Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen rapakuntoinen, 40 kiloa ylipainoinen ja alkoholisoitumaan päin oleva nainen. Mistä aloitan muutiksen?

Vierailija
07.01.2021 |

En jaksa mitään. Töissä käyn mutta sitten makaan sohvalla ja syön ja viikonloppuisin vedän kännit molempina päivinä ja nukun vaan. Keho on turvonnut ja raskas ja päätä särkee koko ajan. Mistä mun kannattaa aloittaa muutos?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, että siivoankin usein kännipäissäni koska muuten en jaksa sitä tehdä.

Vierailija
42/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensin selvää, oletko alkoholisti vai etkö.

Jos olet, korkki kiinni esim. Myllyhoidon avulla.

Jos et ole, pidä kunnon breikki alkoholin kanssa, minkä jälkeen käytät hallitusti mutta paljon vähemmän.

Alkoholi lihottaa ja passivoi.

Mä olen itse alkoholisti ja raitistumisen jälkeen laihduin ilman mitään ruokavaliomuutoksia.

Varmaan moni muukin on laihtunut jättämällä alkoholin tai vähentämällä.

Yksi asia kerrallaan. Kun alkoholi on hoidettu kuvioista, muuta seuraava juttu, esim. ruokavalio.

Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla. Se harvoin onnistuu.

Tsemit, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Huomenna taas perjantai enkä kyllä tiedä miten pärjään juomatta. Tosin join tiistaina kun keskiviikko oli vapaa. Voiko tämä raskaus ja turvotus poistua kehosta jo vain alkoa vähentämällä? Mun olo on ihan hirveä ja oksettava, pää kipeä ja maha turvonnut sekä niskat jumissa kun töissä istuu koneella ja kotona röhnöttää sohvalla.

Ap

Noista hirveä ja oksettava olo, kipeä pää ja turvonnut maha suoraan yhteydessä alkoholiin.

Jaa mistä tiedän? Koska teen samaa itsekin, ja ihan samat ongelmat täällä. Kun pystyn pitämään 1-2 viikon tauon, nuo oireet alkavat hävitä.

Jumissa oleva niska liittynee enemmän esim. työasentoon, jos teet näyttöpäätetyötä. 

Vierailija
44/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se alkoholin poisjättö aina helppoa ole. Yritin, mutta en kestä työstressiäni ja ylityömääriäni selvin päin. En siis vaan PYSTY tekemään tarpeeksi, vaikka kuinka päättäisin että teen vaikka aamukahteen. Pää ei toimi. Kaljaa koneeseen ja taas jaksaa. Täytynee ensin etsiä helpompi työ, että pääsee viinasta. 

Täysin sama, tosin minulla on todettu myös keskivaikea-vaikea masennus ja sekamuotoinen ahdistuneisuushäiriö. En saa töitäni tehtyä ilman alkoholin vaikutusta. 

Vierailija
45/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös 40kg ylipainoa ja uskallan väittää, että kun puhutaan näin suurista määristä ylipainoa niin puhutaan jo melkein poikkeuksetta jonkin asteisista mt-ongelmista. Eli sen vuoksi suosittelisin myös sinulle samaa kuin itselleni, eli että hoidat ihan ensisijaisesti pääsi kuntoon. On tavallaan aivan turha aloittaa mitään rääkkidieettejä tai muuten rajua elämänmuutosta, jos omassa pääkopassa on kaikki vialla.

Ei ole välttämättä mt-ongelmia, kyllä pelkkä alkoholin suurkulutus voi aiheuttaa sen että tulee syötyä ties mitä paskaa ja juotua paljon. Itse lihoin noin 40 kg kun aloin lääkitä stressiä alkoholilla, ja siinä sivussa syömnen korvautui karkilla, limsalla, lihapiirakoilla, energiajuomilla ja pasteijoilla sekä pizza-kebabpaikkojen tarjonnalla. Siis kokonaan. En oikeasti laittanut noin 10 vuoteen kertaakaan ruokaa kotona. Rahaa oli it-töistä hyvin, joten ei ollut ongelma syödä ja juoda noin. 

