen perheellemme ja kätevästi saatavilla. Olisi ollut hölmöä laittaa talo myyntiin, odottaa sitä ehkä vuosia ja sitten muuttaa esim. vuokralle.
Kuten aiemmin vastasin:maksan siksi puut+vakuutuksen+veron, koska niiden laskujen ajankohdan ja summan tiedän etukäteen. Teen keikkatyötä toistaiseksi (opintojen ohella) ja tulot vaihtelee paljon kuukaudessa.
Maksamme lapsettoman viikon ruuat PUOLIKSI. Silloin kun lapsemme on kotona, maksan ruuista 2/3. Syön yksin jo enemmän kuin avoni, mutta hänen mielestä tämä on ok.
Ap
Jos olet pienituloinen opiskelija, niin eikö sinun olisi ollut taloudellisesti kannattavampaa asua opiskelijasäätiön perheasunnossa lapsesi kanssa? Jos kerran tulosi ovat epäsäännölliset, olisi ollut viimekädessä turvana jopa sosiaaliturva, jos jossain vaiheessa tuloja on vähemmän. Jotenkin kuulostaa todella vinksahtaneelta, että pieniotuloinen opiskelija maksaa asumiskuluista enemmän asuessaan varakkaamman omakotitalon omistajan kanssa.
Seurustellahan voi, vaikkei asuisi yhdessä. Kuinka pitkään olitte olleet yhdessä ennen yhteenmuuttoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisit kiinteistöveron, puut ja vakuutukset?
Minun on helpompi maksaa työni vuoksi maksuja joiden ajankohdat ja summat on ennalta tiedossa. Ensin mietimme että hoitaisin yksin sähkölaskun, mutta talvisin laskut on liian isoja heitteleville tuloilleni.
Mutta miksi sinun pitäisi maksaa jotkut kuluista yksin? Mikä logiikka siinä on takana?
Hyvä kysymys. Olisin halunnut maksaa puolet lainasta/"vuokraa", mutta avoni ei halunnut sitä. Nämä kulut korvaavat sen ja ovat tuloilleni sopivampi ratkaisu.
Ap
Aloittaja ei kerro euromääriä, mutta jos hän maksaa jo sähkölaskun (käyttö ja lämmitys) ja jätemaksut, joiden käyttö kai muutenkin jakautuu tasan (paitsi esim. jos toinen saunoo sähköllä usein, toinen ei juuri koskaan), niin miksi ihmeessä hän maksaa myös koko kiinteistöveron, puut ja vakuutuksen? Sehän taitaa tarkoittaa, että ap maksaa selvästi enemmän kuin talon omistaja. Toki ap:lla on lapsi luonaan osan (puolet?) ajasta, mutta silti.
Mitä ruokakuluihin tulee, niin ne täytyy katsoa pitkältä ajalta, ainakin parin kuukauden jaksolta, mitä kukin syö, jotta jako olisi oikein.
Miten teillä ei ole vesimaksuja, oma kaivo? Entä likakaivontyhjennys?
Itse en muuttaisi KENENKÄÄN kanssa yhteen niin kauan, kuin suhde ei olisi niin vakiintunut, syventynyt ja elämä niin kiinteästi yhteistä elämää, että ei olisi enää kahta erillistä taloutta. Erilliset taloudet ovat siis täysin ok, mutta minusta silloin on kätevämpää ja fiksumpaa asua erillään. Kumman tahansa tulotaso voi romahtaa vaikka työttömyyden tai sairauden vuoksi, ja jos toinen silloin kokee "joutuvansa elättämään" ei se ole hyvä suhteen kannalta.
Olen itse ollut suhteessa enemmän tienaava osapuoli, enkä kokenut sitä ongelmaksi, koska meillä on niin selkeästi yhteinen elämä, jota "rakennettiin" ja elettiin yhdessä. En kokenut, että pitää laskea erikseen, mikä on kenenkin rahaa, tai miten sitä käytetään. Mutta seurustelusuhteessa en tällaiseen kuvioon ryhtyisi.
Mitäs jos vaan eroaisitte.
Kuulostat AP aika kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on helpompi maksaa työni vuoksi maksuja joiden ajankohdat ja summat on ennalta tiedossa. Ensin mietimme että hoitaisin yksin sähkölaskun, mutta talvisin laskut on liian isoja heitteleville tuloilleni.
Mutta miksi sinun pitäisi maksaa jotkut kuluista yksin? Mikä logiikka siinä on takana?
Hyvä kysymys. Olisin halunnut maksaa puolet lainasta/"vuokraa", mutta avoni ei halunnut sitä. Nämä kulut korvaavat sen ja ovat tuloilleni sopivampi ratkaisu.
Ap
Hän ei halunnut sinun maksavan lainaa, ettei minkään tulkinnan mukaan voi tulla sellaista tilannetta, että omistaisit talosta osan. Ja vuokraa hän ei halunnut sinun maksavan siksi, että hän olisi joutunut maksamaan vuokratuloista veroa, ja lisäksi vuokrasuhdetta säätelee asuntovuokralaki, johon liittyy mm. irtisanomisaika. Noiden juoksevien kulujen kuittaaminen sinun rahoistasi on hänelle edukkaampi vaihtoehto.
Edelleen et vastannut siihen, MIKSI sinun yleensä pitäisi maksaa joko vuokraa tai osa kuluista kokonaan yksin?
Oma vesikaivo löytyy, likakaivon hoito maksaa 20e/v joten jätin sen siksi pois kuluista.
