Nyt kun tytär lähestyy teini-ikää, elämä hänen kehitysviivästymänsä kanssa alkaa olla sietämätöntä
12v. Nukkuu vieressäni, ei suostu nukkumaan missään muualla. Leikkii edelleen ja on menettänyt vähäisetkin kaverit, kun ei näitä kiinnosta työntää nukenvaunuja tai leikkiä pikku figuureilla. Ei osaa käydä yksin kaupassa. Nyt, kun kuukautiset alkoivat joudun jatkuvasti kysymään onko side vaihdettu, onko side vaihdettu?
Diagnoosit siis ADHD ja laaja-alainen kehitysviivästymä.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota leikkimisen kuvaamista niinkuin ei kukaan muu 12-vuotias muka enää leikkisi. Oma 12-vuotias tyttöni leikkii kaiket päivät ja niin muutama kaverikin hänen luokaltaan. On luokkansa paras ja tosi fiksu tyttö. Itse oon iloinen, että hän leikkii. Paljon järkevämpää ja kehittävämpää leikkiminen on kuin hengailla laumoina kauppakeskuksessa tai näprätä puhelinta aamusta iltaan.
Just näin. Puhelimen kautta nykylapset oppii ja omaksuu paljon vanhemmille tarkoitettuja juttuja nykyisin. 12 leikkiminen on aivan ok. Eikä leikistä oo mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien(monikossa) rakkaus voi auttaa jonkun verran kasvun tukena. Seurasin sivusta, kun ensin asuntolassa asunut tyttö muutti täysi-ikäisenä omilleen ja kaikki lähialueen baarin juopot piti patjanaan. Vanhemmat eivät käyneet juurikaan katsomassa. Myös jo asuntolassa asuessaan taisi miehet käyttää hyväksi. Oksettaa ne miehet vieläkin. Nauroivat ja pilkkasivat tätä päin naamaa ja silti lähti heidän mukaansa. Näin tälläisen tapauksen omin silmin kerran, kun olimme miehen kanssa samassa baarissa terassilla.
Haavoittuvassa asemassa olevia naisia, joita miehet käyttävät hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota leikkimisen kuvaamista niinkuin ei kukaan muu 12-vuotias muka enää leikkisi. Oma 12-vuotias tyttöni leikkii kaiket päivät ja niin muutama kaverikin hänen luokaltaan. On luokkansa paras ja tosi fiksu tyttö. Itse oon iloinen, että hän leikkii. Paljon järkevämpää ja kehittävämpää leikkiminen on kuin hengailla laumoina kauppakeskuksessa tai näprätä puhelinta aamusta iltaan.
Just näin. Puhelimen kautta nykylapset oppii ja omaksuu paljon vanhemmille tarkoitettuja juttuja nykyisin. 12 leikkiminen on aivan ok. Eikä leikistä oo mitään haittaa.
Puhelimen kautta löytää myös lapsi seuraa että pääsee neitsyydestä eroon. Monta ystävällismielistä setämiestä siellä odottaa linjat kuumina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien(monikossa) rakkaus voi auttaa jonkun verran kasvun tukena. Seurasin sivusta, kun ensin asuntolassa asunut tyttö muutti täysi-ikäisenä omilleen ja kaikki lähialueen baarin juopot piti patjanaan. Vanhemmat eivät käyneet juurikaan katsomassa. Myös jo asuntolassa asuessaan taisi miehet käyttää hyväksi. Oksettaa ne miehet vieläkin. Nauroivat ja pilkkasivat tätä päin naamaa ja silti lähti heidän mukaansa. Näin tälläisen tapauksen omin silmin kerran, kun olimme miehen kanssa samassa baarissa terassilla.
Haavoittuvassa asemassa olevia naisia, joita miehet käyttävät hyväksi.
Täysi-ikäinen saa paneskella juuri kuten haluaa eikä se sinulle kuulu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas kun pääsee kunnolla teini-ikään. On täysin manipuloitavissa ja vietävissä. Hanki ajoissa sille ehkäisykapseli. Sekään ei estä alkoholin ja huumeiden käyttöä sekä yleisenä patjana oloa. Minulla on poika samoilla diagnooseilla ja lapsikin tuli heti aikuisuuden kynnykselle tehtyä teinieron seurauksena kun tyttö päätti pitää pojasta kiinni. Lapsi huostattiin samoin tein.
Tuskin tuommoinen mihinkään baanalle lähtee, koulun jälkeen suoraan kotiin syömään pullaa ja katsomaan Muumeja ja sitten äidin viereen tutimaan.
Niin ei vielä, mutta kun kodin vaikutus vähenee niin sitten alkaa ongelmat. Ja ihmiset on julmia kun tajuaa, että toinen ei ymmärrä asioita loppuun asti.
Näin se menee. Narkkilaumat etsii jatkuvasti uusia jäseniä hyväksikäytettäväksi.
Kyllähän aikuisetkin on leikkimielisiä.
