Mitä mieltä Martinan mielipiteestä lihavuudesta?
Kommentit (1236)
Vierailija kirjoitti:
On OK olla alipainoinen, normaalipainoinen tai ylipainoinen. On OK olla terve tai sairas. Martina tai kukaan muukaan ei voi tulla kertomaan, että kenen keho ja paino on OK ja kenen ei. Se EI ole OK.
Jokainen keho on yhtä arvokas,
Just näin. Luulisi, että tämän tajuaisi jo ihan jokainen.
Eivät ylipainoon liittyvät terveysvaikutukset ole KENELLEKÄÄN epäselviä eikä niistä päästä sillä, että joku tahditon töräyttelee näitä aivopieruja ja iltapäivälehti vielä niitä julkaisee.
Jos kuitenkin tahtoo muutosta tehdä syystä tai toisesta, kaikenlaiset kuurit ja viiden taikka jonkun muun määrän viikkoja ”valmennukset” on todettu ihan tieteen tasolla tehottomiksi ja jopa haitallisiksi minta kertaa - ne eivät toimi pysyvän muutoksen suuntaan. Kyllä vaikka millä ruokavalioilla laihtuu ja saadaan ne muutoskuvat. Ja sitten lihoo kahta kauheammin takaisin. Ei jokainen, mutta suurin osa. Miten muuten kaikenmaailman valmennukset ja ruokavaliot ja hyvinvointivalmennukset ooisivat niin iso bisnes? Siten, että niitä on ostettava aina uudestaan. Ja on saatava tuntemaan itsensä tyytymättömäkai kehoonsa tavalla tai toisella.
Paras tapa muuttaa asoita pysyvästi niin halutessaan, on hankkia tietoa itselle, siis oikeaa tietoa eikä sitä tarvitse mistään ostaa. Sama pätee liikuntaan. Nykymaailmassa on hyvin helppo löytää tietoa liikunnasta ja ihan ilmaisia ryhmiä. Jos on tarvetta asiantuntijaan, niin kannattaa panostaa sellaiseen, jolla on kunnon koulutus ja tietopohja. Sellaiset eivät suosittele riisikakkuja, tonnikalaa ja chiaa tai muutakaan tiukkaa ohjeistoa vaan aloitetaan yleensä syömisen psykologiasta, jota tosiaan ei ole aina helppo muuttaa ja siksi kannattaa luottaa vain ihmiseen, joka todella tietää, mitä tekee. Siihen eivät nimittäin kirjekurssit opeta.
Mutta tärkeintä on, että meillä kenelläkään ei ole oikeutta töräytellä asioita toisten kehoista ja siitä, mikä on väärin tai ”pieleen”. Me emme toisen elämästä koskaan tiedä ja elämä voi olla sekaisin hoikalla tai huippukuntoisellakin - itse asiassa hullu treenaamlnen voi olla addiktio. Todellinen muutos lähtee kunnioituksesta ja hyväksynnästä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen ihmisen pitäisi olla tyytyväinen itseensä sellaisena kuin on ja rakastaa itseään. Itseinho ei auta ketään. Sen jälkeen kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, voi alkaa muutos kohti terveellisempää.
Nähdäkseni kehopositiivisuus tähtää tähän. Mitä se auttaa, jos lihavat ihmiset inhoavat omaa kroppaansa? Muutoksen pitäisi tulla hyvän kautta.
Ylipainoisia ihmisiä Martina kannustaa laihduttamaan myönteisen ajatusmaailman kautta.
– Ei laihdutusta tietenkään pidä tehdä sitä kautta, että inhoaa itseään ja omaa kehoaan. Ei tarvitse myöskään olla langanlaiha ja sixpack näkyvissä, mutta tietyt terveysnormit on hyvä olla olemassa.
Martina muistuttaa, että liikuntaakin tärkeämpää on noudattaa tasapainoista ruokavaliota.
Vaikka kehopositiivisuus on mielestäni tärkeää ja yksi tärkeimmistä periaatteistani on se, että annan ihmisten olla sellaisia kuin ovat.