Mä lopulta menin ihan sairaalan painonhallintaryhmään ja siellä pantiin 16 viikoksi pussiruokakuurille. Laihduin 28 kg jo siinä. Sitten personal trainer ja treeniä, sekä lisää laihdutusta. Siinähän se läski lähti. 

Vierailija
46/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Huomenna taas perjantai enkä kyllä tiedä miten pärjään juomatta. Tosin join tiistaina kun keskiviikko oli vapaa. Voiko tämä raskaus ja turvotus poistua kehosta jo vain alkoa vähentämällä? Mun olo on ihan hirveä ja oksettava, pää kipeä ja maha turvonnut sekä niskat jumissa kun töissä istuu koneella ja kotona röhnöttää sohvalla.

Ap

Kokeilin kerran tipatonta tammikuuta. Se kyllä avasi silmiä. Kuun lopussa housutkin mahtuivat kevyesti jalkaan, kun pöhötys myös keskivartalosta oli hävinnyt. Lisäksi viikonloput tuntuivat ihanan pitkiltä, kun päivät eivät menneet humisten ohi joko juovuksissa tai kankkusessa tai molemmissa. Lisäksi aamulla oli upea herätä pirteänä kunnon yöunien jälkeen. Suosittelen lämpimästi!

Minä olen suht samassa tilanteessa kuin ap, mutta lisäksi mt-ongelmia.

Mitäs sitten, kun pitkä viikonloppu ei todellakaan kiinnosta, kun siinä ei ole mitään odottamisen aihetta? Mikään tekeminen ei kiinnosta, eikä minulla edes olisi mitään tekemistä. Mieluummin siis nukun. 

Vierailija
47/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitat rakastamalla itseäsi. Nouset sieltä sohvalta ja päätät, että nyt riittää. Hankin sellaisen elämän mitä toivon. Raahaat itsesi lenkille ja alat arvostaa itseäsi, näet tulevaisuuden ihanuuden.

Tsemppiä ja nouse!

Mitkä ovat ne käytännön toimet, jolla aletaan rakastamaan itseä?

En ole ap, mutta kiinnostaa.

Eikö se ole se perinteinen peilin edessä hokeminen? ” Olet ihana. Olet kaunis. Olet rakastettava. Ansaitset kaiken hyvän.” Tämän pitäisi päätyä siihen, että alat uskomaan mitä hoet itsellesi.

Nyt vaan huomenaamulla siihen peilin eteen ja illalla uusi kiekka.

Vierailija
48/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitat rakastamalla itseäsi. Nouset sieltä sohvalta ja päätät, että nyt riittää. Hankin sellaisen elämän mitä toivon. Raahaat itsesi lenkille ja alat arvostaa itseäsi, näet tulevaisuuden ihanuuden.

Tsemppiä ja nouse!

Mitkä ovat ne käytännön toimet, jolla aletaan rakastamaan itseä?

En ole ap, mutta kiinnostaa.

Eikö se ole se perinteinen peilin edessä hokeminen? ” Olet ihana. Olet kaunis. Olet rakastettava. Ansaitset kaiken hyvän.” Tämän pitäisi päätyä siihen, että alat uskomaan mitä hoet itsellesi.

Nyt vaan huomenaamulla siihen peilin eteen ja illalla uusi kiekka.

Aivan ;)

Toimii varmaan yhtä hyvin kuin eteeriset öljyt, tosin tällä ei luultavasti ole sentään haittavaikutuksia. 

Vierailija
49/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi tuo joillakin mielihyväntunnetta elämään, kuten minulla. Menee 20 annosta viikossa. Parina viime vuonna olen ollut tipattomalla ja toisena vuonna jopa sekä tammi että helmikuun, muuttuuhan se olo siitä paremmaksi, ja huomaa että sen jälkeen kun aloittaa uudestaan, määrät ovat pienempiä jonkun aikaa.

Mutta, jotta voisi lopettaa pysyvästi, alkoholin tuoma mielihyväntunne on saatava korvattua täysimääräisesti jollakin muulla aineella tai toiminnalla. Sinulla kävisi tsäkä jos hurahtaisit johonkin uuteen harrastukseen.