Minä esim olen 40v muumifani, tykkään saduista, nautin leikeistä, piirtämisestä, maalaamisesta, lapsellisista askarteluista itsekin ladteni kanssa. En tee noita siis vaan siksi, että ne ovat lapsille kivoja ja kehittäviä juttuja. Ja olen korkeasti koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa surullinen olo tästä. Mulla ei ole mitään kehitysviivästymää ja kyllä minä vielä 12 vuotiaana leikin, mitä pahaa siinä nyt on. Sä olet sen äiti, auta niiden kuukautisten kanssa äläkä valita! Lähipiirissä on autistinen ja kehitysvammainen tyttö joka ei osaa edes puhua, mutta osaa kyllä vaihtaa siteen ja muutenkin hoitaa siististi vessa-asiat kun häntä on siihen autettu ja opastettu. Ruutinit pitää olla kunnossa ja side käydään vaihtamassa tietyin väliajoin.
Samaa mietin. Itsekin olin 12-vuotiaana ja vielä myöhemminkin todella lapsellinen, leikin ihan täydellä lapsuuden innolla, ja paras kaverini oli naapurin pari vuotta nuorempi tyttö. En ollut mikään tollo ja tajusin kyllä, että "kehittyneemmät" tytöt pitivät minua naurettavana. Mutta siinä sitten pitivät, minä tykkäsin elämästäni sellaisena kuin se oli. Onneksi en kokenut mitään rankkaa koulukiusaamista tuon takia - vähän vain naureskelua - eikä äitini pitänyt minua outona.
En tiedä saisinko nykyään jonkin diagnoosin. Keskiarvoni oli kyllä aina 10, ja ÄO 159, eli ei tässä ihan kaikki mennyt vinksalleen vaikka lapsellinen pöljä olinkin (ja osittain olen edelleenkin).
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aikuisetkin on leikkimielisiä.
Jos aikuinen ei ole leikkimielinen, ei hän ole terve päästään. Tietty leikkimielisyys säilyy tai sen tulisi säilyä aina. 12v puhumattakaan.
Opet kehuu aina eniten vanhempia ihmisiä (:
Ei voi mitään, itsemääräämisoikeus on niin vahva. Täällä saa vaikka kehitysvammainen narkata itsensä hengiltä kenenkään pystymättä estämään.
Minulla ei ole kognitiivisia vaikeuksia mutta isä tuli sänkyyni kun olin pieni ja käytti ruumistani. Kuolin osittain jo silloin. Ettei se äly aina takaa onnellisuutta. Työssä olen käynyt normaalisti, en saa hoitoa kun ei ole ollut psykooseja. Tylyä on meininki.
Assburger kirjoitti:
Väliinputoaja.
Kehitysvammaisia auttaa vammaishuolto, mutta "laaja-alaiset kehitysviivästymät" lähinnä mukautettuun opetukseen.
Ihmettelen ihmisten ilkeitä kommentteja.
Totta puhut. Tytön äiti kertoo, että hänen avioliittonsa hajosi lapsen sairauden takia. Tyttären isä ei jaksanut perheen ison lapsen riippuvuutta, jonka ei voinut ajatella katoavan parin vuoden kuluttua. Näin vuosia sitten vaate- ja kosmetiikkakaupassa pariskunnan, jonka mukana oli suunnilleen 14-vuotias kehitysvammainen tytär. Tyttö käyttäytyi pienen lapsen tavoin ja kosketteli ja siirteli tavaroita. Vanhempien piti vahtia häntä koko ajan eikä heillä varmaankaan ollut iloa ostosreissusta.
Miksi monet on sitä mieltä että ap:n lapsi tulee olemaan se kaikkien patja, joka on kohta raskaana. Eipä tuo murrosikäisenä kotona leikkiminen ja äidin vieressä nukkuminen siihen suuntaan viittaa. Tuskin tulee kykenemään kontaktiin poikien kanssa, jos mielessä pyörii vaan jotkut muumit tai pokemonit. Huolissani olisin enempi tavallisista lapsista, jotka seuraa pissiskaveriporukassa somea ja on niin kiire jättää lapsen maailma taakse ja päästä neitsyydestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas kun pääsee kunnolla teini-ikään. On täysin manipuloitavissa ja vietävissä. Hanki ajoissa sille ehkäisykapseli. Sekään ei estä alkoholin ja huumeiden käyttöä sekä yleisenä patjana oloa. Minulla on poika samoilla diagnooseilla ja lapsikin tuli heti aikuisuuden kynnykselle tehtyä teinieron seurauksena kun tyttö päätti pitää pojasta kiinni. Lapsi huostattiin samoin tein.
Tuskin tuommoinen mihinkään baanalle lähtee, koulun jälkeen suoraan kotiin syömään pullaa ja katsomaan Muumeja ja sitten äidin viereen tutimaan.
Niin ei vielä, mutta kun kodin vaikutus vähenee niin sitten alkaa ongelmat. Ja ihmiset on julmia kun tajuaa, että toinen ei ymmärrä asioita loppuun asti.
