Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parikymppisiä vanhempia pidetään jotenkin nuorina ja kypsymättöminä? Se on täysin NORMAALI ikä tulla vanhemmaksi!

Vierailija
08.01.2021 |

Oon 21v nainen ja mulla on 1 lapsi ja toinen on suunnitelmissa lähiaikoina. Mä en voi todellakaan voi ymmärtää sitä, että yhteiskunta pitää nykyään parikymppisiä jotenkin nuorina ja kypsymättöminä vanhempina ja he saavat monesti vähätteleviä ja ikäviä kommentteja osakseen. Onko yhteiskunta täysin sekaisin? Parikympin ikä on täysin normaali ikä tulla vanhemmaksi! Niin on aina ollut, ihan viime vuosikymmeniin asti ja niin kuuluu ollakin! Mutta sitten yhteiskunta alkoi mennä jotenkin sairaaseen suuntaan, kun normaalina alettiin pitämään sitä, että täysi-ikäiset ihmiset ovat jotain ikiteinejä ainakin kolmekymppisiksi asti tai vieläkin vanhemmiksi, eivätkä todellakaan kypsiä vanhemmiksi ennen sitä. Yleisen käsityksen mukaan tuolloin "kuuluu" bilettää, eikä ottaa mitään vastuuta omasta elämästä. Tuo on säälittävää! Todella säälittävää ja yhteiskunnassa on jotain pahasti vialla, jos tuollainen on se yleinen ja hyväksyttävä valtavirran ajattelumalli.

Oon jopa kolmekymppisten suusta kuullut, lastenhankinnan osalta, että "sitten joskus". Voi luoja! Kolmenkymppisenä kuuluisi olla jo lapset tehtynä tai viimeistäänkin viimeisen olla syntymässä ja vanhempien lasten kuuluisi olla jo kouluiässä! Ei todellakaan niin, että siinä iässä lastenhankintaa aloitellaan tai vielä pahempaa, kun sanotaan, että "sitten joskus". Siis onko ihmiset jotenkin todella pimeitä nykyään? Herätkää ja valoja päälle! Ite oon 21v tänä vuonna myöhemmin täytän 22 ja silti tiedän paljon enemmän kuin mitä monet vanhemmat ihmiset.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, rehellisyyden nimissä kaikki tuntemani alle 25-vuotiaana lapsen hankkineet pariskunnat ovat olleet jotenkin yksinkertaisia, epäkypsiä tai muuten vain vinksahtaneita. Eli ammattikoulu tai elämänkoulu. Vaihtoehtoisesti hyvin kapeakatseinen ja konservatiivinen elämänkatsomus. Tai sitten joku kannabiskommuunin ituhippi.

Vierailija
62/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, voitaisiko hyväksyä, että on ihan ok saada lapsi parikymppisenä tai nelikymppisenä tai niiden väliltä.

Sain itse lapsen lähes 26-vuotiaana ja olen valitettavasti saanut kuulla siitä paljon negatiivista kommentointia. Olin kuitenkin valmistunut yliopistosta, ollut töissä, ollut samassa parisuhteessa monta vuotta ja säästöjäkin oli, lapsi ei mennyt pienenä päiväkotiin (kun siitä oli joku huolissaan tässäkin keskustelussa). Nyt 7 vuotta myöhemmin en keksi, mitä olisi pitänyt tehdä toisin tai miten olisin ollut erityisen tyhmä tai kypsymätön tuolloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä vuonna 1960 on ollut lähempänä 25 vuotta, joten 20-vuotias on jo silloin ollut nuori synnyttäjä.

En löytänyt tähän hätiin vanhempia tilastoja, mutta avioitumisikä 1900-luvulla on ollut n. 24 vuotta (sota-aikoja lukuunottamatta, jolloin mentiin naimisiin nuorempina), joten lapsiakaan tuskin on aiemmin saatu (toki aviottomia lapsia on ollut kautta aikojen).

Vierailija
64/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sä, ettei aikaisemmin ole saatu lapsia kuin kakkosella alkavina ikävuosina?

Hauska huomautus 😁.

