Mitä mieltä Martinan mielipiteestä lihavuudesta?
Kommentit (1236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin asiaa tämän Martinan suusta! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan että EI ole ok olla lihava!! ja selittää lihavuus jollain kehonpositiivisuudella. Pelkkää potaskaa ja itsensä huijaamista koko kehopositiivisuus.
Googlaa ihan huviksesi samalla syömishäiriöistä faktaa. Katso kuinka paljon sitä esiintyy jo Suomessa nuorilla naisilla ja miehillä. Kuinka monta karseaa tarinaa olet nähnyt lehdissä asiasta? Onko sinulla itselläsi lapsia edes? Niinpä. Et ole huomannut ajatella laihuuden toista puolta, sitä joka tulee joillekin nuorille, kun he lukevat tuollaisten Marttiinoiden täysin asiattomia juttuja. Ja niitä syömishäiriöistä on p a l j o n.
Juuri näin.
Jos ihminen haluaa olla lihava, ei pidä sitä terveydellisenä ongelmana ja voi hyvin, niin ihan rauhassa. Miksi siihen täytyy tuoda jotain kekopositiivisuustermejä mukaan? Ihan kuin jotain tsemppausta herkutteluun
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kuinka liikuttavan paljon ihmiset ovat huolissaan toisten (ylipainoisten) ihmisten terveydestä. Jos joku vetää röökiä ketjussa, tai vetää pleksit joka viikonloppu, niin ei se muita huoleta. Mutta ruokavalio huolettaa :D
No kyllä röökaavia juomareita aika kieroon katotaan ja tsempataan kaikkialla lopettamaan. En ole nähnyt missään mitään rööki- ja tissuttelupositiivisuusjuttua. ”Nauti pöhötyksestäsi, ole juuri sellainen kuin olet!”
Miksei muuten miehiä ole mukana tässä kehopositiivisuusjutussa? Aina niissä on vain naisia.
Lihavuuteen liittyy oikeastaan aina ongelmasyöminen. Eli syömishäiriö. Se ei poistu sillä että joku oman elämänsä fitnessguru - tai kuka tahansa - sanoo että pitäisi laihduttaa tai että lihavuus on terveysriski.
Martina on myös sanonut joskus haastattelussa vihaavansa/inhoavansa/halveksivansa lihavia ihmisiä (en muista enää sanaa, mutta viestin kyllä). Ulkoisesti kaunis ja urheilullinen nainen, mutta jää kyllä fiilis että on sisäisesti ruma. Tätä fiilistä ei varsinaisesti paranna nää rattijuopumukset, pahoinpitelyt ja pandemia-aikaan matkustelu ilman karanteeneja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei muuten miehiä ole mukana tässä kehopositiivisuusjutussa? Aina niissä on vain naisia.
Ja usein nättejä ja laittautuvia naisia. Ehkä tällä mielialavaikuttamisells haetaan hyväksyntää omille liikakiloille. Vähän sama ilmiö kuin vapaiden suhteiden nostaminen jatkuvasti otsikoihin. Hyväksynnän hakeminen ja pyrkimys normalisoida oma elämäntyyli taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin asiaa tämän Martinan suusta! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan että EI ole ok olla lihava!! ja selittää lihavuus jollain kehonpositiivisuudella. Pelkkää potaskaa ja itsensä huijaamista koko kehopositiivisuus.
"Ei ole ok olla lihava". Niin, tiedän kyllä nuoria tyttöjä ja poikia, jotka pitävät itseään lihavana, vaikka ovat ihan normaaleita/hoikkia. Kytätään jokaista luonnollista makkaraa ja selluliittikertymää. Siihen minusta tarvitaan kehopositiivisuutta, ettei kaikki voi olla virheettömiä ja rasvattomia fitness-pimuja tai salimakeja. Voi olla ihan normaalipainoisia tavallisia ihmisiä ja se on ihan ok. Olen aina ollut sinut itseni kanssa, hoikka/normaalipainoinen, mutten kuitenkaan mikään himoliikkuja, joten löysääkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos Martina olisi tutustunut kehopositiivisuuteen, hän ymmärtästäsi että kehopositiibisyydessä sanotaan, minä olen ok, se mitä minä olen sisältä on ok ja ja kenelläkään Marttiinalla ei ole oikeutta tulla sanomaan yhtään mitään minun kropastani, niinkuin minulla ei ole oikeutta sanoa mitään Martinan kropasta.