Vero+vakuutus maksaa vuodessa n. 600e. Puut 180e/talvi, toistaiseksi olen saanut hieman omankin tontin puista polttopuuta tehtyä.
Suhdetta on jo vuosia takana.
Kyllä avoni maksaa enemmän asumisestamme kuin minä. Toki hän myös omistaa talon.
Edelleen et vastannut siihen, MIKSI sinun yleensä pitäisi maksaa joko vuokraa tai osa kuluista kokonaan yksin?[/quote]
Koska HALUAN osallistua kuluihin niin paljon kuin tuloillani on mahdollista enkä elää toisen siivellä.
Tein aloituksen, koska minua kiinnostaa tietää miten muissa suhteissa taloutta jaetaan. Jos jaetaan. Olen tainnut saada yhden vastauksen koko ketjuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oma vesikaivo löytyy, likakaivon hoito maksaa 20e/v joten jätin sen siksi pois kuluista.
Vero+vakuutus maksaa vuodessa n. 600e. Puut 180e/talvi, toistaiseksi olen saanut hieman omankin tontin puista polttopuuta tehtyä.
Suhdetta on jo vuosia takana.
Kyllä avoni maksaa enemmän asumisestamme kuin minä. Toki hän myös omistaa talon.
Mitä kuluja hän maksaa enemmän?
Normaalistihan käytäntö olisi, että kulut maksettaisiin puoliksi, tai sitten tulojen mukaan, jos on merkittävät tuloerot. Esim. itse (olen nainen) olen maksanut käytännössä kaikki asumiskulut silloin, kun mieheni oli työttömänä ja myöhemmin pitkällä sairaslomalla. Tämä oli mielestäni itsestäänselvyys, ja toimi myös toisinpäin: kun itse olin opiskelija, maksoi mies enemmän, jotta en joutunut ottamaan opintolainaa (jonka takaisinmaksu olisikin myöhemmin rasittanut yhteistä talouttamme, kun saimme lapsiakin).
Ymmärrän, ettet halua asua toisen siivellä, mutta eikö keikkatöitä tekevältä opiskelijalta riittäisi se, että maksaa kulut puoliksi.
Mies kerryttää omaisuuttaan (maksaa lainaa eli itselleen taloa) ja nainen maksaa kuluja joista ei jää mitään muuta kuin hymy huulille. Ja se hyytyy kun huomaa muutaman vuoden päästä, että mies on pystynyt lyhentämään taloansa aggressiivisesti kun muut kulut on pienet ja itsellä on lähinnä tuulen huuhtoma peräpää, jota mies osoittaa ovesta ulos.
Mikäs siinä. Lopussa kiitos seisoo.
Mitä "talven puut" maksavat? Ei mitään käsitystä.
Voi olla todella suuri lasku.
Vierailija kirjoitti:
Mies kerryttää omaisuuttaan (maksaa lainaa eli itselleen taloa) ja nainen maksaa kuluja joista ei jää mitään muuta kuin hymy huulille. Ja se hyytyy kun huomaa muutaman vuoden päästä, että mies on pystynyt lyhentämään taloansa aggressiivisesti kun muut kulut on pienet ja itsellä on lähinnä tuulen huuhtoma peräpää, jota mies osoittaa ovesta ulos.
Mikäs siinä. Lopussa kiitos seisoo.
Näin juuri. Asuntolainen lyhennystä ei koskaan pidä laskea asunnon kuluihin silloin, kun mietitään asumismenojen jakamista tilanteessa, jossa vain toinen omistaa asunnon. Asunto on silloin hänen sijoituksensa. Eihän ap maksaisi puoliksi miehen omistamia osakkeitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan kuulla perustelut sille, että miksi maksaisit asumisesta yli puolet?
Olen eri, mutta maksoin kuluista enemmän, koska en halunnut asua toisen asunnossa maksamalla pelkästään puolet kuluista. Sain säästettyä tosi paljon vuokran maksuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä asut ilmaiseksi?
Maksan itse kaiken kotonani. Nuo on sellaiset maksut, jotka miehen pitäisi maksaa itse asuessaan yksikseen. Ap siis maksaa kodin menoja enemmän kuin talon omistaja.
Talon omistajalla on huomattava summa rahaa sidottuna seiniin, miksi AP:n pitäisi päästä hyötymään niistä (eli asumaan ilmaiseksi) täysin vastikkeetta?
Me ollaan viiskymppinen pariskunta, maksan asumiskuluista puolet, eli siis sellaisista kuluista, joiden kulujen laskutukseen sisäänmuuttoni vaikutti korottavasti. Kiinteistöveroa en maksa, se on kiinteä ja kuuluu omistajalle. Kaupassa käydään vuoroviikoin ja ehdottaisin sitä teillekin, eikö se ole järkevintä lapsiviikolla. Vai meinasitteko kuiteista ruveta laskemaan, ihan helvetillistä..
Vanha asuntoni on laitettu vuokralle, joten en tipu tyhjän päälle, jos parisuhde loppuu.
Jos asuttaisiin naisen omistamassa asunnossa, niin kyllä sekin kaikkien mielestä oudolta kuulostaisi, jos mies maksaisi silloin enemmän kuluja, jotka pitäisi mennä puoliksi tai kuuluvat asunnon omistajan maksettavaksi. Ymmärtäisin enemmän maksamisen poikkeustilanteessa silloin, jos asunnon omistajalla olisi tilapäisesti tippunut tulotaso esim. sairausloman tms vuoksi.