Mitä mieltä Martinan mielipiteestä lihavuudesta?
Kommentit (1236)
Vierailija kirjoitti:
Mitä halvattua Martinalle kuuluu, miltä kukakin näyttää.
Jos itse on täydellinen, niin siittä vaan, mutta ei kuulu hänelle. Kaikki kun ei ole itsestä kiinni, taustalla voi olla vakava sairaus (mm minulla)
Ei Martina puhukaan ulkonäösta eikä siitä miltä sinä tai kukaan näyttää. Lihavuus on terveysongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuteen liittyy oikeastaan aina ongelmasyöminen. Eli syömishäiriö. Se ei poistu sillä että joku oman elämänsä fitnessguru - tai kuka tahansa - sanoo että pitäisi laihduttaa tai että lihavuus on terveysriski.
Martina on myös sanonut joskus haastattelussa vihaavansa/inhoavansa/halveksivansa lihavia ihmisiä (en muista enää sanaa, mutta viestin kyllä). Ulkoisesti kaunis ja urheilullinen nainen, mutta jää kyllä fiilis että on sisäisesti ruma. Tätä fiilistä ei varsinaisesti paranna nää rattijuopumukset, pahoinpitelyt ja pandemia-aikaan matkustelu ilman karanteeneja.
Mä olen myös sitä mieltä, että ylipaino on hyvin usein jonkinlainen syömishäiriö tai oire masennuksesta, uupumuksesta tai jostain muusta. Olen itsekin hiukan ylipainoinen, enkä taatusti haluaisi olla. Tuskin kukaan sisimmässään _haluaa_ olla ylipainoinen. Ja ei meitä olisikaan näin paljon, jos normaalipainoon pääseminen ja siinä pysyminen olisi helppoa ja siihen riittäisi vain itsekuri.
Haluaisin myös sanoa, että me hiukan ylipainoiset emme välttämättä ole välinpitämättömiä terveydestä, roskaruokaa syöviä herkkup*rseitä, laiskoja, liikkumattomia tai jotenkin kehopositiivisia. Ylipaino on nykyajan vitsaus, mikä johtuu monesta asiasta. Se +10kg tulee jo sillä, että syö pari ruisleipää tai annoksen kotiruokaa päivittäin liikaa kulutukseen nähden. Yleensä ylipainoon nuoruudesta saakka taipuvaiset ovat myös kontrolloineet mielihalujaan koko ajan ja laihduttaneet/jojoilleet koko ikänsä. Se jos mikä sotkee normaalin suhteen syömiseen ja aiheuttaa syömishäiriötä, minkä uskon olevan hyvin yleistä! Sellainen häiriö, jossa ruokaa ajatellaan liikaa ja syömisestä tulee huono omatunto. Syöminen on niin iso (ja pakollinen!) osa elämää, että kyllä siihen liittyvät negatiiviset ajatukset ovat iso häiriö mielen hyvinvoinnissa. Itse pysyn normaalipainossa vain, jos pidän jatkuvasti ruokapäiväkirjaa kaloreineen. Kulutukseni on noin 1500kcal päivässä. Sellainen, joka voi syödä vapaasti miettimättä kaloreita ja lihomista, ei voi tietää kuinka kuluttavaa se on. Ja sitä pitää jaksaa kymmeniä vuosia.
Eikä normaalipainoisten tarvitse luulla, että heillä on meihin verrattuna jotenkin aina parempi tietämys terveellisestä ruoasta, parempi itsekuri tai parempi fyysinen kunto. Teillä voi olla paremmat lähtökohdat jo äitinne kohdusta saakka. Teillä voi tulla tunne kylläisyydestä paremmin. Ehkä opitte nauttimaan liikunnasta jo lapsena. Ehkä olette onnellisia, sillä onnellisuus auttaa painonhallinnassa! Jos pysytte helposti hoikkana, olkaa siis tyytyväisiä ja onnellisia, älkää ylenkatsoko muita.
Itse pidän tätä Martinaa huonona esimerkkinä puhumaan koko aiheesta. Häneltä tuntuu puuttuvan se sydämen empaattisuus ja järjen viisaus näin herkkää ja tärkeää asiaa kohtaan.
Luitko sinä tuota koko juttua edes? Tiedätkö mitään Martinan taustoista? Pitääkö haukkua vaan koska Martina?
Martinalla on itsellään syömishäiriötaustaa, tehnyt vuosia töitä asian kanssa ja ollakseen sinut oman kroppansa kanssa. Vuosikausia puhunut siitä, että terveys edellä mennään ei ulkonäkö. On arvostellut rajusti myös esim bikinifitnessiä lajina jolla ei ole terveyden ja hyvän kunnon kanssa mitään tekemistä.