Ei mulla siltikään ole hyvä olo lihavana, ahdistaa se mitä ihmiset ajattelee kun näkevät mut ruokakaupassa tai ravintolassa. Teen elämäntapamuutosta itseäni, enkä ketään muuta varten. Näin se on, ja tulee aina olemaan. En halua sydänongelmia, diabetesta tai muutakaan elintapasairautta.
T. Laihtuva läski
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ne riisikakkus ja pakene vuorille! Niitä ei missään tyrkytetä ohjeissa. Joku kun ei voi syödä kuin gluteinitonta, joten riisikakku on hyvä välipala. Osta riisikakkuja ja polta ne vaikka roviolla!
Yksinäinen yhden asian ihminen - riisikakkukommentoija! Eipä ihme että elämänhallinta hukassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On OK olla alipainoinen, normaalipainoinen tai ylipainoinen. On OK olla terve tai sairas. Martina tai kukaan muukaan ei voi tulla kertomaan, että kenen keho ja paino on OK ja kenen ei. Se EI ole OK.
Martina ei ole sanonut kenenkään kehosta mitään.
Martina sanoi lihavuus aiheuttaa sairauksia. Lääketieteellinen tosiasia.
Jatkuva saman asian jankuttaminen EI ole OK
Martinan lasten haukkuminen EI ole OK
Paskanjauhaminen EI ole OK
Hakeutukaa hoitoon - SE ON ERITTÄIN OK
Martina sanoi, että ei ole OK olla lihava.
Se ei kuitenkaan ole Martinan asia, on ihan OK olla alipainoinen, normaalipainoinen tai ylipainoinen.
Huoh. Voit olla lihava, minäkin olen. Mitä se muille kuuluu, mutta en minä mainosta muille että tää mun ylipaino on ihan ok! Koska se ei sitä ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ylipainoon liittyvät terveysvaikutukset ole KENELLEKÄÄN epäselviä eikä niistä päästä sillä, että joku tahditon töräyttelee näitä aivopieruja ja iltapäivälehti vielä niitä julkaisee.
Jos kuitenkin tahtoo muutosta tehdä syystä tai toisesta, kaikenlaiset kuurit ja viiden taikka jonkun muun määrän viikkoja ”valmennukset” on todettu ihan tieteen tasolla tehottomiksi ja jopa haitallisiksi minta kertaa - ne eivät toimi pysyvän muutoksen suuntaan. Kyllä vaikka millä ruokavalioilla laihtuu ja saadaan ne muutoskuvat. Ja sitten lihoo kahta kauheammin takaisin. Ei jokainen, mutta suurin osa. Miten muuten kaikenmaailman valmennukset ja ruokavaliot ja hyvinvointivalmennukset ooisivat niin iso bisnes? Siten, että niitä on ostettava aina uudestaan. Ja on saatava tuntemaan itsensä tyytymättömäkai kehoonsa tavalla tai toisella.
Paras tapa muuttaa asoita pysyvästi niin halutessaan, on hankkia tietoa itselle, siis oikeaa tietoa eikä sitä tarvitse mistään ostaa. Sama pätee liikuntaan. Nykymaailmassa on hyvin helppo löytää tietoa liikunnasta ja ihan ilmaisia ryhmiä. Jos on tarvetta asiantuntijaan, niin kannattaa panostaa sellaiseen, jolla on kunnon koulutus ja tietopohja. Sellaiset eivät suosittele riisikakkuja, tonnikalaa ja chiaa tai muutakaan tiukkaa ohjeistoa vaan aloitetaan yleensä syömisen psykologiasta, jota tosiaan ei ole aina helppo muuttaa ja siksi kannattaa luottaa vain ihmiseen, joka todella tietää, mitä tekee. Siihen eivät nimittäin kirjekurssit opeta.
