Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kun tytär lähestyy teini-ikää, elämä hänen kehitysviivästymänsä kanssa alkaa olla sietämätöntä

Vierailija
08.01.2021 |

12v. Nukkuu vieressäni, ei suostu nukkumaan missään muualla. Leikkii edelleen ja on menettänyt vähäisetkin kaverit, kun ei näitä kiinnosta työntää nukenvaunuja tai leikkiä pikku figuureilla. Ei osaa käydä yksin kaupassa. Nyt, kun kuukautiset alkoivat joudun jatkuvasti kysymään onko side vaihdettu, onko side vaihdettu?

Diagnoosit siis ADHD ja laaja-alainen kehitysviivästymä.

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä millaisia tukitoimia? Tukiperhettä? Oletan että olet yh.

Vierailija
2/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan aloittaa e-pillerit/jonkin lääkityksen millä lykätä kuukautisten tuloa, kuulostaa vaikealta. Ja jonkinsortin unikoulu olisi tehtävä lapsen kanssa, ei kuulosta normaalilta että noin iso nukkuu vieressä, vaikka olisi kuinka kehitysviivästymää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas kun pääsee kunnolla teini-ikään. On täysin manipuloitavissa ja vietävissä. Hanki ajoissa sille ehkäisykapseli. Sekään ei estä alkoholin ja huumeiden käyttöä sekä yleisenä patjana oloa. Minulla on poika samoilla diagnooseilla ja lapsikin tuli heti aikuisuuden kynnykselle tehtyä teinieron seurauksena kun tyttö päätti pitää pojasta kiinni. Lapsi huostattiin samoin tein.

Vierailija
4/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan aloittaa e-pillerit/jonkin lääkityksen millä lykätä kuukautisten tuloa, kuulostaa vaikealta. Ja jonkinsortin unikoulu olisi tehtävä lapsen kanssa, ei kuulosta normaalilta että noin iso nukkuu vieressä, vaikka olisi kuinka kehitysviivästymää.

Hän on hyvin äitiin takertuva ja yksi syy avioeroon olikin se, että lapsi oli aina kirjaimellisesti välissämme. Kokeilimme kaikkea: ostimme lapselle  nätin sängyn, nätin yövalon,  kokeilimme tarrataulukkoa ja palkintoa omassa sängyssä nukkumisesta, turhaan. Siirsimme jopa sängyn huoneeseemme!  Huuteli  ja höpötteli sieltä sitten kaikki yöt. Jotta saisimme levättyä, annoimme periksi. Ap

Vierailija
5/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä millaisia tukitoimia? Tukiperhettä? Oletan että olet yh.

Haimme tukiperhettä mutta ei suostunut menemään sinne. Perhetyöntekijä kävi vuoden ajan. Olen eronnut. Ap

Vierailija
6/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisillakin on kuukautiset. Heidän siteensä vaihdetaan heidän puolestaan.

Minua hieman ihmetyttää, että joku on erityislapsen vanhempi ja valittaa siitä tuolla tavalla. Pitäisi olla kasvanut jo asiaan ja hyväksynyt sen, että elämä on erilaista.

Sinä et siis koskaan valita mistään omaan elämääsi liittyvästä? Kaiken otat vastaan iloisesti hymyillen tai ainakin sopeudut ja elät täysin tyytyväisenä? Tää palsta on myös avautumisia varten, sori vaan.

T. Ohis

Vierailija
7/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotas kun pääsee kunnolla teini-ikään. On täysin manipuloitavissa ja vietävissä. Hanki ajoissa sille ehkäisykapseli. Sekään ei estä alkoholin ja huumeiden käyttöä sekä yleisenä patjana oloa. Minulla on poika samoilla diagnooseilla ja lapsikin tuli heti aikuisuuden kynnykselle tehtyä teinieron seurauksena kun tyttö päätti pitää pojasta kiinni. Lapsi huostattiin samoin tein.

Tähän voisi lisätä että huh huh, IS:n uutiset on aika kevyttä läppää näihin verrattuna.

Vierailija
8/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysviiveisenkin lapsen voi opettaa nukkumaan omassa sängyssään. Kuukautissiteen vaihtamisesta ei tarvitse kysellä jatkuvasti, vaan vain huolehtia, että side vaihdetaan riittävän usein (4-8 tunnin välein). Leikkeihin kannattaa hankkia kavereeita vertaisryhmistä, siis toisista kehitysviiveisistä. Menkää johonkin sopeutumisvalmennukseen tai tutustu paikalliseen vanhempainryhmään, sieltä löytyy sopivia kavereita samantasoisilla kiinnostuksenaiheilla. Ja miksi 12-vuotiaan tarvitsisi osata käydä yksin kaupassa? Se voi olla kehitysporras, mutta ei se vaikuta elämään - et sä tervettäkään 12-vuotiasta voi lähettää tekemään ostoksia puolestasi,

Vierailija
9/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa surullinen olo tästä. Mulla ei ole mitään kehitysviivästymää ja kyllä minä vielä 12 vuotiaana leikin, mitä pahaa siinä nyt on. Sä olet sen äiti, auta niiden kuukautisten kanssa äläkä valita! Lähipiirissä on autistinen ja kehitysvammainen tyttö joka ei osaa edes puhua, mutta osaa kyllä vaihtaa siteen ja muutenkin hoitaa siististi vessa-asiat kun häntä on siihen autettu ja opastettu. Ruutinit pitää olla kunnossa ja side käydään vaihtamassa tietyin väliajoin.