<
Myös kehitysvammaisia poikia käytetään hyväksi, mm. yllyttämällä pimeisiin puuhiin, lypsätään rahaa viinaan. Minulla on kehitysvammainen veli, joka on aikuinen juridisesti mutta ei hän osaa arvioida, mikä on hänelle hyväksi ja mikä taas ei ollessaan ns. normi-ihmistä kiltimpi ja mukavampi.
Veljeni seurusteli aikoinaan naisen kanssa, joka imi tämän miehen tilin tyhjäksi. Kun nainen vain yksinkertaisesti pyysi "Anna rahaa", niin tämä mies vain ajatteli että se on nyt näin ilman mitään epäilyksiä rahan tarpeesta. Nainen harrasti myös seksiä tämän miehen kanssa, mikä sai kyseisen miehen hämmentymään. Tämä nainen puhui avoimesti itsetuhoisuudestaan ja muista asioista, jotka saivat veljeäni enemmän hämilleen. Vastuuseen tätä naista ei saatu, sillä veljeni on aikuinen ihminen, joka "saa tehdä samoja asioita kuin muutkin aikuiset".
On aika ristiriitaista miten kehitysvammaisia tulisi kohdella. Heillä pitäisi olla oikeus tehdä virheensä ja samoja päätöksiä kuin muidenkin mutta sitten taas korostetaan tietyissä tapauksissa kuinka kehitysvammainen on mieleltään lapsi, eikä siksi heitä saa hyväksikäyttää. Itsemääräämisoikeutta korostetaan mutta samalla sitä pitää tukea. Ihan käsittämätäntä että 3-vuotiaan tasolla olevan hampaatkin voi jättää pesemättä, kun onhan nyt se itsemääräämisoikeus. Tai joku hyvätasoinen lievästi kehitysvammainen saa tehdä virheensä huijaamalla nettikirppiksillä rahaa muilta myyden tavaroita, joita ei oikeasti lähetä eikä niitä tavaroita välttämättä ole edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Väliinputoaja.
Kehitysvammaisia auttaa vammaishuolto, mutta "laaja-alaiset kehitysviivästymät" lähinnä mukautettuun opetukseen.
Ihmettelen ihmisten ilkeitä kommentteja.
Totta puhut. Tytön äiti kertoo, että hänen avioliittonsa hajosi lapsen sairauden takia. Tyttären isä ei jaksanut perheen ison lapsen riippuvuutta, jonka ei voinut ajatella katoavan parin vuoden kuluttua. Näin vuosia sitten vaate- ja kosmetiikkakaupassa pariskunnan, jonka mukana oli suunnilleen 14-vuotias kehitysvammainen tytär. Tyttö käyttäytyi pienen lapsen tavoin ja kosketteli ja siirteli tavaroita. Vanhempien piti vahtia häntä koko ajan eikä heillä varmaankaan ollut iloa ostosreissusta.
Oletko jotenkin typerä? Tietenkään vanhemmat eivät voi nauttia mistään, he ovat koko ajan töissä. Sylettää tuollainen, huomaa että elät helppoa elämää.
Tuttavan tytär pärjäsi hyvin aluksi muutettuaan omilleen. Hänellä siis laaja-alaiset oppimisvaikeudet, adhd ja masennus. Osaa laskea ja huolehti raha-asioistaan, oli säästöjä ja kaikki hyvin, kunnes löysi kaveripiirin, samalla tasolla olevia tyyppejä, joilla päihdeongelmia ja nyt on tytölläkin.
Juo, syö ulkona, pummaa baareissa, sekakäyttää, lainailee rahaa. On ollut monta kertaa vatsahuuhtelussa, kertaalleen raiskattu ja mitäköhän vielä. Mutta koska on "aikuinen", niin ei voida rajoittaa. Vanhempansa odottavat enää sitä, että mikä viranomainen ottaa seuraavaksi yhteyttä ja millä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavan tytär pärjäsi hyvin aluksi muutettuaan omilleen. Hänellä siis laaja-alaiset oppimisvaikeudet, adhd ja masennus. Osaa laskea ja huolehti raha-asioistaan, oli säästöjä ja kaikki hyvin, kunnes löysi kaveripiirin, samalla tasolla olevia tyyppejä, joilla päihdeongelmia ja nyt on tytölläkin.
Juo, syö ulkona, pummaa baareissa, sekakäyttää, lainailee rahaa. On ollut monta kertaa vatsahuuhtelussa, kertaalleen raiskattu ja mitäköhän vielä. Mutta koska on "aikuinen", niin ei voida rajoittaa. Vanhempansa odottavat enää sitä, että mikä viranomainen ottaa seuraavaksi yhteyttä ja millä asialla.
Millä rahalla se siis tuota tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla se siis tuota tekee?
En minä tiedä. Kai se jotain rahaa saa Kelasta, koska pystyy omillaan asumaan, mutta ei ne rahat suuria ole. En tiedä miten paljon vanhemmat rahoittavat.
Pahat ihmiset on ja näyttävät näissä sen keitä ovat.