Mutta tärkeintä on, että meillä kenelläkään ei ole oikeutta töräytellä asioita toisten kehoista ja siitä, mikä on väärin tai ”pieleen”. Me emme toisen elämästä koskaan tiedä ja elämä voi olla sekaisin hoikalla tai huippukuntoisellakin - itse asiassa hullu treenaamlnen voi olla addiktio. Todellinen muutos lähtee kunnioituksesta ja hyväksynnästä.
No tuotahan se Martina sanoo. Ihan sama viesti! Treenaaminen tuo hyvän olon ja olen addikti. Se on mun alkoholin tms korvike. Stressi ja huolet unohtuu salilla. Kilot kiinteytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointilääkäri Pippa Laukka lataa suorat sanat: ”Ei ole olemassa tervettä lihavuutta”
.
– Sairausriskeistä puhuttaessa enkelten kieli ei auta. Ihmisillä on oikeus kuulla ammattilaiselta asioista suoraan, lääkäri sanoo.
Hän ei myöskään niele nykytrendiä naamioida lihavuus kehopositiivisuudeksi:
– Ei ole olemassa tervettä lihavuutta, Laukka muistuttaa.
– Suhtaudun lähtökohtaisesti kehopositiivisuuteen myönteisesti, mutta se on valitettavasti muuttunut ääri-ilmiöksi ja lyömäaseeksi.
.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/35f5535b-76df-482f-a939-6fd2613…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin asiaa tämän Martinan suusta! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan että EI ole ok olla lihava!! ja selittää lihavuus jollain kehonpositiivisuudella. Pelkkää potaskaa ja itsensä huijaamista koko kehopositiivisuus.
Varsinkin jos "kehopositiivisuutta" on se että ruumiinrakenteeltaan 60 kiloinen nainen painaa 130 kiloa ja hehkuttaa, että "tykkään itsestäni kaikkine ihanine kurveineni". Pelkkää typeryyttä tuollainen sairaalloisen ahmimisen tekeminen "uudeksi normaaliksi". Onhan se itse aiheutettu rasvamaksa, tukielinvauriot, nivelrikot ja diabetes toki tietyllä tapaa jokaisen oma asia, jos ei nyt ajatella siitä yhteiskunnalle aiheutuvia menoja. Sairaalloisen lihavista - varsinkin niistä jotka ovat ahmineet itsensä sairaiksi - itkeä vollottavat ja voivottelevat asiaa lääkärissä siinä vaiheessa kun vaikeasti korjattavat vauriot rajoittavat arkipäivää.
No juuri näin! Jos ei polvet petä vielä niin kyllä ne vaan pettää ennen aikojaan.
Palstailijoiden mielestä Suomi on pullollaan "sairaalloisen lihavia" ihmisiä. No ei ole. Ja useimmat ylipainoiset ihmiset eivät ole ahmimalla ahmineet itseään lihaviksi. Useimmille ylipainoisille se paino tulee hitaasti hiipimällä vuosien tai vuosikymmenten aikana kun päivittäiset kalorit ylittyvät sinänsä maltillisella määrällä, ei niin että he istuvat sohvalla ja änkeävät kukkurallisia lautasellisia roskaruokaa, sipsejä ja suklaata suuhunsa tunnista toiseen. Ne 300-kiloiset TVn jenkkiläisissä kauhurealityohjelmissa ovat sitten niitä poikkeusyksilöitä jotka todellakin tekevät sitä.
Kun nyt on kerran jo auliisti suostuttu siihen että alkoholismi on sairaus josta alkoa kittaava ihmispolo kärsii ilman omaa syytään, eikö voisi jo armahtaa painonsa kanssa kamppailevia ihmisiä ja jättää se painosta keskustelu heidän ja heidän lääkäriensä väliseksi asiaksi. Alkoholiahan ei kukaan oikeasti tarvitse pysyäkseen hengissä joten siitä luopumisen kuvittelisi oleva yksinkertaista, mutta ruokaa on jokaisen pakko syödä, ja sitä mukaa altistua sille haittaa aiheuttavalle aineelle. Se on vähän kuin vaatisi alkoholisteja muuttumaan kohtuukäyttäjiksi - juo toki, mutta yksi ryyppy päivässä vaan. Harva siihen pystyy, eikä sitä kukaan alkoholistilta edes edellytä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointilääkäri Pippa Laukka lataa suorat sanat: ”Ei ole olemassa tervettä lihavuutta”
.
– Sairausriskeistä puhuttaessa enkelten kieli ei auta. Ihmisillä on oikeus kuulla ammattilaiselta asioista suoraan, lääkäri sanoo.
– Suhtaudun lähtökohtaisesti kehopositiivisuuteen myönteisesti, mutta se on valitettavasti muuttunut ääri-ilmiöksi ja lyömäaseeksi.
.
No mutta hupsis! Eikö se ollutkaan vain Martinan väärä mielipidetöräytys 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
oijjojoi, nyt äkkiä haukkumaan Pippan ulkonäkö, polvet leuka otsa ja lapset, eksät. Missä on Pippa Laukan sertifikaatti???? Missä on tutkintotoditus? Lehdissä voi niin helposti kirjoitella mitä vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
oijjojoi, nyt äkkiä haukkumaan Pippan ulkonäkö, polvet leuka otsa ja lapset, eksät. Missä on Pippa Laukan sertifikaatti???? Missä on tutkintotoditus? Lehdissä voi niin helposti kirjoitella mitä vaan?
Onko Pippa Laukka ylioppilas?
Tätä ketjua kun lukee niin suomalaisilla on ilmeisesti jokin harvinainen lihavuusgeeni, jonka seurauksena suomalaiset ei laihdu vaikka mitä tekisi. Se aiheuttaa ruuansulatuksessa ja imeytymisessä ongelmia.
Mutta toisaalta suomalaisilla tuntuu olevan myös geeni, jonka perusteella 130-kiloinen on täydellisen terve ja hyvinvoiva
Minä en viitsi sanoa mitä mieltä olen Pippasta, se viesti poistettaisiin kuitenkin heti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en viitsi sanoa mitä mieltä olen Pippasta, se viesti poistettaisiin kuitenkin heti.
Täällä toinen. Ei mene läpi totuus.
Totuus on useimmiten Pippan kaltaisista hyvin raaka.
Martina on ihan oikeassa siinä mitä sanoo, vaan eikö hän itse edusta sitä toista ääripäätä? Ei sekään välttämättä ole optimaalista, että juodaan kurinalaisesti vihannekset ja kasvikset smoothieina ja syödään välipalaksi riisikakkuja.
Harrastin samaa silloin kun yritin kovasti laihduttaa. Jossain vaiheessa aloin tehdä ruokaa ja syödä normaalimmin. Laihduin, ja isommilla ruokamäärillä kuin Martina pitää painoansa kurissa - vaikka liikkuu paljon enemmän kuin minä.
Ylipaino ei vaan ole terveellistä, mutta ei sitä pidä sekoittaa ihmisarvoon. Eikä sitäkään, että asian uskaltaa sanoa ääneen. Kehoaan pitäisi rakastaa painosta huolimatta, eikä toisten painoon pitäisi suhtautua päin naamaa oikein mitenkään.
Henkilökohtaisesti se on jokaisen oma asia, mutta ei minua mitenkään närästä se, että joku sanoo julkisesti lihavuuden olevan haitallista. Vaikka lihava ottaisi itseensä ja tulisi paha mieli. Haitallista se on, vaikka söisi kortisonia tai olisi masentunut, eikä olisi mahdollista pitää itsestään huolta.
Lihavuus ei häviä syyllistämisellä eikä peittelyllä. Lihavuus näkyy, eikä se poistu mustilla tunikoilla eikä sillä, että "isokokoisille ei tehdä kauniita vaatteita". Ei se poistu myöskään julmalla itsekurilla, päinvastoin. Jos haluaa laihtua, pitää rakastaa itseään ja hyväksyä kehonsa, mutta ns. kehopositiivisuudella ei ole mielestäni mitään tekemistä itsehyväksynnän kanssa. Kehopositiivisuus tuntuu joskus toimivan jarruna, siten että asioille ei oikeasti tarvitse tehdä mitään.