Vierailija
50/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta kysyn tässä samassa että vaikuttaako kuinka paljon energiatasoihin laihduttaminen? Onko kaikki laihat energisiä työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin? Jos saisi jonkun motivaattorin pudottaa 20kg...

Minä olen suht energinen laihana.

Olen laiska , ja mukavuuden haluinen , mutta energinen.

Jaksaa myös juosta , siis en harrasta juoksua mutta jos täytyy joskus juosta, huomaa oikein miten jalat sinkoaa maasta ! Sen huomaa laihdutettua selvästi.

Aloitin joogan, ihan vaan hetken mielijohteesta ja se sai lopullisesti laihtumaan ”laihaksi”. Aloitin joogan vielä ”väärin” eli kotona könysin itsekseni kirjan mallista asentoja niin tein vahingossa lihaksille tosi raskasta joogaa mikä alkoi laihduttamaan enemmän kuin mikään pikku venyttely.

Ja sitten jossain vaiheessa tuli sellainen raikas , hyvä kevyt olo vartaloon ja kehoon, ja nykyään jos syö jotain epäterveellistä paljon , tulee se ikävä olo ja ei nauti enää samalla tavalla huonosta ruoasta. Mutta tottakai syön myös roskaruokaa välillä.

Joka päivä syön vähintään 500g vihanneksia tai hedelmiä, vaikka söisin mitä lisäksi. Esim vaikka söisin pitsan syön silti salaatin. Muuten pelkkä pitsa jumauttaa aineenvaihdunnan.

Vähemmän ruokaa sisään, enemmän vettä , ei liikaa rasvaa ja tarpeeksi kuituja ja proteiinia. Opettele tuntemaan milloin olet kylläinen.

Ja elämänmuutokseen suosittelen kaikkea hyvin vointi self helpiä: aamumeditaatio nauhoitteet 5-15min vaikka väkisin, saunominen, venyttelyä pitkin päivää, kynttilät, suitsukkeet , kasvohieronta itselle, mukavat puhtaat vaatteet ja petivaatteet , positiivisia ajatuskortteja ja mietelauseita mitä toistelee itselleen , positiivisuus, naurun lahja jne..

Kyllä se muutos vaan on mahdollinen vaikka tuntuisi ettei ole. Kyllä se vaan on!

-pohjalla käynyt

Vierailija
51/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ikävä juttu tuli mieleen, että maksa alkaa rasvoittua jo nuorillakin. Runsas alkoholi ja reipas ylipaino ovat jo erikseen isoja riskitekijöitä ja yhdessä voivat pelottavan paljon nopeuttaa maksan tuhoutumista. ☹️ Nämä ovat asioita, mitä ei tietenkään haluaisi ajatella, mutta ovat ikävän totta...

Läheiseni vähätteli jatkuvasti alkoholinkäyttöään (kävi töissä, joi vain viikonloppuisin eikä edes joka viikko mutta otti reilusti silloin kun otti), kunnes joutui sairaalaan: rasvamaksasta olikin kehittynyt maksakirroosi, johon liittyi mm. valtavat nestekertymät vatsassa (useimpien lähteiden mukaan silloin ollaan jo kuoleman porteilla). Halusi kuitenkin vielä elää, jätti alkoholin kokonaan (pakko, maksa ei kestä enää pisaraakaan) ja on nyt saanut lisäaikaa elämälle.

Suosittelen lämpimästi vähentämään alkoholia reilusti, niin rentouttavaa kuin humaltuminen varmasti onkin, mutta maksa ei vaan pidemmän päälle kestä tollaista kuormaa.

Vierailija
52/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio uusiksi. Vhh-ruokavaliolla minulla lähti 1.5kk 8kg, vaikka ylipainoa on vain se 10kg. Ei sitä viinan juontia tarvitse lopettaa, kuin dietin ajaksi. Ja sitten tietty tuota ruokavaliota pitää jatkaa. Helppoa kuin heinänteko tämä ketoilu. Kaupastakin saa jo ketoleipiä tms. joten illallakin voi syödä sämpylät ennen nukkumaan menoa. Osa ystävistä juo ketoilun aikana kuivaa valkkaria ja se ei edes häirtse painon pudotusta. Ei sen painon pudotuksen tarvi aina olla mitään fitnesurheilua. Kävely riittää ja just tuo vhh tai ketoilu.

