Miksi parikymppisiä vanhempia pidetään jotenkin nuorina ja kypsymättöminä? Se on täysin NORMAALI ikä tulla vanhemmaksi!
Oon 21v nainen ja mulla on 1 lapsi ja toinen on suunnitelmissa lähiaikoina. Mä en voi todellakaan voi ymmärtää sitä, että yhteiskunta pitää nykyään parikymppisiä jotenkin nuorina ja kypsymättöminä vanhempina ja he saavat monesti vähätteleviä ja ikäviä kommentteja osakseen. Onko yhteiskunta täysin sekaisin? Parikympin ikä on täysin normaali ikä tulla vanhemmaksi! Niin on aina ollut, ihan viime vuosikymmeniin asti ja niin kuuluu ollakin! Mutta sitten yhteiskunta alkoi mennä jotenkin sairaaseen suuntaan, kun normaalina alettiin pitämään sitä, että täysi-ikäiset ihmiset ovat jotain ikiteinejä ainakin kolmekymppisiksi asti tai vieläkin vanhemmiksi, eivätkä todellakaan kypsiä vanhemmiksi ennen sitä. Yleisen käsityksen mukaan tuolloin "kuuluu" bilettää, eikä ottaa mitään vastuuta omasta elämästä. Tuo on säälittävää! Todella säälittävää ja yhteiskunnassa on jotain pahasti vialla, jos tuollainen on se yleinen ja hyväksyttävä valtavirran ajattelumalli.
Oon jopa kolmekymppisten suusta kuullut, lastenhankinnan osalta, että "sitten joskus". Voi luoja! Kolmenkymppisenä kuuluisi olla jo lapset tehtynä tai viimeistäänkin viimeisen olla syntymässä ja vanhempien lasten kuuluisi olla jo kouluiässä! Ei todellakaan niin, että siinä iässä lastenhankintaa aloitellaan tai vielä pahempaa, kun sanotaan, että "sitten joskus". Siis onko ihmiset jotenkin todella pimeitä nykyään? Herätkää ja valoja päälle! Ite oon 21v tänä vuonna myöhemmin täytän 22 ja silti tiedän paljon enemmän kuin mitä monet vanhemmat ihmiset.
Kommentit (78)
Toivon, että säilöt tämän ketjun aloituksen ja luet sen uudelleen kymmenen vuoden päästä.
Eipä minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli normaali ikä tulla vanhemmaksi joskus sata vuotta sitten. Nykyään ei.
Ihmisen biologia ei ole sadassa vuodessa muuttunut peruspiirteiltään miksikään. Paremman ravinnon ja terveydenhuollon myötä ollaan aiempaa terveempiä ja eletään pidempään, mutta muuten mitään muutoksia biologian suhteen ei ole. Hedelmällisyyden huippu on samassa iässä kuin silloinkin ja hedelmällisyys alenee iän karttuessa samalla tavalla kuin silloinkin. AP
Eli lastensaanti aloitetaan heti, kun nainen tulee sukukypsäksi. Miksi odotit niin kauan etkä aloittanut lisääntymistä heti kun menkat alkoivat?
30+ lapseton täti tuli saivartelemaan. Seksi alle 16v kanssa on rikos, ei sellaista saa raskaaksi saattaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että säilöt tämän ketjun aloituksen ja luet sen uudelleen kymmenen vuoden päästä.
Eipä minulla muuta.
Varmasti säilöökin ja on erittäin tyytyväinen kun ei tarvitse 30v tätinä enää kesää yövalvomisia vaan lapset ovat jo kouluiässä ja pärjäävät kotonakin vallan hyvin yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kannattaa hankkia nuorena. Ei naiset kuitenkaan mitään tekoälyä ala opiskelemaan.
Montako viestiä oot jo kirjoittanut tähän ketjuun? Mitä jos menisit keskustelemaan jostain omaan elämääsi liittyvästä asiasta, mitä ne nyt sitten onkaan?
Tuo oli eka ja koko ketjua en ole lukenutkaan.