Lihavuus ja huono ruokavalio on yhteydessä moneen sellaiseenkin terveydelliseen asiaan, joita ei heti tule ajatelleeksi. Nelikymppinenkin voi vielä selvitä ilman nivelrikkoa, mutta jossain vaiheessa tilanne on toinen. Ihmistä ei ole tarkoitettu kantamaan kymmenien tai jopa satojen kilojen ylipainoa.
Itseään onnistuu huijaamaan helposti. Lihavana ajattelee helposti, että paino ei vaikuta mihinkään, ja sen voi sanoa muille hyvinkin vakaasti, vaikka muut näkevät hikoilun ja väsymyksen.
"Mulla on hyvä kunto, ja liikun paljon", "Kannan itse kiloni", "Olen isokokoinen", ""En vaan tykkää juosta", "En mä syö paljon mitään", "Tää musta tunika hoikentaa mua", "En mä voi olla noin lihava kuin tossa valokuvassa", "Vessakopit on nykyään niin ahtaita" "Lääkäri kirjoitti että olen obeesi, vaikka menin sinne hiivatulehduksen/ väsymyksen/flunssan/niskakivun/ nilkkakivun takia"...
Surullista. Ei sen pitäisi muuttua tabuksi, eikä sen pitäisi olla häpeäkään.
Vain lihava voi olla oikeasti terve. Hoikat ihmiset joutuvat miettimään paljon saavat syödä ja se aiheuttaa paljon mielentuskaa. Lihavilla ei ole tätä ongelmaa, he saavat syödä niin paljon kuin haluavat, kunhan raha riittää. Loppujen lopuksi syöminen ja lihominen on elämän tarkoitus. Toivon, että sadan vuoden päästä kaikki aikuiset painavat yli 200 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
.
.
Urheilulääkäri Pippa Laukka on ihmetellyt hiljattain kirjoittamassaan artikkelissa bikini fitness- buumia ja sitä kuinka paino nousee nopeasti ja hormonitoiminta menee sekaisin kisojen jälkeen. Mediassa nostetaan nykyään esille paljon fitness- harrastuksen ja kilpailemisen myötä sairastuneiden naisten tarinoita.
Urheilulääkäri ihmettelee bikini fitness -buumia: Paino nousee nopeasti ja hormonitoiminta menee sekaisin
Maitorahkaa, fitnesstähtiä ja tv:n laihdutusohjelmia, joissa paino putoaa kovalla rääkillä. Urheilulääkäri Pippa Laukka kertoo, mikä tämän ajan kuntoilutrendeissä on pielessä.
https://www.pippalaukka.fi/fi/onko-bikini-fitness-pahoinvointiurheilua/
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ne riisikakkus ja pakene vuorille! Niitä ei missään tyrkytetä ohjeissa. Joku kun ei voi syödä kuin gluteinitonta, joten riisikakku on hyvä välipala. Osta riisikakkuja ja polta ne vaikka roviolla!
Minä syön riisikakkuja.
T Pippa
Älkää jankuttako Martina omasta ruokavaliosta kun ette tiedä, miksi mitäkin syö.
Käskikö se Martina teidän syödä riisikakkuja???? Käskikö kenenkään syödä riisikakkuja?
Eihän se käskenyt, ei.
Ei voi vaikuttaa itse. Toisille ihmisille ne herkut vaan imeytyy suuhun itsestään, läski pukkaa kroppaan ihan itsestään ja tarvitaan lääkäri kertomaan ylipainosta, sen vaikutuksista ja tää on ihan paras: myös painonpudotuksesta! Lääkäri kertomaan painonpudotuksesta. Hyss kaikki muut ja ilmainen google terveellisistä ruokailutottumuksista tai liikunnan lisäämisestä. Voi luoja!