Itse olen saanut lapsia ykkösellä, kakkosella ja kolmosella alkavina ikävuosina. Koskaan en ole kokenut olleeni niin valmis äidiksi kuin ensimmäisen lapseni syntymän aikoihin.

Kaikki viisi lastani ovat löytäneet paikkansa yhteiskunnassa ja ovat perustaneet omat perheensä; kukin tavallaan. Näin siitä huolimatta, että me vanhemmat jätimme bilevaiheen väliin ja kouluttauduimme perheellisinä.

Väitän, että perheellisen kaikinpuolinen kehittyminen ja opiskelu onnistuu 2020-luvullakin.

Vierailija
65/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sä, ettei aikaisemmin ole saatu lapsia kuin kakkosella alkavina ikävuosina?

Hauska huomautus 😁.

Itse olen saanut lapsia ykkösellä, kakkosella ja kolmosella alkavina ikävuosina. Koskaan en ole kokenut olleeni niin valmis äidiksi kuin ensimmäisen lapseni syntymän aikoihin.

Kaikki viisi lastani ovat löytäneet paikkansa yhteiskunnassa ja ovat perustaneet omat perheensä; kukin tavallaan. Näin siitä huolimatta, että me vanhemmat jätimme bilevaiheen väliin ja kouluttauduimme perheellisinä.

Väitän, että perheellisen kaikinpuolinen kehittyminen ja opiskelu onnistuu 2020-luvullakin.

Itselläkin oli kova vauvakuume heti parikymppisenä. Tuntui ettei tarvinnut ajatella mitään vaan niin kuului toimia ja tietysti sitä automaattisesti halusinkin. Niin kauan kuin muistan oli minulle jo kerrottu kuinka elämäni tulee menemään.

En kuitenkaan sortunut ja nyt en enää haluakaan lapsia.

Vierailija
66/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä on ihan hyvä aika saada lapsi. Useampia ei tarvita, yksi riittää. Kun tekee lapsen kolmekymppisenä, niin on kuusikymppinen, kun oma lapsi saa lapsen, ihan sopiva ikä olla isovanhempi. Lapsi saa perinnön sitten joskus viisikymppisenä ja voi antaa osan perinnöstä suoraan lapselleen, joka on siinä kohtaa parikymppinen.

Jos parikymppisenä tekee lapsen, niin se lapsi saa perinnön vasta kuusikymppisenä ja sen omakin lapsi on jo nelikymppinen. Tai jos eletään pidempään, niin on sitten joku 70v kun yrittää autella 90v äitiään, joka ei saa hoitopaikkaa vaikka on huonossa kunnossa. Juu kiitos ei.

Liikakansoituksenkin kannalta olisi parempi, jos pidettäisiin vähän enemmän hajurakoa sukupolvien välillä. 

Vierailija
67/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksesi selittää miksi sun ikäisiä

pidetään epäkypsinä.

Monet näkyvät olevan suorastaan tyhmiä.

Pari riviä ja tekstisi silmäily riitti.

Vierailija
68/78 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30-vuotias ja odotan parhaillaan esikoistani. Sama luotettava ja ihana kumppani minulla on ollut 19-vuotiaasta asti, joten siitä ei ole lisääntymisen "viivästyminen" ollut kiinni. 20-vuotiaana tai nuorempana en todellakaan olisi voinut tarjota lapselle läheskään niin tasapainoista ja vakaata elämää kuin tällä hetkellä.

Vaikka biologian kannalta nuoremmalla iällä on hedelmällisempi, synnytyksestä palautuminen nopeampaa ja valvominen mahdollisesti helpompaa, moni on siinä vaiheessa vielä suht naiivi. Pyrkimys lajin säilymisestä ohjaa biologiaa, mutta ihmisten kohdalla huolta sukupuutosta ei ole ja ehkäisy on keksitty, niin mielestäni parempi, että lapset hankitaan sitten kun pystyy turvaamaan vakaat kasvuolosuhteet.

Varmasti monet nuoret hoitavat vanhemmuuden hienosti ja kasvattavat lapsistaan täyspäisiä kansalaisia, mutta on myös paljon nuorien ja vähän iäkkäämpienkin ihmisten lapsia, jotka ovat kärsineet sukupolvien ajan kulkeutuneista haitallisista toiminta- ja ajatusmalleista lapsuudessaan.