Vierailija
10/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ap. Koeta ajatella niin että sinulla on ihana  omalaisensa lapsi. Tehkää kivoja asioita yhdessä ja kun hän on vanhempi, voisit koettaa kypsytellä ajatusta omilleen muutosta asuntolaan ettei hän vielä 50vuotiaana makaa sängyssäsi.

Vierailija
11/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän voisi lisätä että huh huh, IS:n uutiset on aika kevyttä läppää näihin verrattuna.

Kun se on tätä näiden kanssa. Elämässäni on aiemmin ollut toinenkin tapaus, täysin samanlaisen kuuloinen kuin ap:n tyttö. Samat diagnoosit, sama kaava, mutta tyttö tapettiin teini-iässä ja lapsi jäi orvoksi. Koko nuoruus päihteitä ja seksiä, mistä lapsikin seurasi. Että kyllä nämä on aikamoinen helvetti vanhemmille. Hirveä yhdistelmä tuo laaja-alainen kehitysviivästymä ja adhd. Mielessäni olen haudannut lapseni jo moneen kertaan.

Vierailija
12/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliinputoaja.

Kehitysvammaisia auttaa vammaishuolto, mutta "laaja-alaiset kehitysviivästymät" lähinnä mukautettuun opetukseen.

Ihmettelen ihmisten ilkeitä kommentteja.

Vierailija
13/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysviiveisenkin lapsen voi opettaa nukkumaan omassa sängyssään. Kuukautissiteen vaihtamisesta ei tarvitse kysellä jatkuvasti, vaan vain huolehtia, että side vaihdetaan riittävän usein (4-8 tunnin välein). Leikkeihin kannattaa hankkia kavereeita vertaisryhmistä, siis toisista kehitysviiveisistä. Menkää johonkin sopeutumisvalmennukseen tai tutustu paikalliseen vanhempainryhmään, sieltä löytyy sopivia kavereita samantasoisilla kiinnostuksenaiheilla. Ja miksi 12-vuotiaan tarvitsisi osata käydä yksin kaupassa? Se voi olla kehitysporras, mutta ei se vaikuta elämään - et sä tervettäkään 12-vuotiasta voi lähettää tekemään ostoksia puolestasi,

No kyllä meillä  9v hakee itse  herkkupäivän karkkinsa ja tarvittaessa maito tms. Kauppa on kulman takana. Naurettava ajatus, että ap:n pitäisi tyyliin murtuneen nilkan kanssa hakea margariinia tai maitoa koska ylä-astetta käyvä tytär ei osaa!

Vierailija
14/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tyttö mitään terapioita?

Nuo ongelmat pitää ottaa ammattilaisten kanssa esille.

Mutta voi olla, kuten sanoin, väliinputoaja.

Vierailija
15/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuommoinen mihinkään baanalle lähtee, koulun jälkeen suoraan kotiin syömään pullaa ja katsomaan Muumeja ja sitten äidin viereen tutimaan.

Niin ei vielä, mutta kun kodin vaikutus vähenee niin sitten alkaa ongelmat.  Ja ihmiset on julmia kun tajuaa, että toinen ei ymmärrä asioita loppuun asti.  

Vierailija
16/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaisillakin on kuukautiset. Heidän siteensä vaihdetaan heidän puolestaan.

Minua hieman ihmetyttää, että joku on erityislapsen vanhempi ja valittaa siitä tuolla tavalla. Pitäisi olla kasvanut jo asiaan ja hyväksynyt sen, että elämä on erilaista.

Ei, kyllä kuukautiset voidaan estää pillereillä tai esim.hormonikierukalla.

Vierailija
17/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt kun lapsi on lapsi.

Vierailija
18/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v. ei ole vielä niin iso että sen ikäinen vielä voi leikkiä ja voi tarvita apua ja muistuttelua. Itse leikin vielä 12v. ja olen kuullut että jotkut 13-15v. leikkivät joten anna lapsen olla! Tiedänpä sellaisenkin tapauksen joka oli ihan normaali mutta nukkui 13v. asti vanhemman kanssa.

Vierailija
19/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota leikkimisen kuvaamista niinkuin ei kukaan muu 12-vuotias muka enää leikkisi. Oma 12-vuotias tyttöni leikkii kaiket päivät ja niin muutama kaverikin hänen luokaltaan. On luokkansa paras ja tosi fiksu tyttö. Itse oon iloinen, että hän leikkii. Paljon järkevämpää ja kehittävämpää leikkiminen on kuin hengailla laumoina kauppakeskuksessa tai näprätä puhelinta aamusta iltaan.

Vierailija
20/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aika pienet ongelmat. Munkin normaali teini oli hajamielinen ja hänellä alkoi kuukautiset 11v. Jouduin muistutella hygieniasta ja ihan määrätä pesulle. 12v on lapsi vielä. Nukkumisongelmaan en osaa neuvoa.