Jutussa tuli esille, että hän on hyvinkin tietoinen asian alkuperäisestä tarkoituksesta, mutta idea ei ole enää se mikä alunperin oli.
Kehopositiivisuus tuli kun ihmiset unohtivat käytöstavat. Monilla ihmisillä on ongelmia syömisen kanssa ja ylipainoa, tämä ei oikeuta haukkua ja pilkata heitä.
Toinen asia on ylipaino on epäterveellistä ja se ei ole hyväksi. Ylipainosta pitäisi pystyä puhumaan ilman pilkkaamista.
On erilaista lihavuutta ja pitäisi ymmärtää mistä se johtuu. Osassa tilanteissa on sairaus, toisessa elämäntilanne ja kolmannessa oma välinpitämättömyys aiheuttanut lihavuutta. Kuitenkaan meillä ei ole oikeutta kommentoida ulkonäköä.
Kommentissa ainoa oikea asia on, lihavuus on monien sairauksien aiheuttaja.
Kun lähdemme kommentoimaan kehopositiivisuuskeskustelussa, että lihavuus ei ole ok, niin siinä paljastaa oman tyhmyytensä sekä todella huonon kommunikointikyvyn avoimesti. Hyvä, että näitä lausahduksia päästetään lehtiin asti ja saamme todeta kommentoijan älykkyyden.
Ja mitä tulee tuohon treenaamiseen, syömiseen ja jaksamiseen, niin voihan sitä kehuskella. Itse kilpaurheilijana voin todeta, että nyt on taas kalastettu kalaa jolla nääääin iso silmäväli.
Kaikki tyylillään ja jokaisen kannattaa pohtia minkälaisen kuvan antaa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Martina olisi tutustunut kehopositiivisuuteen, hän ymmärtästäsi että kehopositiibisyydessä sanotaan, minä olen ok, se mitä minä olen sisältä on ok ja ja kenelläkään Marttiinalla ei ole oikeutta tulla sanomaan yhtään mitään minun kropastani, niinkuin minulla ei ole oikeutta sanoa mitään Martinan kropasta.
Jutussa tuli esille, että hän on hyvinkin tietoinen asian alkuperäisestä tarkoituksesta, mutta idea ei ole enää se mikä alunperin oli.
Alkuperäinen idea oli se että ylipainoisia ei katsottaisi vinoon kuntosalilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen haluaa olla lihava, ei pidä sitä terveydellisenä ongelmana ja voi hyvin, niin ihan rauhassa. Miksi siihen täytyy tuoda jotain kekopositiivisuustermejä mukaan? Ihan kuin jotain tsemppausta herkutteluun
Ai Jos itse pitää itseään terveenä? No mutta entäs kun se sairaus, mikään sairaus, ei kysy sun mielipidettä siitä tuleeko se vai ei. Jos on lihava, ja tarkoitan että painoindeksi heiluu yli 35 ja ei ole lihasta, niin kyllä siitä jotain terveydellisiä ongelmia ajanmittaa tulee. Ja se kurittaa yhteiskuntaa terveydenhoitokustannuksia. Ihan sama asia on tupakointi joka voitaisiin kieltää kokonaan. Päihteet myös, on aika vähän ihmisiä jotka osaavat päihteitä käyttää oikein. Esin oluen jokapäiväinen lipitys ja viini on yhtä turhaa kun sipsipussi tai suklaapatukka. Niitä ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
OT: Noista teurastusvideoista, ikävää katsottavaa toki, mutta jos lehmä tuottaa maitoa, josta tehdään juustoa, niin ihminen on silloin kuitenkin siinä teurastusjutussa mukana. Tuottaakseen maitoa lehmän täytyy synnyttää eli uutta karjaa tulee markkinoille ja se lehmäkin teurastetaan lopulta lihoiksi. Lypsylehmä elää vain muutaman vuoden, 4 suunnilleen. Vaikkei itse söisikään lihaa, käyttämällä lehmänmaitotuotteita tukee tätä lihateollisuutta kuitenkin välillisesti. Maito ei tule lehmästä automaattisesti!