Vierailija
69/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli normaali ikä tulla vanhemmaksi joskus sata vuotta sitten. Nykyään ei.

Ihmisen biologia ei ole sadassa vuodessa muuttunut peruspiirteiltään miksikään. Paremman ravinnon ja terveydenhuollon myötä ollaan aiempaa terveempiä ja eletään pidempään, mutta muuten mitään muutoksia biologian suhteen ei ole. Hedelmällisyyden huippu on samassa iässä kuin silloinkin ja hedelmällisyys alenee iän karttuessa samalla tavalla kuin silloinkin. AP

Onneksi nykyihminen ei ole pelkästään biologian armoilla. On keksitty ehkäisyt ja hedelmällisyyshoidot. Onko se jottüenkin sinulta pois ap jos joku muu haluaakin lapsia kymmenen tai viisitoista vuotta myöhemmin kuin sinä?

Hedelmöityshoidot ovat luonnottomia biologian armottomia lakeja vastaan taistelua, ihan kuten vanhojen kurttujen kauneusleikkauksetkin. Nainen on tarkoitettu lisääntymään nuorena ja nainen on kauneimmillaan 20 vuotiaana.

Vierailija
70/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NAL(sinkut palsta) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli normaali ikä tulla vanhemmaksi joskus sata vuotta sitten. Nykyään ei.

Ihmisen biologia ei ole sadassa vuodessa muuttunut peruspiirteiltään miksikään. Paremman ravinnon ja terveydenhuollon myötä ollaan aiempaa terveempiä ja eletään pidempään, mutta muuten mitään muutoksia biologian suhteen ei ole. Hedelmällisyyden huippu on samassa iässä kuin silloinkin ja hedelmällisyys alenee iän karttuessa samalla tavalla kuin silloinkin. AP

Eli lastensaanti aloitetaan heti, kun nainen tulee sukukypsäksi. Miksi odotit niin kauan etkä aloittanut lisääntymistä heti kun menkat alkoivat?

30+ lapseton täti tuli saivartelemaan. Seksi alle 16v kanssa on rikos, ei sellaista saa raskaaksi saattaa.

Miksi sen sitten pitäisi olla rikos, kun biologia on selkeästi tarkoittanut naisen seksiin paljon nuorempana? Ja maailmassa on runsaasti maita, jossa seksi alle 16-vuotiaan kanssa on laillista. Ei kannata perustella asioita biologialla, jos ei ole valmis hyväksymään koko pakettia.

Mies on myös biologisesti kykenevä raiskaamaan naisen, varsinkin heiveröisen teinitytön. Miksi siis sen pitäisi olla rikos sinun logiikallasi? Haluat siis, että 30v mies panee 12v tytärtäsi? Et halua miehelle rangaistusta? 

Biologia on tarkoittanut naisen lisääntymään noin 20 vuotiaana. Se, että joku kykenee seksiin ei tarkoita että olisi valmis lisääntymään. Kyllä 10 vuotiaskin osaa autoa ajaa, mutta se ei tarkoita että heille pitäisi vielä myöntää ajokortti.

Vierailija
71/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, voitaisiko hyväksyä, että on ihan ok saada lapsi parikymppisenä tai nelikymppisenä tai niiden väliltä.

Sain itse lapsen lähes 26-vuotiaana ja olen valitettavasti saanut kuulla siitä paljon negatiivista kommentointia. Olin kuitenkin valmistunut yliopistosta, ollut töissä, ollut samassa parisuhteessa monta vuotta ja säästöjäkin oli, lapsi ei mennyt pienenä päiväkotiin (kun siitä oli joku huolissaan tässäkin keskustelussa). Nyt 7 vuotta myöhemmin en keksi, mitä olisi pitänyt tehdä toisin tai miten olisin ollut erityisen tyhmä tai kypsymätön tuolloin.

Sinun ikäisesi on jo aikuinen nainen ja lapsenhankinnan viime metreillä. Koska opiskelit niin siksi on ymmärrettävää, että et lisääntynyt vielä 20 vuotiaana.

yli 30v lisääntyjä on yli-ikäinen ja lapsikin joutuu ennen aikojaan äitinsä omaishoitajaksi.