Martina ei puhu lihavuudesta ulkonäön kannalta vaan terveyden. Ja on täysin oikeassa kaikessa mitä sanoo.
Tämä syömishäiriötausta oli minulle uusi juttu. En kyllä kauaa ole häntä seurannutkaan. Hienosti on pysynyt hyvissä mitoissa kahden lapsen äitinä! Kunhan ei nyt liikaa treenaa, helposti näyttää sitten ”kuivahtaneelta” jos oikein rääkkää itseään. Nyt olisi just sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martinan mielipiteellä tai koko Martinalla ei ole mitään merkitystä elämässäni, joten ei mitään mieltä jonkun nobodyn mielipiteestä.
Ei ole Martina mielipide vaan raaka totuus että lihavuus on terveysongelma.
Samaa mieltä. Itselläni oli vaikka mitä terveysongelmia ja otin itseäni niskasta kiinni. Nyt treenaan viisi kertaa viikossa, syön terveellisesti ja jätin alkoholin kokonaan pois elämästäni. Kaikki arvot kohdillaan ja energiaa on vaikka muille jakaa. Aloitin koko homman Martinan 21 päivän haasteella ja siitä lähti. En halua entiseen enää ikinä. Puuskuttaminen, huono olo ja väsymys on aivan hirveää. Kun tietää noiden kahden olotilan muodot niin ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni. Kiva kun vaatteetkin näyttää mukavalta ja palautteet ovat, että olen nuorentunut silmissä. Työmarkkinoillakin menee paremmin kun jaksaa painaa duunia ja pää toimii. Minäkin paasasin kehopositiivisuudesta ja pyh sentään sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin asiaa tämän Martinan suusta! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan että EI ole ok olla lihava!! ja selittää lihavuus jollain kehonpositiivisuudella. Pelkkää potaskaa ja itsensä huijaamista koko kehopositiivisuus.
Googlaa ihan huviksesi samalla syömishäiriöistä faktaa. Katso kuinka paljon sitä esiintyy jo Suomessa nuorilla naisilla ja miehillä. Kuinka monta karseaa tarinaa olet nähnyt lehdissä asiasta? Onko sinulla itselläsi lapsia edes? Niinpä. Et ole huomannut ajatella laihuuden toista puolta, sitä joka tulee joillekin nuorille, kun he lukevat tuollaisten Marttiinoiden täysin asiattomia juttuja. Ja niitä syömishäiriöistä on p a l j o n.
Älä sotke asioita, älä sekoita kahta eri asiaa. Martina ei puhu ulkonäösta eikä iahnnoi laihuutta, hän puhuu terveydestä! Aivan asiallisesti ja totuudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kuinka liikuttavan paljon ihmiset ovat huolissaan toisten (ylipainoisten) ihmisten terveydestä. Jos joku vetää röökiä ketjussa, tai vetää pleksit joka viikonloppu, niin ei se muita huoleta. Mutta ruokavalio huolettaa :D
Huoli omasta lihomisesta projisoidaan muihin. Siksi ne muut ovat pääosassa.
Tämä koko avaus Martinalta liittyy
20-45 -vuotiaisiin. Jos on vanhus tai iäkäs ihminen, jolla on muitakin murheita elämässä, niin ei siinä hirvesti voi triatlonia juosta. Samoin huomaa, että Martina ei ole kohdannut vielä vaihdevuosia. Jutta Larmhan sitä sanoi, että yllätyksenä tulivat ja humpsahti 5 kiloa lisää. Nämä kotkotukset eivät liity myöskään lapsiin, tietyn ikäinen lapsi saa ehkä kovan pituuskasvun ja se pyöreys poistuu siinä.Olen 55-vuotias ja liikkunut aina. Pikkuisen liikunta lisääntyi, kun lasten aikuistumisen myötä on enemmän aikaa. Ei ole humpsahtanut mitään ylipainoa.
Samaa mieltä. Liikunnan aloittamisenkin voi tehdä milloin vaan. Olen 52 ja paremmassa kunnossa kuin 30 vuotiaana
Minä olen reilusti ylipainoinen ja minulla on huonot ruokailutottumukset ja elintavat. Se ei ole ok, enkä ota nokkiini, jos joku muukin on sitä mieltä. Martina ei tässä arvostele kenenkään ulkonäköä, vaan sitä, että ylipainolle annetaan periksi ja luodaan siitä positiivinen asia. Minä olen antanut periksi, mutta vielä en ole "voimaantunut" ylipainosta. Eikä kenenkään pitäisi. Siinä vaan valehtelee itselleen. Miksi ylipäätään on olemassa termit ja määreet ylipainolle, alipainolle ja normaalipainolle, jos kehon painolla ei ole mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että hän myy erilaisia ohjelmia ilmeisesti ravintoineen (vai tekeekö ne ohjelmat hänen puolestaan joku muu?), koska jos ajattelee kalan kuuluvan kasvisruokavalioon. Samoin toi riisikakkujen suuri osuus ruokavaliosta, eikö esimerkiksi ruisleipä olisi paljon parempi vaihtoehto? Riisikakuissa on kyllä vähän energiaa, mutta ei sitten oikeastaan paljon muuta, paitsi ehkä suolaa todella paljon.