Olen 19- ja 21-vuotiaiden alulle panema lapsi. Isä häipyi sen siliän tien, kun selvisi, mitä on tapahtunut. Kävi sitten kerran katsomassa minua, kun olin syntynyt. Minä en häntä tavannut koskaan. Kun ajattelen, millaista elämä oli varhaislapsuudessani, en käsitä, miten olisimme tulleet toimeen ilman isovanhempiani. Kertomukset, joita vanhemmistani olen myöhemmin kuullut, osoittavat, miten lapsellisia he olivat. Tosin aikakin oli silloin toisenlainen. Hyvä esimerkki on mm. ehkäisyn puuttuminen. Pienellä paikkakunnalla niitä olisi ehkä saanut apteekista, mutta kun apteekkari ja farmaseutit olivat tuttuja, niin eihän sitä ilennyt. Eikä harvoilla kaupunkireissuillakaan tullut mieleen. Muitakin eimerkkejä voisi kertoa lukuisia, mutta olkoot.
Tämän päivän perikymppiset ovat ainakin hyvin erilaisia, mutta toisaalta tiedän, että syntymäni aikoina monet parikymppiset menivät jo töihin ja avioituivat ja hankkivat perheen. Vastuuntunto oli ehkä suurempi kuin nykyään. Vaikka kyllähän nykynuorillekin sattuu vahinkoraskauksia. Abortti on helppo saada toisin kuin minun syntyessäni. Silloin olisi pitänyt mennä puoskarin puheille, jos olisi halunnut keskeyttää raskauden. Tosin siinä olisi voinut mennä nuorelta naiseltakin henki.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Kypsymätöntä todellakin on se läpeensä bilettäminen ja tuo vallalla oleva käsitys.
Totta. 20v kuuluu olla jo vastuullinen aikuinen perhesuunnitelmineen eikä mikään bilettäjä.
Koska osa on.
T. Lapsi jonka äiti synnytti vähää vaille 20-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Olen 19- ja 21-vuotiaiden alulle panema lapsi. Isä häipyi sen siliän tien, kun selvisi, mitä on tapahtunut. Kävi sitten kerran katsomassa minua, kun olin syntynyt. Minä en häntä tavannut koskaan. Kun ajattelen, millaista elämä oli varhaislapsuudessani, en käsitä, miten olisimme tulleet toimeen ilman isovanhempiani. Kertomukset, joita vanhemmistani olen myöhemmin kuullut, osoittavat, miten lapsellisia he olivat. Tosin aikakin oli silloin toisenlainen. Hyvä esimerkki on mm. ehkäisyn puuttuminen. Pienellä paikkakunnalla niitä olisi ehkä saanut apteekista, mutta kun apteekkari ja farmaseutit olivat tuttuja, niin eihän sitä ilennyt. Eikä harvoilla kaupunkireissuillakaan tullut mieleen. Muitakin eimerkkejä voisi kertoa lukuisia, mutta olkoot.
Tämän päivän perikymppiset ovat ainakin hyvin erilaisia, mutta toisaalta tiedän, että syntymäni aikoina monet parikymppiset menivät jo töihin ja avioituivat ja hankkivat perheen. Vastuuntunto oli ehkä suurempi kuin nykyään. Vaikka kyllähän nykynuorillekin sattuu vahinkoraskauksia. Abortti on helppo saada toisin kuin minun syntyessäni. Silloin olisi pitänyt mennä puoskarin puheille, jos olisi halunnut keskeyttää raskauden. Tosin siinä olisi voinut mennä nuorelta naiseltakin henki.
Ole onnellinen ettei äitisi pystynyt murhaamaan sinua kohtuunsa. Nykään olisit saattanut olla harkitun lapsenmurhan uhri.
Entisaikoihin lapsia on tullut naisen hedelmällisessä iässä alussa keskellä ja loppupuolella ja sen mukaan mikä on ollut yhteisön pärjäämisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Yleinen käsitys on että ennen oli jollain yhdellä tietyllä tapaa asiat, esimerkiksi lapsia on saatu etenkin nuorena koska joskus sotien aikaan tms se on ollut yleistä. Mutta tosiaan kun sukukirjoja tutkii voikin nähdä että lapsia on saatu hedelmällisinä vuosina laidasta laitaan.
Nykyään katsotaan että etenkin taloudellisen ja yhteiskunnallisen pärjäämisen kannalta on parempi ensin kouluttautua ja saada jalansija työelämässä ja tehdä lapset vakaisiin oloihin paremmat tulot saavutettuaan.
Olen siinä mielessä samaa mieltä kanssasi että tuossa on jo nykyään Suomen kaltaisissa maissa tarkastelun varaa koska jokatapauksessa on useampien ammattien hankkimista, alan vaihtamista, tukia ja muuta mikä mahdollistaa muun elämän rakentamisen myöhemminkin. On kuitenkin edelleen sellaisiakin aloja ja maita joissa opiskelut maksaa järjettömiä summia, opinnot on pitkiä ja lapset ei mahdu kuvioon helposti.
Omalta kohdalta voin sanoa että parikymppisenä traumatauataisena nuorena naisena ymmärsin maailmasta ja itsestäni ehkä 30 % siitä mitä nyt kolmenkympin jälkeen tiedän ja ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen biologia ei ole sadassa vuodessa muuttunut peruspiirteiltään miksikään. Paremman ravinnon ja terveydenhuollon myötä ollaan aiempaa terveempiä ja eletään pidempään, mutta muuten mitään muutoksia biologian suhteen ei ole. Hedelmällisyyden huippu on samassa iässä kuin silloinkin ja hedelmällisyys alenee iän karttuessa samalla tavalla kuin silloinkin. AP
Onneksi nykyihminen ei ole pelkästään biologian armoilla. On keksitty ehkäisyt ja hedelmällisyyshoidot. Onko se jottüenkin sinulta pois ap jos joku muu haluaakin lapsia kymmenen tai viisitoista vuotta myöhemmin kuin sinä?
Mikäs siihen on syynä, että niitä halutaan kymmenen tai viisitoista vuotta myöhemmin jos kuitenkin halutaan? Ainut syy on, että halutaan vastuuttomana bilettää ja rällätä ympäri maailmaa kolmekymppisiksi tädeiksi ja sediksi asti kuin pahaiset teinit.
Nuo myöhäisellä iällä lisääntyvät eivät myöskään ota huomioon sitä, että riski lapsen kehitysvammaisuudesta kasvaa huomattavasti mitä enemmän äidillä on ikää. Myös synnytys on paljon riskialttiimpi. Eikä varmasti ole kivaa 50v mummona paimentaa teini-ikäistä ja odotella yökaudet että missä se milloinkin luuhaa ja kenen kanssa, tuossa iässä pitäisi viettää seesteistä elämää ja hoitaa joskus lapsenlapsia.
Ei tuossa mitään outoa mielestäni ole. Satun itsekin tuntemaan muutaman parin, jotka ovat saaneet esikoisensa 19-25v. välillä.
25-35v. taitaa olla se ''normaali'' eli yleisin väli.
Noin viidesosa saa esikoisen vanhempana kuin 35v.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaali ikä tulla vanhemmaksi paremmissa piireissä.
Että oikein paremmissa piireissä...
Huvittavaa että palstamammat peukuttavat :)
NAL(sinkut palsta) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lastensaanti aloitetaan heti, kun nainen tulee sukukypsäksi. Miksi odotit niin kauan etkä aloittanut lisääntymistä heti kun menkat alkoivat?
30+ lapseton täti tuli saivartelemaan. Seksi alle 16v kanssa on rikos, ei sellaista saa raskaaksi saattaa.
Miksi sen sitten pitäisi olla rikos, kun biologia on selkeästi tarkoittanut naisen seksiin paljon nuorempana? Ja maailmassa on runsaasti maita, jossa seksi alle 16-vuotiaan kanssa on laillista. Ei kannata perustella asioita biologialla, jos ei ole valmis hyväksymään koko pakettia.
Mun äiti oli 14 ja ite olin kans 14v ku mun lapsi synty eli mun äidistä tulee 28v isoäiti :D
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli 14 ja ite olin kans 14v ku mun lapsi synty eli mun äidistä tulee 28v isoäiti :D
Siis äidistä tuli ja musta tulee varmaan kans.
Alottaja varmasti on kouluttamaton ja työtön joka elää tukien varassa ja koittaa puolustella vahinkoraskauttaan jollain älyttömällä vouhkaamisella.
Jokainen hankkii lapset silloin kuin heille sopii ja täytyy muistaa että kaikki ei saa ikinä lapsia vaikka kuinka haluavat joten aloittaja voisi edes vähän miettiä mitä suustaan päästelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa. 20v nainen ei ole mikään tyttö vaan aikuinen nainen, jolla kuuluu olla jo mies katsottuna ja lasten hankinta vähintään suunnitteilla jos ei jo tehty. Kamunaisistakin kaksi teki ensimmäisen lapsensa 19 vuotiaana ja yhden pariskunnan tiedän jossa isä oli 17 ja äiti 16 eivätkä päivääkään liian nuoria vanhemmiksi.
30v on jo iäkäs täti, jolla kuuluu olla kouluikäisiä lapsia ja 35v täti voi jo alkaa odotella lastensa muuttamista kotonta.
Naisen paras lisääntymisikä on 20v, ei 30v,jolloin munasolut alkavat jo mätänemään ja synnytyskin on riskialttiimpi, raskaampi ja kivuliaampi.
Näissä muka"paremmissa"piireissä opiskellaan mukahieno ammatti kolmekymppiseksi asti ja vasta sitten aletaan harkita perheen perustamista ja yritetään väittää, että nuorena lisääntyminen on"huonomman"aineksen touhuja.
20v äiti jaksaa yövalvomisetkin paremmin kuin 30v täti. Eräs kaverinikin sanoi, että ei hän enää kolmekymppisenä ala lapsia tekemään ja teki kaikki kolme ennen 25 ikävuotta.
Kun nykyään ihmiset elää heittämällä 80-vuotiaaksi asti, monet jopa 90- tai 100-vuotiaaksi, niin miten 30-vuotias voi olla iäkäs täti? Jännästi näkyy painottuvan ihmisen elämä lähinnä iäkkyyteen.
Luuletko sä, ettei aikaisemmin ole saatu lapsia kuin kakkosella alkavina ikävuosina?
Ihmiset eivät elä"heittämällä" 80 vuotiaaksi ja vain pieni prosentti 90 vuotiaaksi ja promille 100 vuotiaaksi. Aleksi Laihokin kuoli juuri 41 vuotiaana, Jope Ruonansuu, Nykänen yms yms. alle 60 vuotiaana.
Lisääntymisen kannalta 30v alkaa olemaan jo ehtoopuolella ja munasolut mädäntymään, hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä kuten myös ulkonäkökin. Naisen paras lisääntymisikä on 20v, tuolloin myös ulkonäkö on parhaimmillaan.
Tiedätkö, että noita keskimääräisiä elinajanodotteita voi myös googlettaa? Suomessa se on tällä hetkellä 81,43 vuotta. Että ei ihan niin kuin sanoit.
Jotenkin kun itse on saanut lapset 31- ja 34-vuotiaana, ei voi kuin nauraa näille viesteille. Joku kiukuttelee kauheasti siitä, että mun ei olisi pitänyt hankkia lapsia silloin. Ja mietin samalla, että kenen helkkarin kanssa mun olisi pitänut ne lapset parikymppisenä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole seksi alle 16-vuotiaan kanssa rikos, jos seksikumppanit ovat lähellä toistensa ikää. Miten ihmiset ovat näin pihalla?
Ihmiset eivät elä"heittämällä" 80 vuotiaaksi ja vain pieni prosentti 90 vuotiaaksi ja promille 100 vuotiaaksi. Aleksi Laihokin kuoli juuri 41 vuotiaana, Jope Ruonansuu, Nykänen yms yms. alle 60 vuotiaana.
Lisääntymisen kannalta 30v alkaa olemaan jo ehtoopuolella ja munasolut mädäntymään, hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä kuten myös ulkonäkökin. Naisen paras lisääntymisikä on 20v, tuolloin myös ulkonäkö on parhaimmillaan.