Vierailija
72/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot kehittyvät 25v asti. Normaali ihminen on nuorempana tyhmempi kuin vanhempana.

Aivot eivät ole lisääntymiselin. Eikä naisen aivoissa ole hurraamista vanhemmallakaan iällä.

Vierailija
73/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 18-19-vuotiaana kova vauvakuume silloisen poikaystäväni kanssa. Lasta ei tullut ja erosimme muutenkin.

Nyt odotan esikoistani 27-vuotiaana ja olen todella kiitollinen, että minulla ei ole vielä kouluikäistä lasta. En ole koskaan ollut bilettäjätyyppiä, mutta kyllä, nuoruus olisi jäänyt väliin, vaikka luulinkin olevani tosi kypsä 19-vuotias.

Vierailija
74/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisenä on ihan hyvä aika saada lapsi. Useampia ei tarvita, yksi riittää. Kun tekee lapsen kolmekymppisenä, niin on kuusikymppinen, kun oma lapsi saa lapsen, ihan sopiva ikä olla isovanhempi. Lapsi saa perinnön sitten joskus viisikymppisenä ja voi antaa osan perinnöstä suoraan lapselleen, joka on siinä kohtaa parikymppinen.

Jos parikymppisenä tekee lapsen, niin se lapsi saa perinnön vasta kuusikymppisenä ja sen omakin lapsi on jo nelikymppinen. Tai jos eletään pidempään, niin on sitten joku 70v kun yrittää autella 90v äitiään, joka ei saa hoitopaikkaa vaikka on huonossa kunnossa. Juu kiitos ei.

Liikakansoituksenkin kannalta olisi parempi, jos pidettäisiin vähän enemmän hajurakoa sukupolvien välillä. 

Lapsen ei tarvitse olla mikään perinnöllä rilluttelija vaan tienatkoon omat rahansa ja kyllä tarvitaan useampia laosia. Naisen tehtävä on synnyttää mahdollisimman monta lasta.

Vierailija
75/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme esikoisen kun täytin 23v. Nyt olemme päälle 30v ja meillä on kolme lasta. Valmistuin ammattikorkeakoulusta 26v ja töitä olen tehnyt aina lasten välissä ja isä ollut lasten kanssa myös pitkään kotona. Toimeentulo on turvattu ja asumme tilavassa ok-talossa pääkaupunkiseudulla. Vaikka oikeastaan ajattelen, että lapsille pääasia on turvallinen päihteetön koti, jossa on tilaa kasvaa ja kehittyä tasapainoiseksi aikuiseksi.

Kaveripiirini koostuu samanlaisista pareista ja elämäntarinoista. Tämä on ollut meille sopiva ikä hankkia lapsia, jollekkin se on jotakin muuta. Ilkeää ja kapeakatseista arvostella toisten tapaa elää.

Vierailija
76/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska huomautus 😁.

Itselläkin oli kova vauvakuume heti parikymppisenä. Tuntui ettei tarvinnut ajatella mitään vaan niin kuului toimia ja tietysti sitä automaattisesti halusinkin. Niin kauan kuin muistan oli minulle jo kerrottu kuinka elämäni tulee menemään.

En kuitenkaan sortunut ja nyt en enää haluakaan lapsia.

Olet liian iäkäs saamaan niitä, juna meni jo. Naisen kuuluu haluta lapsia, naisen tehtävä on synnyttää. 

Vierailija
77/78 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia kannattaa hankkia nuorena. Ei naiset kuitenkaan mitään tekoälyä ala opiskelemaan.

Olen nainen ja opiskelen juurikin tekoälyä (tietojenkäsittelytiedettä yliopistossa) enkä ole ainoa nainen. 

Vierailija
78/78 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia kannattaa hankkia nuorena. Ei naiset kuitenkaan mitään tekoälyä ala opiskelemaan.

Olen nainen ja opiskelen juurikin tekoälyä (tietojenkäsittelytiedettä yliopistossa) enkä ole ainoa nainen. 

Reiästäsi silti tursuaa kakaraa heti kun silmä välttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän