Mitä mieltä Martinan mielipiteestä lihavuudesta?
Kommentit (1236)
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Ei ole ok olla lihava, siitä tulee vain ongelmia jossain vaiheessa. Kehopositiivisuus - sairauspositiivisuus. Hyväksymällä lihavuutesi, hyväksyt samalla sen mukanaan tuomat sairaudet. Tämänkö pitäisi olla ok?
Joillakin se menee vaan toisin päin. Olen lihonut sen jälkeen, kun olen sairastunut ja laihtunut oikeastaan itsestään parannuttuani. Tästä viimeisestä en ehkä parane koskaan.
Voin tietysti pilata elämääni olemalla ahdistunut läskeistäni tai sitten olla kiinnittämättä huomiota siihen ja hyväksyä itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnin lopettaminen ihmisen suurimpana mahdollisena ekotekona (niinkuin Martina sanoo) kuulostaa vähän kornilta sellaisen ihmisen suusta, joka tekee lentomatkoja monta kertaa vuodessa.
Eikö tässä nyt ollut kyse siitä että häntä ahdisti tämä eläinten tehotuotanto ja teurastus.
Niin, ilmeisesti se teurastus eikä tehotuotanto, koska munat maistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Ei ole ok olla lihava, siitä tulee vain ongelmia jossain vaiheessa. Kehopositiivisuus - sairauspositiivisuus. Hyväksymällä lihavuutesi, hyväksyt samalla sen mukanaan tuomat sairaudet. Tämänkö pitäisi olla ok?
Mä antaisin mun ”sairauspositiivisuuden” sulle (siis tämän kirjoittajalle) sekunnissa, jos se olis mahdollista.
Tietyt lääkkeet turvottaa. Niiden on tarkoitus poistaa kipua, mutta turvottavat silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martsu näyttää hyvältä.
Joo samaa mieltä. Ulkonäön puolesta se on ok, vaikka olisikin lihava. Jokainen saa näyttää miltä haluaa.Mutta terveydellisellä kantilla ei ole ok olla lihava, koska se on terveydelle vaarallista. Ja sitä terveyttä pitäisi just ajatella.
Luulen että kehopositiiviset ovat niitä pinnallisia ihmisiä, jotka eivät kokonsa vuoksi saaneet ihailua kun trendi oli olla toisenlainen aikanaan. Kehopositiivisuudesta on tullut jostain kumman syystä lihavien juttu, kun tuntee olevansa hyvännäköinen lihavana niin se on ok. Harvemmin kehopositiivisuutta näkee heillä joilta on iho palanut, nenä puuttuu, on tynkä jalka.
Kehopositiivisuus on lihavilla olevan pinnallinen juttu, terveydestä huolimatta. Aivan samalla tavalla kuin aikoinaan porukka tupakoi, jotta ei tekisi mieli syödä ja pysyi näin laihana. Yhtä terveellistä.
Ehkä lihavia on yksinkertaisesti enemmän kuin vaikka ihmisiä keiltä puuttuu nenä. Sen takia heitä on myös yhteiskunnassa suhteessa enemmän. Kuten osa onkin jo korjannut, kehopositiivisuus ei oikeastaan edes liity painoon tai ulkonäköön mitenkään. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ihminen on ihmisarvoinen oli hän millaisessa kehossa tahansa, ja hän ansaitsee saman arvostuksen kuin kaikki muutkin. Hän on rakastamisen arvoinen, eikä hänen puuttuva jalkansa tai 30 liikakiloaan tee hänestä ihmisenä yhtään sen huonompaa. Vain pinnalliset tyrkyt kuten Mungo ja Martina ajattelevat sen liittyvän suoraan painoon ja saarnaavat miten "kaikilla on olla oikeus sellainen kuin on PAITSI".
Martinan mielestä ne riisikakut ovat ”autuaaksi tekevä” ruoka. Sekä aikuisille että lapsille. Jeeeeee ! Mä oon sitten ihan muodin ytimessä !
Tällä hetkellä ei mikään muu pysy mun sisällä.
Terveiset syöpähoidoista teille.
Ihminen lausuu silloin tuollaisia, kun on syystä tai toisesta asettanut itsensä toisten yläpuolelle. Kannattaisi sen Roopen vähän neuvoa Martinaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnin lopettaminen ihmisen suurimpana mahdollisena ekotekona (niinkuin Martina sanoo) kuulostaa vähän kornilta sellaisen ihmisen suusta, joka tekee lentomatkoja monta kertaa vuodessa.
Eikö tässä nyt ollut kyse siitä että häntä ahdisti tämä eläinten tehotuotanto ja teurastus.
Ei ollut. Ekologisuudesta touhusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martsu näyttää hyvältä.
Joo samaa mieltä. Ulkonäön puolesta se on ok, vaikka olisikin lihava. Jokainen saa näyttää miltä haluaa.Mutta terveydellisellä kantilla ei ole ok olla lihava, koska se on terveydelle vaarallista. Ja sitä terveyttä pitäisi just ajatella.