Tiesitkö muuten, että esim munuaiset kuormittuvat täysjyvästä? Jos syö proteinia ja täysjyvää niin kannattaa seurata munuaisarvoja. Itse törmäsin tähän treenaajana ks. Munuaisruokavalio.
Lisäys. Tällöin vaalea hiilari voi kuormittaa munuaista vähemmän ja moni treenaaja tämän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kuinka liikuttavan paljon ihmiset ovat huolissaan toisten (ylipainoisten) ihmisten terveydestä. Jos joku vetää röökiä ketjussa, tai vetää pleksit joka viikonloppu, niin ei se muita huoleta. Mutta ruokavalio huolettaa :D
Jos nyt otsikon mukaisesti Martinasta puhutaan ei röökää eikä vedä pleksejä. Juurihan tuo stoorissaan kertoi kuinka paljon yksikin känni vie tehoa ja mitätöi koko viikon treenaamisen. Ihan samalla tavalla terveyden kannalta on puhunut juomisestakin ja aina tupakan polttoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi riisikakkujen syönti on kumma juttu. Eikö se fitness pernilla ollut jossain juhlissa eikä syönyt tarjottua ruokaa, vaan mukanaan tuomiaan riisikakkuja
Ok se on.
On lisäke muun päälle ja itse myös joskus otan kahvin kanssa.
Olen dietillä ja jos tarjoan jotain niin riisikakut mukana.
Ihmiset jättää rauhaan kun syö edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina, missä pellossa tai puussa kasvaa tonnikala? Kerrot olevasi kasvissyöjä, tonnikala on eläin. Kannattaisi miettiä mitä puhuu, kun ruokaguruna puhuu. Jos syöt kalaa et ole kasvissyöjä.
Eikös hän sanonut jättäneensä punaisen lihan ja kanan?
Juuri näin sanoi. Mutta kuten aina, Martinan sanomiset ja tekemiset kääntyy näiden hatereiden mielikuvissa aivan joksikin toiseksi, jota sitten totuutena huudellaan.
Anteeksi, mutta nyt on pakko kommentoida tuota lapsellista "haterit" kommenttia. Hän ihan tuossa samassa haastattelussa sanoo, että aloitti kasvissyönnin, kun jne. Miten tämä on nyt sitten väärin tulkittu? Mikä on kasvis? Kala??
Tosiaan puhuu kasvissyönnistä vaikka syö kalaa.
Jälleen todistaa, että ei ole kovin terävä.
Monissa yhteyksissä, kuten tuossakin jutussa, sanonut olevansa kasvissyöjä muuten paitsi että syö kalaa. Miksi pitää kaikesta koettaa haukkua, onko se kovin terävää?
Jos syöt kalaa, kananmunia ja juustoa kuten Martina, niin silloin et ole kasvissyöjä. Mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää?
Oikeassahan se on. Kauheita tankkeja jo nuoret!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Martina olisi tutustunut kehopositiivisuuteen, hän ymmärtästäsi että kehopositiibisyydessä sanotaan, minä olen ok, se mitä minä olen sisältä on ok ja ja kenelläkään Marttiinalla ei ole oikeutta tulla sanomaan yhtään mitään minun kropastani, niinkuin minulla ei ole oikeutta sanoa mitään Martinan kropasta.
Jutussa tuli esille, että hän on hyvinkin tietoinen asian alkuperäisestä tarkoituksesta, mutta idea ei ole enää se mikä alunperin oli.
Nimenomaan. Vaikuttaa ettei suurin osa tänne kommentoivista ole perillä kehopositiivisuuden alkuperäisestä merkityksestä, siinä ei nimittäin missään vaiheessa ole pidetty oman terveyden vaarantamista positiivisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tämä rakkauden voittoputki on edennyt?
Eremenkosta on nyt siirrytty kasvun ja itsetutkiskelun kautta kehen?
Martinalla ei ehkä riitä rahkeet hyvännäköiseen, kunnolliseen ja tasapainoiseen rehtiin mieheen. Riittää joko hyvännäköiseen, mutta jollain tasolla ongelmalliseen (Stefu+huumeet+temperamentti) tai ei niin hyvännäköiseen, mutta kunnolliseen mieheen (Esko), joka on M:stä ehkä tylsä, kun sitä oikeaa kasvua ei välttämättä kuitenkaan ole M:ssä tapahtunut. Ne oikeasti hyvännäköiset ja hyvällä luonteella varustetut hyvät miehet liikkuu eri sfääreissä.