Vierailija
53/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä oot kuin minä. En käytä alkoholia mutta karamelliä kuluu. Ylipainoa noin 25 kiloa. Nukkuisin ja söisin vaan. Välillä lenkkeilen koska tarvitsen happea. Viikonloppuisin syön liikaa. Nukun liikaa. Minua auttaisi herkkujen hylkääminen mutta se on helvetin vaikeaa.

Olin vielä 8 vuotta sitten liikunnallinen ja nätti. Nyt sohvalla valittava valas.

Dopamiini-detoksifikaatio olisi mitä parahin ja myös käänteentekevin muutos, joka saattaa pelastaa jopa koko elämäsi. Aivomme halajaa helppoja ratkaisuja mm. ruoan, askareiden ja ajatustenkin kanssa, jolloin se palkitsee dopamiinilla näitä usein haitallisia ja passivoivia valintoja. Parin vuoden ajan, kun joka valinnan kohdalla valitset sen, joka tuottaa odotusarvollisesti vähemmän mielihyvää, korjautuvat ja palautuvat aivojesi kyky kokea mielihyvää ja motivoitua ns. tylsistä asioista tai ruoista. Vaikeaa, mutta ratkaisu on olemassa.

Vierailija
54/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lahjaksi jonkun aktiivisuusrannekkeen joka mittasi stressiä ja unta. Ihmettelin kun aina pe-ma oli stressitasot korkeemmat ja uni huonompaa kunnes olin yhden viikonlopun ilman alkoholia ja huomasin että silloin oli kuin arkena. Ei tehnyt enää mieli kotona juoda, vain jos menen ulos kavereiden kanssa tms. jota tapahtuu ehkä kerran-kaksi vuodessa. Lähes raitis siis nykyään.

Vierailija
55/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti käy niin että jos vanhana laihtuu rajusti niin jäljelle jää roikkuva nahka... sen takia kannattaa olla normaalipainoinen nuoresta saakka.

Vierailija
56/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät uutiset ensin: alkoholi ja ylipaino usein kulkevat käsi kädessä. Alkoholi lihottaa merkittävästi ja taas kun painoa lähtee pudottamaan, niin alkoholin vähentäminen tulee väkisinkin siinä rinnalla. No huonot uutiset tulevat siinä, että ylipainoa on noinkin reilusti ja tuplakännit per viikko on jo aika reipasta alkoholin suurkulutusta. Sanoisin jopa, että ei puhuta enää suurkulutuksesta vaan dipsomania-tyyppisestä alkoholismista.

Mistä aloittaa muutos? Se lähtee asenteesta. Ensimmäinen askel sille on jo otettu, koska olet alkanut pohtimaan asennetta ja toivomaan muutosta. Tilanteessasi Roomaa ei rakenneta päivässä, eikä sitä kannata yrittääkään. Muutoksen konkreettinen aloitus tulisi tehdä alkoholista. Se kun on kohdallasi hälyttävässä liikakäytössä ja aiheuttaa samalla tuota mainitsemaasi ylipainoa. Tähän voisi tietenkin kertoa, että lähde sauvakävelemään ja muuta pikkunäppärää. Todellisuudessa se mukava "muu tekeminen" pitää löytää sinun omista intresseistäsi. Se voi olla vaikka pienoismallien rakentamista tai keramiikkatöitä. Pääasia on, että viikonloppusi saisivat sisältöä. Ja huom! ilman alkoholia. Mikäli se tuntuu todella vaikealta, käy lääkärin juttusilla. Antabus ei ole mitään rapajuoppojen lääkettä, vaan juuri kaltaisessasi tilanteessa oleville normaaleille ihmisille, jotka haluavat päästä juomisesta eroon.

