Onko kirpputorien aika jo ohi...?
Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.
(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)
Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.
Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.
Kommentit (90)
Samoja kokemuksia. Ihmisillä ei ole enää rahaa ja Toriin kun laitat todella halvalla hyvää tavaraa, niin viestejä tulee voisin hakea ilmaiseksi.
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Vuosikymmeniä sitten kaupungissamme oli kierrätyskeskus. Esim vaatteista ei tarvinnut maksaa mitään.
Yhdesti olen myynyt kirpputorilla tavaraa ja koen työlääksi sen, että pöytää täytyy käydä järjestelemässä päivittäin. Olen jo monta vuotta myynyt tavaraa Huutonetissä sekä Torissa. Torissa saan myytyä paljon enemmän kuin Huutonetissä. Se on helppoa kun ei tarvitse pöytää järjestellä eikä maksaa pöytävuokria kun voi kotoa käsin pyörittää omaa kirpputoria.
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?
Vierailija kirjoitti:
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.
Siellä on tupajumi yhdyskunta. Kaikki kuin pahinta painajaisunta.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kaikki ei vaan halua mitään Marimekon mukeja tai merkkivaatteita.
Vaatteissa koko on tärkeä, parhaiten menee kait l-koon vaatteet kun se on yleisin. Pienet vaatteet jää aina käsiin ja niitä löytää ilmaiskorista kun kukaan ei niitä osta.
Kuukausi, viikonpäivät ja yleinen rahatilanne vaikuttaa.
Nuo pöytäkirpparit, jossa joka myyjällä on oma pöytä, on asiakkaan kannalta todella rasittavia. En käy niissä enää, koska niitä on niin raskas edes katsoa. Isommilla kirppareilla on sata pöytää ja kaikki näyttää samalta. Henkareissa jotain vaatteita, jotka ei just mulle sovi kuitenkaan, pöydällä muutama kippo ja kuppi sekä joku kirja ja vauvan sukkiksia yms., alahyllyllä jokunen kenkäpari ja rautapata. Tämä näky toistuu sitten sata kertaa. Ja joo, siellä joukossa on varmaan mun kokoisia vaatteita sekä jokunen tavara, josta olisin kiinnostunut, mutta en vain jaksa etsiä. Mieluummin käyn normikirppareilla, vaikka sekin on jäänyt, koska niissä on niin korkeat hinnat. Oikeasti kirpparitavara pitäisi myydä ihan todella halvalla, että tavara kiertäisi. Turha niitä loputtomia lasi- ja kahvikuppijonoja on siellä makuuttaa. Jos ei tunnu menevän kaupaksi, se on merkki siitä, että hintaa on liikaa.
Katselin uunivuokaa kirpparilla hinta oli 8,9 € ja vastaava kivijalkamyymälässä 3,9 €.
Mulla meni viimeksi ihan hyvin mm kasveja ja itse tehtyjä koruja.
Tosin kaupunki on aika pieni ja niitä ei löydä täältä muualta + varmaan sana kulkee harrastajien piirissä eteenpäin.
Oisko nuo Marimekot sellaisia, että jos joku sellaisen haluaa niin se on ostanut sen jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?
Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse.
Kirppisten aika meni ohi siinä vaiheessa kun siitä tuli bisnestä eikä niinkään tarpeettoman tavaran kierrätystä.
Merkkireleet myydään nykyisin netissä.
Leluista, urheiluvehkeistä, peltipurkeista ja palapeleistä. Tuli satanen käteen, pöytävuokran jälkeen. Vaatteita oli tyyliin 1 euron hinnalla.
Kirjat jäivät myymättä. 5 kassia vein. 1 toin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni viimeksi ihan hyvin mm kasveja ja itse tehtyjä koruja.
Tosin kaupunki on aika pieni ja niitä ei löydä täältä muualta + varmaan sana kulkee harrastajien piirissä eteenpäin.
Oisko nuo Marimekot sellaisia, että jos joku sellaisen haluaa niin se on ostanut sen jo.
Marimekot olivat siis suunnilleen ainoita, jotka minulla meni kaupaksi...!
Mutta joo. Niinhän se aina on ollut, että kirpputorien ja kaupunkien välillä on tosi paljon vaihtelua. Mutta tämä kirppis, josta puhun, on ollut aina tosi vilkas, eikä asiakasmäärä ole ainakaan vähentynyt vuosien aikana. Olisi kiva kysyä muilta myyjiltä siellä, miten kauppa käy, jos vain kehtaisi. Yksi nainen tilitti ennen minua jonossa 4 viikon tilityksen, ja sai jotain vähän yli 100 euroa, joten ei hänelläkään hirveän hyvin kai sitten mennyt.
Olen aikaisemmin ollut satunnainen kirppisostaja. Nyt sekin vähäinen on jäänyt, kun en halua tietämättäni ostaa Temusta tilattua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo pöytäkirpparit, jossa joka myyjällä on oma pöytä, on asiakkaan kannalta todella rasittavia. En käy niissä enää, koska niitä on niin raskas edes katsoa. Isommilla kirppareilla on sata pöytää ja kaikki näyttää samalta. Henkareissa jotain vaatteita, jotka ei just mulle sovi kuitenkaan, pöydällä muutama kippo ja kuppi sekä joku kirja ja vauvan sukkiksia yms., alahyllyllä jokunen kenkäpari ja rautapata. Tämä näky toistuu sitten sata kertaa. Ja joo, siellä joukossa on varmaan mun kokoisia vaatteita sekä jokunen tavara, josta olisin kiinnostunut, mutta en vain jaksa etsiä. Mieluummin käyn normikirppareilla, vaikka sekin on jäänyt, koska niissä on niin korkeat hinnat. Oikeasti kirpparitavara pitäisi myydä ihan todella halvalla, että tavara kiertäisi. Turha niitä loputtomia lasi- ja kahvikuppijonoja on siellä makuuttaa. Jos ei tunnu menevän kaupaksi, se on merkki siitä, että hintaa on liikaa.
Mikä on normikirppari? Kontti vai? Niissä on korkeat hinnat, koska pitää maksaa työntekijöiden palkat ja niihin menee uskomaton määrä euroja.
Meilläpäin taisi viimeinen kivijalka-kirppis jo lopettaakin. Mutta harvoin siellä tuli enää muutenkaan käytyä, kun alkoi olla aika tyyriitä monet hinnat.
Kaiholla muistelen 2000-luvun alkua. Silloin tuli kirppiksiltä ostettua paljon, kun oikeasti löysi kaikkea ihanaa ihan pikkurahalla.