Miten tämä liittyy terveyteen!?? Lopettakaa niistä ukoista jauhaminen. Ei se ole mikään pakollisuus. Parasta, että nainen pärjää omillaan eikä ukon avulla. Feminismiä peliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi riisikakkujen syönti on kumma juttu. Eikö se fitness pernilla ollut jossain juhlissa eikä syönyt tarjottua ruokaa, vaan mukanaan tuomiaan riisikakkuja
Ok se on.
On lisäke muun päälle ja itse myös joskus otan kahvin kanssa.
Olen dietillä ja jos tarjoan jotain niin riisikakut mukana.
Ihmiset jättää rauhaan kun syö edes jotain.
Sama juttu ja toimii kevyenä välipalana erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Martina, missä pellossa tai puussa kasvaa tonnikala? Kerrot olevasi kasvissyöjä, tonnikala on eläin. Kannattaisi miettiä mitä puhuu, kun ruokaguruna puhuu. Jos syöt kalaa et ole kasvissyöjä.
Ei sano missään olevansa kasvissyöjä tai vegaani:
"
– Kasvissyöntini lähti siitä, että katsoin kaikkia kamalia teurastusvideoita, kun aloin kiinnostua lihateollisuudesta. Kipuilin asian kanssa vuoden ajan ja minulla oli aina kamala olo sen jälkeen, kun olin syönyt lihaa.
– Yksittäisen ihmisen suurin ekoteko on jättää lihansyönti tai vähentää sitä. Tämä oli myös yksi syy sille, miksi luovuin lihasta. Minähän siis rakastan lihaa ja minulla valuu vieläkin kuola, jos joku syö pihviä vieressäni."
On oikeassa ja itse olen 55v. Laihtunut nyt 10kg ja edessä vielä 20 kg.
Mieletön tunne kun olen löytänyt jalkani ja liikunnan ilo on löytynyt.
Läski on vaarallista mutta se näkyy vasta vanhempana.
Syön myös puhdasta ruokaa ja voin niin paljon paremmin kun ennen.
Mulla kaikki läski tulee vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta aiheutuu valtava lasku yhteiskunnalle, kun sairauksia jostain syystä kertyy juuri näille ylipainoisille...
Mielenterveysongelmat ovat takuulla isoin menoerä, ei liikalihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo biletys ja alkoholi istuu näiden terveysintoilijoiden elämäntapaan?
Olen sitä mieltä, että 99 % ylipainoisista haluaisi oikeasti olla normaalipainossa. Minä mukaan lukien.
Missäs Martina bilettää alkoholin voimalla?? Ainahan se puhuu siitä kuinka alkoholi mitätöi treenaamisen. Jonkun viinilasillisen ottaa silloin tällöin, ei se kännissä rieku, kymmeneltä illalla jo sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hän sanonut jättäneensä punaisen lihan ja kanan?
Juuri näin sanoi. Mutta kuten aina, Martinan sanomiset ja tekemiset kääntyy näiden hatereiden mielikuvissa aivan joksikin toiseksi, jota sitten totuutena huudellaan.
Anteeksi, mutta nyt on pakko kommentoida tuota lapsellista "haterit" kommenttia. Hän ihan tuossa samassa haastattelussa sanoo, että aloitti kasvissyönnin, kun jne. Miten tämä on nyt sitten väärin tulkittu? Mikä on kasvis? Kala??
Tosiaan puhuu kasvissyönnistä vaikka syö kalaa.
Jälleen todistaa, että ei ole kovin terävä.
Monissa yhteyksissä, kuten tuossakin jutussa, sanonut olevansa kasvissyöjä muuten paitsi että syö kalaa. Miksi pitää kaikesta koettaa haukkua, onko se kovin terävää?
Jos syöt kalaa, kananmunia ja juustoa kuten Martina, niin silloin et ole kasvissyöjä. Mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää?
Ei Martina sano olevansa kasvissyöjä. Puhuu kasvisten syönnistään ja miksi lopetti lihan. Kertoo että syö pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta myös juustoa ja kalaa. Juustokin näyttää sen instassa olevan useimmiten kasvisvuustoja.
Kannattaa lukea tuo juttu eikä vängätä tyhjää.
Ei hän ole kasvissyöjä muuten paitsi kala. Ei sellaista kasvissyöntiä nyt vaan ole.
Näin hän sanoo, ei mitään kasvissyönti paitsi kala -mainintaa:
– Kasvissyöntini lähti siitä, että katsoin kaikkia kamalia teurastusvideoita, kun aloin kiinnostua lihateollisuudesta. Kipuilin asian kanssa vuoden ajan ja minulla oli aina kamala olo sen jälkeen, kun olin syönyt lihaa.