Tämän jälkeen tärkeää on alkaa kiinnittää huomiota ravintoon. Ala rohkeasti laskemaan päivittäisiä kaloreitasi ja niiden kulutustasi. Tähän löydät apua ilmaiseksi netistä, mutta toki myös ravintoterapeutti osaa antaa apua. Nyrkkisääntönä -500kcal/vrk. Samalla kevyttä liikuntaa sellaisilla 100-120 sykkeillä ihan vaikka jo vain muutamia kertoja viikossa. Painosi lähtee putoamaan, mielialasi kohentumaan ja ns. hyvän kierre alkaa. Kun alkoholikin on poissa kuvioista, voisin väittää, että tunnet olosi jopa erinomaiseksi entiseen verrattuna.

Aikaa menee ehkä vuosi ja alat tuntea itsesi jo todella hyvinvoivaksi, pirteäksi ja reippaaksi. Voit taputtaa itseäsi olalle ja ns. pitäytyä tässä. Mutta nälkä kasvaa helposti syödessä ja haluat oikeasti ne kaikki ylimääräiset kilot pois. Tällöin lisää raskasta liikuntaa 1h 4-5krt viikossa. Siis oikeaa hikiliikuntaa, vaikka juoksua. Kalorivähennyksen voit tuplata -1000kcal vuorokaudessa, jolloin painoa lähtee 1kg viikossa. Sanot ehkä että nyt en tiedä mistä puhun ja tuollainen on utopiaa, mutta usko minua: ensimmäinen vuosi saa sinut niin eri kuntoon, että sinusta kuoriutuu ihan kelpo sporttaaja (mikäli haluat niin). Painotavoitteen saavutettuasi tulee kaloritasapaino tietenkin pitkässä juoksussa olla tasan. Toki lihasmassan kasvatus jos kiinnostaa, niin hieman ylikaloreita proteiinin muodossa saa hoikasta vartalostasi sporttisemman näköisen.

Paljon tietoa on saatavilla ilmaiseksi internetistä. Mikäli kuitenkin koet tarvitsevasi ammattilaisten apua, seuraavia ammattiryhmiä voit hyödyntää: lääkäri, päihdetyöntekijä, ravintoterapeutti ja personal trainer.

Jos vähänkin tuntuu, niin älä jää ongelmiesi kanssa yksin! Tsemppiä!

Vierailija
57/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua <3 Rakastatko itseäsi terveellä tavalla? Aloita vaikka lukemalla Raamatusta, että ainakin Luojasi rakastaa sinua ja olet Hänelle mittaamattoman arvokas arvokas! 

Tsemppiä *halaa*!

Vierailija
58/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä ohjeista on iha paskaa. Sori, ne vaan on. Oon samassa jamassa kuin AP. Ja ihan varmaan tiedän kaikki nää 'älä juo, 'KÄY KÄVELYLLÄ' ...voi prkl kun on helppo neuvoa jos ei tiedä mitä puhuu. Voi kun tietäisin jonkun taian, ehkä en olis läski juoppo.

Vierailija
59/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylvi-pullero kirjoitti:

Aloita minusta. Ala tsemppamaan minua. Olen samaa sarjaa, paitsi alkoholin tilalla on suklaa-adintio. Tai kaikki sokeri käy. Jos muuta ei löydy, niin ihan pelkkä sokeri käy.

Ja minuakin saa tsempata, minulla kaiken ruuan liikasyönti. Pizza erityisesti. T:Majava

Vierailija
60/114 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti käy niin että jos vanhana laihtuu rajusti niin jäljelle jää roikkuva nahka... sen takia kannattaa olla normaalipainoinen nuoresta saakka.

Hmm. Laihduttanut 40 kg  yli nelikymppisenä ja hyvin nopeasti, ei ole roikkuvaa nahkaa. Pari vuotta tosin kesti palautua, sitä ennen oli mahalla pussukkaa ja leukaperissä myös. Tissit kyllä roikahti H-kupin puolipalloista C-kupin lapasiksi, mutta liivien kanssa on ihan ok edelleeen. Ja naamasta lähti rasvat, niin että silmät on kuopalla ja poskiluiden allla myös syvät varjot.