Ehkä Martina puhui muusta kuin tavallisesta lehmänmaidosta tehdystä juustosta.
Mikä oikeuttaa ihmisen pitämään lemmikkejä? Vangisemaan viattoman eläimen. Lisäksi lemmikit rasittavat luontoa.
Mitäs Martina tykkää siitä faktasta, että alkoholi on hermomyrkky, joka ei kuulu kehoon?
Ihan samaa mieltä. Ei ole ok olla lihava, siitä tulee vain ongelmia jossain vaiheessa. Kehopositiivisuus - sairauspositiivisuus. Hyväksymällä lihavuutesi, hyväksyt samalla sen mukanaan tuomat sairaudet. Tämänkö pitäisi olla ok?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kuinka liikuttavan paljon ihmiset ovat huolissaan toisten (ylipainoisten) ihmisten terveydestä. Jos joku vetää röökiä ketjussa, tai vetää pleksit joka viikonloppu, niin ei se muita huoleta. Mutta ruokavalio huolettaa :D
Huoli omasta lihomisesta projisoidaan muihin. Siksi ne muut ovat pääosassa.
Tämä koko avaus Martinalta liittyy
20-45 -vuotiaisiin. Jos on vanhus tai iäkäs ihminen, jolla on muitakin murheita elämässä, niin ei siinä hirvesti voi triatlonia juosta. Samoin huomaa, että Martina ei ole kohdannut vielä vaihdevuosia. Jutta Larmhan sitä sanoi, että yllätyksenä tulivat ja humpsahti 5 kiloa lisää. Nämä kotkotukset eivät liity myöskään lapsiin, tietyn ikäinen lapsi saa ehkä kovan pituuskasvun ja se pyöreys poistuu siinä.
Kyse ei mielestäni ole siitä, että kritisoidaan toisen ulkonäköä, vaan siitä, että ylipaino ja huonot elämäntavat tuovat myös kovasti kustannuksia ja ongelmia yksilölle sekä yhteiskuntaamme. Jos ylipainoiset (ja myös normaalipainoiset!) alkaisivat liikkumaan ja saamaan painoaan normaaliksi, paranisi kys. yksilön hyvinvointi ja sitä kautta kansanterveys - ja talous.
Reippailijoille pitäisi tarjota veroetuja.
Ihmettelen, että hän myy erilaisia ohjelmia ilmeisesti ravintoineen (vai tekeekö ne ohjelmat hänen puolestaan joku muu?), koska jos ajattelee kalan kuuluvan kasvisruokavalioon. Samoin toi riisikakkujen suuri osuus ruokavaliosta, eikö esimerkiksi ruisleipä olisi paljon parempi vaihtoehto? Riisikakuissa on kyllä vähän energiaa, mutta ei sitten oikeastaan paljon muuta, paitsi ehkä suolaa todella paljon.
Googlaa ihan huviksesi samalla syömishäiriöistä faktaa. Katso kuinka paljon sitä esiintyy jo Suomessa nuorilla naisilla ja miehillä. Kuinka monta karseaa tarinaa olet nähnyt lehdissä asiasta? Onko sinulla itselläsi lapsia edes? Niinpä. Et ole huomannut ajatella laihuuden toista puolta, sitä joka tulee joillekin nuorille, kun he lukevat tuollaisten Marttiinoiden täysin asiattomia juttuja. Ja niitä syömishäiriöistä on p a l j o n.