Luulen että kehopositiiviset ovat niitä pinnallisia ihmisiä, jotka eivät kokonsa vuoksi saaneet ihailua kun trendi oli olla toisenlainen aikanaan. Kehopositiivisuudesta on tullut jostain kumman syystä lihavien juttu, kun tuntee olevansa hyvännäköinen lihavana niin se on ok. Harvemmin kehopositiivisuutta näkee heillä joilta on iho palanut, nenä puuttuu, on tynkä jalka.
Kehopositiivisuus on lihavilla olevan pinnallinen juttu, terveydestä huolimatta. Aivan samalla tavalla kuin aikoinaan porukka tupakoi, jotta ei tekisi mieli syödä ja pysyi näin laihana. Yhtä terveellistä.
Ehkä lihavia on yksinkertaisesti enemmän kuin vaikka ihmisiä keiltä puuttuu nenä. Sen takia heitä on myös yhteiskunnassa suhteessa enemmän. Kuten osa onkin jo korjannut, kehopositiivisuus ei oikeastaan edes liity painoon tai ulkonäköön mitenkään. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ihminen on ihmisarvoinen oli hän millaisessa kehossa tahansa, ja hän ansaitsee saman arvostuksen kuin kaikki muutkin. Hän on rakastamisen arvoinen, eikä hänen puuttuva jalkansa tai 30 liikakiloaan tee hänestä ihmisenä yhtään sen huonompaa. Vain pinnalliset tyrkyt kuten Mungo ja Martina ajattelevat sen liittyvän suoraan painoon ja saarnaavat miten "kaikilla on olla oikeus sellainen kuin on PAITSI".
Tämä ! Mungo tosiaan on vielä kuvottavampi kuin Martina ! Hän ei tunnu hyväksyvän mitään eikä ketään, joka on erilaista kuin hän ja hänen maailmassaan.
Minua lihavana ärsyttää tämä teidän kehopositiivisuudesta hermostuneiden vouhotus. Minä EN ajattele kehopositiivisesti itsestäni vaan kärsin tästä ja häpeän ja olen nytkin keskellä pitkää laihdutusprosessia. Älkää niputtako ihmisiä yhteen nippuun vain omien käsitystenne vuoksi. Minua inhottaa ajatus, että joku teistä katsoo minua halveksien ja ajatellen, että tuossa menee taas yksi kehopositiivinen, joka on rakastunut läskeihinsä. Ei mene.
Väitän vieläpä, että suurin osa ylipainoisista ei rakasta läskejään.
On vain niin halvatun vaikea saada niitä pois, itselläni tulivat pitkän masennusjakson aikana, jolloin oli täysi työ pysytellä ylipäätään elossa.
Vierailija kirjoitti:
Toi riisikakkujen syönti on kumma juttu. Eikö se fitness pernilla ollut jossain juhlissa eikä syönyt tarjottua ruokaa, vaan mukanaan tuomiaan riisikakkuja
Martina tietääkseni välttelee gluteenia. Ei leipää siis, kauraleipää vain.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei mielestäni ole siitä, että kritisoidaan toisen ulkonäköä, vaan siitä, että ylipaino ja huonot elämäntavat tuovat myös kovasti kustannuksia ja ongelmia yksilölle sekä yhteiskuntaamme. Jos ylipainoiset (ja myös normaalipainoiset!) alkaisivat liikkumaan ja saamaan painoaan normaaliksi, paranisi kys. yksilön hyvinvointi ja sitä kautta kansanterveys - ja talous.
Reippailijoille pitäisi tarjota veroetuja.
Jokainen lihavuudesta "huolestunut" ihminen tietää, että pysyvän painonpudotuksen saavuttamisen todennäköisyys on 5 prosentin luokkaa. Oikeastaan ainut keino nousta tähän luokkaan on joko pelätä kuolemaa tai itsensä hyväksymisen kautta. Miksi jälkimmäinen? Siksi, että usein lihavuus liittyy johonkin mielenterveyden ongelmaan milloin ongelma ei katoa mikäli itseinho kummittelee taustalla. Muutokselle antaa mahdollisuuden vasta, kun on ymmärtänyt olevansa ihmisenä arvokas ja ansaitsevansa parasta, milloin ihminen myös alkaa automaattisesti tekemään itselleen parempia tekoja. Haukkumalla ja syyllistämällä läskejä vain pidätte huolen siitä, että he säilyvät jatkossakin läskeinä, mutta sitähän te oikeasti vain haluatte. Ketä te muuten sitten pilkkaisitte ja katsoisitte alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja on aina kiusaaja.
Kiitos tästäkin Martina.
Ja joo, en ole kokoa 36-38, eli Martinan - ja suomalaisen käsityksen - mukaan olen lihava.
Ja siitä olen kärsinyt Suomessa koko ikäni. Asuessani muualla minut hyväksyttiin sellaisena kuin olen.
Joo esim Amerikassa suomalaisittain lihava voi tuntea olevansa jokseenkin normaalipainoinen. Minusta kuitenkin se, että oikeasti hoikka ihminen alkaa jo vähän joka maassa olla harvinaisuus on todella sairasta. Vain 50 vuotta sitten tilanne oli toisinpäin.
Martinasta en sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Martina, missä pellossa tai puussa kasvaa tonnikala? Kerrot olevasi kasvissyöjä, tonnikala on eläin. Kannattaisi miettiä mitä puhuu, kun ruokaguruna puhuu. Jos syöt kalaa et ole kasvissyöjä.
Eikös hän sanonut jättäneensä punaisen lihan ja kanan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei mielestäni ole siitä, että kritisoidaan toisen ulkonäköä, vaan siitä, että ylipaino ja huonot elämäntavat tuovat myös kovasti kustannuksia ja ongelmia yksilölle sekä yhteiskuntaamme. Jos ylipainoiset (ja myös normaalipainoiset!) alkaisivat liikkumaan ja saamaan painoaan normaaliksi, paranisi kys. yksilön hyvinvointi ja sitä kautta kansanterveys - ja talous.
Jokainen lihavuudesta "huolestunut" ihminen tietää, että pysyvän painonpudotuksen saavuttamisen todennäköisyys on 5 prosentin luokkaa. Oikeastaan ainut keino nousta tähän luokkaan on joko pelätä kuolemaa tai itsensä hyväksymisen kautta. Miksi jälkimmäinen? Siksi, että usein lihavuus liittyy johonkin mielenterveyden ongelmaan milloin ongelma ei katoa mikäli itseinho kummittelee taustalla. Muutokselle antaa mahdollisuuden vasta, kun on ymmärtänyt olevansa ihmisenä arvokas ja ansaitsevansa parasta, milloin ihminen myös alkaa automaattisesti tekemään itselleen parempia tekoja. Haukkumalla ja syyllistämällä läskejä vain pidätte huolen siitä, että he säilyvät jatkossakin läskeinä, mutta sitähän te oikeasti vain haluatte. Ketä te muuten sitten pilkkaisitte ja katsoisitte alaspäin.
” Jokainen lihavuudesta "huolestunut" ihminen tietää, että pysyvän painonpudotuksen saavuttamisen todennäköisyys on 5 prosentin luokkaa.”
Lähde tälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina, missä pellossa tai puussa kasvaa tonnikala? Kerrot olevasi kasvissyöjä, tonnikala on eläin. Kannattaisi miettiä mitä puhuu, kun ruokaguruna puhuu. Jos syöt kalaa et ole kasvissyöjä.
Eikös hän sanonut jättäneensä punaisen lihan ja kanan?
Ja kertoi vielä paistavansa munia iltaisin. Missä puhuttiin kasvissyönnistä?
Miksi lihavat aina puolustelee lihavuttaan sillä että heillä on oikeus? Heillä on oikeus mihin? Minulla on velvollisuus huolehtia terveydestäni ja kunnostani ja siten oikeus näyttää siltä kun näytän. Ja en näytä lihavalta enkä laihalta omasta mielestäni.
Otan silti opikseni jos joku postaa terveyttäni ja hyvinvointiani edistävän kirjoituksen. Kokeilen edes.
Ja Martina näyttää olevan aito ihminen, hymyilin tuolle kasvissyönnile. Hän haluaa ajatella eläimiä vaikkei ajattele asiaa ja sanomisiaan loppuunasti. Onneksi vauvapalstalla on täydellisiä ihmisä arvostelemassa. Ja lyttäämässä. Entä jos joku ylipainonsa kanssa kamppaillut saikin tästä ideaa ruokiinsa? Ihmisen ei tarvitse olla kuin treenaava Martina muttei myöskään painaa 150kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” Jokainen lihavuudesta "huolestunut" ihminen tietää, että pysyvän painonpudotuksen saavuttamisen todennäköisyys on 5 prosentin luokkaa.”
Lähde tälle?
https://www.salon.com/2020/12/13/thinsplaining-is-real-science-says-per…
"Lindo Bacon, PhD, is a scientist and author who has extensively studied the science behind losing weight. Bacon agrees that 'science shows that losing weight is not about willpower, and not about exercise and diet.'"
---
"Virtually every other reliable statistic you will find about losing weight and keeping it off reveals the same thing. A 2010 study by Penn State College of Medicine researchers found that roughly one out of six Americans who have ever been overweight or obese permanently lose their excess weight. In 2015 the American Journal of Public Health found that in a given year the average obese man has only a 1 in 210 chance of returning to a normal weight; for women the odds are just slightly better, 1 in 124. (The study did not include people who had received bariatric surgery.)"
En löytänyt lähdettä 5 prosentille (pysyvä pudostus millä tahansa skaalalla) nopealla googlailulla, mutta todennäköisyys saavuttaa normaalipaino on vielä matalampi kuin 5 prosenttia.
Tuskin kukaan täysjärkinen voi olla erimieltä tässä asiassa ja sanoa että on ok olla hirveä läski.
Jokaisen ihmisen pitäisi olla tyytyväinen itseensä sellaisena kuin on ja rakastaa itseään. Itseinho ei auta ketään. Sen jälkeen kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, voi alkaa muutos kohti terveellisempää.
Nähdäkseni kehopositiivisuus tähtää tähän. Mitä se auttaa, jos lihavat ihmiset inhoavat omaa kroppaansa? Muutoksen pitäisi tulla hyvän kautta.